Gå til innhold

Kan vi som særkullsbarn kreve å få boet skiftet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er skrevet under samtykke om uskiftebo (det hører med at vi i ettertid føler oss lurt)

Kan vi kreve at boet skiftes ved dødsfall? Eller kan vi trekke vårt samtykke nå mens begge parter fremdeles lever? Min forelder er syk og har ikke samtykkerett. Betyr det at trollet min forelder er gift med kan gjøre oss "arveløse" eller er dette bare tomme trussler?

Anonymkode: 07b55...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med advokat, men jeg mener dere kan trekke samtykke og kreve boet skiftet.

Anonymkode: 89db7...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er skrevet under samtykke om uskiftebo (det hører med at vi i ettertid føler oss lurt)

Kan vi kreve at boet skiftes ved dødsfall? Eller kan vi trekke vårt samtykke nå mens begge parter fremdeles lever? Min forelder er syk og har ikke samtykkerett. Betyr det at trollet min forelder er gift med kan gjøre oss "arveløse" eller er dette bare tomme trussler?

Anonymkode: 07b55...d02

Krev skifte så fort du kan. Jeg var i en lignende situasjon, og bad ikke om skifte. Endte med at arven ble sløst bort og svindlet bort til halvsøsken og forelders samboer....

Anonymkode: a462c...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig for en eller flere arvinger å kreve skifte. Dere fremsetter da krav om offentlig skifte (ettersom dette tydeligvis ikke lar seg gjøre privat). Du kan lese mer på https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/gjennomforing-av-offentlig-skifte/

Anonymkode: e739a...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har samtykket til uskifte så fanger bordet, og dere kan ikke trekke tilbake samtykket i ettertid. 

Veldig mange som samtykker til uskifte er ikke helt klar over hva de skriver under på, og føler seg lurt i ettertid. Det er rart at det ikke advares sterkere om dette i artikler om arv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...