Gå til innhold

Kjenner du barn som husker tidligere liv?


Hanne1981

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på noe til. En venninne av meg husker fra hun var i magen til moren sin, og en hendelse hun spesielt husker - som jeg ikke husker ordentlig dessverre - er at moren var i et hus der det brant, og at noen i familien enten ble alvorlig skadet i brannen eller døde. Jeg lurer på om det kan ha vært søsteren og at hun døde, men jeg husker ikke helt.... Hun husker også fra før hun kom inn i magen til moren, at hun døde som baby og var på vei opp i "himmelen", men faren hennes var så fortvilet og ropte "Jeg får ikke bli kjent med mitt barn!", og denne fortvilelsen gjorde at hun ble sugd inn i en ny kropp og inkarnerte umiddelbart igjen. Men hun har ikke møtt noen i dette livet som hun opplever har vært faren hennes i et annet liv.

Anonymkode: 9deaf...d6f

Stemte det at moren til venninnen din hadde vært i et hus der det brant mens hun var gravid, og at noen i familien døde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Kikkisixx skrev:

Spennande tema. Er er nysgjerrig på kva bok du har lest 🙂

Hei!

Jeg har egentlig lest to bøker. Den første er av den amerikanske psykiatriprofessoren Ian Stevenson (1918-2007) som viet hele sin karriere til å studere minner om tidligere liv i barn. Boka er riktignok ganske tørr, men det er fordi Stevenson er strengt akademisk og legger stor vekt på å verifisere eksemplene sine. Han innrømmer svakhetene til flere av sine eksempler, men sitter likevel igjen med flere verifiserte saker:  

https://www.amazon.com/Children-Remember-Previous-Lives-Reincarnation/dp/0786409134

Så leser jeg for tiden en annen bok av den amerikanske psykologen Carol Bowman, som tar Stevensons (og andres) funn et stykke videre, og snakker om det terapeutiske potensialet i slike minner. Hun presenterer bl.a. mange eksempler på at både hennes egne og andre barn har blitt kurert for uforklarlige fobier og uhensiktsmessig oppførsel ved å gjenoppleve traumatiske minner fra tidligere liv: 

https://www.amazon.com/Childrens-Past-Lives-Memories-Affect/dp/055357485X

Anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvilken bok ts har lest, men spørsmålet ditt fikk meg til å google "children remember past lives book" og blant annet denne kom opp: https://med.virginia.edu/perceptual-studies/book/return-to-life/

Han som har skrevet den er barnepsykiater og har gjort studier på dette ved universitetet i Virginia.

 

Anonymkode: 9deaf...d6f

Ja, Tucker er arvtakeren til Ian Stevenson på University of Virginia (det er en bok av Stevenson jeg har lest - se over). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Hanne1981 said:

Stemte det at moren til venninnen din hadde vært i et hus der det brant mens hun var gravid, og at noen i familien døde? 

Ja det gjorde det.

Anonymkode: 9deaf...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Hanne1981 said:

Ja, Tucker er arvtakeren til Ian Stevenson på University of Virginia (det er en bok av Stevenson jeg har lest - se over). 

Aha! Ja han nevner Ian Stevenson i den videoen også tror jeg.

Anonymkode: 9deaf...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er tilfelle at vi blir reinkarnert, hvorfor blir det da stadig flere mennesker? Og hvorfor blir vi født på ny?

Anonymkode: 28e85...b1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Kjenner heldigvis ikke til noen som er så mentalt syke og overtroiske nei.

Anonymkode: 914f0...f5b

Jo, deg selv...

Anonymkode: 8e427...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Hvis det er tilfelle at vi blir reinkarnert, hvorfor blir det da stadig flere mennesker? Og hvorfor blir vi født på ny?

Anonymkode: 28e85...b1e

Det blir stadig flere mennesker fordi det samtidig blir stadig færre dyr og insekter. Dette er fordi det er et visst antall sjeler i verden. Disse sjelene blir delt ut til alle levende skapninger: insekter, dyr og mennesker. Når det blir flere mennesker, da blir det færre dyr og insekter, fordi menneskene formerer seg raskere. 


 

Anonymkode: b879a...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2019 at 5:50 PM, AnonymBruker said:

Hvis det er tilfelle at vi blir reinkarnert, hvorfor blir det da stadig flere mennesker? Og hvorfor blir vi født på ny?

Anonymkode: 28e85...b1e

Det er ikke slik at "verden" bare er jorda.

Anonymkode: 9deaf...d6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare nysgjerrig her. Men hva er grunnen til at dere som tror på reinkarnasjon er sikker på at vi blir født om igjen og om igjen? Har dere flere grunner/«bevis» for det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, wintergirl said:

Jeg er bare nysgjerrig her. Men hva er grunnen til at dere som tror på reinkarnasjon er sikker på at vi blir født om igjen og om igjen? Har dere flere grunner/«bevis» for det? 

Har du sett videoen lenger opp i tråden? 

For min egen del:

Det var som jeg "husket" mer avansert teknologi fra et annet sted når jeg var barn, og jeg syns det var spennende at folk fortsatt red på hester her.

Jeg har kjent igjen flere personer i dette livet, og med en av dem kom det opp en hel historie som jeg ikke vet om jeg diktet eller om jeg husket. Det var ikke noe jeg prøvde å dikte iallefall, det bare dukket opp.

Andre har kjent igjen meg, en mener han husker et tidligere liv med meg.

Jeg har lest mange bøker om emnet, f.ex. av Raymond Moody og Michael Newton. Anita Moorjani nevner også tidligere/senere liv i sin nær-døden-opplevelse. Flere andre nær-døden-opplevere snakker om tidligere liv som de så når de var på andre siden.

Anonymkode: 9deaf...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, wintergirl skrev:

Jeg er bare nysgjerrig her. Men hva er grunnen til at dere som tror på reinkarnasjon er sikker på at vi blir født om igjen og om igjen? Har dere flere grunner/«bevis» for det? 

Det eneste beviset for reinkarnasjon er folks gjenfortellinger av minner. Som alle burde vite, er menneskers hukommelse og minne høyst upålitelig og man kan overraskende lett få falske minner, som man selv tror er ekte. https://en.wikipedia.org/wiki/False_memory  I tillegg har både barn og uærlige voksne lett for å finne på historier.
Siden det ikke er funnet noen andre bevis enn minner, er det overveiende sannsynlig at reinkarnasjon ikke er reelt, og at dette bare er et psykologisk fenomen.

Det er heller ingen bevis for en sjel, og å tro på en sjel strider mot så mye vi vet om verden at det er tilnærmet umulig at det finnes noe som kan kalles en sjel - annet enn som en luftig betegnelse på personligheten som hjernen vår skaper ved fysiske prosesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett videoen lenger opp i tråden? 

For min egen del:

Det var som jeg "husket" mer avansert teknologi fra et annet sted når jeg var barn, og jeg syns det var spennende at folk fortsatt red på hester her.

Jeg har kjent igjen flere personer i dette livet, og med en av dem kom det opp en hel historie som jeg ikke vet om jeg diktet eller om jeg husket. Det var ikke noe jeg prøvde å dikte iallefall, det bare dukket opp.

Andre har kjent igjen meg, en mener han husker et tidligere liv med meg.

Jeg har lest mange bøker om emnet, f.ex. av Raymond Moody og Michael Newton. Anita Moorjani nevner også tidligere/senere liv i sin nær-døden-opplevelse. Flere andre nær-døden-opplevere snakker om tidligere liv som de så når de var på andre siden.

Anonymkode: 9deaf...d6f

Jeg så videoen ja. Men ville høre fra andre her inne.

2 timer siden, Nicathv skrev:

Det eneste beviset for reinkarnasjon er folks gjenfortellinger av minner. Som alle burde vite, er menneskers hukommelse og minne høyst upålitelig og man kan overraskende lett få falske minner, som man selv tror er ekte. https://en.wikipedia.org/wiki/False_memory  I tillegg har både barn og uærlige voksne lett for å finne på historier.
Siden det ikke er funnet noen andre bevis enn minner, er det overveiende sannsynlig at reinkarnasjon ikke er reelt, og at dette bare er et psykologisk fenomen.

Det er heller ingen bevis for en sjel, og å tro på en sjel strider mot så mye vi vet om verden at det er tilnærmet umulig at det finnes noe som kan kalles en sjel - annet enn som en luftig betegnelse på personligheten som hjernen vår skaper ved fysiske prosesser.

Ja, det er noe med det. Men det er spesielt med de som husker både personer, sted og tid som kan dokumenteres da. Hjernen er kompleks. Den kan sette i gang mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...