AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #1 Del Skrevet 7. september 2019 Eller trenge behandlinger noen gang? Jeg vurderer å satse for fullt på idretten min men vet ikke om jeg gidder skadeopphold osv. Har aldri hatt behov for operasjoner eller behandlinger før. Kan man gå en hel karriere helt uten skader? Anonymkode: 0509a...ce8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #2 Del Skrevet 7. september 2019 Lurer på det samme. Jeg gjorde det, men ble skadet desverre... Man må være flink til å balansere trening og resitusjon. Se den totale belastningen man har i hverdagen. Tøy,styrke,masasje.. Anonymkode: d123b...843 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltoppen Skrevet 7. september 2019 #3 Del Skrevet 7. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller trenge behandlinger noen gang? Jeg vurderer å satse for fullt på idretten min men vet ikke om jeg gidder skadeopphold osv. Har aldri hatt behov for operasjoner eller behandlinger før. Kan man gå en hel karriere helt uten skader? Anonymkode: 0509a...ce8 Det er dessverre ingen gode svar på dette. Noen er heldige med kun noen få korte skadeopphold, mens andre til stadighet skader seg. Det viktigste du kan gjøre er å forebygge. Det ligger mye i forebygging. Blant annet trening etter nivå, for eksempel. Det nytter ikke å kjøre på med 20-25 timer trening i uka hvis kroppen ikke takler det. Kanskje takler du det i 4-10 uker, men plutselig sier kroppen stopp. Som AB over skriver, så er det viktig å balansere belastningen. Har du en tung uke på jobb, så må du vurdere å trene litt roligere denne uka. Spis godt, sunt og variert. Tilstrekkelig med hvile og søvn er veldig viktig! Noen sverger til uttøying, blant annet jeg. Andre er stive som stokker, men gjør det veldig bra. Noen tøyer ut før treningsøkt, mens andre velger kun etter økta. For noen fungerer det både før og etter. "Kjedelige" styrkeøvelser som styrker kjernemuskulaturen er ofte helt essensielt. Styrke rundt hofte og knær er heller ikke dumt å fokusere på. Er du løper, kan det være viktig å bytte ut en løpeøkt med f.eks ellipse. Ellipse er svært skånsomt, og det kan være faktoren som gjør at du holder deg skadefri. Generelt i all idrett, er det lurt å variere treningen for å unngå at kroppen slites på de samme områdene. Oppsøk fysioterapeut/massør så snart du merker ting lugger. Går du for lenge med noe som kan utvikle seg til belastningsskade, vil rekonvalesenstiden bli lengre. Jeg har god erfaring med fysio når jeg sliter. Jeg har også fått en del behandling hos massør når jeg er skadefri. Dette har hjulpet på øm og tidligere plagsomme muskler og sener. Hvis du vil satse, bør du virkelig sette opp et treningsopplegg, nøye balansert. Lytt til kroppen. Den gir deg beskjed, og det er lurt å lytte. Det har jeg erfart. Det er virkelig tøft med skadeopphold. Det tærer på motivasjonen. Men ikke gi opp. Hvis det er virkelig dette du vil, så takler du motgangen. Det lover jeg deg! Sats helhjertet. Da har du størst sjanse for å lykkes. Lykke til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #4 Del Skrevet 9. september 2019 Johaug er vel så og si aldri syk eller skadet. Anonymkode: 6582f...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frankie1985 Skrevet 9. september 2019 #5 Del Skrevet 9. september 2019 Ja, men du må lytte til kroppen, det de andre gjør er å trene selv om de føler det feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Del Skrevet 10. september 2019 Lytt til kroppen og forebygg heller enn å gå på en smell. Og så tenker jeg at variasjon og balanse er viktig. Vet du at det er noen 'typiske' skader i din idrett har du det i hodet. Anonymkode: 7e60d...761 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 10. september 2019 #7 Del Skrevet 10. september 2019 På 7.9.2019 den 11.49, AnonymBruker skrev: Eller trenge behandlinger noen gang? Jeg vurderer å satse for fullt på idretten min men vet ikke om jeg gidder skadeopphold osv. Har aldri hatt behov for operasjoner eller behandlinger før. Kan man gå en hel karriere helt uten skader? Anonymkode: 0509a...ce8 Dersom man er dedikert med skadeforebyggende trening, restitusjon, kosthold osv kan man i grunn unngå alt av belastningsskader. Du kan dog aldri helgardere deg mot akutte skader, selv om du minsker risikoen ved å ha alt det tidligere nevnte på stell. Er dette en idrett der du har potensiale til å bedre det på fulltid, med god lønn og kompetent medisinsk apparat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltoppen Skrevet 14. september 2019 #8 Del Skrevet 14. september 2019 På 9.9.2019 den 10.16, AnonymBruker skrev: Johaug er vel så og si aldri syk eller skadet. Anonymkode: 6582f...069 Vi er alle født med talenter, noen sterkere enn andre. Ved å ha en sunn tilnærming til livet, kan du unngå ganske mye sykdom og skader. Johaug er mentalt sterk, og det har ekstremt mye å si. Det Johaug, og for øvrig alle andre toppidrettsutøvere holder på med, er ikke spesielt sunt. De presser kroppen til det ytterste. Det at Johaug klarer seg så bra som hun gjør er rett og slett imponerende. Uansett hvor flink Johaug er til å lytte til kroppen, spise riktig, være fokusert, få nok hvile og søvn, så kommer hun ikke unna genetikk. Hun er rett og slett godt genetisk anlagt når det kommer til skader og sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #9 Del Skrevet 14. september 2019 Kommer jo an på hvilken sport det gjelder også da. Lettere å være skadefri om du driver med sjakk enn om det er amerikansk fotball det er snakk om. Anonymkode: e0cda...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #10 Del Skrevet 14. september 2019 På 9.9.2019 den 10.16, AnonymBruker skrev: Johaug er vel så og si aldri syk eller skadet. Anonymkode: 6582f...069 Bortsett fra leppa hennes da. Anonymkode: 9e56a...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå