Gå til innhold

Min bestevenninne er utro mot mannen sin..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du barn?

Anonymkode: 7850a...542

Trodde du at du liksom skulle vippe meg av pinnen nå. Ikke alle opplever å bli moralsk forkvaklet, bare fordi de er i følelsenes vold. Det å ha barn/foreldre/venner/fiender har ingenting med mitt syn å gjøre.

Har man feks barn så har man ansvar for barnets moral inntil det er 16-18 år, etter dette har de selv ansvar. Da er det for sent for foreldrene å påvirke og man har også lov til å ta avstand fra deres moral. Man må med andre ord benytte tiden godt mens man har den. 

Anonymkode: 6bee8...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du at du liksom skulle vippe meg av pinnen nå. Ikke alle opplever å bli moralsk forkvaklet, bare fordi de er i følelsenes vold. Det å ha barn/foreldre/venner/fiender har ingenting med mitt syn å gjøre.

Har man feks barn så har man ansvar for barnets moral inntil det er 16-18 år, etter dette har de selv ansvar. Da er det for sent for foreldrene å påvirke og man har også lov til å ta avstand fra deres moral. Man må med andre ord benytte tiden godt mens man har den. 

Anonymkode: 6bee8...6b5

Jeg stiller et spørsmål fordi jeg er nysgjerrig på om det jeg uthevet i ditt forrige innlegg i det hele tatt er mulig, og fordi jeg tror det å ha barn er det som i størst grad utfordrer en slik etikk. Men hvis du ikke ønsker å svare så respekter jeg det.

Anonymkode: 7850a...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller et spørsmål fordi jeg er nysgjerrig på om det jeg uthevet i ditt forrige innlegg i det hele tatt er mulig, og fordi jeg tror det å ha barn er det som i størst grad utfordrer en slik etikk. Men hvis du ikke ønsker å svare så respekter jeg det.

Anonymkode: 7850a...542

For å komme med et motspørsmål: Er du i det hele tatt klar over hva denne tråden handler om (uten å jukse, ved å bla deg tilbake)?

Hold deg til sak, og lag evt ny tråd for din egen nysgjerrighet.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å komme med et motspørsmål: Er du i det hele tatt klar over hva denne tråden handler om (uten å jukse, ved å bla deg tilbake)?

Hold deg til sak, og lag evt ny tråd for din egen nysgjerrighet.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Du kan bare droppe å svare 😁

Anonymkode: 7850a...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bare droppe å svare 😁

Anonymkode: 7850a...542

Det var det jeg tenkte.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg. Jeg driver ikke og deler andre mennesker inn i sirkler, som jeg er mer eller mindre lojal til, det kalles medavhengighet. Jeg har hele veien kun fokus på min egen moralske overbevisning. Så gagner mine handlinger alle de som er enig i disse, eller som tilfeldig har glede av disse, og så får resten av menneskeheten bare det så godt. Jeg gidder ikke tilpasse meg moralsk slappe eller underlegne mennesker.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Er du ikke mer lojal til familien din enn til folk du passerer på gaten? Ikke mer lojal overfor venner enn kollegaer? Og alle menneskene du har i livet ditt er så gjennommoralske at du aldri blir stilt overfor dilemmaer eller lojalitetskonflikter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Er du ikke mer lojal til familien din enn til folk du passerer på gaten? Ikke mer lojal overfor venner enn kollegaer? Og alle menneskene du har i livet ditt er så gjennommoralske at du aldri blir stilt overfor dilemmaer eller lojalitetskonflikter?

Selvfølgelig er hen det. Men hen er mer opptatt av å stå på sitt :)

Anonymkode: 7850a...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Er du ikke mer lojal til familien din enn til folk du passerer på gaten? Ikke mer lojal overfor venner enn kollegaer? Og alle menneskene du har i livet ditt er så gjennommoralske at du aldri blir stilt overfor dilemmaer eller lojalitetskonflikter?

I moralske spørsmål, nei, selvfølgelig ikke!

Ja, jeg slipper ikke inn folk som setter meg i en skvis.

Ikke at det er noe problem akkurat, det er ikke som om bra mennesker løper vekk fra et moralsk bevisst menneske. Bare alle andre.

Anonymkode: 6bee8...6b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forøvrig kjempeenkelt.

Erstatt moralsk med «liker å lukte godt» og umoralsk med «liker ikke å lukte godt», se hvem som finner hverandre og hvem som påvirker hverandre. 

Trådstarter bør ikke menge seg med et moralsk bedervet menneske. Det vil bederve henne etter hvert. 

Anonymkode: 6bee8...6b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I moralske spørsmål, nei, selvfølgelig ikke!

Ja, jeg slipper ikke inn folk som setter meg i en skvis.

Ikke at det er noe problem akkurat, det er ikke som om bra mennesker løper vekk fra et moralsk bevisst menneske. Bare alle andre.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Aha, likt søker likt, så når du er særdeles moralsk så tiltrekker du deg bare de like moralske, og så er dere perfekte sammen?

Det finnes også en risiko for at de du kjenner holder slikt hemmelig fordi de vet at du at du ikke aksepterer slik informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Aha, likt søker likt, så når du er særdeles moralsk så tiltrekker du deg bare de like moralske, og så er dere perfekte sammen?

Det finnes også en risiko for at de du kjenner holder slikt hemmelig fordi de vet at du at du ikke aksepterer slik informasjon.

Det der var så elendig forsøk at jeg antar det var heller en forsvarsmekanisme ;) 

Anonymkode: 6bee8...6b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke giddi. 

Ville rett og slett faset henne ut. 

Men nå er folk som bedrar partner noe avdet verste jeg veit. Slike folk mangler noe viktig, så en sånn en, somi tillegg prøver å bruke med som søppelbøtte, er ingen venn av meg. 

Anonymkode: e563d...fc5

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde ikke vært en venninne av meg lenger. Et slikt vennskap hadde vært verdiløst for meg, da en sånn handling sier ganske mye om henne som person. Hadde sagt henne rett utat om ikke hun sa det, ville jeg ha gjort det.

Anonymkode: a9262...9d4

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde brutt kontakten helt. Jeg er ikke noen dørmatte overfor mine venner, så de kan bare hoppe og drite i at jeg skal bevare slike hemmeligheter om at de er råtne mennesker. 

Anonymkode: 6bee8...6b5

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bedt henne om å si det til mannen eller miste meg som venn. Slike venner vil jeg ikke ha. 

Anonymkode: d9548...497

Helt utrolig at dere ville kuttet ut en bestevenninne fordi hun er utro.

Anonymkode: 631d9...fa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han må få vite det, det skal være hans valg om han vil ha henne, ikke hennes

Anonymkode: 39655...d4a

Skal? Dette er ikke en Disney-film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der var så elendig forsøk at jeg antar det var heller en forsvarsmekanisme ;) 

Anonymkode: 6bee8...6b5

Det må du gjerne utdype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I moralske spørsmål, nei, selvfølgelig ikke!

Ja, jeg slipper ikke inn folk som setter meg i en skvis.

Ikke at det er noe problem akkurat, det er ikke som om bra mennesker løper vekk fra et moralsk bevisst menneske. Bare alle andre.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Greit nok at du ikke er det. Men "selvfølgelig"? Kan jeg velge mellom å redde livet til 2, 10 eller 100 helt fremmede barn og mitt eget, så redder jeg mitt eget. Det er et moralsk spørsmål. Jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg "selvfølgelig" redder mitt eget, men jeg har problemer med å akseptere at du "selvfølgelig" redder de andre. For det er det du sier hvis vi skal tolke deg bokstavelig.

Anonymkode: 7850a...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at du ikke er det. Men "selvfølgelig"? Kan jeg velge mellom å redde livet til 2, 10 eller 100 helt fremmede barn og mitt eget, så redder jeg mitt eget. Det er et moralsk spørsmål. Jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg "selvfølgelig" redder mitt eget, men jeg har problemer med å akseptere at du "selvfølgelig" redder de andre. For det er det du sier hvis vi skal tolke deg bokstavelig.

Anonymkode: 7850a...542

...må formulere meg litt klarere. Jeg vil ikke gå så langt som å si at det er en selvfølge at jeg skal redde mitt eget, men jeg har problemer med å akseptere at du ser det som en selvfølge at man skal redde de andre.

Anonymkode: 7850a...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at du ikke er det. Men "selvfølgelig"? Kan jeg velge mellom å redde livet til 2, 10 eller 100 helt fremmede barn og mitt eget, så redder jeg mitt eget. Det er et moralsk spørsmål. Jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg "selvfølgelig" redder mitt eget, men jeg har problemer med å akseptere at du "selvfølgelig" redder de andre. For det er det du sier hvis vi skal tolke deg bokstavelig.

Anonymkode: 7850a...542

Har jeg noen gang sagt at min moral er å heller redde hundre fremmede barn enn mitt eget?

Nei. 

Så hvordan kan det bli å tolke noe bokstavlig?

Dette er dine fordommer som snakker. Det er jo nettopp de du burde kvitte deg med.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

...må formulere meg litt klarere. Jeg vil ikke gå så langt som å si at det er en selvfølge at jeg skal redde mitt eget, men jeg har problemer med å akseptere at du ser det som en selvfølge at man skal redde de andre.

Anonymkode: 7850a...542

Wow, du kommer til å tro på dette videre du, og ha problemer med å sove, litt som trådstarter? ;) 

Anonymkode: 6bee8...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Det må du gjerne utdype.

Poenget er at man ser ting ulikt fra ulik side. Det nytter ikke forklare. Det nytter ikke diskutere. Man må oppleve.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har jeg noen gang sagt at min moral er å heller redde hundre fremmede barn enn mitt eget?

Nei. 

Så hvordan kan det bli å tolke noe bokstavlig?

Dette er dine fordommer som snakker. Det er jo nettopp de du burde kvitte deg med.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Så du mener altså ikke det? Du er mer lojal overfor dine egne barn i moralske spørsmål? Kan du ikke bare si det da, så slipper vi å diskutere forbi hverandre?

Anonymkode: 7850a...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...