Jump to content
AnonymBruker

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg loggfører maten jeg spiser fordi jeg skal ned i vekt, problemet er bare at jeg går ikke ned i vekt selv om jeg ligger i kaloriunderskudd. Før noen sier det: ja jeg veier og loggfører smør, olje, drikke og andre "usynlige" kalorier.

Dette er hva jeg har spist på tre tilfeldige dager:

Dag 1:

Frokost: 3 g bremykt, 55 g egg, 50 gram tomat, og en brødsikive. 219 kcal. 

Lunsj: 200 g gulrot. 72 kcal

Middag: toro tomatsuppe (nesten hele posen), 3 g bremykt, en halv banan og et rundstykke. 460 kcal. 

snacks/kvelds: et eple og tre knekkebrød med ost, smør og agurk. 320 kcal. 

Drikke: vann og farris bris

Til sammen: 1071

 

Dag 2:

Frokost: rundstykke, 5 g bremykt og to skiver hvitost. 286 kcal

Lunsj: Hjemmelaget kyllingsalat. 297 kcal

Middag: kyllingwok med ris. 523 kcal.

snacks: 24 g kvikk lunsj

Drikke: vann, farris bris og pepsi max

Til sammen: 1236 kcal

 

Dag 3: 

Frokost: to knekkebrød med 40 g avokado og 60 g banan. 188 kcal

Lunsj: 200 g smoothie, 50 g melonyoghurt og 15 g mandler. 227 kcal

Middag: grove pannekaker. 536

Snacks: en calzone. 413 kcal

drikke: vann og pepsi max

Til sammen: 1364

 

i følge fitbiten min forbrenner jeg mellom 1900-2600 kcal om dagen. Jeg trener noen ganger i uka, mest styrke (forbrenner ikke så veldig mye på en økt) og noen ganger cardio (forbrenner mellom 350-400 kcal på en økt). 

Jeg skeier litt ut i helgene, men ikke nok til å velte hele kaloribudsjettet 

Jeg er forøvrig 22 år, 73 kg og 170 høy.

Gjør jeg noe feil? spiser jeg for mye eller lite? Spiser jeg feil? 

 

Anonymkode: 377cb...184

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor lenge har du holdt på? Jeg tenker at det er helgen som ødelegger for deg. Jeg må ligge ordentlig lavt i kalorier for å gå ned i vekt, under 1000...

Anonymkode: eb230...bb6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Supernova17

Etter mine erfaringer viser Fitbit feil antall forbrente kalorier. Da jeg hadde Fitbit viste min opp 3000kcal hvis jeg gikk på trening, og det er alt for mye. Jeg forbrant nok langt under det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Du forbrenner nok betydelig mindre enn 2600 kalorier per dag selv om du trener. Fitbit er kjent for å overdrive de forbrente kaloriene. 

Hvor lenge har du holdt på med dette kostholdet? Det tar ofte litt tid før man kommer i gang med vektnedgang.

Anonymkode: c449e...0b0

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forbrenner nok betydelig mindre enn 2600 kalorier per dag selv om du trener. Fitbit er kjent for å overdrive de forbrente kaloriene. 

Hvor lenge har du holdt på med dette kostholdet? Det tar ofte litt tid før man kommer i gang med vektnedgang.

Anonymkode: c449e...0b0

Hvor har du det fra? Forskning sier nemlig noe annet:

The results? The researchers discovered that the Fitbit “significantly underestimates” overall energy expenditure, but it underestimates calorie burning with some activities more than others. The activities in which the Fitbit gave an especially low, inaccurate,number included cycling, laundry, raking, and walking on a treadmill. On the other hand, it actually overestimated energy expenditure for carrying groceries. The Fitbit most accurately estimated the energy expenditure of golfing.

Anonymkode: e4fbd...433

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Forskning sier nemlig noe annet:

The results? The researchers discovered that the Fitbit “significantly underestimates” overall energy expenditure, but it underestimates calorie burning with some activities more than others. The activities in which the Fitbit gave an especially low, inaccurate,number included cycling, laundry, raking, and walking on a treadmill. On the other hand, it actually overestimated energy expenditure for carrying groceries. The Fitbit most accurately estimated the energy expenditure of golfing.

Anonymkode: e4fbd...433

 

Tydeligvis fra annen forskning enn det du refererer til: 

Popular brands of fitness trackers can overestimate the number of calories burned while walking by more than 50%, tests have found. 

Researchers at Aberystwyth University found all products - ranging from £20 to £80 in price - were inaccurate during walking and running tests. 

Dr Rhys Thatcher said devices had an "inherent tendency" to over-measure.

The Fitbit Charge 2, which is the best selling fitness tracker on the market, was very accurate in testing calories burned while running, underestimating by 4%. But when measuring walking, it overestimated by more than 50%.


https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-wales-47013454

Anonymkode: c449e...0b0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

hvorfor skal du lengre nedi vekt? Å gå ned mere nå er usunt.. Du ligger på et godt nivå

Anonymkode: 75270...983

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Du spiser altfor LITE. Du bør ikke ha så lite kalorier. Mangelsykdommer kommer du til å få om du fortsetter. Spis minst 1400 kcal, gjerne mer, ha tålmodighet. Det tar gjerne 2 år å nå målvekten om du gjør små forandringer du kan fortsette med. 

Anonymkode: 7ee45...093

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Er vanlig snacks for deg på hverdager calzone og kvikklunsj? Det er jo ikke akkurat sunn snacks. 

Hva med porsjonene dine? Hvor store er di? Passer du på å spise mer grønnsaker enn ris feks? 

Anonymkode: fef91...b44

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inochan

1) er du sikker på at du ikke spiser mer enn du tror? Småspising eller gjemte kalorier? 

 

2) Du spiser altfor lite så kroppen din tviholder på det den har

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Du spiser for lite, så kroppen din holder på fettet! Du må øke øke øke kaloriinntaket ditt

Anonymkode: cb46f...27f

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg har gjort akkurat det jeg gjør nå og da gikk jeg ned en halv-en kg i uka. Har hatt et år jeg ikke har gjort det nå men vil komme i gang med vektnedgangen igjen, husker ikke om det tok noen uker før jeg begynte å gå ned. Har drevet på i to uker nå. 

Sjokolade og calzone er ikke noe jeg pleier å spise til snacks, men hvis jeg ser at jeg har plass til det på kaloribudsjettet så kan jeg spise det. 

Jeg lager middag fra bunnen av og lager vanligvis bare to porsjoner (en til meg og en til samboeren) og veier alltid risen osv. Pleier å ha salat på halve tallerkenen.

Jeg småspiser av og til, men da loggfører jeg det. 

Jeg har som sagt gjort dette før og gått ned 13 kg, kanskje det bare går saktere nå..

jeg har budsjett på 1300 kcal nå, kanskje det burde vært høyere

Anonymkode: 377cb...184

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Hilsen Ts oppi her haha

Anonymkode: 377cb...184

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Men veier du mindre nå enn sist du gikk ned? For da må du redusere enda mer for å gå ned mer.. 

Anonymkode: eb230...bb6

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Ja, jeg startet på 84 kg og gikk ned til 71 kg. Har i løpet av året gått opp til 73. 

 

Ts. 

Anonymkode: 377cb...184

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser altfor LITE. Du bør ikke ha så lite kalorier. Mangelsykdommer kommer du til å få om du fortsetter. Spis minst 1400 kcal, gjerne mer, ha tålmodighet. Det tar gjerne 2 år å nå målvekten om du gjør små forandringer du kan fortsette med. 

Anonymkode: 7ee45...093

Ikke nødvendigvis bare lite men også feil. Bytt smør og pepsikaloriene inn i knekkebrød eller tosk så blir hun mer mett. Det går fint ann å ta 1000-1200 kcal, men de sunneste alternativene må velges for å få nok mengde mat. Man må ikke se seg blind på antall kcal. 

Eksempler: 

Noen typer frø, husker ikke om det var linfrø eller hva det var, gir 750-800 kcal pr 100 g. Men 200 g frø  (1600 kcal) pr dag er allikevel å sulte kroppen. 

Kaviar og pesto har 550 kcal på 100 g. Likevel kan du ikke spise 100g kaviar og 100g pesto (1100 kcal), og  å bli mett eller å ikke sulte. 

Derimot kan du spise mer enn 30 ryvita knekkebrød (under 40 kcal pr stk) pr dag og å bli mett. 

Torsk, skalldyr og indrefilet med feks blomkål gir god metthet og bra næring for lite kcal. 

Skal du få nok næring og vitaminer på få kcal så utgår smør, Pepsi Max, ris, ferdigretter, sjokolade etc. 

Anonymkode: decc4...2f7

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis bare lite men også feil. Bytt smør og pepsikaloriene inn i knekkebrød eller tosk så blir hun mer mett. Det går fint ann å ta 1000-1200 kcal, men de sunneste alternativene må velges for å få nok mengde mat. Man må ikke se seg blind på antall kcal. 

Eksempler: 

Noen typer frø, husker ikke om det var linfrø eller hva det var, gir 750-800 kcal pr 100 g. Men 200 g frø  (1600 kcal) pr dag er allikevel å sulte kroppen. 

Kaviar og pesto har 550 kcal på 100 g. Likevel kan du ikke spise 100g kaviar og 100g pesto (1100 kcal), og  å bli mett eller å ikke sulte. 

Derimot kan du spise mer enn 30 ryvita knekkebrød (under 40 kcal pr stk) pr dag og å bli mett. 

Torsk, skalldyr og indrefilet med feks blomkål gir god metthet og bra næring for lite kcal. 

Skal du få nok næring og vitaminer på få kcal så utgår smør, Pepsi Max, ris, ferdigretter, sjokolade etc. 

Anonymkode: decc4...2f7

Pepsimax inneholder ingen kalorier

Anonymkode: eb230...bb6

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pepsimax inneholder ingen kalorier

Anonymkode: eb230...bb6

I prinsippet ikke, men det inneholder stoffer som aspartam (de har funnet nytt navn til det nå som så mange forbinder det med noe negativt.) som legger brems på vektnedgang og øker søtsug og er avhengighetsskapende. Drikk vann, te, kaffe. 

Å tro at Pepsi Max gjør deg noe bra er selvbedrag. Men jeg vet at avhengige holder godt på pepsimaxen sin, på lik linje som røykerne niholder på røyken sin.  

Om du ikke er avhengig så er det jo bare å slutte da.. 

Anonymkode: decc4...2f7

Share this post


Link to post
Share on other sites
alli634

Har du prøvd lavkarbo? Jeg er 163, og har de siste 6 mnd gått ned fra 70 til 61kg. Tikker sakte, men sikkert nedover fortsatt 😊 trener ca 4 ganger i uka. Teller ikke kalorier, men loggførte i starten maten i lifesum for å sjekke hvor mye karbo jeg fikk i meg. Går ikke sulten, men spiser likevel mindre på lavkarbo enn høykarbo 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perelandra

Tråden stenges da vi ikke tillater diskusjoner om daglig matinntak under 1500 Kcal.

Minner om Retningslinjene for Kosthold og livsstil

Sitat

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Perelandra, mod.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...