Gå til innhold

Min bestevenninne er utro mot mannen sin..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke noe mere fri hvis du påtar deg å vokte andres hemmeligheter. 

Før du vet ordet av det sitter du fengslet for trippeldrap...eller, finnes det grenser, selv for deg?

Anonymkode: 6bee8...6b5

Du har et poeng i det første. Det kan nemlig være litt frustrerende å vite visse ting, uten å kunne snakke om det. Men det er ikke noe som er et stort problem akkurat, eller jeg lar det ikke bli det. Tror noe av det viktigste for meg er at folk kan stole på meg. Legger min ære i å ikke sladre, gå bak ryggen på, eller fremheve meg selv fordi andre sliter eller har problemer. For det handler ikke om meg. 

Jeg skjønte ingenting av det andre du skrev?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kall det gjerne personlig frihet. Jeg kaller det selvopptatt likegyldighet.

Anonymkode: 8b690...929

Og jeg kaller spetakkelet deres Den Moderne Moralske Gapestokken. 

Anonymkode: 7e523...70a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kaller spetakkelet deres Den Moderne Moralske Gapestokken. 

Anonymkode: 7e523...70a

Ja, det er et typisk utsagn fra en etisk dyslektikter.

Anonymkode: 8b690...929

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benninden din skulle holdt det hele for seg selv. D er ikke hyggelig å vite om andres utroskap. 

Anonymkode: 0e0f9...633

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kall det gjerne personlig frihet. Jeg kaller det selvopptatt likegyldighet.

Anonymkode: 8b690...929

Jeg kan være både selvopptatt og likegyldig. Det innrømmer jeg. Men det er ikke sånn at jeg ikke bryr meg om andre. For det gjør jeg. Men jeg har helt tydelig mer tillit til folk rundt meg og deres evne til å ta egne valg, enn noen her. Jeg går heller ikke rundt og tror at jeg vet hva som er best for andre. Jeg vet også at venninner kommer langt før deres kjærester og samboere. Føler ingen lojalitet til dem i det hele tatt. Jeg er bare hyggelig mot dem. Thats it. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er et typisk utsagn fra en etisk dyslektikter.

Anonymkode: 8b690...929

Og du tør å snakke om etikk????

Anonymkode: 7e523...70a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Jeg har aldri sett på det som min oppgave å felle en moralsk dom over mine venner. Det finnes noen ekstreme ting jeg ikke kan leve med (jeg kjenner for eksempel en fyr som begikk voldtekt, og han snakker jeg ikke med), men ellers tenker jeg ikke slik. Vennene mine er vennene mine på godt og vondt. Det kan hende de i blant sårer andre, uten at det får noen som helst konsekvens for vennskapet.

I situasjonen du er i ville jeg tenkt at mitt ansvar er min venninne. Jeg ville vært der for henne. Denne situasjonen er jo alvorlig for henne, det synes hun vel selv? Hun ønsker ikke oppriktig å være i denne situasjon permanent, og hva skal til for at hun tar det ene valget eller det andre? Det ville jeg tenkt på.

 

Enig! Jeg tror de aller fleste i det virkelige liv tenker som deg. Her inne er det lett å glemme de tette båndene som ligger i et vennskap, vi som leser føler jo ikke noen tettere bånd til venninna til ts enn til mannen hennes. Dermed er det lett å se for seg denne venninna som en ond drittkjerring (ser for meg svarene: "men hun Er jo det!) Men ts, du føler tettere bånd til henne, dere er tross alt venner?  Hvis At du er lei av oppførselen hennes er vel egentlig ikke det relevante, det relevant er hva du kan gjøre for å støtte henne. Hvis du tror det er til hjelp å skjelle henne ut, så for all del. Jeg tror riktignok det finnes andre, bedre tilnærminger.

Anonymkode: 7850a...542

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Jeg kan være både selvopptatt og likegyldig. Det innrømmer jeg. Men det er ikke sånn at jeg ikke bryr meg om andre. For det gjør jeg. Men jeg har helt tydelig mer tillit til folk rundt meg og deres evne til å ta egne valg, enn noen her. Jeg går heller ikke rundt og tror at jeg vet hva som er best for andre. Jeg vet også at venninner kommer langt før deres kjærester og samboere. Føler ingen lojalitet til dem i det hele tatt. Jeg er bare hyggelig mot dem. Thats it. 

Tror du det hjelper at du «innrømmer» selvopptatt likegyldighet, når du i neste vending kommer med en sentimental og selvrettferdig forsvarstale?

Du prøver å flykte fra etisk refleksjon og ansvar ved vekselvis å ta den skinnhellige «jeg vil ikke dømme noen-holdningen», og vekselvis ty til «jeg respekterer andres rett til å ta egne valg-floskelen». Hule og forslitte fraser som primært fremstår som kamuflasje for reinspikka egoisme.

Anonymkode: 8b690...929

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det hjelper at du «innrømmer» selvopptatt likegyldighet, når du i neste vending kommer med en sentimental og selvrettferdig forsvarstale?

Du prøver å flykte fra etisk refleksjon og ansvar ved vekselvis å ta den skinnhellige «jeg vil ikke dømme noen-holdningen», og vekselvis ty til «jeg respekterer andres rett til å ta egne valg-floskelen». Hule og forslitte fraser som primært fremstår som kamuflasje for reinspikka egoisme.

Anonymkode: 8b690...929

Hjelper på hva? Du har bestemt deg for at jeg ikke bryr meg om andre? Jeg tror nok jeg har reflektert ganske så mye angående dette gitt 🙂

Jeg er heller ikke for å ikke dømme noen. Vi bør dømme iblant. Noen handlinger skal dømmes nedenom og hjem. Så du tar feil. 

Til slutt. Uansett hvordan du velger å være, så drives også du av egoisme. Alt vi søker er behag(for oss selv), og vi unngår ubehag etter beste evne. Satt på spissen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hjelper på hva? Du har bestemt deg for at jeg ikke bryr meg om andre? Jeg tror nok jeg har reflektert ganske så mye angående dette gitt 🙂

Jeg er heller ikke for å ikke dømme noen. Vi bør dømme iblant. Noen handlinger skal dømmes nedenom og hjem. Så du tar feil. 

Til slutt. Uansett hvordan du velger å være, så drives også du av egoisme. Alt vi søker er behag(for oss selv), og vi unngår ubehag etter beste evne. Satt på spissen. 

Du må selvsagt få være som du vil - det er primært er din egen ulykke at du har valgt opportunisme fremfor en verdibasert verdensanskuelse.

Det siste du sier er - som du burde vite - et vulgærliberalistisk dogme som ikke engang (opplyste) nyliberalister tror på  lenger  - iallfall ikke i en så platt og unyansert versjon. Jeg vet ikke hvor mye du kjenner til om utviklingen innenfor rational choice- teori, men du har åpenbart gått glipp av dreiningen bort fra tesen om at mennesker fundamentalt sett gjør sine valg ut fra egoistiske motiver. Noe av den samme utviklingen ser man forøvrig innenfor sosialpsykologisk forskning, og ikke minst innenfor psykoanalytisk orientert selvpsykologi.

Jeg takker for meningsutvekslingen, og priser meg lykkelig for at du ikke er en del min omgangskrets. 

Anonymkode: 8b690...929

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er en dårlig venninne. I et vennskap dømmer man ikke den andre. Gode vennskap skal tåle det meste. Hun gjør ikke deg urett, og du burde være lojal ovenfor henne.

Livet er ikke svart-hvitt. Du har ikke gått i hennes sko. Det er ikke sikkert du kjenner til de bakenforliggende årsakene til hennes valg. I et vennskap er man lojal, (nesten) uansett hva.

I min aller nærmeste vennekrets har jeg venninner som har vært utro, som ved samlivsbrudd har lurt unna større summer penger, som har gjort utspekulerte ting for å oppnå noe og lignende. Handlingene er ikke riktig, men ville aldri sett annerledes på dem av den grunn. Og ville aldri verden tystet på dem. Jeg er ikke en helgen, jeg heller. De fleste har sine greier. Har du ikke det så er du i så fall heldig. Noen ganger tar livet en sving man ikke alltid så komme. Det er viktig å skille sak og person. Om hun er en god venninne for deg så er det vel det som gjelder? 

Anonymkode: 2aacb...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få mannen til å få mistanke eller oppdage det på et vis? Sånn at du ikke får skylden for at han «fant det ut» av seg selv?

Anonymkode: 12959...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må selvsagt få være som du vil - det er primært er din egen ulykke at du har valgt opportunisme fremfor en verdibasert verdensanskuelse.

Det siste du sier er - som du burde vite - et vulgærliberalistisk dogme som ikke engang (opplyste) nyliberalister tror på  lenger  - iallfall ikke i en så platt og unyansert versjon. Jeg vet ikke hvor mye du kjenner til om utviklingen innenfor rational choice- teori, men du har åpenbart gått glipp av dreiningen bort fra tesen om at mennesker fundamentalt sett gjør sine valg ut fra egoistiske motiver. Noe av den samme utviklingen ser man forøvrig innenfor sosialpsykologisk forskning, og ikke minst innenfor psykoanalytisk orientert selvpsykologi.

Jeg takker for meningsutvekslingen, og priser meg lykkelig for at du ikke er en del min omgangskrets. 

Anonymkode: 8b690...929

Veldig så du følte behov for å være nedlatende. Jøss 

Jo takk det samme. Tror jeg ville funnet det en smule underholdende med deg i omgangskretsen. Ærlig talt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må selvsagt få være som du vil - det er primært er din egen ulykke at du har valgt opportunisme fremfor en verdibasert verdensanskuelse.

Det siste du sier er - som du burde vite - et vulgærliberalistisk dogme som ikke engang (opplyste) nyliberalister tror på  lenger  - iallfall ikke i en så platt og unyansert versjon. Jeg vet ikke hvor mye du kjenner til om utviklingen innenfor rational choice- teori, men du har åpenbart gått glipp av dreiningen bort fra tesen om at mennesker fundamentalt sett gjør sine valg ut fra egoistiske motiver. Noe av den samme utviklingen ser man forøvrig innenfor sosialpsykologisk forskning, og ikke minst innenfor psykoanalytisk orientert selvpsykologi.

Jeg takker for meningsutvekslingen, og priser meg lykkelig for at du ikke er en del min omgangskrets. 

Anonymkode: 8b690...929

😂😂😂😂😂

Anonymkode: 7e523...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg tror de aller fleste i det virkelige liv tenker som deg. Her inne er det lett å glemme de tette båndene som ligger i et vennskap, vi som leser føler jo ikke noen tettere bånd til venninna til ts enn til mannen hennes. Dermed er det lett å se for seg denne venninna som en ond drittkjerring (ser for meg svarene: "men hun Er jo det!) Men ts, du føler tettere bånd til henne, dere er tross alt venner?  Hvis At du er lei av oppførselen hennes er vel egentlig ikke det relevante, det relevant er hva du kan gjøre for å støtte henne. Hvis du tror det er til hjelp å skjelle henne ut, så for all del. Jeg tror riktignok det finnes andre, bedre tilnærminger.

Anonymkode: 7850a...542

Nettopp.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må selvsagt få være som du vil - det er primært er din egen ulykke at du har valgt opportunisme fremfor en verdibasert verdensanskuelse.

Det siste du sier er - som du burde vite - et vulgærliberalistisk dogme som ikke engang (opplyste) nyliberalister tror på  lenger  - iallfall ikke i en så platt og unyansert versjon. Jeg vet ikke hvor mye du kjenner til om utviklingen innenfor rational choice- teori, men du har åpenbart gått glipp av dreiningen bort fra tesen om at mennesker fundamentalt sett gjør sine valg ut fra egoistiske motiver. Noe av den samme utviklingen ser man forøvrig innenfor sosialpsykologisk forskning, og ikke minst innenfor psykoanalytisk orientert selvpsykologi.

Jeg takker for meningsutvekslingen, og priser meg lykkelig for at du ikke er en del min omgangskrets. 

Anonymkode: 8b690...929

Man kan fint være moralsk engasjert uten å avslutte vennskap, stille ultimatum eller gjøre noe annet drastisk.

At jeg ikke slår hånda av en venninne som er utro, betyr ikke at jeg støtter handlingen. Det betyr bare at jeg er venninnen hennes og støtter henne. Hvis jeg hadde en utro venninne ville jeg lurt på hvorfor hun var det. Jeg ville også tenkt at dette er en situasjon hvor hun trenger noen å snakke med.

Jeg tror de fleste av oss deler mennesker inn i forskjellige sirkler, og at man ikke føler like stort ansvar for alle mennesker i hele verden. Skulle jeg følt like stort ansvar for alle ville jeg fått lojalitetskonflikter veldig ofte. Når hensynet til to personer veies opp mot hverandre - min venninnes velferd vs. hennes manns rett til å vite, da får jeg ikke gjort rett overfor dem begge. Da velger jeg venninnen, selv om jeg også føler med mannen hennes og altså ikke synes handlingen er ok. Da får jeg heller gjøre det jeg kan for å avhjelpe situasjonen innenfra, altså ved å snakke med min venninne.   

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna til kona mi gjorde akkurat det. Varsla meg om hva som foregikk bak ryggen min, rett og slett fordi hun ikke holdt ut. Hun fortalte at kona mi hadde snakket med henne om dette som om hun var stolt over hva hun holdt på med. Bestevenninna klarte ikke mer og fortalte meg absolutt alt. 
Av og til bør du rett og slett gjøre det som føles rett for deg. Du vet at hun har en bra mann, hyggelig og en som aldri har gjort henne vondt? Da er vel det eneste rette at han bør få vite om dette slik at han på sikt kan finne seg ei som faktisk verdsetter HAN. Kanskje får de ordna opp i problemene også? 

Anonymkode: ff1e4...9f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Nettopp.

Man kan fint være moralsk engasjert uten å avslutte vennskap, stille ultimatum eller gjøre noe annet drastisk.

At jeg ikke slår hånda av en venninne som er utro, betyr ikke at jeg støtter handlingen. Det betyr bare at jeg er venninnen hennes og støtter henne. Hvis jeg hadde en utro venninne ville jeg lurt på hvorfor hun var det. Jeg ville også tenkt at dette er en situasjon hvor hun trenger noen å snakke med.

Jeg tror de fleste av oss deler mennesker inn i forskjellige sirkler, og at man ikke føler like stort ansvar for alle mennesker i hele verden. Skulle jeg følt like stort ansvar for alle ville jeg fått lojalitetskonflikter veldig ofte. Når hensynet til to personer veies opp mot hverandre - min venninnes velferd vs. hennes manns rett til å vite, da får jeg ikke gjort rett overfor dem begge. Da velger jeg venninnen, selv om jeg også føler med mannen hennes og altså ikke synes handlingen er ok. Da får jeg heller gjøre det jeg kan for å avhjelpe situasjonen innenfra, altså ved å snakke med min venninne.   

 

Dette er det vel ingen som har vært uenig i. 

Anonymkode: 8b690...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det vel ingen som har vært uenig i. 

Anonymkode: 8b690...929

Nei? Hva er det da som er så egoistisk med SoWhats holdning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det vel ingen som har vært uenig i. 

Anonymkode: 8b690...929

Jo, jeg. Jeg driver ikke og deler andre mennesker inn i sirkler, som jeg er mer eller mindre lojal til, det kalles medavhengighet. Jeg har hele veien kun fokus på min egen moralske overbevisning. Så gagner mine handlinger alle de som er enig i disse, eller som tilfeldig har glede av disse, og så får resten av menneskeheten bare det så godt. Jeg gidder ikke tilpasse meg moralsk slappe eller underlegne mennesker.

Anonymkode: 6bee8...6b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg. Jeg driver ikke og deler andre mennesker inn i sirkler, som jeg er mer eller mindre lojal til, det kalles medavhengighet. Jeg har hele veien kun fokus på min egen moralske overbevisning. Så gagner mine handlinger alle de som er enig i disse, eller som tilfeldig har glede av disse, og så får resten av menneskeheten bare det så godt. Jeg gidder ikke tilpasse meg moralsk slappe eller underlegne mennesker.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Har du barn?

Anonymkode: 7850a...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...