Jump to content
ingridahr

Hjelp! Kjellerlukt i skinnjakke

Recommended Posts

ingridahr

Jeg har kjøpt en brukt skinnjakke på loppemarked, og da jeg kom hjem kjente jeg at den luktet veldig kjeller/garasje. Er redd det er mugg i den..! Er det noen som vet hvordan jeg får bort mugg/mugglukt? En skal jo helst ikke hive skinnjakker i vaskemaskin heller, og det er ganske dyrt å sende på rens så vil gjerne slippe det. Håper ikke jeg må kaste den. Den var heldigvis ikke dyr, men veldig fin så vil prøve å redde den ❤️ Del gjerne erfaringer med mugglukt i skinn så kan jeg få berget loppisfunnet mitt! 

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet om fire eteriske oljer som tar alle typer mugg sammen: Rosmarin, bergamott, salvie og timian. Det man gjør for å drepe mugg i et hus er å bruke disse i en diffuser, enten sammen eller hver for seg, i noen timer hver dag. Jeg har brukt denne metoden selv etter lekkasje, så jeg vet at det funker. Det tar jo også bort mugglukta. Men om dette går å overføre til skinnjakke er jeg usikker på...kanskje du kan henge jakken i et lite rom og så bruke oljene der, f.ex. et vaskerom..? Og/eller tørke over jakken med en fuktig klut dynket i de oljene. De lukter sterkt, men lukta går bort etter hvert.

Anonymkode: 53932...413

ingridahr
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om fire eteriske oljer som tar alle typer mugg sammen: Rosmarin, bergamott, salvie og timian. Det man gjør for å drepe mugg i et hus er å bruke disse i en diffuser, enten sammen eller hver for seg, i noen timer hver dag. Jeg har brukt denne metoden selv etter lekkasje, så jeg vet at det funker. Det tar jo også bort mugglukta. Men om dette går å overføre til skinnjakke er jeg usikker på...kanskje du kan henge jakken i et lite rom og så bruke oljene der, f.ex. et vaskerom..? Og/eller tørke over jakken med en fuktig klut dynket i de oljene. De lukter sterkt, men lukta går bort etter hvert.

Anonymkode: 53932...413

Takk! har prøvd å fryse ned jakka, skal prøve oljer hvis det ikke funker 😀

AnonymBruker

Vi har brukt både kaffegrut og eddikgreier for å få bort vond lukt/røykelukt fra bil og traktor vi har handlet brukt. 

Anonymkode: 7d921...bb4