Gå til innhold

De spurte om å få snakke med nåværende leder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ganske vanlig blant en del arbeidsgivere at de ønsker referanse fra nåværende arbeidsgiver på godt og vondt, og det hender også litt for ofte at de kontakter han/henne selv om man ikke har oppført denne som referanse. Avhengig av bedrifskulturen, så kan det ha betydning for om man får jobben. 

Anonymkode: e0fa5...a96

Jeg har aldri opplevd dette, kun 1 gang, da jeg søkte en annen stilling internt. Ordnet det likevel med at en annen en lederen min stilte som referanse, og fikk jobben. 

Anonymkode: ad658...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Selvsagt er det vanlig at man ønsker å snakke med nåværende leder :)

Om forholdet der er dårlig er det et dårlig tegn, selv om man ikke kan utelukke at det er sjefens skyld :)

Der er ikke så vanlig nei. De fleste synes det er ubehagelig at sjefen vet de søker andre jobber, og mange får problemer med sjefen, blir ikke satt på de og de arbeidsoppgavene fordi leder tenker at vedkommende likevel kommer til å slutte... 

Anonymkode: ad658...1f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tirius skrev:

Nå er vi ikke helt dumpapper og sluker alt som blir sagt fra en referanse heller, det er stort sett ganske greit å forstå hva slags "type" de er etter en samtale der de skal beskrive noen andre. Vi hadde feks en strålende kandidat hos oss nylig der alt stemte bra, en litt stille og rolig type men virket veldig flink, reflektert og arbeidssom. Vi spurte etter referanse, hun oppga sjefen sin. Han var overhode ikke fornøyd med henne - men det var ikke særlig vanskelig å høre at de aldri var noen god match i utgangspunktet heller. Hun fikk jobben og har gjort det strålende nå i oppstarten. 

Så nei, bare fordi man ønsker snakke med nåværende sjef betyr ikke det at man sluker alt rått.

Og det er bra at din bedrift er reflekterte rundt det, men så finnes det dessverre de lederne som er ganske flinke til å snakke for seg, og som utad fremstår som sympatiske og redelige, men som likevel ikke er profesjonelle når det gjelder å gi riktige referanser. 

Anonymkode: e0fa5...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er bra at din bedrift er reflekterte rundt det, men så finnes det dessverre de lederne som er ganske flinke til å snakke for seg, og som utad fremstår som sympatiske og redelige, men som likevel ikke er profesjonelle når det gjelder å gi riktige referanser. 

Anonymkode: e0fa5...a96

Men altså, man kommer ganske langt med ærlighet. Det er fullt lovlig å si at "Vet du hva, du kan gjerne få referansene - men jeg kommer ikke særlig godt overens med sjefen min". Jeg gjorde det selv, forklarte hvorfor det fungerte dårlig, arbeidsgiveren min bekreftet jo det jeg sa på intervju - jobben ble min. Jeg synes oppriktig det tar seg dårlig ut å i det lengste unngå i stede for å bare være rett frem om det. Det skaffer deg gjerne jobb hos oss i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, prt90 said:

Lurer fortsatt veldig på hvilke bransjer dette er vanlig i. 

Nå har jeg "bare" vært på 5 intervjuer, men det var i veldig ulike bransjer og alle ba om dette.

Anonymkode: 14eff...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber innen IT - og da jeg søkte min nåværende jobb ba de om min daværende sjef som referanse. Jeg hadde vært åpen med tidligere arbeidsgiver om at jeg søkte på jobb, men informerte ikke løpende om intervjuer og hvor jeg søkte. I tillegg var det enkelte ting som gjorde at jeg helst ikke ville bruke sjefen som referanse.

Og når de spurte etter andregangsintervju sa jeg nei, og forklarte hvorfor. Jeg måtte i stede oppgi 4(!) referanser totalt. En utenfra jobb og tre fra daværende jobb(hvor en var teamleder). Dette var da ok for de. Og jeg fikk jobben.

Men jeg var svært nervøs i sluttfasen der, etter å ha sagt nei og til jeg fikk avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tirius skrev:

Men altså, man kommer ganske langt med ærlighet. Det er fullt lovlig å si at "Vet du hva, du kan gjerne få referansene - men jeg kommer ikke særlig godt overens med sjefen min". Jeg gjorde det selv, forklarte hvorfor det fungerte dårlig, arbeidsgiveren min bekreftet jo det jeg sa på intervju - jobben ble min. Jeg synes oppriktig det tar seg dårlig ut å i det lengste unngå i stede for å bare være rett frem om det. Det skaffer deg gjerne jobb hos oss i alle fall.

Ja, det kan fungere. Men det handler ikke alltid om vilje til å være ærlig eller ikke, for noen ledere er rett og slett så urimelige at de forsøker å stille arbeidstaker i et dårlig lys (og en del har også evnen til å gjøre det på en måte som fremstår både korrekt og spiselig). Uansett vil nåværende arbeidsgiver veldig ofte ikke være helt nøytral, som noen andre skrev: man har ofte et motiv der man søker å beholde arbeidstaker (snakker ned arbeidstakeren) eller forsøker å kvitte seg med han/henne (gir ros som ikke nødvendigvis er berettiget), så uansett hvordan man vrir og vender på det vil man veldig ofte ende opp med feil inntrykk. 

Anonymkode: e0fa5...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri oppgitt nåværende sjef som referanse, og aldri spurt kandidater som søker jobb hos oss om å oppgi det. Ansetter ca. 5–10 personer i året. Det er jo helt åpenbart at de aller fleste ikke vil at sjefen skal få vite at de søker andre jobber, i tilfelle de ikke får jobben. De fleste er jo ikke åpne med sjefen om at de ønsker seg bort.

Anonymkode: 9d7c9...eb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...