Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk i fjor et semester barnehagelærer (20stp fordi jeg ikke fullførte praksis andre semester), og begynte på HR og personalledelse i høst, og betalte 35000 2. september, men angrer allerede og har funnet ut at det ikke passer meg. Kunne i 2020; 1. begynne på lektor(ta opp matte først), 2. begynne på sykepleier, eller 3. begynne på barnehagelærer igjen. Føler HR er for tørt og for mye kontor. Er det dumt å slutte nå? 5 dager etter å ha betalt? Og er det noen som har erfaring med studieløpet eller arbeid innen HR som er fornøyd? Føles yrkeslivet knyttet til utdanningen er oppskrift på depresjon, føler jeg må være rundt barn eller eldre eller mennesker som trenger omsorg for å føle at arbeidsdagen er givende. Har noen tips? etter de nye reglene fra lånekassen er jeg heller ikke sikker på om jeg får støtte det tredje forsøket jeg bruker på å studere?? TIPS????

Anonymkode: 12d29...08f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har allerede betalt og begynt, da kan du like godt fullføre ett semester i det minste. Kanskje du plutselig ombestemmer deg? Det har jo ikke engang gått én måned.9

Anonymkode: 24bf0...8cc

• Liker 8
Skrevet

Synes i hvert fall du bør prøve å fullføre semesteret når du allerede har betalt, kanskje helst et år, selv om du ikke vil ta bachelor. Det er dessuten en utdanning du kan få bruk for i alle bransjer, uansett hva du bestemmer deg for videre. 

Det er forresten ikke helt uvanlig å føle at man har valgt feil tidlig i semesteret. Det blir sikkert bedre når du kommer mer inn i det.

Skrevet

Så vinglete som du er bør du vurdere å jobbe litt for å se hva du faktisk trives med. Hvorfor fullførte du ikke praksis i bgh? Og hvorfor vurderer du å gå tilbake om du ikke fullførte praksis første gangen? Har du i det hele tatt prøvd å jobbe i bhg som tilkallingsvikar for å se om du kan tenke deg det som hverdag?

Siden du har betalt ny utdanning nettopp bør du fullføre. Man vet aldri hva som kan lønne seg senere. For å sette denne utdanningen opp mot de andre alternativene du lister opp, kan du søke jobb som tilkallingsvikar i bhg, SFO og sykehjem som sidejobb til studiene.

Å studere noe og å jobbe med noe er ikke alltid det samme. Mange som har blitt lærer går på et lite sjokk når de får ut i arbeid f.eks.

Anonymkode: ea7b5...013

• Liker 6
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

etter de nye reglene fra lånekassen er jeg heller ikke sikker på om jeg får støtte det tredje forsøket jeg bruker på å studere?? TIPS????

Denne må du nesten spesifisere og helst med link. For jeg kjenner ikke til noen nye regler der du blir "stoppet på tredje forsøk" fra Lånekassen sin side. Så jeg skjønner ikke hva du mener med det "tredje forsøket du bruker på å studere". Hos LK gjelder studiepoeng hva gjelder forsinkelse. Kun når du er forsinket med MER enn 60 studiepoeng, så blir du nektet videre støtte inntil du har "hentet" det inn igjen på egen hånd.

Anonymkode: 66168...089

• Liker 2
Skrevet

Jeg er egentlig ikke enig med de over dom sier at fu skal fullføre. Den mentaliteten prøver jeg p bryte med, for er oppfostret på den, og gjett som den også har ødelagt for meg.

Eksempel er de som sier: Vil de ha deg på intervju, så gøy.

Du: men vil ikke ha jobben

De som sier: Gå allikevel. Du har ikke noe å tape

JO! Er man sikker i sin sak, kaster man bort sin egen tid og andres tid. 

Er du på feil studie og du vet det, dropp ut nå. Stol på egen dømmekraft og gå for det du trives med. Stå løpet ut i det valget du føler passer deg best. Der du koser deg og føler at du bidrar. 

Tiden til neste studiestart bruker du på å tjene penger. 

Anonymkode: 49f5b...0eb

• Liker 1
Skrevet

Hvis du dropper ut allerede nå får du vel en god slump av pengene tilbake? Ville sluttet med studier nå, og heller jobbet i noen år frem til jeg kjente på hva jeg virkelig ønsker. Når man har praktisk erfaring fra et yrke vil det gjerne bli lettere også teoretisk. 

Anonymkode: 19bd3...4d8

• Liker 1
Skrevet
På 10.9.2019 den 7.11, AnonymBruker skrev:

Så vinglete som du er bør du vurdere å jobbe litt for å se hva du faktisk trives med. Hvorfor fullførte du ikke praksis i bgh? Og hvorfor vurderer du å gå tilbake om du ikke fullførte praksis første gangen? Har du i det hele tatt prøvd å jobbe i bhg som tilkallingsvikar for å se om du kan tenke deg det som hverdag?

Siden du har betalt ny utdanning nettopp bør du fullføre. Man vet aldri hva som kan lønne seg senere. For å sette denne utdanningen opp mot de andre alternativene du lister opp, kan du søke jobb som tilkallingsvikar i bhg, SFO og sykehjem som sidejobb til studiene.

Å studere noe og å jobbe med noe er ikke alltid det samme. Mange som har blitt lærer går på et lite sjokk når de får ut i arbeid f.eks.

Tok hele første semester og praksisen i første semester, men praksisen fordelt på høst og vår ga totalt 20sp, så fikk ikke disse da jeg ikke deltok i vårsemesteret.  Jobba fast i barnehage i 1,5 år og trivdes, men trives kanskje enda bedre som lærer på ungdomskole (jobbet som assistent og tilkallingsvikar siste året). Tror likevel jeg fullfører semesteret jeg går på nå, så får jeg i det minste 30stp av pengene.

Men vet noen hvordan man får 10stp? kan jeg ta enkeltfag osv? har jo allerede 20stp, og med 30 til dette halvåret har jeg bare 50, ville gjerne hatt 60

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du dropper ut allerede nå får du vel en god slump av pengene tilbake? Ville sluttet med studier nå, og heller jobbet i noen år frem til jeg kjente på hva jeg virkelig ønsker. Når man har praktisk erfaring fra et yrke vil det gjerne bli lettere også teoretisk. 

Anonymkode: 19bd3...4d8

får ingenting tilbake... angrefristen var 2. september.. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig ikke enig med de over dom sier at fu skal fullføre. Den mentaliteten prøver jeg p bryte med, for er oppfostret på den, og gjett som den også har ødelagt for meg.

Er du på feil studie og du vet det, dropp ut nå. Stol på egen dømmekraft og gå for det du trives med. Stå løpet ut i det valget du føler passer deg best. Der du koser deg og føler at du bidrar. 

det er sant!! det hjalp å høre noen si det for en gangs skyld!

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg helt enig i. Kastet bort 8 år pga dette selv. Det er ganske lang tid.

Anonymkode: ddf63...99f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok hele første semester og praksisen i første semester, men praksisen fordelt på høst og vår ga totalt 20sp, så fikk ikke disse da jeg ikke deltok i vårsemesteret.  Jobba fast i barnehage i 1,5 år og trivdes, men trives kanskje enda bedre som lærer på ungdomskole (jobbet som assistent og tilkallingsvikar siste året). Tror likevel jeg fullfører semesteret jeg går på nå, så får jeg i det minste 30stp av pengene.

Men vet noen hvordan man får 10stp? kan jeg ta enkeltfag osv? har jo allerede 20stp, og med 30 til dette halvåret har jeg bare 50, ville gjerne hatt 60

Det går an å melde seg som enkeltemnestudent ved universitetet. Usikker på frist, men mulig 15.september. Ex.phil og ex.fac kan man ta over nett. Vet ikke om du får bruk for det, men vurderer du en bachelor i ett eller annet kan de kanskje flettes inn der. 

Skrevet

Forsåvidt enig i at man ikke trenger å fullføre alt alltid. Men her høres det ikke ut som TS har en alternativ plan klar. Da er det bortkastede penger å ikke fullføre. Det er tross alt ikke lenge til jul. 

Hvordan klarer man å kaste bort 8 år uten å skjønne at noe er feil...?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er sikker på at du ikke vil jobbe med det så ikke fullfør. Jeg har selv fullført en bachelor jeg var svært i tvil om passa meg. Jeg jobber fortsatt i det yrket og trives ikke. Har tatt ett semester på høgskolen med noe helt annet, syns det var greit, men når man et veletablert med barn osv. Da er det ikke like lett og avsette tid til studier ved siden av jobb i tillegg. Har begynt med yrkesrettet videregående med noe annet jeg tror vil passe bedre. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke kastet bort tiden.. 

Anonymkode: 6f4ea...e81

Skrevet

Du bør i alle fall heretter søke deg inn på vanlige universitet/høyskoler, der du ikke trenger å betale i dyre dommer per semester, så vinglete som du er.

Anonymkode: 4c67e...c58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...