Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynt i ny jobb. Mye nytt, og jeg føler meg mislykket og veldig usikker. Har mye relevant erfaring, så ifølge «papirene mine» skal jeg kunne mestre jobben veldig godt. Kollegaer er flotte folk alle sammen, og hjelper meg når jeg trenger tips/råd/veiledning. Allikevel er jeg «redd» på jobb. Engstelig for å gjøre feil, og jeg mister motivasjonen fordi jeg ikke opplever mestring. Føler meg bare dum og usikker, og blir vanvittig stresset når jeg får tildelt enda flere oppgaver. Kjenner jeg har begynt å få symptomer på angst. 

Jeg tenker konstant: jeg MÅ finne en annen jobb, for dette klarer jeg ikke. Eneste tanken som gjør at jeg klarer å gjennomføre dagen. 

Trenger råd eller andres erfaringer. Bør jeg holde ut litt til, eller bør jeg ta det som et hint om at dette ikke er type jobb for meg? Er det «vanlig» å være sååå engstelig i ny jobb - typ, får ikke sove, tankekjør, vondt i magen.. Og siden jeg er så plaga med dette, klarer jeg ikke slappe av og delta åpent i samtale med kollegaer. Føler meg helt låst/stiv av skrekk, og dette hjelper ikke akkurat. Føler meg så dum - og ganske sikker på at kollegaer begynner å tvile på mine kunnskaper og tidligere arb. erfaring. Redd de skal tro at jeg har lyvet. 

Anonymkode: 40f16...c98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet der? Full stilling? Jeg kjenner meg delvis igjen, men har det ikke riktig så ille.. Bruker mye energi på grubling/bekymring når jeg ikke er der...Mye usikker når jeg er der. Nesten så jeg blir litt handlingslammet, fordi jeg desperat forsøker å finne ut av ting. Har bestemt meg for å gi det 1 år, og ta en vurdering da. Det er tøft å være ny.

Anonymkode: 7c996...072

• Liker 1
Skrevet

Men alle startfaser er jo slik som dette. Tenk på det som en fase som er veldig kronglete. Og det er slitsomt, men så lander man bare på et eller annet tidspunkt og blir trygg i den nye rollen på det nye stedet med de nye menneskene. 

Skrevet

Det går seg til skal du se 🙂 Gi det litt tid. 

Anonymkode: 0ac94...be0

Gjest Hundedama
Skrevet

Det blir bedre, ha tro på deg selv ❤️

Skrevet

Leste en gang en artikkel om at det kan ta opp mot 2 år på en ny arbeidsplass før man føler at man kan jobben sin ut og inn. Selvsagt varierer det med type jobb og oppgaver, men jeg kjente meg godt igjen. Tror ikke jeg begynte å føle meg varm i trøya før det hadde gått minst et år. Så det du føler er ikke uvanlig, selv om det er utrolig slitsomt. Men hold ut, det går seg til! 

Anonymkode: 30b70...f8c

• Liker 4
Skrevet
On 9/6/2019 at 8:56 PM, AnonymBruker said:

Begynt i ny jobb. Mye nytt, og jeg føler meg mislykket og veldig usikker. Har mye relevant erfaring, så ifølge «papirene mine» skal jeg kunne mestre jobben veldig godt. Kollegaer er flotte folk alle sammen, og hjelper meg når jeg trenger tips/råd/veiledning. Allikevel er jeg «redd» på jobb. Engstelig for å gjøre feil, og jeg mister motivasjonen fordi jeg ikke opplever mestring. Føler meg bare dum og usikker, og blir vanvittig stresset når jeg får tildelt enda flere oppgaver. Kjenner jeg har begynt å få symptomer på angst. 

Jeg tenker konstant: jeg MÅ finne en annen jobb, for dette klarer jeg ikke. Eneste tanken som gjør at jeg klarer å gjennomføre dagen. 

Trenger råd eller andres erfaringer. Bør jeg holde ut litt til, eller bør jeg ta det som et hint om at dette ikke er type jobb for meg? Er det «vanlig» å være sååå engstelig i ny jobb - typ, får ikke sove, tankekjør, vondt i magen.. Og siden jeg er så plaga med dette, klarer jeg ikke slappe av og delta åpent i samtale med kollegaer. Føler meg helt låst/stiv av skrekk, og dette hjelper ikke akkurat. Føler meg så dum - og ganske sikker på at kollegaer begynner å tvile på mine kunnskaper og tidligere arb. erfaring. Redd de skal tro at jeg har lyvet. 

Anonymkode: 40f16...c98

Jeg er i samme båt, bortsett fra at jeg har kvalifikasjonene jeg trenger men ikke mye erfaring. Noen dager føler jeg mestring, andre dager har jeg lyst til å gråte.

Anonymkode: fd7ab...78e

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme båt, bortsett fra at jeg har kvalifikasjonene jeg trenger men ikke mye erfaring. Noen dager føler jeg mestring, andre dager har jeg lyst til å gråte.

Samme her 😪

Anonymkode: 35025...a7d

• Liker 1
Skrevet

Jeg også  

Anonymkode: cc0a5...9ec

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt å føle mestring noen dager og føle seg mislykket andre dager. Det tar tid å lære seg nye fagsystemer, nye rutiner og bli en del av fellesskapet. Men det kommer😊 Hør med en annen kollega som er relativt ny om de også opplevde det sånn? Jeg har mye ansvar for opplæring på min arbeidsplass, og pleier alltid å si til de nye at det er ikke meningen eller forventet at man skal kunne alt de første ukene eller månedene 😉 Gi det minst 6 måneder før du bestemmer deg for om det er riktig eller ikke. Bruk tiden på å lære deg rutiner, snarveier, finne ut hvor du kan finne informasjonen du trenger i løpet av arbeidsdagen (intranett?) og hvem du kan spørre om ulike ting. Alle syns det er vanskelig å være ny!

Anonymkode: afb4a...8a9

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her! Glad jeg ikke er alene,kjenner jeg blir litt lettet av svarene i tråden. 😌

Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Da jeg startet i jobben var det en daglig kamp de første seks månedene. Tankekjør, tårer og klump i magen. Men så går det seg plutselig til, dagene blir bedre og tankene færre. Nå har jeg vært der i mange år, og nå er vi i gang med en stor omstilling som ingen helt vet resultatene av. Igjen er tankekjøret her, klumpen i magen og frustrasjonen. :sukk: Jeg vet at det går seg til, og at jeg i verste fall mister jobben. Og det ordner seg nok det også i så fall. Men utrolig slitsomt sånn det er nå! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...