Gå til innhold

Klage på gebyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk gebyr på 1150kr ved billettkontroll. Jeg hadde selvsagt gyldig billett fordi jeg hadde kjøpt den idet jeg gikk inn på bussen. På billetten står det tydelig og klart aktiveringstidpunk kl.08.15. Avgangtidspunkt var da bussen skulle kjøre kl.08.15. 

Jeg sendte en klage på gebyret men fikk avslag fordi de mente at gebyret ikke var urettmessig gitt og henviser meg til reglene til Skyss:

Alle reisende skal kunne vise frem gyldig og korrekt reisebevis ved billettkontroll. Reisende må løse billett før eller ved påstigning, og det er den reisende sitt eget ansvar å ha gyldig og korrekt reisebevis under hele reisen. De nevnte kravene har hjemmel i transportvedtektene godkjent av samferdselsdepartementet.

Jeg mener da at billetten min var innenfor reglene siden den ble kjøpt VED PÅSTIGNING. Altså Kan noen forklare meg med hva det menes med Gyldig billett VED PÅSTIGNING?

Anonymkode: 587b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg høres det også ut som at du har rett her. Hvis det står klart og tydelig at du kjøpte billetten 08:15, og bussen kjørte 08:15 forstår jeg ikke problemet. Det blir jo det samme som at de som kjøper billett på bussen, må vente med å få vekslepengene liksom. Det kan jo ta 5-6 sekunder og det bør vel være innafor? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billetten skal vel kjøpes før du går innpå bussen når du kjøper med appen? Da får du beskjed om at påstigning er tillatt og kan gå inn. Ellers er det jo lett å bare kjøpe billett når du ser kontrollørene innpå bussen.

Anonymkode: 19b84...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved påstigning betyr når du går inn på bussen. Altså må billetten være aktivert senest i øyeblikket du trer inn i bussen. 

Anonymkode: 6e530...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NewInTown skrev:

For meg høres det også ut som at du har rett her. Hvis det står klart og tydelig at du kjøpte billetten 08:15, og bussen kjørte 08:15 forstår jeg ikke problemet. Det blir jo det samme som at de som kjøper billett på bussen, må vente med å få vekslepengene liksom. Det kan jo ta 5-6 sekunder og det bør vel være innafor? 

Fikk avslag på klagen min i dag. Har nettopp sendt en ny klage....men vet ikke om de kommer til å stå på sitt. De sa at saken vil bli avsluttet etter at den nye klagen blir ferdigbehandlet.

Anonymkode: 587b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved påstigning betyr når du går inn på bussen. Altså må billetten være aktivert senest i øyeblikket du trer inn i bussen. 

Anonymkode: 6e530...75b

Ja. Det er det som står på billetten. Har lastet ned som Pdf. Aktiveringstidpunk:08.15. Bussen skulle kjøre kl.08.15.

Anonymkode: 587b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk avslag på klagen min i dag. Har nettopp sendt en ny klage....men vet ikke om de kommer til å stå på sitt. De sa at saken vil bli avsluttet etter at den nye klagen blir ferdigbehandlet.

Anonymkode: 587b0...ebb

Vis det sto påstiging tillat, så er/var billetten gyldig...

Anonymkode: e87e5...00c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Guile skrev:

Hvis Skyss ikke vil høre på deg (og du er sikker på at du har rett, jeg gidder ikke sjekke deres vilkår og regler nå) så kan du kontakte Transportklagenemnda.

https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/buss/

 

Tussen takk for lenken. Skal sende en klage til dem også. 

Anonymkode: 587b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tussen takk for lenken. Skal sende en klage til dem også. 

Anonymkode: 587b0...ebb

Men når fikk du egentlig boten? Var kontrollørene innpå bussen da du gikk på?

Anonymkode: 19b84...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men når fikk du egentlig boten? Var kontrollørene innpå bussen da du gikk på?

Anonymkode: 19b84...259

Nei, jeg kunne ikke se kontrollørene fordi de hadde ikke selskapets uniform men var kledd i vanlige klær som oss vannlige folk. Jeg gikk inn på bussen og kjøpte billetten på appen. Noen sekunder senere ble jeg kontrollert og han sa at jeg burde kjøpe billetten før jeg kom inn på bussen. Jeg forklarte da at det var også innenfor å kjøpe billetten når man går inn på bussen. Han var bestemt at jeg brøt reglene og må betale et gebyr for det. Veldig kjipt spør du meg!

Anonymkode: 587b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kunne ikke se kontrollørene fordi de hadde ikke selskapets uniform men var kledd i vanlige klær som oss vannlige folk. Jeg gikk inn på bussen og kjøpte billetten på appen. Noen sekunder senere ble jeg kontrollert og han sa at jeg burde kjøpe billetten før jeg kom inn på bussen. Jeg forklarte da at det var også innenfor å kjøpe billetten når man går inn på bussen. Han var bestemt at jeg brøt reglene og må betale et gebyr for det. Veldig kjipt spør du meg!

Anonymkode: 587b0...ebb

Med denne forklaringen virker det som du tar feil. Du skulle kjøpt billetten før du gikk på bussen. Ikke i det du kom på. Løse billettt ved påstigning mener jeg er om du kjøper billett hos sjåføren.

 

 

Endret av The Kitten
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Med denne forklaringen virker det som du tar feil. Du skulle kjøpt billetten før du gikk på bussen. Ikke i det du kom på.

 

 

Ok. Jeg vil gjerne forstå hvorfor står det på billetten min at aktiveringstidpunk var akkurat lik med avgangtidspunktet, altså kl.8.15? Hvorfor er billetten aktivert når bussen skulle kjøre 8.15? Forklar meg dette?

Anonymkode: 587b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billetten tar vel 3 minutter å aktivere i appen, og den må være gyldig ved påstigning, altså må den aktiveres før. Så om de er skikkelig flisespikkete kan de vel stå på sitt. Men utrolig kjipt og firkanta av de. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg vil gjerne forstå hvorfor står det på billetten min at aktiveringstidpunk var akkurat lik med avgangtidspunktet, altså kl.8.15? Hvorfor er billetten aktivert når bussen skulle kjøre 8.15? Forklar meg dette?

Anonymkode: 587b0...ebb

Billetten aktiveres jo 2 minutter etter du har kjøpt den. (Mener det er 2 min i hvert fall). Så at tidspunktene sammenfaller er tilfeldig. Det kommer jo an på når du kjøpte billetten. 

Enig i at kontrolløren var firkantet, og skjønner at det føles urettferdig, men tror som sagt du tar feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være klar med billetten før du gikk på bussen, de som kontrollerer tror at du kjøper billett på grunn av du ser dem komme mot deg.

Mange sniker hver dag og de som kontrollerer vet hva de driver med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, The Kitten skrev:

Billetten aktiveres jo 2 minutter etter du har kjøpt den. (Mener det er 2 min i hvert fall). Så at tidspunktene sammenfaller er tilfeldig. Det kommer jo an på når du kjøpte billetten. 

Enig i at kontrolløren var firkantet, og skjønner at det føles urettferdig, men tror som sagt du tar feil.

Alle reisende skal kunne vise frem gyldig og korrekt reisebevis ved billettkontroll. Reisende må løse billett før eller ved påstigning, og det er den reisende sitt eget ansvar å ha gyldig og korrekt reisebevis under hele reisen. De nevnte kravene har hjemmel i transportvedtektene godkjent av samferdselsdepartementet.

Så mener du fortsatt at jeg kjøpte billetten for sent og må betale gebyret?

Forresten var kontrolløren en svart mann fra Afrika som hadde en annerledes aksent og virket helt ny i jobben sin. Det er ikke noe kritikk mot ham men vil bare nevne det.

Anonymkode: 587b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På appen tar det to min fra du kjøper til billetten er gyldig, det er en sånn nedtellingssak så du kan følge med. Grunnen er at folk kjøpte billett i det de så kontrollørene, mens billetten egentlig sakl være gyldig før du gå på bussen/banen. Så her tviler jeg på du kommer noen vei, men forstår det er irriterende. Å dra frem rasisme gjør i grunnen at jeg håper du må betale dobbelt. 

Anonymkode: 9035c...7f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle reisende skal kunne vise frem gyldig og korrekt reisebevis ved billettkontroll. Reisende må løse billett før eller ved påstigning, og det er den reisende sitt eget ansvar å ha gyldig og korrekt reisebevis under hele reisen. De nevnte kravene har hjemmel i transportvedtektene godkjent av samferdselsdepartementet.

Så mener du fortsatt at jeg kjøpte billetten for sent og må betale gebyret?

Forresten var kontrolløren en svart mann fra Afrika som hadde en annerledes aksent og virket helt ny i jobben sin. Det er ikke noe kritikk mot ham men vil bare nevne det.

Anonymkode: 587b0...ebb

Ja, Du løste ikke billett før eller ved påstigning. Du løste billett etter du var kommet ombord på bussen. 

Sistnevnte kommentar kunne du spart deg for. Håper du ikke nevnte det i klagen din. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis billetten var gyldig fra samme tidspunkt som bussens avgangstid (du sier aktiveringstidspunkt 08.15 - vær obs på at kjøpstidspunkt og aktiveringstidspunkt ikke er det samme) er de jææææævlig firkanta om de forlanger at den skal være kjøpt før påstigning.. 

Bussen har ordinær avgang 08.15? Den var ikke forsinket? 

Jeg hadde prøvd klagenemnda her. Regler og sunn fornuft må henge sammen.. 

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...