Gå til innhold

Han tjener så mye mer enn meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, NBA skrev:

Jeg er uenig, for jeg hadde hatt mulighet til å bruke tid på reiser og hobby som jeg heller vil drive med enn jobb. Jeg liker jobben min, men det er ikke det jeg hadde brukt tiden min på ved eget ønske. Max en dag i uka. Har du ingenting du brenner for, ingenting du evner å fylle dagene med, da kan jeg si meg enig i utsagnet ditt.

Du har et visst poeng, og jeg vil nærme meg det. Jeg er på samme måte. Jeg hadde fint klart å underholde meg selv noen år i et rom. Gi meg dingser og bøker, selvstudier og en datamaskin hadde jeg levd som en konge helt mutters alene. Men det er likevel forskjell på deg og meg, og "alle". Våre opplevelser blir anekdotisk meningsløse i et spørsmål på samfunnsnivå. 

Jeg tror likevel oppriktig på at vi burde redusere arbeidstiden. Fire dagers arbeidsuke og seks timers dager hadde fungert mer enn godt nok! Det er seriøs forskning som viser nettopp dette. Flere prøveprosjekter tyder på at vi ikke synker i produktivitet med lavere tidsbruk i arbeidslivet. Snarere tvert imot. Jeg vet iallefall om mange lange lunsjer som fint kunne vært unngått. 

Men, for å nyansere dette ytterligere. Arbeid handler om sosialt fellesskap og identitet. Det kan filosofisk sett tenkes at man kan bytte ut jobb med f.eks å sitte rundt et bål med en bråte hyggelige folk eller å gjøre noe frivillig for andre. Poenget er vel at livet må tilføres mening for å ha mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.9.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Kanskje dobbelt så mye, og han er alltid så ivrig på å bestille mat hjem eller spise ute. Stort sett går det greit, men nå vil han at vi skal ut å spise et sted der det vil koste 2000 pr person. Vi har bare vært sammen ett år, og jeg forventer absolutt ikke at han skal betale for meg, men jeg er lei av at han alltid virker oppgitt og litt skuffet når jeg kjemper for billigere alternativer. Det er ikke det at jeg ikke kan ta meg råd heller nødvendigvis, men vi er ganske unge, og jeg er kanskje litt mer opptatt av å spare til fremtiden, hus og sånt, i tillegg til at jeg tjener en god del mindre. 

Hvordan løser dere andre det når den ene tjener mye mer? 

Anonymkode: be018...424

Hvor spiser man når et restaurantbesøk koster 2000 kr pr pers??   Inviterer han og insisterer at dere skal spise på slike steder får du takke nei eller be han spandere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at han virker oppgitt og litt skuffet når du forsøker å få inn billigere alternative. Da tenker jeg at han ikke forstår deg, så du må være tydelig på det.

Anonymkode: b88b6...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...