Gå til innhold

Tror Nord-Norge er den vakreste, mest spektaktulære og eksotiske sted jeg har sett.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke oppvokst i Norge, og jeg har aldri vært nord for Trøndelag. Og jeg er et bymenneske, så absolutt! Jeg elsker å være ved kysten, i litt åpen(!)skog og grønne enger og jorder. Er ikke spesielt glad i hav og fjell. Blir litt voldsomt for meg. Er sånn at jeg elsker klukkende bekker og en litt opprørsk elv, men støyende fosser osv liker jeg ikke. Og derfor er det litt rart at jeg har forelsket meg hodestups i Nord-Norge! Men jeg har brukt mye av helgen på å se bilder og videoer. Vært på You Tube og sett videoer der også. Og jez. Så mange vakre og fine steder! Jeg vet ikke helt hvorfor, men Kirkenes traff meg mest. Likte stemningen i bilder og videoer jeg så. 

Og tunnelene 🙂 du kjører inn i en, fra et litt øde sted. Bare hus spredt her og der. Og når du kommer ut av tunnelen, så er du nesten midt i sentrum av en by. Tror det var Vardø. Ikke attester meg hvis jeg tar feil her. 

Det er fjell og hav ja, men det er bare sykt vakkert. Og byene som ligger der mellom fjella, med utsikt mot havet. Havnene og sandstrender. Åpne landskap hvor det høyeste treet er 1,50 høyt. Nå husker jeg ikke hvilke av de nevnte tre byer det var, men de lå i arktisk sone. Ja, dere vet kanskje alt dette. Jeg har ikke visst det. Jeg planlegger nå tur til neste sommer hvor jeg ihvertfall skal besøke nevnte byer. Jeg planlegger sjelden ting, og ihvertfall ikke måneder i forveien 🙂 men nå gjør jeg det. Noe sier meg at det ikke blir en billig tur fra Oslo, så her må jeg planlegge! 

Hvis noen har noen innspill her, vil jeg bli veldig takknemlig! Jeg tror og hører mer på folk, enn på turistreklamer! Derfor jeg sjekker ut You Tube også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det Honningsvåg du tenker på? 

Nord Norge og Vestlandet er det flotteste Norge har å by på❤

Anonymkode: a1191...cf1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sommeren har jeg vært så heldig å reist igjennom hele landet og absolutt elsker Finnmark,  Nordland og Troms. Såå hyggelige folk og fine steder. Jeg må en tur nord hvert år.

Trenger ikke være så dyrt hvis man kjører og telter. Jeg haiket igjennom hele landet i sommer og det er et alternativ det og, ikke skummelt og man får fort haik. Kan anbefales. Morsomste ferien jeg har hatt noen sinne! 

Anonymkode: 60152...1b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det Honningsvåg du tenker på? 

Nord Norge og Vestlandet er det flotteste Norge har å by på❤

Anonymkode: a1191...cf1

Mulig 🙂 jeg har sett og studert "over alt" nord for Trøndelag, men husker ikke nøyaktig hvor alt var. Skal sette meg mer inn i det. Ble så utrolig overasket over meg selv. Fjell og hav liksom. Er ikke meg normalt. Og så ble jeg helt fullstendig bergtatt! Landskapet er spektakulært flere steder. En ser at det er litt "kaldt" landskap, men såå varm atmosfære! Jeg kan ikke forklare det. Jeg er glad i å reise, og har sett mye flott og fascinerende. Men så tenkte jeg på hvorfor jeg og så mange drar utenlands "hele" tiden. Og så begynte jeg å sjekke ut nordover. Sånn litt mer interessert. Og jeg ble sittende å se og lese ì mange timer i helgen. Tror fader ikke etiske nordmenn vet alt om landet sitt heller jeg. "Syden'" virker dødskjedelig i forhold. Men problemet kan også være at det koster penger i Norge. Å feriere her spesielt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-norge er nok det flotteste! Bor selv i Oslo.

Helgelandskysten er nydelig, kjøre oppover. Stoppe hvor som helst. Vesterålen, områder utenfor Bodø.

Kjempefint nå i september synes jeg.

Anonymkode: bf270...bfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne sommeren har jeg vært så heldig å reist igjennom hele landet og absolutt elsker Finnmark,  Nordland og Troms. Såå hyggelige folk og fine steder. Jeg må en tur nord hvert år.

Trenger ikke være så dyrt hvis man kjører og telter. Jeg haiket igjennom hele landet i sommer og det er et alternativ det og, ikke skummelt og man får fort haik. Kan anbefales. Morsomste ferien jeg har hatt noen sinne! 

Anonymkode: 60152...1b9

Har hørt de nordfra er lettere å ha med å gjøre 🙂 har møtt noen deres, og fellestrekket er at de er mer direkte. Ikke så mye å lure på. Og det er en lettelse.

Det så ut som en fin ferie! Du er tøff som tør å haike. Det ville jeg ikke turt... desverre.

Morsomt at flere her er blitt så glad i den landsdelen! Hører aldri noen snakke om ferier nordover. Bortsett fra et par som var og så midnatrssolen. Og viste meg bilder fra Lofoten. Vakkert. Men det er flere fascinerende og vakre steder. Kult landskap mange steder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nord-norge er nok det flotteste! Bor selv i Oslo.

Helgelandskysten er nydelig, kjøre oppover. Stoppe hvor som helst. Vesterålen, områder utenfor Bodø.

Kjempefint nå i september synes jeg.

Anonymkode: bf270...bfd

Vesterålen har jeg faktisk visst hvor omtrent var fordi en studiekamerat av meg var derfra. Googla det opp jeg. Eventyrlig vakkert 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Har hørt de nordfra er lettere å ha med å gjøre 🙂 har møtt noen deres, og fellestrekket er at de er mer direkte. Ikke så mye å lure på. Og det er en lettelse.

Det så ut som en fin ferie! Du er tøff som tør å haike. Det ville jeg ikke turt... desverre.

Morsomt at flere her er blitt så glad i den landsdelen! Hører aldri noen snakke om ferier nordover. Bortsett fra et par som var og så midnatrssolen. Og viste meg bilder fra Lofoten. Vakkert. Men det er flere fascinerende og vakre steder. Kult landskap mange steder. 

Haiking er faktisk ikke så skummelt som det høres ut som, men lurt å være 2. Beste er jo at folk tar deg jo med hjem og serverer middag, god drikke og morsomme historier. 

Heldighvis flere og flere som får opp øynene for hvor vakkert land vi har og har blitt superpopulært å dra nordover om sommeren blant nordmenn.

Hvis du vil få med deg masse på få dager ville jeg tatt tog til Bodø, leid bil, tatt ferga over til Å i Lofoten og kjørt igjennom Lofoten til Andøya, ferga over til Gryllefjord og Senja. Kjørt igjennom Senja og ferga over til Sommarøy og videre til Tromsø og flydd hjem. Kanskje tatt et par ekstra dager og dratt til lyngsalpene og blåisvannet. Denne turen rekker du fint på en uke/ 10 dager og du får helt sinnsykt mye fin natur på veien. Men, er veldig mye turister i Lofoten på sommeren, så det er bare å stålsett seg. Bo i telt så blir det billig 😀

Anonymkode: 60152...1b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haiking er faktisk ikke så skummelt som det høres ut som, men lurt å være 2. Beste er jo at folk tar deg jo med hjem og serverer middag, god drikke og morsomme historier. 

Heldighvis flere og flere som får opp øynene for hvor vakkert land vi har og har blitt superpopulært å dra nordover om sommeren blant nordmenn.

Hvis du vil få med deg masse på få dager ville jeg tatt tog til Bodø, leid bil, tatt ferga over til Å i Lofoten og kjørt igjennom Lofoten til Andøya, ferga over til Gryllefjord og Senja. Kjørt igjennom Senja og ferga over til Sommarøy og videre til Tromsø og flydd hjem. Kanskje tatt et par ekstra dager og dratt til lyngsalpene og blåisvannet. Denne turen rekker du fint på en uke/ 10 dager og du får helt sinnsykt mye fin natur på veien. Men, er veldig mye turister i Lofoten på sommeren, så det er bare å stålsett seg. Bo i telt så blir det billig 😀

Anonymkode: 60152...1b9

Takk for svar. Veldig fint at du kommer med forslag! For det trenger jeg. Sjekker ut alt 🙂 veldig fascinerende da jeg så video fra laangt ut "villmarka", og der sto det plutselig mange bobiler og turistbusser! Har sett videoer fra utlendinger som har vært der på ferie. De er veldig fascinerte. Og de er ganske mange ser det ut til ja 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, så hyggelig å høre at du liker Nord-Norge! Jeg er så fri at jeg sier tusen takk på vegne av oss som er derfra.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du vil få med deg masse på få dager ville jeg tatt tog til Bodø, leid bil, tatt ferga over til Å i Lofoten og kjørt igjennom Lofoten til Andøya, ferga over til Gryllefjord og Senja. Kjørt igjennom Senja og ferga over til Sommarøy og videre til Tromsø og flydd hjem. Kanskje tatt et par ekstra dager og dratt til lyngsalpene og blåisvannet. Denne turen rekker du fint på en uke/ 10 dager og du får helt sinnsykt mye fin natur på veien. Men, er veldig mye turister i Lofoten på sommeren, så det er bare å stålsett seg. Bo i telt så blir det billig 😀

Anonymkode: 60152...1b9

Her er nok en fin tur, men så mye som ikke er med! Helgelandskysten og Finnmark, f.eks.

Kystriksveien fra Steinkjer til Bødø er ubeskrivelig - her får du sett Helgelandskysten med sine fjell og øyer på nært hold.

https://www.visitnorway.no/reisemal/trondelag/kystriksveien/

Tips om Finnmark overlater jeg til andre som er mer lokalkjent enn meg.

Anonymkode: 18751...3b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS, så hyggelig å høre at du liker Nord-Norge! Jeg er så fri at jeg sier tusen takk på vegne av oss som er derfra.

Her er nok en fin tur, men så mye som ikke er med! Helgelandskysten og Finnmark, f.eks.

Kystriksveien fra Steinkjer til Bødø er ubeskrivelig - her får du sett Helgelandskysten med sine fjell og øyer på nært hold.

https://www.visitnorway.no/reisemal/trondelag/kystriksveien/

Tips om Finnmark overlater jeg til andre som er mer lokalkjent enn meg.

Anonymkode: 18751...3b3

Helt enig med deg altså. Kystriksveien og Helgeland er nydelig. Jeg bare komprimerte en liten tur på få dager hvor man kan få med seg mye 😀😀

Anonymkode: 60152...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig med deg altså. Kystriksveien og Helgeland er nydelig. Jeg bare komprimerte en liten tur på få dager hvor man kan få med seg mye 😀😀

Anonymkode: 60152...1b9

Helt i orden, det samme gjorde jeg 😊 Og det måtte bli mitt opphavsdistrikt Helgeland.

Forresten er jeg også glad for forslagene folk kommer med her, for jeg har ennå mye ugjort når det gjelder å reise i eget land.

Anonymkode: 18751...3b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgelandskysten. 👍
En helt fantastisk tur, spesielt om du rekker å stoppe innom de små øyene. Dønna, Herøy, De syv søstre osv.
Hvis du kjører innom Mosjøen finner du Nord-Norges lengste bevarte trehusbebyggelse. Rett ved siden av et stort fjell. Vært der en gang og det gav inntrykk altså!

Anonymkode: 7d258...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du må bruke flere ferier om du skal rekke over alt det nydelige og flotte som er å se her nord! Selv bor jeg i Troms, og har en flott utsikt fra stua mi, og enda flottere fra fjellene oppfor der jeg bor! Jeg har selv ikke rukket å utforske alt her.

Anbefaler som de andre Lofoten, Vesterålen og Senja! 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Majott skrev:

Jeg tror du må bruke flere ferier om du skal rekke over alt det nydelige og flotte som er å se her nord! Selv bor jeg i Troms, og har en flott utsikt fra stua mi, og enda flottere fra fjellene oppfor der jeg bor! Jeg har selv ikke rukket å utforske alt her.

Anbefaler som de andre Lofoten, Vesterålen og Senja! 

 

Det har jeg skjønt i løpet av helgen  🙂 det er store avstander! Så jeg har lurt på hvor jeg skal starte. Har reist ganske mye, og føler meg rimelig dum som aldri har sjekket ut Nord Norge ordentlig! 

Det er så mange fine steder der at det er vanskelig å velge første ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Norge er vakkert ja, er en grnn til at turister fra hele verden besøker Lofoten, Trondheim, Tromsø, Narvik osv.

:)

 

Østlandet kan ikke compete.

Anonymkode: ffce4...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nord-Norge er vakkert ja, er en grnn til at turister fra hele verden besøker Lofoten, Trondheim, Tromsø, Narvik osv.

:)

 

Østlandet kan ikke compete.

Anonymkode: ffce4...e6d

Ja. Ikke bare vakkert, men det er så kule landskap der også. Vidder og steinlandskap. Og utrolig fine byer og tettsteder. Og på de nordligste stedene så ser en godt at det ikke er supervarme somre. Elsker atmosfæren jeg fornemmer også. Blitt helt frelst før jeg har vært der 😄

Østlandet er mer ordinært ja. Alt i alt er Norge et vakkert land, men Nord Norge skiller seg ut på flere måter! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorge er bra det altså, men husk. McDonald's finner du ikke nord for Steinkjer. 

Hilsen søring som har forvillet seg i nord. 

Mitt tips til sommerferie i nord er

Bil

Telt

Kajakk

Sykkel

Ullundertøy og ullsokker

 

Anonymkode: bb3a0...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange fine steder i Finnmark både i øst og vest, men det er veldig store avstander så du trenger god tid. Det tar for eksempel litt over 6 timer fra Kirkenes til Honningsvåg med bil. 

Anonymkode: 17632...652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips om Finnmark overlater jeg til andre som er mer lokalkjent enn meg.

Fly til Kirkenes og lei bil. Dra til Pasvik og sov en natt der inne nær russer-grensen.. kanskje du ser bjørn :) 

kjør fra pasvik innom neiden og besøk samisk museum. 

Kjør ned til Tana bru, knute-punkt for øst-Finnmark. Herfra kan du dra mange steder men vil anbefale Berlevåg og kongsfjord. 

Kjør ned igjen og dra til Kautokeino og Karasjok og så opp til Alta og fly fra Alta til Oslo :) leiebilen kan leveres Der. 

Anonymkode: 386cc...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...