Gå til innhold

Undersøkelse: Frp- og KrF-velgere tror mest på spøkelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vl.no/nyhet/disse-partienes-velgere-tror-mest-pa-spokelser-1.1581367?paywall=true

40 prosent av KrF-ere og 37 prosent av Frp-ere svarer at «noen hus og bygninger kan være hjemsøkt av ånder», ifølge undersøkelsen til Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning.

Blant Venstre-velgere tror kun 10 prosent det samme, den laveste andelen blant velgergruppene. 

I nær alle partiene tror kvinner mer på spøkelser enn det menn gjør, unntatt i Krf hvor det er flere menn som tror på spøkelser.

– Det er en sterk sammenheng mellom å tro på reinkarnasjon, horoskop, lykkeamuletter, hjemsøkte ånder og det å være lavt utdannet, kvinne og bosatt i mer rurale strøk, sier Kifo-forsker Tore Witsø Rafoss.

Det forklarer det meste tror jeg.

 

Anonymkode: aec4e...49d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

😂😂😂😂😂😂

var den undersøkelsen utført av AP? Den som oppriktig tror på spøkelser er så dum at han/hun ikke burde få lov til å stemme.

Anonymkode: 47025...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer Høyre, har 5 års utdannelse etter VGS og tror på både reinkarnasjon og ånder. Dvs jeg tror energier fra et levd liv kan ligge igjen, nesten som et avtrykk. Mange opplevelser opp igjennom har gjort at jeg har reflektert endel rundt det. Hvis det skulle ha noe å si er jeg også utdannet innen et veldig analytisk yrke som krever stor grad av kritisk tenkning. På tester utført av fagpersoner ligger jeg over snittet på gjennomsnittslig intelligens. 😉 En venninne som er lege tror også på dette. Det snakkes bare ikke så mye om. Definerer de lav utdannelse som kun bestått videregående? 

Anonymkode: 3c39f...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer Høyre, har 5 års utdannelse etter VGS og tror på både reinkarnasjon og ånder. Dvs jeg tror energier fra et levd liv kan ligge igjen, nesten som et avtrykk. Mange opplevelser opp igjennom har gjort at jeg har reflektert endel rundt det. Hvis det skulle ha noe å si er jeg også utdannet innen et veldig analytisk yrke som krever stor grad av kritisk tenkning. På tester utført av fagpersoner ligger jeg over snittet på gjennomsnittslig intelligens. 😉 En venninne som er lege tror også på dette. Det snakkes bare ikke så mye om. Definerer de lav utdannelse som kun bestått videregående? 

Anonymkode: 3c39f...039

Så fint for deg da😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 20.28, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂😂

var den undersøkelsen utført av AP? Den som oppriktig tror på spøkelser er så dum at han/hun ikke burde få lov til å stemme.

Anonymkode: 47025...e65

Den som stemmer FrP er så dum at hen burde vært fratatt stemmeretten. Et parti av folk som stemmer for å bli fratatt egne rettigheter. Det er til og med dummere enn å tro på ånder (såkalte guder innbefattet).

Anonymkode: 1317c...06d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer Høyre, har 5 års utdannelse etter VGS og tror på både reinkarnasjon og ånder. Dvs jeg tror energier fra et levd liv kan ligge igjen, nesten som et avtrykk. Mange opplevelser opp igjennom har gjort at jeg har reflektert endel rundt det. Hvis det skulle ha noe å si er jeg også utdannet innen et veldig analytisk yrke som krever stor grad av kritisk tenkning. På tester utført av fagpersoner ligger jeg over snittet på gjennomsnittslig intelligens. 😉 En venninne som er lege tror også på dette. Det snakkes bare ikke så mye om. Definerer de lav utdannelse som kun bestått videregående? 

Anonymkode: 3c39f...039

Neida. Man finner høyt utdannede blant både klimafornektere, vaksinemotstandere og flat-earthers. Utdannelse utelukker selvsagt ikke vrangforestillinger, det er bare færre med vrangforestillinger og utdannelse enn uten utdannelse og med vrangforestillinger. 

Og en kan fint komme seg gjennom de fleste norske universitet og være komplett idiot også. Kravene til å stå er ikke imponerende.

Anonymkode: 1317c...06d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 20.28, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂😂

var den undersøkelsen utført av AP? Den som oppriktig tror på spøkelser er så dum at han/hun ikke burde få lov til å stemme.

Anonymkode: 47025...e65

Du fremstår noe useriøst med denne NM i latterfjes greia di! Hva konkret mener du? Bare det at du karakteriserer uforklarlige hendelser som «spøkelser» og at vi som har opplevde erfaringer som dumme og ikke stemme berettige sier vel mest om deg egentlig. Fint med en redegjørelse!    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Man finner høyt utdannede blant både klimafornektere, vaksinemotstandere og flat-earthers. Utdannelse utelukker selvsagt ikke vrangforestillinger, det er bare færre med vrangforestillinger og utdannelse enn uten utdannelse og med vrangforestillinger. 

Og en kan fint komme seg gjennom de fleste norske universitet og være komplett idiot også. Kravene til å stå er ikke imponerende.

Anonymkode: 1317c...06d

Sant det. Jeg og venninnen min er mulig unntaket fra regelen. Men mange ville blitt overrasket over hvor mange høyt utdannede og intelligente mennesker som tror på det dere kaller alternativt. Tidligere politisjef i oslo er et eksempel.

Artikkelen er bak en betalingsmur så det er vanskelig å kommentere da vi ikke vet hvor stor kontrollgruppen var, noe som er første bud i et forskningsprosjekt. Hvordan studien ble gjennomført er også viktig å vite. Tlfoppringinger? Spørreskjema sendt ut via mail? 

Ellers enig i resten av innlegget. Pugging og kritisk sans er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 3c39f...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi du ikke lærte noe om gjenferd på skolen betyr ikke at det ikke finnes! Skjerpings. Vestens vitenskap har en blind flekk på forskning på paranormalitet.  Inntil vi vet noe sikrere er vi faktisk nødt til å være åpne for de alternative mulighetene her. Noe annet er uredelig.

Er alle kristne og religiøse dumme også eller?

Anonymkode: 7a806...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som stemmer FrP er så dum at hen burde vært fratatt stemmeretten. Et parti av folk som stemmer for å bli fratatt egne rettigheter. Det er til og med dummere enn å tro på ånder (såkalte guder innbefattet).

Anonymkode: 1317c...06d

Å gi fra seg rettigheter er egentlig ikke så dumt, skal man få et bedre samfunn må man være villig til å gi opp noe og ikke bare kreve mer og mer på bekostning av andre som må betale for det.

Anonymkode: 1fd26...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Bare fordi du ikke lærte noe om gjenferd på skolen betyr ikke at det ikke finnes! Skjerpings. Vestens vitenskap har en blind flekk på forskning på paranormalitet.  Inntil vi vet noe sikrere er vi faktisk nødt til å være åpne for de alternative mulighetene her. Noe annet er uredelig.

Er alle kristne og religiøse dumme også eller?

Anonymkode: 7a806...4fc

Dypt religiøse har lavere IQ.

Anonymkode: aec4e...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dypt religiøse har lavere IQ.

Anonymkode: aec4e...49d

Religiøse er lykkeligere og lever lengre

Anonymkode: 1fd26...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Religiøse er lykkeligere og lever lengre

Anonymkode: 1fd26...d67

Ignorance is bliss heter det

Anonymkode: 486fd...e16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 18.04, AnonymBruker skrev:

https://www.vl.no/nyhet/disse-partienes-velgere-tror-mest-pa-spokelser-1.1581367?paywall=true

40 prosent av KrF-ere og 37 prosent av Frp-ere svarer at «noen hus og bygninger kan være hjemsøkt av ånder», ifølge undersøkelsen til Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning.

Blant Venstre-velgere tror kun 10 prosent det samme, den laveste andelen blant velgergruppene. 

I nær alle partiene tror kvinner mer på spøkelser enn det menn gjør, unntatt i Krf hvor det er flere menn som tror på spøkelser.

– Det er en sterk sammenheng mellom å tro på reinkarnasjon, horoskop, lykkeamuletter, hjemsøkte ånder og det å være lavt utdannet, kvinne og bosatt i mer rurale strøk, sier Kifo-forsker Tore Witsø Rafoss.

Det forklarer det meste tror jeg.

 

Anonymkode: aec4e...49d

Ja, en del FrP-ere er jo allergiske mot vitenskap og fakta, og en del KrF-ere tror jo på at det finnes noen som bestemmer over oss og vet alt om oss i himmelen, så det er jo ikke så overraskende at de har vrangforestillinger om andre ting også? 

Anonymkode: 0b84f...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ignorance is bliss heter det

Anonymkode: 486fd...e16

Religiøse er ikke ignorante, vitenskapen har ikke greid å forklare hvorfor vi er her, det klarer derimot religionen. 

Anonymkode: 1fd26...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, AnonymBruker said:

Religiøse er ikke ignorante, vitenskapen har ikke greid å forklare hvorfor vi er her, det klarer derimot religionen. 

Anonymkode: 1fd26...d67

Nei, religion forklarer ingen ting. 

Anonymkode: aec4e...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, religion forklarer ingen ting. 

Anonymkode: aec4e...49d

Jo, det forklarer mye som vitenskapen og ateistene aldri har klart

Anonymkode: 1fd26...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det forklarer mye som vitenskapen og ateistene aldri har klart

Anonymkode: 1fd26...d67

Ja, men det er jo bare tull alt sammen. Vandrehistorier. En fjær blir til fem høns. Osv. 

Anonymkode: bb733...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det forklarer mye som vitenskapen og ateistene aldri har klart

Anonymkode: 1fd26...d67

De "forklaringene" holder ikke mål. 

Anonymkode: aec4e...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...