Jump to content
AnonymBruker

De spurte om å få snakke med nåværende leder

Recommended Posts

AnonymBruker

Og jeg sa nei. 

Dette etter 2.gangsintervju. De har allerede fått lederreferansser fra tidligere jobber og de har vært gode. 

Men jeg ønsker ikke involvere nåværende arbeidsgiver. Vi har dårlig kjemi og jeg ønsker meg bare vekk. Dette er et kort vikariat. 

Har dette ødelagt for meg tror dere? De sa de forstod meg men vet jo ikke hva de egentlig tenker. 

Anonymkode: 2b7d9...871

Fortsetter under...

AnonymBruker

Håper ikke det har noen betydning. Kommer vel også litt an på type jobb.

Anonymkode: 7bb0f...b1a

AnonymBruker

I min bransje er det iallfall normalt at man kan søke jobber og være på intervju uten at nåværende arbeidsgiver trenger å bli kontaktet. De fleste som sier opp her har iallfall en ny jobb allerede og de har jo ikke pleid å annonsere for arbeidsgiver at de har søkt noe annet. Tror det er ganske vanlig?

Anonymkode: 23af2...aba

AnonymBruker

Det er helt normalt at man ikke ønsker å oppgi nåværende sjef som referanse. Om de ikke har forståelse for det, er det gjerne ikke et sted du har lyst til å jobbe så uansett. 

Jeg har aldri oppgitt nåværende leder som referanse. vil de ha en referanse fra nåværende jobb, har jeg brukt en kollega, og det har samtlige godtatt. 

Anonymkode: dd325...9e8

AnonymBruker

Tusen takk. Krysser fingrene. 

TS

AnonymBruker

Det er dessverre ganske vanlig blant en del arbeidsgivere at de ønsker referanse fra nåværende arbeidsgiver på godt og vondt, og det hender også litt for ofte at de kontakter han/henne selv om man ikke har oppført denne som referanse. Avhengig av bedrifskulturen, så kan det ha betydning for om man får jobben. 

Anonymkode: e0fa5...a96

Annonse

AnonymBruker

I min brasje er det det vanlig at nåværende leder skal oppgis som referanse. Nekter du blir ikke jobben din, så det kan bikke begge veier for deg. 

Anonymkode: 4b623...029

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min brasje er det det vanlig at nåværende leder skal oppgis som referanse. Nekter du blir ikke jobben din, så det kan bikke begge veier for deg. 

Er de i såfall ærlige på det og sier i fra? 

TS

AnonymBruker

Det hadde ihvertfall vært en fordel om du hadde svart ja. Når du har bra referanser fra før, så har de i minne når de snakker med nåværende leder. Hvis du ikke har gjort noe bevisst for å lage problemer på noen måte, så har du ingenting å skjule. Men det er nettopp det de kan tro når du svarer nei. Ville ikke bekymret meg for mye i ditt tilfelle iom bra referanser fra tidligere og at det er et kort vikariat. 

Anonymkode: 5a574...6a4

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de i såfall ærlige på det og sier i fra? 

TS

Det pleier å stå i utysningstekster at en av referansene skal være nåværende leder. Men mange gjør nok som meg og gir først fra seg referanselisten på intervju, og kommer du ikke da med nåværende leder så er det jo mistenkelig. Selv kollegaen min som hadde et særdeles dårlig forhold til lederen vår oppga henne ved forespørsel, men harn informerte også om at de to ikke var perlevenner. Å nekte når du er kommet til 2.gangsintervju og andre referanser er kontaktet tilsier egentlig at du skjuler noe. 

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier å stå i utysningstekster at en av referansene skal være nåværende leder. Men mange gjør nok som meg og gir først fra seg referanselisten på intervju, og kommer du ikke da med nåværende leder så er det jo mistenkelig. Selv kollegaen min som hadde et særdeles dårlig forhold til lederen vår oppga henne ved forespørsel, men harn informerte også om at de to ikke var perlevenner. Å nekte når du er kommet til 2.gangsintervju og andre referanser er kontaktet tilsier egentlig at du skjuler noe. 

Syns selv det ikke er så mistenkelig. Er jo ingen garantier for at man får jobben og da er det en fordel at nåværende leder ikke vet at du ønsker deg vekk. Må være lov å tenke på seg selv. 

Men jeg ble spesifikt spurt om det på 2 gangs intervju så det er litt uheldig. Men jeg håper de kan klare seg med de referanser de allerede har. Uff. Kommer til å bli veldig lei meg hvis dette skal ødelegge. TS

AnonymBruker

Hos oss tvinges man ikke til det i tidlige runder. Men vi kan finne på å si «jobben er din hvis nåværende sjef også er fornøyd». Da kommer det jo lett frem om man skjuler en arbeidsgiver som ikke er fornøyd eller om du oppriktig ikke vil de skal vite du søker jobb. 

Anonymkode: 14eff...0d5

AnonymBruker

Vi har ihvertfall en praksis hvor vi ønsker nåværende leder eller en med lederansvar , til ble en kollega på nåværende jobb som referanse når vi er i en ansettelsesprosess. Vi har vært ganske strikte på det, men det kommer selvfølgelig an på hvor lenge siden man har jobbet med de andre som er satt opp som referanser. Det har bikket begge veier i våre ansettelser. Man ser jo gjerne på totalen og skjønner fort hvorfor noen evt sier nei til å oppgi nåværende leder. 

Anonymkode: 258f0...c7d

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ser jo gjerne på totalen og skjønner fort hvorfor noen evt sier nei til å oppgi nåværende leder. 

Hva mener du? 

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss tvinges man ikke til det i tidlige runder. Men vi kan finne på å si «jobben er din hvis nåværende sjef også er fornøyd». Da kommer det jo lett frem om man skjuler en arbeidsgiver som ikke er fornøyd eller om du oppriktig ikke vil de skal vite du søker jobb. 

Anonymkode: 14eff...0d5

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ihvertfall en praksis hvor vi ønsker nåværende leder eller en med lederansvar , til ble en kollega på nåværende jobb som referanse når vi er i en ansettelsesprosess. Vi har vært ganske strikte på det, men det kommer selvfølgelig an på hvor lenge siden man har jobbet med de andre som er satt opp som referanser. Det har bikket begge veier i våre ansettelser. Man ser jo gjerne på totalen og skjønner fort hvorfor noen evt sier nei til å oppgi nåværende leder.  

Jepp, men dette kan også være en god måte å bli kvitt talenter på. Det skal ikke mer til enn en vrang leder som forsøker å legge kjepper i hjulene for arbeidstaker grunnet f. eks. uenigheter (som på ingen måte behøver å være relatert til innsats eller resultater, men som like gjerne kan ha oppstått på grunn av dårlig personkjemi. Det er dessverre ikke alle ledere som greier å oppføre seg profesjonelt). 

Får jeg det spørsmålet selv, så blir jeg skeptisk. Ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi jeg i mye mindre grad ønsker å jobbe for noen som legger så stor vekt på en enkeltpersons utsagn, så dere hadde muligens ikke oppnådd annet enn at jeg hadde trukket søknaden og gått for et av de andre jobbtilbudene. Erfaringsmessig har denne typen arbeidsgivere ofte en tendens til å foretrekke litt for enkle løsninger i andre sammenhenger også, og jeg jobber kun for de arbeidsgivere som viser at de også greier å tenke helhetlig på alle nivå. 

prt90
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilen bransje er dette? Høres mildt sagt snodig ut. 

prt90
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg sa nei. 

Dette etter 2.gangsintervju. De har allerede fått lederreferansser fra tidligere jobber og de har vært gode. 

Men jeg ønsker ikke involvere nåværende arbeidsgiver. Vi har dårlig kjemi og jeg ønsker meg bare vekk. Dette er et kort vikariat. 

Har dette ødelagt for meg tror dere? De sa de forstod meg men vet jo ikke hva de egentlig tenker. 

Slikt tull bør du ikke finne deg i. Du vil jo selvfølgelig ikke at nåværende arbeidsgiver skal vite at du søker andre jobber. Dessuten kan jo dette misbrukes ved å gi dårlig referanse for å holde på deg.

Dette høres ikke ut som noen du vil jobbe for. Jeg ville droppet hele søknaden.

Tirius
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, men dette kan også være en god måte å bli kvitt talenter på. Det skal ikke mer til enn en vrang leder som forsøker å legge kjepper i hjulene for arbeidstaker grunnet f. eks. uenigheter (som på ingen måte behøver å være relatert til innsats eller resultater, men som like gjerne kan ha oppstått på grunn av dårlig personkjemi. Det er dessverre ikke alle ledere som greier å oppføre seg profesjonelt). 

Nå er vi ikke helt dumpapper og sluker alt som blir sagt fra en referanse heller, det er stort sett ganske greit å forstå hva slags "type" de er etter en samtale der de skal beskrive noen andre. Vi hadde feks en strålende kandidat hos oss nylig der alt stemte bra, en litt stille og rolig type men virket veldig flink, reflektert og arbeidssom. Vi spurte etter referanse, hun oppga sjefen sin. Han var overhode ikke fornøyd med henne - men det var ikke særlig vanskelig å høre at de aldri var noen god match i utgangspunktet heller. Hun fikk jobben og har gjort det strålende nå i oppstarten. 

Så nei, bare fordi man ønsker snakke med nåværende sjef betyr ikke det at man sluker alt rått.

Hedersbrukeren
31 minutter siden, prt90 skrev:

Hvilen bransje er dette? Høres mildt sagt snodig ut. 

Selvsagt er det vanlig at man ønsker å snakke med nåværende leder :)

Om forholdet der er dårlig er det et dårlig tegn, selv om man ikke kan utelukke at det er sjefens skyld :)

AnonymBruker

Det er faktisk veldig underlig å ville ha nåværende leder som referanse. Det er jo en person som kan ha egne motiver, han kan både ønske å bli kvitt deg og også ønske å beholde deg. En tidligere leder har ingenting å tape hverken i den ene eller andre retningen, og er derfor en mye bedre referanse.

Anonymkode: 97823...1fb