Gå til innhold

Punalpin plus for økt sædkvalitet, erfaringer


Appelsini

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har lyst å bli gravide. 

Har prøvd, mer eller mindre aktivt i 7mnd uten hell. Begynner å bli skikkelig demotivert og utålmodig. 

Vi har prøvd clearblue eggløsningstest og den sier at jeg har eggløsning. 

Min mann tok også en hjemmetest av sædkvalitet og den var dessverre negativ. 

Han har begynt å spise kosttilskudd som heter punalpin plus for å prøve å øke sædkvaliteten. 

Noen som har erfaringer med punalpin plus? Evt andre tips til å øke sædkvalitet? 

Er det i det hele tatt mulig å gjøre noe med dårlig sædkvalitet? Kan man stole på hjemmetesting? 

 

Endret av Appelsini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sikker med hjemmetester men jeg har lest mye om temaet. Det som alle er enig med er at flere studier er nødvendig.

Få ting som jeg har lest kanskje kan hjelpe er:

- å ta vitaminer og mineraler, spesielt Vit e, Selen, Vit c, Sinc, B12, Folatsyre

- trening

- unngå varme rundt testiklene 

- slutt å drikke alkohol (noen studier fant dette kan også hjelpe med damens eggkvalitet)

Jeg fant ikke noe skikkelig bevis på noen av disse men samboeren min begynte med å ta en miks av vitaminer og mineraler og hans antall sædceller gikk opp med x10 på hans andre test (dessverre fortsatt altfor lav men ivertfall bedre 😊. Vi er på vår andre IVF runde akkurat nå). Vi tror at det kan være at vitaminene hjelpet han litt. Har ikke hørt om punalpin plus før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Avianna skrev:

Ikke sikker med hjemmetester men jeg har lest mye om temaet. Det som alle er enig med er at flere studier er nødvendig.

Få ting som jeg har lest kanskje kan hjelpe er:

- å ta vitaminer og mineraler, spesielt Vit e, Selen, Vit c, Sinc, B12, Folatsyre

- trening

- unngå varme rundt testiklene 

- slutt å drikke alkohol (noen studier fant dette kan også hjelpe med damens eggkvalitet)

Jeg fant ikke noe skikkelig bevis på noen av disse men samboeren min begynte med å ta en miks av vitaminer og mineraler og hans antall sædceller gikk opp med x10 på hans andre test (dessverre fortsatt altfor lav men ivertfall bedre 😊. Vi er på vår andre IVF runde akkurat nå). Vi tror at det kan være at vitaminene hjelpet han litt. Har ikke hørt om p

Tror punalpin plus inneholder alle de vitaminene du nevner, så håper virkelig at det kan ha en effekt 🤞🏻 

Har googlet en hel del, men blir liksom ikke så mye klokere. Ingen av oss drikker alkohol, vi spiser normal sunn kost, litt godis i helgene. Jeg trener regelmessig men han har ikke interesse for det. Til gjengjeld er det han som lufter hunden vår mest. Så ingen av oss sliter ut sofaen heller. 

Hvordan opplever du å være i prøverørsforsøk? Har begynt å se på det som et mulig alternativ dersom det viser seg at vi ikke kan bli gravide på naturlig vis. Men det frister ikke så veldig. Er det ikke mye hormon behandling på forhånd? Har hørt at man må sette sprøyter på seg selv, og sliter litt med den tanken må jeg innrømme😅 har også hørt at det gjør veldig vondt å ta ut egg. 

Men så skal man jo igjennom en fødsel forhåpentligvis etterpå, så det bør man kanskje tåle? 

Håper det funker for dere💕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Appelsini skrev:

Hvordan opplever du å være i prøverørsforsøk?

Synes det er ganske krevende. Har blitt vant til sprøytene men det som er mer belastende for meg personlig er hvordan det påvirker livet. Det er mye ventetid og usikkerhet mellom og under forsøk som er psykisk belastende. Man venter på forskjellige tall hele tiden, f.eks hvor mange egg man fikk ut, hvor mange er modne, ble befruktet, er greit for frysing.

Hormonbehandlingen har selvfølgelig også ofte bivirkninger men de er forskjellige fra person til person.

Og jeg måtte slutte treningssenter og badminton klubb medlemskapene mine fordi det er en hvis tid når man går gjennom behandling hvor man ikke kan riste på livmoren (så ingen løping eller hopping). Gjør bare litt vekt trening hjemme nå og jogging mellom forsøk når det er trygt. Samtidig har jeg lyst å gå litt mer ned i vekt men sliter med det siden man ikke skal miste vekt når man er i en IVF runde (helst fra medisin start til graviditetstesten og selvfølgelig videre om man blir gravid). Så det blir mye start og stop med trenings og vekt programmene for meg 😆

Når vi er på en fest eller party takker vi nei til alkohol og det er også ikke det vi egentlig har lyst til. Men da sparer vi ivertfall penger. Det også noe med IVF - vi har ikke råd til ferie akkurat nå pga sparing.

I tillegg til alt dette er lange tider uten samleie også noe som påvirker oss (det er ikke mulig etter egguttak i 2 uker, og har lest at man også skal unngå det i begynnelsen av graviditeten hvis man blir gravid. Er ikke sikker om dette er sant pga mangel av bevis).

Det er og vanskelig å velge hvem å fortelle og hvem å ikke fortelle om prosessen. Har fortalt litt for mange om første runden og at jeg ble gravid. Men da måtte jeg også fortelle alle når vi mistet 4 uker senere... har nå valgt å ikke dele detaljene til alt er mer sikker.

Men vi har jo ikke noe annet valg. Legen sa til oss vi har en bedre sjanse å vinne i lotto enn å bli gravid naturlig. Så vi kommer oss nok gjennom dette. Er ikke en som gir opp 😉

Dette høres kanskje veldig negativt ut men mange damer er veldig tøffe og om man virkelig ønsker seg barn så synes jeg at det er 100% verdt det. Har ikke hatt barn før men fra det som man hører av andre gjør fødsel sikkert mye mer vondt enn egguthenting 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en heftig prosess. Skjønner godt at det er vanskelig å velge ut hvem som skal få vite om det og ikke. Merker også det. For man tenker myyye, og er vanskelig å ikke snakke om det. 

Haha, ja er nok hakket verre å føde enn å hente ut egg😅😅 

Takk for at du delte erfaringene dine. Ønsker deg og din kjære hell, lykke og en nydelig baby☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer tok en hjemmetest, den var negativ.

Dro til en klinikk og sjekket der, der viste det seg at prøven var fin. 

Så hadde ikke stolt blindt på de hjemmetestene. 

Anonymkode: a9260...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer tok en hjemmetest, den var negativ.

Dro til en klinikk og sjekket der, der viste det seg at prøven var fin. 

Så hadde ikke stolt blindt på de hjemmetestene. 

Anonymkode: a9260...509

Det er jo godt å høre, kanskje vi må ta en profesjonell test etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville testet sæden hos en fertilitetsklinikk så fort som mulig siden du tenker så mye på dette. Kanskje er alt bra, men da vet dere hvertfall at prøvingen hjemme kan lykkes.

 

Anonymkode: 41709...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Appelsini skrev (På 11.9.2019 den 12.40):

Tror punalpin plus inneholder alle de vitaminene du nevner, så håper virkelig at det kan ha en effekt 🤞🏻 

Har googlet en hel del, men blir liksom ikke så mye klokere. Ingen av oss drikker alkohol, vi spiser normal sunn kost, litt godis i helgene. Jeg trener regelmessig men han har ikke interesse for det. Til gjengjeld er det han som lufter hunden vår mest. Så ingen av oss sliter ut sofaen heller. 

Hvordan opplever du å være i prøverørsforsøk? Har begynt å se på det som et mulig alternativ dersom det viser seg at vi ikke kan bli gravide på naturlig vis. Men det frister ikke så veldig. Er det ikke mye hormon behandling på forhånd? Har hørt at man må sette sprøyter på seg selv, og sliter litt med den tanken må jeg innrømme😅 har også hørt at det gjør veldig vondt å ta ut egg. 

Men så skal man jo igjennom en fødsel forhåpentligvis etterpå, så det bør man kanskje tåle? 

Håper det funker for dere💕 

Hei, Lurer på om har dere blitt gravid etter mannen din har tatt pulnapin plus? 
Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jasmin29 skrev (7 timer siden):

Hei, Lurer på om har dere blitt gravid etter mannen din har tatt pulnapin plus? 
Takk på forhånd.

Hei :)

Mannen min sluttet på punalpin plus i desember 2019. Da vi mistet litt motet og ville ta en pause i prøvingen. Var en smule besatt av å bli gravid og det er ikke bra i lengden det heller. 

Desember 2020 ble vi endelig gravide, litt ut av det blå. Ble veldig overrasket og  glad. Dessverre endte det med en missed abortion som ble oppdaget i uke 11. 

Nå venter vi bare på at kroppen min skal komme tilbake til normalen før vi prøver på nytt.. Uten piller ;) 

 

Endret av Appelsini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avianna skrev (På 11.9.2019 den 13.35):

Synes det er ganske krevende. Har blitt vant til sprøytene men det som er mer belastende for meg personlig er hvordan det påvirker livet. Det er mye ventetid og usikkerhet mellom og under forsøk som er psykisk belastende. Man venter på forskjellige tall hele tiden, f.eks hvor mange egg man fikk ut, hvor mange er modne, ble befruktet, er greit for frysing.

Hormonbehandlingen har selvfølgelig også ofte bivirkninger men de er forskjellige fra person til person.

Og jeg måtte slutte treningssenter og badminton klubb medlemskapene mine fordi det er en hvis tid når man går gjennom behandling hvor man ikke kan riste på livmoren (så ingen løping eller hopping). Gjør bare litt vekt trening hjemme nå og jogging mellom forsøk når det er trygt. Samtidig har jeg lyst å gå litt mer ned i vekt men sliter med det siden man ikke skal miste vekt når man er i en IVF runde (helst fra medisin start til graviditetstesten og selvfølgelig videre om man blir gravid). Så det blir mye start og stop med trenings og vekt programmene for meg 😆

Når vi er på en fest eller party takker vi nei til alkohol og det er også ikke det vi egentlig har lyst til. Men da sparer vi ivertfall penger. Det også noe med IVF - vi har ikke råd til ferie akkurat nå pga sparing.

I tillegg til alt dette er lange tider uten samleie også noe som påvirker oss (det er ikke mulig etter egguttak i 2 uker, og har lest at man også skal unngå det i begynnelsen av graviditeten hvis man blir gravid. Er ikke sikker om dette er sant pga mangel av bevis).

Det er og vanskelig å velge hvem å fortelle og hvem å ikke fortelle om prosessen. Har fortalt litt for mange om første runden og at jeg ble gravid. Men da måtte jeg også fortelle alle når vi mistet 4 uker senere... har nå valgt å ikke dele detaljene til alt er mer sikker.

Men vi har jo ikke noe annet valg. Legen sa til oss vi har en bedre sjanse å vinne i lotto enn å bli gravid naturlig. Så vi kommer oss nok gjennom dette. Er ikke en som gir opp 😉

Dette høres kanskje veldig negativt ut men mange damer er veldig tøffe og om man virkelig ønsker seg barn så synes jeg at det er 100% verdt det. Har ikke hatt barn før men fra det som man hører av andre gjør fødsel sikkert mye mer vondt enn egguthenting 😆 

Hvor har du fått for deg at du ikke kan trene, eller, riste på livmor som du sier, under behandling? 

Anonymkode: 03334...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsini skrev (9 timer siden):

Hei :)

Mannen min sluttet på punalpin plus i desember 2019. Da vi mistet litt motet og ville ta en pause i prøvingen. Var en smule besatt av å bli gravid og det er ikke bra i lengden det heller. 

Desember 2020 ble vi endelig gravide, litt ut av det blå. Ble veldig overrasket og  glad. Dessverre endte det med en missed abortion som ble oppdaget i uke 11. 

Nå venter vi bare på at kroppen min skal komme tilbake til normalen før vi prøver på nytt.. Uten piller ;) 

 

Har dere gjort en form for utredning underveis? 

Anonymkode: 03334...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere gjort en form for utredning underveis? 

Anonymkode: 03334...f97

Vi var begge til lege og spesialister i slutten av 2019. Alt var normalt og fungerte hos begge to. Så skulle ikke være noe i veien for at vi kunne bli eller kan bli gravid igjen. 
Vi var ikke bevisste prøvere i 2020, så mulig vi hadde blitt gravid fortere om vi timet det mer inn mot eggløsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...