Gå til innhold

Tror Nord-Norge er den vakreste, mest spektaktulære og eksotiske sted jeg har sett.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nord-Norge er vakkert ja, er en grnn til at turister fra hele verden besøker Lofoten, Trondheim, Tromsø, Narvik osv.

:)

 

Østlandet kan ikke compete.

Anonymkode: ffce4...e6d

Trondheim er ikke i Nord-Norge.

Vil på det sterkeste anbefale Hamningberg, Vardø, Vadsø, Neiden. Nr du først er i Finnmark kan du like godt kjøre en tur over Finland (til Nuorgam eller Näätamö). Mange fine steder man kan stoppe og gå turer, og mye fint å se på veiene. Anbefaler å dra innom skoltesamisk museum og Neiden, og så er det et annet samisk museum som er i Varangerbotn. Veldig interessant og lærerikt hvis du er interessert i kultur og historie.

Anonymkode: 080b2...f05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fly til Kirkenes og lei bil. Dra til Pasvik og sov en natt der inne nær russer-grensen.. kanskje du ser bjørn :) 

kjør fra pasvik innom neiden og besøk samisk museum. 

Kjør ned til Tana bru, knute-punkt for øst-Finnmark. Herfra kan du dra mange steder men vil anbefale Berlevåg og kongsfjord. 

Kjør ned igjen og dra til Kautokeino og Karasjok og så opp til Alta og fly fra Alta til Oslo :) leiebilen kan leveres Der. 

Anonymkode: 386cc...b49

Det var Kirkenes jeg først ble fascinert av, og det var så merkelig opplevelse, fordi jeg følte at det var noe kjent og rart. Men det er det jo ikke, for jeg har aldri vært der, og ikke noen steder som ligner. Så begynte jeg å se og lese mer om hele landsdelen. Det er så mye jeg vil se og oppleve der! Filmer en del, så hadde ikke hatt imot å få bjørn på film 🙂 og ørn. Men mye annet også. 

Tror det må bli fly på første tur ja, og tenkte leiebil! 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 12.06, SoWhat? skrev:

Jeg er ikke oppvokst i Norge, og jeg har aldri vært nord for Trøndelag. Og jeg er et bymenneske, så absolutt! Jeg elsker å være ved kysten, i litt åpen(!)skog og grønne enger og jorder. Er ikke spesielt glad i hav og fjell. Blir litt voldsomt for meg. Er sånn at jeg elsker klukkende bekker og en litt opprørsk elv, men støyende fosser osv liker jeg ikke. Og derfor er det litt rart at jeg har forelsket meg hodestups i Nord-Norge! Men jeg har brukt mye av helgen på å se bilder og videoer. Vært på You Tube og sett videoer der også. Og jez. Så mange vakre og fine steder! Jeg vet ikke helt hvorfor, men Kirkenes traff meg mest. Likte stemningen i bilder og videoer jeg så. 

Og tunnelene 🙂 du kjører inn i en, fra et litt øde sted. Bare hus spredt her og der. Og når du kommer ut av tunnelen, så er du nesten midt i sentrum av en by. Tror det var Vardø. Ikke attester meg hvis jeg tar feil her. 

Det er fjell og hav ja, men det er bare sykt vakkert. Og byene som ligger der mellom fjella, med utsikt mot havet. Havnene og sandstrender. Åpne landskap hvor det høyeste treet er 1,50 høyt. Nå husker jeg ikke hvilke av de nevnte tre byer det var, men de lå i arktisk sone. Ja, dere vet kanskje alt dette. Jeg har ikke visst det. Jeg planlegger nå tur til neste sommer hvor jeg ihvertfall skal besøke nevnte byer. Jeg planlegger sjelden ting, og ihvertfall ikke måneder i forveien 🙂 men nå gjør jeg det. Noe sier meg at det ikke blir en billig tur fra Oslo, så her må jeg planlegge! 

Hvis noen har noen innspill her, vil jeg bli veldig takknemlig! Jeg tror og hører mer på folk, enn på turistreklamer! Derfor jeg sjekker ut You Tube også. 

Må nok være Vardø det, ja. Fly til Kirkenes, lei bil og kjør rundt i Varanger. Drar du i April-Juni kan du dra på fuglefjell og komme helt nær fugler som hekker på Hornøya.

Anonymkode: 2da27...de8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/9/2019 at 11:39 PM, SoWhat? said:

Det var Kirkenes jeg først ble fascinert av, og det var så merkelig opplevelse, fordi jeg følte at det var noe kjent og rart. Men det er det jo ikke, for jeg har aldri vært der, og ikke noen steder som ligner. Så begynte jeg å se og lese mer om hele landsdelen. Det er så mye jeg vil se og oppleve der! Filmer en del, så hadde ikke hatt imot å få bjørn på film 🙂 og ørn. Men mye annet også. 

Tror det må bli fly på første tur ja, og tenkte leiebil! 🙂

Nå virker jeg sikkert som den idioten, men dere har da vel ørn og bjørner sør for Trondheim også? :P

Jeg bor i Tromsø og ser ørn til stadighet, men bjørner er det lite av. Bortsett fra den hvite, utstoppede varianten i sentrum for å lokke turister :ler:

Anonymkode: 39275...9d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå virker jeg sikkert som den idioten, men dere har da vel ørn og bjørner sør for Trondheim også? :P

Jeg bor i Tromsø og ser ørn til stadighet, men bjørner er det lite av. Bortsett fra den hvite, utstoppede varianten i sentrum for å lokke turister :ler:

Anonymkode: 39275...9d4

Lite med bjørner rundt Oslo tror jeg. Har sett bjørnespor da. Har aldri sett ørn. Har sett hauk og ravn da. Har likt meg best på svaberg ved sjøen, og i skauen. Har jo noen dyr her, har sett både gaupe og ulv på litt ubehagelig nær avstand, men det er noe med alt den majestetiske naturen i Nord Norge. Kulere å få sett ørner og bjørner i det landskapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Nordnorge er bra det altså, men husk. McDonald's finner du ikke nord for Steinkjer. 

 

 

Anonymkode: bb3a0...35b

Nordligste burger king er i Tromsø.

De holder seg fint unna Finnmark, og godt er det 😄

Anonymkode: 46815...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.9.2019 den 0.52, SoWhat? skrev:

Lite med bjørner rundt Oslo tror jeg. Har sett bjørnespor da. Har aldri sett ørn. Har sett hauk og ravn da. Har likt meg best på svaberg ved sjøen, og i skauen. Har jo noen dyr her, har sett både gaupe og ulv på litt ubehagelig nær avstand, men det er noe med alt den majestetiske naturen i Nord Norge. Kulere å få sett ørner og bjørner i det landskapet. 

Anbefaler å ta fly til Kirkenes, og leie bil og dra til Pasvik en tur, og ta hurtigruta neste dag til Vardø. Der regner jeg med at du kan leie bil, hvis ikke kan du det i Vadsø der hurtigruta også anløper. Husk å bestille leiebil god tid i forveien. Fra Vadsø eller Vardø kjører du til Hamningberg. Anbefaler også å kjøre over Ifjordfjellet i stedet for tanadalen. Fra Lakselv kan du velge Honningsvåg, Alta eller Hammerfest. Vil du ha et Norge i miniatyr er Senja å anbefale, spesielt nord på Senja. Fly til Bardufoss, buss til Finnsnes og lei bil. Ferden videre derfra ville jeg tatt til Sommerøya utenfor Tromsø. 

Anonymkode: 30788...148

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å ta fly til Kirkenes, og leie bil og dra til Pasvik en tur, og ta hurtigruta neste dag til Vardø. Der regner jeg med at du kan leie bil, hvis ikke kan du det i Vadsø der hurtigruta også anløper. Husk å bestille leiebil god tid i forveien. Fra Vadsø eller Vardø kjører du til Hamningberg. Anbefaler også å kjøre over Ifjordfjellet i stedet for tanadalen. Fra Lakselv kan du velge Honningsvåg, Alta eller Hammerfest. Vil du ha et Norge i miniatyr er Senja å anbefale, spesielt nord på Senja. Fly til Bardufoss, buss til Finnsnes og lei bil. Ferden videre derfra ville jeg tatt til Sommerøya utenfor Tromsø. 

Anonymkode: 30788...148

Driver og planlegger med noen til, vi vil reise sammen. Det blir Kirkenes først ja, med fly. Takk for forslag til deg og andre her 😊 det kommer med, da vi trenger tips for å få mest mulig ut av første tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 23.39, SoWhat? skrev:

Det var Kirkenes jeg først ble fascinert av, og det var så merkelig opplevelse, fordi jeg følte at det var noe kjent og rart. Men det er det jo ikke, for jeg har aldri vært der, og ikke noen steder som ligner. Så begynte jeg å se og lese mer om hele landsdelen. Det er så mye jeg vil se og oppleve der! Filmer en del, så hadde ikke hatt imot å få bjørn på film 🙂 og ørn. Men mye annet også. 

Tror det må bli fly på første tur ja, og tenkte leiebil! 🙂

Syns også at Kirkenes er fint! Var der i fjor for første gang, og likte meg. Mange fine turer, hvis man liker sånt. 

Er selv fra Kautokeino, og kan anbefale påsken der👌 det er der alt skjer!

Anonymkode: 1de6e...94c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...