Gå til innhold

Min bestevenninne er utro mot mannen sin..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sagt at jeg ikke synes det er noe greit sånn hun holder på, at det har begynt å spise på deg.. Hun må enten si i fra til mannen sin ellers kommer du til å gjøre det. Det er skikkelig dritt med utroskap..

Anonymkode: 2e694...161

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Du skal være en støttespiller og venninne her. Hold deg til det. Om du ikke makter det, får du pent fortelle henne at du ikke liker hva hun gjør og at du må ta avstand fra henne til hun har enten gjort det slutt med mannen sin eller avsluttet med elskeren.

2. Vær glad hun betror seg til deg! Det betyr at du virkelig er en god venninne. Tenk på det.

3. Du vet ikke hovedgrunnen til hvorfor hun gjør dette. Det er mye du ikke vet om saken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tinkywinky skrev:

JA, venner er noen man skal kunne stole 100% på, og kunne betro seg til; MEN det er også noen man skal kunne stole hundre prosent på at forteller deg når de ikke er enige i valgene man tar, ikke bare jatte med. Noen som skal stille opp og hjelpe deg på rett kjør. Dette handlet heller ikke om at venninnen til TS er nødt til å trøste henne, men at det fakrisk er en informasjon som potensielt kan ødelegge 2 familier, med barn involvert. Det handler om moral, emapti og å sette seg selv i en slik posisjon, og det å bry seg om en venninne som rævkjører seg selv og det hun har. 

Jeg setter pris på venner som kjefter på meg når jeg gjør noe de ikke er enige med, og der jeg ville gjort det samme. DET er ekte vennskap. 

Jeg skrev at hun kunne si fra til venninnen om hun ikke ville høre om det.

Å kjefte på venner er som man gjør på ungdomsskolen. Når man er voksen så får man kritikk som forhåpentligvis er litt mer gjennomtenkt og hvor motivet er å få venner til å se feil de gjør. Nå velger venninnen til Ts å være utro, og hun vet risikoen om hun har over 70 i iq. Hun trenger ikke bli fortalt at hun tar feil valg for seg, men at Ts ikke vil støtte det, eller engasjere seg. Når Ts håper at mannen finner det ut, og da vil kaste venninnen ut venninnen, så vil Ts åpenbart at venninnen skal bli straffet. Vet ikke hva jeg syns om slikt vennskap akkurat. Tror at det som plager Ts mest, er at venninnen tillater seg å ha både i pose og sekk. Det er det jeg tyder ut fra hva Ts skriver. Så mulig irritasjonen mot henne er større enn empatien med alle andre... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt henne om å si det til mannen eller miste meg som venn. Slike venner vil jeg ikke ha. 

Anonymkode: d9548...497

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det helt klart at det er forkastelig oppførsel. Jeg hadde ikke sladret til mannen, men vært der for venninnen min - siden dette på et eller annet tidspunkt smeller i trynet på henne.

Og ja, jeg hadde nok tenkt litt mindre om henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sagt at jeg ikke synes det er noe greit sånn hun holder på, at det har begynt å spise på deg.. Hun må enten si i fra til mannen sin ellers kommer du til å gjøre det. Det er skikkelig dritt med utroskap..

Anonymkode: 2e694...161

Kan du sette opp en liste over de du er mest lojal mot? Stiller du betingelser til alle? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du kaller meg naiv ut fra dine erfaringer. Jeg snakker ut fra mine, og dessuten syns jeg lojalitet er viktig. Skjønner ikke hva som er naivt med å stole på venner? Stoler du ikke på noen? Ellers skjønte jeg ikke hvor relevant resten var. Poenget mitt er at venner er selvstendige individer som tar egne valg. Helt greit å ha empati, men å lide på andres bekostning kan umulig være særlig konstruktivt. 

Hadde ikke egentlig forventet det heller.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke egentlig forventet det heller.

Anonymkode: 6bee8...6b5

Vet ikke helt om jeg gidder å tolke det. Men nå liker jeg ikke forventninger, så sånn sett helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra for henne! Hun lever livet nå og har det bra og har sannsynligvis masse bra sex, hvorfor fortjener hun ikke det? Hvis hun trenger støtte for å komme seg ut av forholdet, da skal du være der for henne! Men nå ser det ut som at hun greier seg fint og du bør være glad på hennes vegne. Vær ordentlig venninne og sett pris på at hun betror seg til deg. Ikke lat som at du bryr deg om "den snille mannen hennes" når du egentlig bare bryr deg om hvordan du fremstår som et moralsk menneske. 

Anonymkode: 7850a...542

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Dette handler ikke om deg. Venner er de en skal stole 100 % på, og toleranse må jo være en høy faktor i vennskap. Om du ikke vil høre om det, greit nok. Da sier du det. At du har i mot utroskap, og at du syns at hun handler feil. Hvis du vil gjøre noe med det.

Syns det er så rart med folk som tar alt andres innover seg, og på seg selv. At en gjør seg selv til offer pga andres handlinger. At du ikke får sove fordi du sliter så mye med dette, det fatter jeg ikke. Det er som når en vegrer seg for å fortelle noe vondt en har opplevd, fordi mottager tar det så ille, at en til slutt må trøste hn. Sprøtt. Du er ikke venninnen din, og hun er ikke deg. 

Grunnlaget for all etikk er nettopp at man er i stand til å ta innover seg handlinger som ikke rammer en selv. Den urett som rammer andre angår også oss. 

Anonymkode: 8b690...929

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra for henne! Hun lever livet nå og har det bra og har sannsynligvis masse bra sex, hvorfor fortjener hun ikke det? Hvis hun trenger støtte for å komme seg ut av forholdet, da skal du være der for henne! Men nå ser det ut som at hun greier seg fint og du bør være glad på hennes vegne. Vær ordentlig venninne og sett pris på at hun betror seg til deg. Ikke lat som at du bryr deg om "den snille mannen hennes" når du egentlig bare bryr deg om hvordan du fremstår som et moralsk menneske. 

Anonymkode: 7850a...542

For all del, hun fortjener da virkelig å få leve sitt fulle gode liv. Men synes uansett at hun kan informere mannen om det nye livet sitt, så får han selv ta stilling til om han vil sitte som en idiot på sidelinja mens kona puler naboen.

Anonymkode: 65810...3a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del, hun fortjener da virkelig å få leve sitt fulle gode liv. Men synes uansett at hun kan informere mannen om det nye livet sitt, så får han selv ta stilling til om han vil sitte som en idiot på sidelinja mens kona puler naboen.

Anonymkode: 65810...3a6

Det synes jeg også, men det er ikke i min rolle som venninne å sørge for det. For meg vil det være mye viktigere å forstå hvorfor hun ikke forteller enn å presse henne til å gjøre det. Trenger hun min støtte til å fortelle mannen stiller jeg selvfølgelig opp.

(Hypotetisk altså. Jeg er ikke TS.)

Anonymkode: 7850a...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Dette handler ikke om deg. Venner er de en skal stole 100 % på, og toleranse må jo være en høy faktor i vennskap. Om du ikke vil høre om det, greit nok. Da sier du det. At du har i mot utroskap, og at du syns at hun handler feil. Hvis du vil gjøre noe med det.

Syns det er så rart med folk som tar alt andres innover seg, og på seg selv. At en gjør seg selv til offer pga andres handlinger. At du ikke får sove fordi du sliter så mye med dette, det fatter jeg ikke. Det er som når en vegrer seg for å fortelle noe vondt en har opplevd, fordi mottager tar det så ille, at en til slutt må trøste hn. Sprøtt. Du er ikke venninnen din, og hun er ikke deg. 

Det er ikke et aktivt valg man tar. Noen er født med veldig mye empati og følsomhet, da tar man lett innover seg alt.

Anonymkode: d6f5e...556

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnlaget for all etikk er nettopp at man er i stand til å ta innover seg handlinger som ikke rammer en selv. Den urett som rammer andre angår også oss. 

Anonymkode: 8b690...929

Og hvor går grensen for hva en skal betrakte som urett? Det er vel ikke akkurat en fasit på det. 

Det er helt greit at vi føler både empati og sympati. Syns det er viktig, selvfølgelig! Men når du ikke får sove, eller på andre måter slutter å fungere i hverdagen, ja da er den empatien kun destruktiv. Dessuten handler en mer logisk og fornuftig når en klarer å la fornuft styre følelser. Selvfølgelig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et aktivt valg man tar. Noen er født med veldig mye empati og følsomhet, da tar man lett innover seg alt.

Anonymkode: d6f5e...556

Det er nok sant, men akkurat i denne saken er det noe som skurrer med at empatien for denne mannen overskygger lojaliteten til venninna. Må ærlig si at mannen hennes bare hadde vært en liten parantes i mitt hode hvis bestevenninna min fortalte meg at hun var utro med en annen. Jeg ville ha visst alt om hva venninna mi tenkte og følte, hvordan hun hadde det, alt som hadde skjedd, hva hun tenkte om fremtiden. Og jeg ville ha stilt opp for henne om hun trengte noe.

Anonymkode: 7850a...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et aktivt valg man tar. Noen er født med veldig mye empati og følsomhet, da tar man lett innover seg alt.

Anonymkode: d6f5e...556

Ja, jeg kan skjønne det. Men det er noe annet enn vanlig empati. Da må Ts si fra til venninnen om at hun ikke vil høre mer om det. Hun kan ikke dolke venninnen i ryggen, true henne eller stille henne ultimatum som noen foreslår her. En lager ikke sånn støy i privatlivet til andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg også, men det er ikke i min rolle som venninne å sørge for det. For meg vil det være mye viktigere å forstå hvorfor hun ikke forteller enn å presse henne til å gjøre det. Trenger hun min støtte til å fortelle mannen stiller jeg selvfølgelig opp.

(Hypotetisk altså. Jeg er ikke TS.)

Anonymkode: 7850a...542

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok sant, men akkurat i denne saken er det noe som skurrer med at empatien for denne mannen overskygger lojaliteten til venninna. Må ærlig si at mannen hennes bare hadde vært en liten parantes i mitt hode hvis bestevenninna min fortalte meg at hun var utro med en annen. Jeg ville ha visst alt om hva venninna mi tenkte og følte, hvordan hun hadde det, alt som hadde skjedd, hva hun tenkte om fremtiden. Og jeg ville ha stilt opp for henne om hun trengte noe.

Anonymkode: 7850a...542

Det er nettppp det jeg har gjort de siste 2-3 årene dette har pågått. Nå begynner jeg bare å bli rimelig fed up av hele opplegget. Har bestemt meg, blir ikke mer støtte ifra meg. Er så sinnsykt lei at jeg spyr snart.

Anonymkode: 65810...3a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok sant, men akkurat i denne saken er det noe som skurrer med at empatien for denne mannen overskygger lojaliteten til venninna. Må ærlig si at mannen hennes bare hadde vært en liten parantes i mitt hode hvis bestevenninna min fortalte meg at hun var utro med en annen. Jeg ville ha visst alt om hva venninna mi tenkte og følte, hvordan hun hadde det, alt som hadde skjedd, hva hun tenkte om fremtiden. Og jeg ville ha stilt opp for henne om hun trengte noe.

Anonymkode: 7850a...542

Hvis min bestevenninne hadde gjort noe så umoralsk hadde jeg kommet til å spurt henne om hva som ligger bak og sagt klart i fra at jeg ikke støtter en så ekkel handling. Å være en venn betyr ikke at man må støtte personen hvis de gjør ting som åpenbart er umoralsk og galt.

Anonymkode: d6f5e...556

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis min bestevenninne hadde gjort noe så umoralsk hadde jeg kommet til å spurt henne om hva som ligger bak og sagt klart i fra at jeg ikke støtter en så ekkel handling. Å være en venn betyr ikke at man må støtte personen hvis de gjør ting som åpenbart er umoralsk og galt.

Anonymkode: d6f5e...556

Tja, venner kommer vel i forskjellige former og farger. Og da er det fint at vi kan velge venner utfra preferanser. Hvis jeg skulle havne i uføra og være utro ville jeg mye heller ha hatt én som meg selv som venninne, du ville sikkert mye heller ha hatt én som deg selv.

Anonymkode: 7850a...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...