Gå til innhold

Dere med barn på 1-3 barneskoletrinn - om å ha med venner hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes vi har med noen hjem hver dag. Og det er et sabla styr å holde dem unna tv. Kan vi spille nå? etter middag..vææær så snill..skal bare vise noe. nei. jooooo.. osv.

Det er et mas med det samme jeg henter, spesielt om jeg henter tidlig, feks kl 4. Kan ola være med hjem? nei det passer ikke..vææææær så snill. kan jeg være med ola da? 

Og så må jeg begynne å ringe til foreldrene. og de svarer jo gjerne ikke, og så føler jeg meg skikkelig masete som driver å ringer til foreldre hver dag. 😳 jeg orker faktisk ikke å unger her hver dag heller, da de hyler og roper og krangler. Men samtidig er det så flott at barna blir kjent og blir venner. Hvor ofte har dere med unger hjem?

Anonymkode: 59715...b7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her høres det ut som om du rett og slett er for ettergivende og lite konsekvent. Først sier du nei, og så gir du etter.. Det er oppskriften på mas, det. Selvsagt maser ungene, når de opplever at det virker? 

Her er det helt uaktuelt med venner med hjem hver dag. Det er kanskje én dag i uken, ellers får de heller være sammen etter middag. 

Du må lære deg grensesetting. Har du sagt nei, har du sagt nei, ferdig, basta finale. Og du kan helt fint sette en regel om at besøk skal avtales dagen i forveien, så du ikke står der og ringer til foreldrene samme dag. Jeg liker ikke at mitt barn spontant skal spise middag et annet sted enn hjemme. 

Anonymkode: 92259...530

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje to ganger i måneden i snitt. Oftere om våren/høsten enn om vinteren. Og de får aldri spille eller se på TV sammen, med unntak av at de av og til ser litt på barne-TV. Det hender selvsagt at vi inviterer hit for å se et spesielt program på TV, men det blir annerledes. Det hender også at nabounger kommer på besøk om ettermiddagene, men mest i helgene og om sommeren.

Anonymkode: 17b85...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være jeg er det ja. Jeg er bare sliten, samtidig opptatt med matlaging. Så kommer de seg unna. 

en gang i uka hørest lurt ut. 

Anonymkode: 59715...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville "nullstilt" litt. Satt meg ned med ungen en kveld, og tatt en prat om hvilke regler du vil ha for å ha med venner hjem. 

Om det ikke er noen regler, og du i tillegg gir etter for mas, blir det jo til at han må spørre for å sjekke om det er lov i dag eller ikke. 

Sett deg ned og si at han kan ha med noen hjem så og så mange dager i uken, kanskje vil du ha en regel om at det skal avtales dagen før, si ifra at om han har noen med hjem, er det uaktuelt med tv og spilling, og masing om det vil føre til at han ikke får lov til å ha noen med seg hjem neste uke (f.eks.), osv. 

Klare regler gjør det lettere for alle parter. 

Anonymkode: 92259...530

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min går i 3. og har med noen hjem 3-4 dager i uka. Som regel blir de bare med, og spør når de kommer, også ringer de foreldrene selv og spør dem.

Det blir omtrent alltid spørsmål om spilling, noen ganger får de lov, men oftere ikke. Men jeg er veldig konsekvent på at hvis de maser så har de forspilt enhver sjanse til å få lov, så det gjør de heldigvis ikke.

Jeg kan også fint be dem om å dempe seg eller gå på rommet eller ut. Og det hender jeg sier til sønnen min før han går på skolen at i dag får han ikke ha med noen hjem, for jeg trenger en pause. Det er lov å sette grenser og ta litt hensyn til seg selv også. :)

Anonymkode: 77a19...c9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 2 ganger i uka. Han går gjerne bort en gang og besøk en gang. 1.klasse

Anonymkode: 81f12...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde "en gang i uka"-regel for min datter da det var på det mest intense. Hver torsdag var det fritt fram for å invitere, da kunne de spise middag her og vi kjørte dem gjerne hjem også. Ellers i uka var det ikke greit å invitere, ringe rundt og styre.

Funket fint, og var helt nødvendig siden vi ikke hadde kapasitet til å ta slike ringe- og kjørerunder hver dag.

Lillesøster begynte på skolen i år, og enn så lenge foregår den sosiale leken heldigvis på SFO.

Anonymkode: 12ee0...31c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente i 3. klasse. Hun er veldig sosial, så hun har besøk eller er på besøk mellom 2-4 dager i uka. Ofte er det avtalt, men noen ganger ringer hun rett etter skoleslutt og spør om hun kan bli med den eller den hjem eller ha med noen hjem. Det er som regel greit så lenge vi ikke har planer. Jeg liker å ha et åpent hus og strekker meg langt for det sosiale.

Anonymkode: edc37...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 3-4 ganger i uka, jeg hadde regel om minimum 2 ganger, siden min datter var enebarn, så trengte hun å sosialisere seg. 

Men, vi hadde avtale om at det skulle ringes og avtales dagen før vi da. Ellers måtte det vente til etter middag. 

Anonymkode: 96486...a49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe galt i at barna ser på tv og spiller.  Bedre det enn at de hopper i sofaen, for det gjør de her.

Anonymkode: 7e63b...ad7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette hysteriet om at TV og spilling er galt!? Selv vokste jeg opp med å spille TV-spill med venner, og de stundene er noen av mine beste barndomsminner!

Anonymkode: 806e6...cf5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får og drar dei på besøk kvar dag. Ikkje restriksjoner på kva dei gjer på. Nokon dager vil dei spele/sjå på tv, andre dager ynskjer dei å leike inne eller ute. 

Eg elskar å ha barn her 😁

Anonymkode: fb662...b7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hun populære moren som lar besøket spille. Dei har det jo så kjekt 😊 synes det er herlig å høre hvor ivrige dei blir. 

Her har vi i perioder besøk hver dag. Jeg liker det 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi har med noen hjem hver dag. Og det er et sabla styr å holde dem unna tv. Kan vi spille nå? etter middag..vææær så snill..skal bare vise noe. nei. jooooo.. osv.

Det er et mas med det samme jeg henter, spesielt om jeg henter tidlig, feks kl 4. Kan ola være med hjem? nei det passer ikke..vææææær så snill. kan jeg være med ola da? 

Og så må jeg begynne å ringe til foreldrene. og de svarer jo gjerne ikke, og så føler jeg meg skikkelig masete som driver å ringer til foreldre hver dag. 😳 jeg orker faktisk ikke å unger her hver dag heller, da de hyler og roper og krangler. Men samtidig er det så flott at barna blir kjent og blir venner. Hvor ofte har dere med unger hjem?

Anonymkode: 59715...b7e

Her er det barn med nesten hver dag til tider.. Godr for barna.Men ja enig kan bli mye til tider.Men når de er så store går de hem selv.Så slipper du å ta den tlf.Så lenge det er gangavstand og trygt og gå.Her kommer de med for det. Men så lenge de kan gå hjem å spise middag av og til er det greit. 

Styrete å lage til all slags allergimat og når du har middaf fra dagen før og må gå på butikken og handle for å lage noe annet...

Anonymkode: c79f8...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi har med noen hjem hver dag. Og det er et sabla styr å holde dem unna tv. Kan vi spille nå? etter middag..vææær så snill..skal bare vise noe. nei. jooooo.. osv.

Det er et mas med det samme jeg henter, spesielt om jeg henter tidlig, feks kl 4. Kan ola være med hjem? nei det passer ikke..vææææær så snill. kan jeg være med ola da? 

Og så må jeg begynne å ringe til foreldrene. og de svarer jo gjerne ikke, og så føler jeg meg skikkelig masete som driver å ringer til foreldre hver dag. 😳 jeg orker faktisk ikke å unger her hver dag heller, da de hyler og roper og krangler. Men samtidig er det så flott at barna blir kjent og blir venner. Hvor ofte har dere med unger hjem?

Anonymkode: 59715...b7e

Dette kunne vært meg. Akkurat sånn er det når jeg henter også, og særlig når jeg henter tidlig.

Sønnen min heter faktisk Ola og går i 2. klasse, så innlegget ditt traff meg veldig.

Jeg er utrolig lei mas om venner hjem fra skolen hver dag, i tillegg til de som reker i gata og er frittgående, så nå har jeg innført en regel om at det er lov å invitere noen hjem en gang i uka. Med fritidsaktiviteter, bursdager og lillesøster så rekker vi ikke å gjøre lekser om det skal være besøk hver dag. Foreløpig har dette gått greit, men det er gjerne om vi har avtalt noe på forhånd slik at han vet at "Peder" skal være med hjem på torsdag.

Anonymkode: d6484...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det Max 2 ganger i uka. Har en fast regel om spilling etter middag. 

Anonymkode: d6dae...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sokkar skrev:

Jeg er hun populære moren som lar besøket spille. Dei har det jo så kjekt 😊 synes det er herlig å høre hvor ivrige dei blir. 

Her har vi i perioder besøk hver dag. Jeg liker det 😊

Blir ikke så poppis blant foreldrene da..

Anonymkode: 59715...b7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp regler for dette sammen med barna, så ordner det seg. Det er jo viktig at du også får litt tid med barna dine. Husk at spill også er en bra, sosial arena, så en god balanse er bra. 

Anonymkode: aeadc...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke så poppis blant foreldrene da..

Anonymkode: 59715...b7e

Jo, det er jeg. Skrev ingenting om at jeg var hun populære moren blant barna. Både barna og foreldrene liker at barna er hos oss. Eneste er at flere trodde jeg var kokk eller noe, for barna skrøt over middagene. Da var det typ middagspølse, for vi hadde ikke nok mat til alle dersom vi lagde den middagen som var planen i utgangspunktet 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...