Gå til innhold

Har fått fått en minkkåpe av mormor, men hva i alle dager skal jeg gjøre med den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10.9.2019 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Bruk den!
Har en nydelig ulvevest jeg arvet av min oldemor. Den bruker jeg med god samvittighet hver vinter. De to dyrene døde for over 100 år siden, skutt av oldefaren min, og vesten ble designet og sydd av en av datidens mest berømte buntmakere i Oslo. Oldefaren min seilte med ei skute fra hjembygda, og fikk pelsen laget som gave til henne til vinterbryllupet deres. Så den hadde hun over bunaden.

Kjøpte også en liten jakke i minkpels på auksjon for et par år siden. Den kommer fra en berømt pelsfarm, som skjulte jøder under 2. verdenskrig, og reddet hele bygda med å avle og slakte minker for mat.

Mye flott norsk historie i pels!

Anonymkode: 784e9...f1e

Hitler lagde lampeskjermer av menneskehud. Du synes vel det er flott historie å!

Anonymkode: 16c19...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hitler lagde lampeskjermer av menneskehud. Du synes vel det er flott historie å!

Anonymkode: 16c19...5e7

Å ja, spesielt hvis de var matchet med lampeføtter støpt av jødegull..! Historie i begge ender.

Anonymkode: 784e9...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hitler lagde lampeskjermer av menneskehud. Du synes vel det er flott historie å!

Anonymkode: 16c19...5e7

Hitling! :ler2:

Anonymkode: 2d69e...951

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke brukt noe så dyrt på byen uavhengig av hva slags plagg det var. Men det er nå meg. 

Jeg ville fått den sydd om til pledd. Bruker man pels bidrar man til å holde det I motebildet, og det er mere enn nok stygg og skadelig mote, trenger ikke mere. 

Anonymkode: c6a76...991

Tror ikke en person har så mye innvirkning på motebildet 

Anonymkode: b576c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt ha brukt den. Har arvet en minkpels selv, og den 50 år gammel og fantastisk varm og vakker. Ville nok aldri kjøpt en ny pels, men det er langt mer miljøvennlig å bruke klær som allerede er produsert enn å kjøpe nye.

I fjor tuslet folk rundt i dyre designsko med mink på sålen, og de forferdelig stygge slippersene med neonfarget minkpels over. I tillegg ble det solgt nøkkelringer med minkpels mange steder. Jeg ville ha hatt store betenkeligheter med å kjøpe slike plagg nye, å bruke noe jeg har arvet er noe helt annet. Hva folk synes om mine moralske disposisjoner bryr jeg meg ikke om - jeg spiser knapt kjøtt, er opptatt av klima og gir penger til veldedige formål selv når jeg har lite selv. Føler meg trygg i valgene mine, så får andre ta ansvar for egne avgjørelser. 

Har forøvrig ikke fått en eneste negativ kommentar på pelsen min. De fleste antar nok at den er fake, og folk er generelt sett alt for høflige til å komme med kjipe kommentarer. 

Det kryr av brukte minkkåper på annenhåndmarkedet, så du kan nok ikke regne med å få så mye igjen for den. Dersom du ikke har veldig lite plass, ville jeg ha hengt den i skapet og sett an hvordan du føler det om en stund. 🙂

Anonymkode: 7d952...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende motebildet bruker jeg ikke ekte pels eller kunstpels. Jeg er 100% i mot en mote som består av pels, derfor bruker jeg heller ikke kunstpels, det handler om signaleffekt for min del.

Jeg tror ikke jeg personlig kan endre motebildet, men det er som alt annet — om alle tenker "jeg alene får ikke gjort noe, så da gjør jeg ingenting", så skjer det jo ikke noen endring.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg arvet også en slik. Samme problemstilling. Ville ikke bruke den selv. 

Fikk taksert den, verdi 50k. La den ut på finn til 25k. Fikk 20 og er kjempe fornøyd. Solgte til en som skulle flytte til øst Europa 😉

Anonymkode: c75b5...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet en nesten ubrukt pels for noen år siden. Den henger i skapet, aner ikke hva jeg skal gjøre med den. En ting er ihvertfall sikkert, jeg kommer aldri til å bruke den. I disse dager er det flaut å bruke pels, man blir sett stygt på. Jeg aner ikke hvor mye den er verdt, ellers hadde jeg lagt den ut på Finn.

Anonymkode: a38bd...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...