Gå til innhold

Dere med barn på 1-3 barneskoletrinn - om å ha med venner hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest kruspersilletaco

Mange ganger i uken. De får spille, men er mye ute også. Her er kravet at de ringer når de kommer hjem og gir beskjed hvem som er der og om de skal ha middag. Deretter sender vi bare en sms til foreldrene at de er hos oss og ang middag. Går i 3. Klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det barn med hjem flere ganger i uka. Jeg sier aldri nei til besøk så fremt vi ikke har en avtale eller barnet som vil ha/gå på besøk har fritidsaktivitet den dagen. Døren vår er alltid åpen for barnas venner. Enten avtaler vi besøk dagen før via sms eller så kontakter vennen foreldrene når han/hun kommer hit. De får spille så mye de vil når de har besøk, men pleier å være flinke til å veksle mellom spilling og andre aktiviteter. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1. klasse hadde vi regel om besøk max 2 dager i uken, og at besøket måtte avtales dagen før. Jeg orket ikke det styret på skolen når vi hentet.

Fra 2. klasse begynner de å gå hjem selv, så da ble det stadig vekk barn som bare dukket opp. Passet ikke besøk, så sendte jeg dem bare hjem. Enkelt og greit.

Nå går eldste i 4. klasse. Hun har god oversikt over hvilke dager hun skal på trening og hvilke dager det er ok med besøk. De styrer det stort sett selv nå. Mye besøk i perioder, mindre i andfe perioder.

Ang spilling: de får lov av og til, men ofte får de beskjed om å gjøre andre ting. Kommer litt an på. Noen spiller fint sammen og gjør det til en sosial greie. Andre forsvinner inn i en boble, og ikke noe sosial i det hele tatt. Så jeg ser litt an. Men hjelper å være konsekvent. Har jeg først sagt at iPad må av og TV er uaktuelt, så er det sånn. De kan mase 1000 ganger, men det gidder de ikke. De har lært at et svar er et svar her i huset. 

Anonymkode: bdfe7...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han besøk så er det helt uaktuelt med tv eller playstation,da får heller leke sammen. Det blir litt surmuling var 8 åringen min men det tåler jeg. Da leker de så fint sammen istedet 

Anonymkode: 65810...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han besøk så er det helt uaktuelt med tv eller playstation,da får heller leke sammen. Det blir litt surmuling var 8 åringen min men det tåler jeg. Da leker de så fint sammen istedet 

Anonymkode: 65810...1cc

Jeg tenker helt motsatt jeg. Spilling er mye gøyere sammen med andre. Det er den passive alene-skjermtiden jeg er bekymret for.

Men vi har faste regler da. Ute før middag, og så kan de spille eller se TV litt etter middag.

Anonymkode: a5e14...0f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ca 2 dager i uken enten en hjem til oss eller hun hjem til noen andre. Heldigvis aldri noe mas om spilling eller TV osv når de er flere. Vi har også tre andre barn i samme klasse som nærmeste naboer så om hun ikke er med noen eller har med noen så er de raskt ute av døren for å finne hverandre og er da gjerne ute hele ettermiddag/kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som "elsker" besøk hver dag omtrent, jobber dere fulltid på dag?...... 

Anonymkode: 21bd0...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare i at: xx kan komme bort til oss og leke etter middag 🙂

Vi avtaler enten dagen før eller ber de komme etter middag når de har spist og sjekket med foreldrene om det passer. 

Anonymkode: 9f5b4...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mer regel enn unntak at det er med noen hjem fra skolen. Vi bor rett ved skolen, så da er det lett å bli med mine hjem. De slutter skolen i 13-14 tiden og jeg er ikke hjemme før rundt 15.30. Har jeg nok mat, får de middag. Ellers sender jeg besøket hjem. Kan bli litt sliten av alt besøket. Men samtidig ønsker jeg å bli kjent med vennene deres. Syns det er mer slitsomt med mas om overnattinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så kjip at her får ingen bli med hjem rett fra skolen. Vi trenger alle å lande litt etter skole- og jobbdagen. Så vi kommer hjem alene, gjør lekser og spiser middag. Deretter er det fritt fram for besøk eller dra til venner. Dette har jeg praktisert i flere år, og ideen har blitt kopiert av flere av de andre foreldrene i klassen, så det er ikke lenger bare hos oss. 

Når ungene først er her, legger jeg meg ikke så veldig borti hva de gjør, men de er stort sett ute og leker hele hurven. Er det dårlig vær, kan de godt få se en film eller spille noe. Hovedsaken er at de har det gøy.

Anonymkode: 01f4b...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elizia skrev:

Her er det mer regel enn unntak at det er med noen hjem fra skolen. Vi bor rett ved skolen, så da er det lett å bli med mine hjem. De slutter skolen i 13-14 tiden og jeg er ikke hjemme før rundt 15.30. Har jeg nok mat, får de middag. Ellers sender jeg besøket hjem. Kan bli litt sliten av alt besøket. Men samtidig ønsker jeg å bli kjent med vennene deres. Syns det er mer slitsomt med mas om overnattinger. 

Her har det vært slik i alle år. Vi bor også rett ved skolen. Bare at her er ikke jeg hjemme før ca 1645 og mannen 18. 

Barna går nå på ungdomsskolen og fortsatt er det nesten daglig venner av barna på besøk når jeg kommer hjem. De gjør lekser sammen, drar på trening, skravler og spiller.

Veldig hyggelig, litt dyrt på matfronten og litt stress at jeg aldri vet om det blir 4 eller 7 til middag, men har blitt vant til det nå og finner raskt løsninger.

Det er veldig hyggelig at barnas venner gjerne er her.

Anonymkode: dce4b...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ingen regler på det,men her vi bor har vi mange barn rundt oss. Så jeg har som regel  at alle går hjem å spiser og gjør lekser så møtes di etterpå.Skjer gjerne hver dag,er veldig sosial.  Her har di akkurat begynt i 4.trinn så sikkert litt lettere å organisere seg selv enn en på 1.trinn. Må si jeg er glad den tiden er forbi med besøkmas hver dag og stadig unger med hjem med middagslaging og aktivisering. Di er forresten mye ute å sykler å spiller fotball,så om di vil inn å spille er det helt greit. 

Anonymkode: 54686...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som "elsker" besøk hver dag omtrent, jobber dere fulltid på dag?...... 

Anonymkode: 21bd0...aa4

Nei jeg jobber nattevakter. Den uken jeg jobber tar hun ikke med venner hjem fra skolen, da blir hun som regel med andre hjem. Ellers er det fritt frem for å invitere med venner hjem for lek og middag. 

Gleder meg til mellomste på 5 begynner å invitere med venner hjem fra barnehagen. 

Jeg liker at de har besøk, bare ikke altfor mange på en gang. Barneselskaper er ikke min favoritt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en gutt i 4. klasse, og der er det ikke så vanlig at de blir med hverandre hjem etter skolen. Vanligvis er det hjem å spise middag og gjøre lekser først, deretter besøk. Syns det er best sånn, og det syns de andre foreldrene også. Vi orker ikke besøk her hver dag. Det er gjerne 1-2 ganger i uka, og så er gutten vår på besøk hos andre omtrent like ofte. Han har fotballtrening en dag i uka også, og vi syns det er greit å ha iallfall et tar ettermiddager i uka der det ikke er aktivitet eller besøk her. 

Anonymkode: 8c9c6...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går i andre klasse. Nå går tre av dagene til aktiviteter etter skoletid, så da er det 2 dager i uka+ helg igjen med mulighet for vennebesøk. Enkelte ganger er det besøk her alle de dagene eller at barnet er på besøk hos andre. Barnet mitt er sosial og trives godt både med besøk og på besøk. De bytter på hvor de er og det er helt fint. Synes det er greit med besøk så lenge det ikke er mye hyling, skriking, løping inne. Da får dem beskjed om å gå ut å løpe. Tv-tid regulerer jeg sjeldent. Er det bra vær er de ute og er det dårlig vær bytter dem på å leke og se TV. 

 

 

Anonymkode: a4b45...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som "elsker" besøk hver dag omtrent, jobber dere fulltid på dag?...... 

Anonymkode: 21bd0...aa4

Ja, men barna leker sammen og ordner opp seg i mellom. Skal de spise middag her koster det meg lite å putte oppi et par fiskebiter til oppi kjelen.. Så blir ikke mer sliten av at barna har besøk..

Anonymkode: a4b45...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig hyggelig, litt dyrt på matfronten og litt stress at jeg aldri vet om det blir 4 eller 7 til middag, men har blitt vant til det nå og finner raskt løsninger.

akkurat det med mat går greit. Jeg slenger på ekstra macaroni liksom og smører brød osv. men om det feks er noen som ikke liker noe spesielt og foreldrene blir sure fordi de ikke har spist så blir det jo litt kjip stemning. 

Det jeg synes er mest slitsomt er mas om spilling. når de så får spille så roper de. En kompis roper og roper og roper, tilogmed når barnet mitt er på do. da ropes det til barnet er tilbake. og så ropes det mer. mest for å kommunisere da. 

Når det ikke spilles, leker de på rommet. Og da er det knas og knus fordi det er gøyest å knase noe. De sitter liksom ikke i ro i leken, de gutta på 7.

ellers lages det MYE lyd. i en leilighet kan man jeg bare rømme inn på kjøkkenet. hadde jeg hatt en annen bolig med mye plass og område å være ute på så hadde det ikke vært så slitsomt.

Anonymkode: 59715...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

akkurat det med mat går greit. Jeg slenger på ekstra macaroni liksom og smører brød osv. men om det feks er noen som ikke liker noe spesielt og foreldrene blir sure fordi de ikke har spist så blir det jo litt kjip stemning. 

Det jeg synes er mest slitsomt er mas om spilling. når de så får spille så roper de. En kompis roper og roper og roper, tilogmed når barnet mitt er på do. da ropes det til barnet er tilbake. og så ropes det mer. mest for å kommunisere da. 

Når det ikke spilles, leker de på rommet. Og da er det knas og knus fordi det er gøyest å knase noe. De sitter liksom ikke i ro i leken, de gutta på 7.

ellers lages det MYE lyd. i en leilighet kan man jeg bare rømme inn på kjøkkenet. hadde jeg hatt en annen bolig med mye plass og område å være ute på så hadde det ikke vært så slitsomt.

Anonymkode: 59715...b7e

Det med roping er et problem her også. Gutta er 9. Vi har en TV stue der de kan sitte hvis de skal spille, så vi kan lukke døra. Men de bråker likevel utrolig mye. Noen ganger har jeg avsluttet hele spillingen og bedt dem gå ut å leke fordi de roper sånn. Vi praktiserer innestemme, så vi er strenge på den ropingen. 

Anonymkode: 8c9c6...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som "elsker" besøk hver dag omtrent, jobber dere fulltid på dag?...... 

Anonymkode: 21bd0...aa4

Jeg jobber fulltid dag. Elsker ikke besøk nesten hver dag, men aksepterer det😆

Det hender at jeg ber en stille bønn om en rolig ettermiddag bare oss. Likevel er det sjelden jeg avviser noen😀

Anonymkode: dc259...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...