Gå til innhold

Cocker spaniel og cavalier KC spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor like disse rasene er i gemytt og ellers. Ønsker spesielt å høre fra noen som har hatt begge rasene, men alle med kunnskap er selvfølgelig velkommen til å svare :)

Jeg har en frisk, elleve år gammel cavalier og han er verdens beste og snilleste hund, men jeg lurer veldig på hvilken rase jeg kan anbefale familie og venner som har forelsket seg fullstendig i hunden min. Nå som jeg er klar over helseproblemene med rasen kommer jeg jo aldri til å anbefale cavalier (helseproblemene var ikke kjente da jeg fikk cavaliervalp).

Hvis cocker spaniel er veldig ulik har dere kanskje andre raser å anbefale?

Anonymkode: fc5d2...0fa

Skrevet

Cocker spaniel er ganske ulik cavalier syntes jeg (og helseplager følger jo de tunge ørene). Amerikansk cocker er kanskje et alternativ? 

Ville anbefalt andre lapndogs som bichon havanais, tibbe, papillon, ol :)

Anonymkode: 74afe...f44

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Cocker spaniel er ganske ulik cavalier syntes jeg (og helseplager følger jo de tunge ørene). Amerikansk cocker er kanskje et alternativ? 

Ville anbefalt andre lapndogs som bichon havanais, tibbe, papillon, ol :)

Tusen takk for svar :) Så amerikansk cocker spaniel er muligens mer lik cavalier enn engelsk cocker spaniel? De er jo veldig like av størrelse så det kunne absolutt vært et alternativ! Jeg kjenner en tibbe og hun er veldig "katteaktig" :fnise: men jeg vet jo ikke om det er typisk for rasen. Altså, hun er ikke spesielt kosete bortsett fra akkurat når hun vil ha noe. Jeg synes hun er en super hund, men veldig ulik en cavalier. Bichon havanais og papillon skal jeg lese mer om :)

Veterinæren foreslo golden retriever som den hunderasen som er mest lik cavalier av personlighet, men det er ikke så aktuelt for litt eldre folk som vil ha en hund som kan løftes om nødvendig.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar :) Så amerikansk cocker spaniel er muligens mer lik cavalier enn engelsk cocker spaniel? De er jo veldig like av størrelse så det kunne absolutt vært et alternativ! Jeg kjenner en tibbe og hun er veldig "katteaktig" :fnise: men jeg vet jo ikke om det er typisk for rasen. Altså, hun er ikke spesielt kosete bortsett fra akkurat når hun vil ha noe. Jeg synes hun er en super hund, men veldig ulik en cavalier. Bichon havanais og papillon skal jeg lese mer om :)

Veterinæren foreslo golden retriever som den hunderasen som er mest lik cavalier av personlighet, men det er ikke så aktuelt for litt eldre folk som vil ha en hund som kan løftes om nødvendig.

Ja, en amerikansk cocker er avlet mer mot selskapshund og er ofte mindre enn vanlig cocker spaniel som avles gjerne mer som brukshund og jakt. :)

Jeg har inntrykk av tibetansk spaniel som en hengiven og kjælen selskapshund, ofte populær hos litt eldre som ikke ønsker stor hund. Men det er jo individuelle forskjeller. Bichon havanais/frise og Papillon er også veldig populære små selskapshunder, som har ganske lang forventet levealder og er vært knyttet til mennesket. De to siste er nok mer sportslige enn tibbe, om man liker lange turer og vil drive litt mer agility. Shetland sheepdog er også fin om man vil ha en liten og aktiv hund, men disse har ofte mer brukshund i seg igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Så interessant! Da høres amerikansk cocker ut som et kjempegodt alternativ så lenge de har god helse også. Pelsstellet blir vel mer omfattende enn på en cavalier men det ser ut som det gjelder de fleste rasene. Jeg har faktisk aldri hatt en hund som må klippes, så jeg vet ikke hvor fort pelsen vokser :sjenert:Jeg vokste opp med labrador og border collie, men de er ihvertfall ikke cavalieraktige!

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

Skrevet

Har hatt to cockerspaniel gutter. Begge har vært kosegriser, og blir nok cocker spaniel igjen når jeg er ferdig med studier :) 

• Liker 1
Skrevet
På 10.9.2019 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Ja, en amerikansk cocker er avlet mer mot selskapshund og er ofte mindre enn vanlig cocker spaniel som avles gjerne mer som brukshund og jakt. :)

Jeg har inntrykk av tibetansk spaniel som en hengiven og kjælen selskapshund, ofte populær hos litt eldre som ikke ønsker stor hund. Men det er jo individuelle forskjeller. Bichon havanais/frise og Papillon er også veldig populære små selskapshunder, som har ganske lang forventet levealder og er vært knyttet til mennesket. De to siste er nok mer sportslige enn tibbe, om man liker lange turer og vil drive litt mer agility. Shetland sheepdog er også fin om man vil ha en liten og aktiv hund, men disse har ofte mer brukshund i seg igjen. 

Tibbe er jo en hund som rasetypisk er glad i nærhet og kos også, kan passe fint til en hjemmeværende eller pensjonist. Bare man er obs på at de opprinnelig var "vakthunder" og har mye vakt i seg, bjeffer når mennesker kommer. Men for de aller fleste er vell ikke det et problem :) 

Anonymkode: 9c12d...92a

• Liker 1
Skrevet

Ble sykt glad for å lese at du ikke anbefaler rasen videre..! Godt å høre 😊

Anonymkode: b3430...cd6

Skrevet
3 hours ago, Jordbærkake34532 said:

Har hatt to cockerspaniel gutter. Begge har vært kosegriser, og blir nok cocker spaniel igjen når jeg er ferdig med studier :) 

Takk for svar :) Var det engelsk cocker spaniel?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tibbe er jo en hund som rasetypisk er glad i nærhet og kos også, kan passe fint til en hjemmeværende eller pensjonist. Bare man er obs på at de opprinnelig var "vakthunder" og har mye vakt i seg, bjeffer når mennesker kommer. Men for de aller fleste er vell ikke det et problem :) 

Anonymkode: 9c12d...92a

Takker for svar :)  Da er nok den tibben jeg kjenner litt uvanlig for rasen, og det kan man jo oppleve uansett.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ble sykt glad for å lese at du ikke anbefaler rasen videre..! Godt å høre 😊

Anonymkode: b3430...cd6

Nei, det får jeg meg ikke til å gjøre nå som jeg har masse kunnskap om helse og avl. Men jeg ser jo at informasjonen jeg kommer med ikke alltid går helt inn (spesielt hos eldre)  når jeg selv sitter der med en frisk elleve år gammel cavaliergutt.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Var det engelsk cocker spaniel?

Takker for svar :)  Da er nok den tibben jeg kjenner litt uvanlig for rasen, og det kan man jo oppleve uansett.

engelsk ja😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...