Gå til innhold

Fotgjengere vs. syklister på gang- og sykkelvei...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sykler til og fra jobb, en lengre avstand. Deler av veien må man velge mellom å sykle i veibanen eller på gang- og sykkelvei. Andre syklister gjør litt forskjellig, men jeg ser jo de lange køene de lager i morgenrushet på deler av strekningen, hvor det er vanskelig for biler å kjøre forbi. Så jeg velger gang- og sykkelvei, da, noe som vil si et bredt og godt felt som skulle ha plass til både syklister og gående. Og som syklist må man selvsagt være varsom når man passerer fotgjengere. Men, jeg syns mange går som tullinger... De vaser rundt midt i veien, eller de bytter side veldig brått uten å se seg for, eller de hopper fram uten å se seg for når bussen deres kommer, eller de sperrer veien med å gå flere i bredden tross at flere syklister nettopp har passert og blir sure når man plinger med klokka, eller de står som en saueflokk og venter på bussen uten noe forsøk på å lage en åpning til de som vil sykle forbi.

Det virker som mange fotgjengere går helt i sin egen verden. Noen ganger tenker jeg at det kan skape farlige situasjoner, andre ganger blir jeg oppgitt fordi det virker som de ikke forstår at det å senke farten på sykkelen så mye har mye å si når man gjør det mange ganger og har lang vei å sykle til jobb. Hvis man vil at færre kjører bil (som er mitt eneste aktuelle alternativ til sykkel), kan ikke fotgjengere også tenke litt på syklistene? Syklister er jo strengt tatt ikke ønsket noe sted, med mindre det er eget sykkelfelt, noe som ikke gjelder alle steder.

Anonymkode: d2230...7db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en ideell verden, ja. Sykler ofte til jobb selv og kjenner meg til en viss grad igjen. Men alle tenker mest på seg selv, velkommen til den virkelige verden :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinert gang- og sykkelvei er helt håpløst. 

Her jeg bor har de heldigvis hatt vett nok til at de lager flere felt når de lager nye gang- og sykkelveier, med enten bare maling, eller en liten fortauskant, som markerer baner for de som går og de som sykler. 

Anonymkode: 3b04a...847

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å ikke la seg irritere. Og kjøpe seg en ringeklokke med god klang i. 

Anonymkode: 779f3...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man skal gå på høyresiden av fortau og gang/sykkelsti. Og voksne folk skal se seg over skuldra før man begynner å gå sidelengs. I mange andre land er dette normen, burde vært slik i Norge og. Slik det er nå er det rot på gangveiene fordi folk går både til høyre og venstre, samt vimser frem og tilbake. 

Anonymkode: 761b8...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man skal gå på høyresiden av fortau og gang/sykkelsti. Og voksne folk skal se seg over skuldra før man begynner å gå sidelengs. I mange andre land er dette normen, burde vært slik i Norge og. Slik det er nå er det rot på gangveiene fordi folk går både til høyre og venstre, samt vimser frem og tilbake. 

Anonymkode: 761b8...e1a

Er enig i at man som fotgjenger holder seg på en side, men hvorfor ikke som ellers i trafikken, at man går til venstre og kjører til høyre?

Anonymkode: 9d3d5...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man skal gå på høyresiden av fortau og gang/sykkelsti. Og voksne folk skal se seg over skuldra før man begynner å gå sidelengs. I mange andre land er dette normen, burde vært slik i Norge og. Slik det er nå er det rot på gangveiene fordi folk går både til høyre og venstre, samt vimser frem og tilbake. 

Anonymkode: 761b8...e1a

Man skal gå på venstre side, og sykle på høyre.. da fungerer det akkurat som om det var en vei uten fortau. 

Anonymkode: 3b04a...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Har syklet i mange år til og fra jobb. 

Gang og sykkelvei er en utdatert løsning som man unngår å lage dersom man kan. I utlandet lager man ikke sånt tull og i Norge ligger man langt etter når det gjelder sykkelinfrastruktur.

De nasjonale reglene for gang- og sykkelvei er dessverre uklare så de aller fleste anbefalinger fra myndighetene er " å etterstrebe godt samspill mellom syklende og gående". 

Dersom gang og sykkelvei er uhensiktsmessig å sykle på så velg kjørebanen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Man skal gå på venstre side, og sykle på høyre.. da fungerer det akkurat som om det var en vei uten fortau. 

Anonymkode: 3b04a...847

Man skal alltid gå på venstre side og sykle på høyre ja. :) Hadde bare alle husket dette...

Anonymkode: 6a6fc...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sykler mye, til og fra jobb, men også på fritid. Jeg har elsykkel, så sykkelen er tung og jeg kjører fort. Nei, jeg tørr omtrent ikke å sykle i fotgjengerfelt, ihvertfall ikke hvis det er fotgjengere der. Fordi jeg er så redd å skade noen. Ja, folk vingler når de går, går midt i, de ser ikke syklister, det er akkurat som de filtrerer vekk syklistene fordi de bare passer seg for biler. Jeg velger kjørebanen med risiko for min egen helse fremfor fotgjengerfelt og potensielle å skade andre.

Anonymkode: 7847f...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...