AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Årene etter videregående har jeg jobbet som ringevikar i barnehage og bolig for personer med psykisk utviklingshemning. Trives svært godt med begge deler slik situasjonen er i dag, sånn sett står det helt likt. Neste år skal jeg studere for å bli enten vernepleier eller barnehagelærer, men jeg trenger litt hjelp og synspunkter for å kunne ta et valg. Vernepleiere jobber man vel som regel turnus. Her jeg bor er det få dagstillinger som er aktuelle for vernepleiere. Turnus går greit nå. Jeg har samboer, men vi har ikke barn enda. Liker å få egentid før jobb og at dagene blir mer varierte. Syns miljøarbeid er veldig spennende. Samtidig liker jeg også fokuset i barnehagen. Kreativt, koselig, mye utetid, lek og læring. Som person er jeg mer rolig av meg, men føler ikke at det er en hindring for å kunne bli en god leder (dersom jeg etter hvert blir pedagogisk leder). Så kommer dilemmaet. Jeg hadde ingen motivasjon og var skikkelig skolelei da jeg gikk på videregående. Derfor er ikke karakterene mine gode nok til å komme inn på vernepleie. Hvis jeg bestemmer meg for å studere vernepleie, må jeg enten bruke tid og penger på å ta opp fag, eller velge en samlingsbasert variant hvor jeg må pendle med fly (+ hotell). Barnehagelærer kommer jeg inn på med de karakterene jeg har. Tenker også litt langsiktig. Ser kanskje for meg at jeg kan jobbe lengre som vernepleier enn barnehagelærer, mulig man etter hvert blir litt "lei"? Det er vel ikke til å unngå å få med seg alt som skrives om hverdagen i barnehage. Nå har jeg kun jobbet som ringevikar, så jeg aner ikke hvordan det vil bli å jobbe på disse stedene fulltid. Har man flere muligheter med en barnehagelærerutdannelse? Hva kan man eventuelt få jobb som med videreutdannelse eller master? Jeg vil gjerne høre deres ærlige erfaringer Anonymkode: 4b2ad...1cd
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 Jeg tenker at du som vernepleier har mye flere muligheter enn som barnehagelærer. Som barnehagelærer blir du jo veldig låst til å jobbe i barnehage, mens vernepleiere kan jobbe på mange forskjellige arbeidsplasser og i mange forskjellige turnuser Anonymkode: bae1b...e55 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Flere muligheter som vernepleier. Men det med turnus er viktig å tenke på, og for meg hadde det vært uaktuelt. Særlig siden du bor på et sted hvor du ikke finner dagstillinger. Anonymkode: 8cc0e...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 Jeg hadde helt klart gått for vernepleier. Det er koselig i barnehage en periode, men jeg hadde blitt vanvittig lei - særlig med barn på hjemmebane også. Og som anonym sier over her, så har du langt flere muligheter som vernepleier. Vil si vernepleiere får høyere anerkjennelse for den jobben de gjør, dersom det skulle være viktig for deg. Anonymkode: 9dcd2...504
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 Jeg er nettopp ferdig utdannet barnehagelærer, og jobber som pedagogisk leder. Per nå så trives jeg, men litt usikker på om jeg orker å jobbe i barnehage resten av livet. Jeg har sett på videreutdanninger og har kommet frem til at jeg etterhvert skal ta videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge som går videre på master. Da kan man jobbe som miljøterapaut (det kan man med bare barnehagelærerutdanningen også, men lettere å få jobb med videreutdanningen). Anonymkode: 88de6...0f9
solmåneogstjerner Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 Vernepleier! Du har mange flere muligheter og kan til og med jobbe i barnehage om du ønsker. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 Jeg elsker jo jobben min som barnehagelærer, så jeg vil jo anbefale det😅 Anonymkode: eecc3...c4a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker jo jobben min som barnehagelærer, så jeg vil jo anbefale det😅 Anonymkode: eecc3...c4a Så fint å høre! Vil du fortelle litt mer om jobben din? Hvorfor du elsker den, positive og evt. negative sider? Har du jobbet lenge som barnehagelærer? Ser du for deg å kunne jobbe i barnehagen i mange år? Anonymkode: 4b2ad...1cd
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du som vernepleier har mye flere muligheter enn som barnehagelærer. Som barnehagelærer blir du jo veldig låst til å jobbe i barnehage, mens vernepleiere kan jobbe på mange forskjellige arbeidsplasser og i mange forskjellige turnuser Anonymkode: bae1b...e55 Det stemmer ikke. Jeg valgte barnehagelærer ettersom jeg ikke ville jobbe turnus. Når man er utdannet barnehagelærer er det som regel bare i barnehage man kan jobbe, ja. Men hvis du tar ett år ekstra med to fag(30 stp per fag), så kan man undervise 1-4 trinn. Man kan også ta en master i spesialpedagogikk, og da blir man spesialpedagog. Som spesialpedagog kan man jobbe i barnehage, på skole, i bup, nav osv. Veldig mange muligheter! Dersom du ikke vil jobbe turnus anbefaler jeg deg å studere barnehagelærer. Er mange muligheter. Jeg jobber forresten på skole nå, og trives veldig godt. Trivdes også veldig godt i barnehage, men må si det var godt å begynne å jobbe på skolen(masse ferie😀). Anonymkode: 0fd06...fe4 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 Og lønnsmessig er det ingen stor forskjell! Ja, du får noe tillegg ved å jobbe aften/natt som vernepleier, men som barnehagelærer har du fri hver ettermiddag og du har fri i helgene. Det er veldig godt. Anonymkode: 0fd06...fe4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #11 Skrevet 9. september 2019 Mange tunge jobber man får som vernepleier, i tillegg til alt medisinsk ansvar. Hadde nok heller valgt bhg lærer og tatt master etterpå. Anonymkode: 72899...362 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #12 Skrevet 9. september 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange tunge jobber man får som vernepleier, i tillegg til alt medisinsk ansvar. Hadde nok heller valgt bhg lærer og tatt master etterpå. Anonymkode: 72899...362 Hva ville du tatt master i? Anonymkode: 4b2ad...1cd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #13 Skrevet 9. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ville du tatt master i? Anonymkode: 4b2ad...1cd Logopedi, spes ped el tatt videreutdanning til lærer 🙂 Anonymkode: 72899...362 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå