Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Motivasjonstråd for oss med dårlig viljestyrke som ønsker å endre kosthold og livsstil 👋​​​​​​​

Recommended Posts

AnonymBruker

Noen andre med dårlig viljestyrke som enten tenker, ønsker eller har begynt å endre kostholdet og/eller livsstil? Tenkte det hadde vert fint å hatt en tråd der vi kunne motivere hverandre 😃Alle er velkommen, uansett hva du ønsker å endre, hvordan du gjør det og hva motivasjonen din er. Og uansett om du har store eller små mål.

Selv er jeg ganske overvektig og har i mange år tenkt at jeg har lyst til å ta tak i livet mitt, spise sunnere, bli mer aktiv, trene og gå ned i vekt. Uansett hva jeg har forsøkt så har det aldri fungert for meg. Mye av grunnen tenker jeg at jeg har dårlig viljestyrke, men aller mest at jeg ønsker å gjøre endringer på feil grunnlag og at jeg har underliggende problemer jeg aldri har jobbet med. Jeg bruker ofte mat for å regulere følelser og har fått et ganske dårlig forhold til mat, og også meg selv. Jeg har derfor bestemt meg for å begynne å ta tak i akkurat disse problemene relatert til mat aller først. I forhold til kostholdet tenker jeg å legge til sunnere matvarer til det jeg allerede spiser og så gjøre større endringer etterhvert. Jeg tenker også å sette som mål å gå minst en 10 min rolig tur hver dag nå i starten. Tenker det kan være fornuftig å sette små, konkrete og oppnåelige mål nå i starten 🙂Tenker å begynne NÅ (🙊)

Hva med dere? (Håper vi er flere i samme båt). Hva motiverer deg og hva er dine mål akkurat nå? 💃

Anonymkode: b033e...6ad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil spise mindre sjokolade og snop og begynne med yoga igjen. Kjøpt med ny yoga matte idag, ettersom min gamle er blitt lekematte til babyen. Er lite motivert på kosthold men veldig motivert mtp turgåing og yoga. 

Ang tur kan det være lurt å sette mindre mål i begynnelsen. Å gå tur 7 dager i uka krever mye selvom turen bare er på 10 minutter. Det er jo dørstokk mila som er det tyngste, og ved å mislykkes mange ganger hver uke vil du raskt drepe motivasjonen din. 

Jeg ville heller satt opp to turer i uka de første ukene for så å øke når du blir tilvent. Hva med to turer på minst 20 minutter? Og husk å ha MINST i bakhodet. Før du vet ordet av det har du gått 50 minutter i stedet. Siden du satt et minstekrav og ikke et maks krav. Selv setter jeg aldri tid på mine turer og går ofte i over 1 time. Koser meg på tur er mye viktigere. 

Anonymkode: 5f3c6...79c

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Har du venner med hund? Enten lån hunden eller bli med de på tur, det gjør turen så mye lettere å ha selskap, enter det er av hund eller mennesker :) Da har du fort gått 30 min eller mer uten at du merker det.. 

Jeg trenger tips til å klare å holde ut uten sjokolade, pizza etc... Går fint noen dager, så går jeg på en smell... 

Anonymkode: 7f84a...cd9

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roci
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du venner med hund? Enten lån hunden eller bli med de på tur, det gjør turen så mye lettere å ha selskap, enter det er av hund eller mennesker :) Da har du fort gått 30 min eller mer uten at du merker det.. 

Jeg trenger tips til å klare å holde ut uten sjokolade, pizza etc... Går fint noen dager, så går jeg på en smell... 

Anonymkode: 7f84a...cd9

Det blir jo ofte sånn at man "fikserer" på ting man nekter seg selv, og så ender man opp med å overspise. Hva med å lage/kjøpe en sunnere pizza (grov bunn, mindre ost, karbonadedeig), spis halvparten av mengden du pleier og fyll opp med en frisk salat ved siden av? Og så kan du spise et par ruter med mørk sjokolade hver dag, den inneholder antioksidanter og kan hjelpe mot søtsug. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lillesnillelilla

Jeg har begynt å bruke lifesum for å registrere det jeg spiser, ikke nødvendigvis for å telle kalorier men for å bevisstgjøre meg hva jeg faktisk spiser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inochan

Morsomt med slike tråder! 

Jeg skal prøve å unngå søtsaker i hverdagen og småspising. Er virkelig mine verstinger... 🤐

Selv trener jeg nesten daglig og spiser relativt sunt, men smågodt, kjeks, sjokolade, potetgull osv ødelegger så mye. Trenger viljestyrke 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Akkurat nå er jeg motivert av en familiebursdag om en måneds tid, kjøpte en bukse til den anledningen som nå er for smal😱 Så skal passe i den🙏

Anonymkode: cffca...976

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gnå

Trening:

- Ta på deg skoene og/treningsklærne og si at du skal være ute/på senteret i minst 10 minutter. Så kan du gå inn/hjem hvis det ikke er noe gøy. Blir ofte mer enn ti minutter!

- Spar på yndlingsmusikken eller yndlingspodden til treningsøkta.

- Ha en liten premie for deg selv (ikke mat :P) hver gang du trener. 

Mat:

- Dette har jeg bare hørt fra andre: Hvis du craver noe, si til deg selv at du kan spise det om to timer hvis du fortsatt har lyst på. Det har du ofte ikke da. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albbas

Jeg prøver også å gå ned i vekt, og ser at det er viljestyrke som er den store nøkkelen for min del. Jeg vet hva jeg skal gjøre for å lykkes, men å faktisk gjøre det er verre. 

Det hjelper å tenke på viljestyrke som en muskel som må trenes. Hver gang du "gir deg" og lar cravings få styre mister muskelen styrke, og hver gang du greier å motstå noe du ikke skal ha styrker du den. Det er en kontinuerlig prosess, så du har ikke ødelagt alt hvis du har en dårlig dag, men må fortsette å se fremover.

For meg hjelper det å tenke på hver gang jeg passerer iskaffen på butikken. "Hvis jeg ikke tar med meg denne hjem, styrker jeg viljestyrken min. Det er bra!". Jeg oppsøker nesten fristelser, for å bli bedre på å motstå. Anbefaler ikke å gjøre det altså, men jeg ønsker å komme til et punkt der jeg greier å motstå noe jeg har lyst på, og må derfor trene på det. 

Dagens utfordring er at jeg skal på kafé. Jeg skal unne meg et kakestykke, men utfordringen er da å IKKE inkludere en brus, eller kjøpe sjokolade på vei hjem, eller tine meg en hvetebolle til kvelds. 

Håper jeg greier det... :ler:

Edited by Albbas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albbas

I tillegg går jeg hver morgen gjennom en liste over hvorfor jeg vil ned i vekt, slik at jeg ikke glemmer motivasjonen min. Jeg skryter av meg selv hver gang jeg gjør gode valg, eller greier å avbryte dårlige valg innen rimelig tid (nå spiste jeg denne bollen som var uplanlagt, men så flink jeg er som ikke tar en til). Jeg legger helt fra meg tankegangen om "nå har jeg ødelagt alt". Man kan ikke ødelegge alt, men man kan ta noen skritt tilbake. Men da er det bare å fortsette fremover igjen! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 9.9.2019 den 0.33, AnonymBruker skrev:

Noen andre med dårlig viljestyrke som enten tenker, ønsker eller har begynt å endre kostholdet og/eller livsstil? Tenkte det hadde vert fint å hatt en tråd der vi kunne motivere hverandre 😃Alle er velkommen, uansett hva du ønsker å endre, hvordan du gjør det og hva motivasjonen din er. Og uansett om du har store eller små mål.

Selv er jeg ganske overvektig og har i mange år tenkt at jeg har lyst til å ta tak i livet mitt, spise sunnere, bli mer aktiv, trene og gå ned i vekt. Uansett hva jeg har forsøkt så har det aldri fungert for meg. Mye av grunnen tenker jeg at jeg har dårlig viljestyrke, men aller mest at jeg ønsker å gjøre endringer på feil grunnlag og at jeg har underliggende problemer jeg aldri har jobbet med. Jeg bruker ofte mat for å regulere følelser og har fått et ganske dårlig forhold til mat, og også meg selv. Jeg har derfor bestemt meg for å begynne å ta tak i akkurat disse problemene relatert til mat aller først. I forhold til kostholdet tenker jeg å legge til sunnere matvarer til det jeg allerede spiser og så gjøre større endringer etterhvert. Jeg tenker også å sette som mål å gå minst en 10 min rolig tur hver dag nå i starten. Tenker det kan være fornuftig å sette små, konkrete og oppnåelige mål nå i starten 🙂Tenker å begynne NÅ (🙊)

Hva med dere? (Håper vi er flere i samme båt). Hva motiverer deg og hva er dine mål akkurat nå? 💃

Anonymkode: b033e...6ad

Jeg veide ca 53 kilo i fjor og var da ok fornøyd med kroppen. Har mange av de gamle klærne og har blitt 7 kilo tyngre på 1,5 år. Det er ille. Har lav viljestyrke og liker å kose meg. Bruker mye penger på mat.. Vil gå ned til 53 igjen, er 160 cm. Vil gå i bikini uten å bli ukomfortabel. Vil klare være naken foran kjæresten uten å bli ukomfortabel.. 

Har kjøpt inn lavkarbo mat, men usikker på hva det blir til her. En reduksjon i karbs må ned! Idag var jeg på besøk hos kjæresten, så da ble det dessverre 2 små baguetter, en til frokost og en til lunsj. Litt Mac and cheese til middag (ikke store porsjonen da). Nå har jeg og ungen spist en halv boks kesam hver (150 gram) med kiwi, blåbær og bringebær oppå. Og en knekk mørk sjokolade. 

Anonymkode: 78d11...dbc

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

For meg hjelper det å eliminere situasjoner hvor jeg må ta valg. "Desision fatigue" er et vitenskapelig faktum. Jo flere valg man må ta, jo mer sliter man ut viljestyrkemuskelen, og jo fortere blir det til at man tar enkleste utvei.. 

Så jeg har regler, så jeg slipper å velge. Når det tikker inn melding om "heyhey, kaker i kaffekroken!!", trenger jeg ikke lenger ta valget om jeg skal spise eller ikke. For nei, det skal jeg ikke. Regelen min er at jeg kun får spise søtsaker på jobb om det er for å feire en kollega på teamet mitt. 

Samme med trening. Skal jeg trene i dag? Ja, for regelen er at om onsdagene, så gjør jeg det. 

Forskning viser også at selv den minste lille ting som gjør noe enklere, øker sjansen latterlig mye for at man gjør det. Så om man vil trene, kan det å flytte joggeskoene fra skapet til uti gangen hvor man tar dem på seg, øke sjansen for at man gjør det. Om man vil unngå å spise snop, kan det å flytte sjokoladelageret til kjellerboden i stedet for å ha det i kjøkkenskapet, minske sjansen for at man tar den snopebiten. 

Så nå har jeg snopen min i kjelleren (og det har faktisk redusert snopesmåspisingen min dramatisk), og alt jeg trenger for å løpe i samme skuffen i yttergangen. 

Anonymkode: b23a4...140

Share this post


Link to post
Share on other sites
Algecira

Jeg hørte rådet om å se for seg seg selv hvordan man hadde sett ut 5 kilo tyngre før man tar den sjokoladen.

Den må jeg si er effektiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...