Gå til innhold

Bør jeg sende bekymringsmelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:


Som regel når mennesker sender bekymringsmelding til barnevernet, handler det ikke på noen måte om å være kjip mot foreldrene. Det handler om bekymring for et barn, som bør komme foran voksne mennesker og hva lokalsamfunnet vil tenke om en.

Anonymkode: 1bf0d...6d1

Svært ofte handler det om bygde sladder, baksnakking og egne mindreverdighetskomplekser, i de fleste tilfeller kommer dritten fra kvinner som sliter selv dessverre, og som heller enn å ta tak i sitt eget liv, prøver å ødelegge andre sitt liv, på verst tenkelige måte..

Anonymkode: eae1f...5e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ringe barneverntjenesten å drøfte med de om du er veldig usikker. Uansett så er det ikke farlig å sende en bekymringsmelding til barneverntjeneste, det er opp til de å vurdere om dette er opplysninger de kan bruke for å tilby noe hjelp til familien, så har du ihvertfall gjort ditt for de barna. Regner med at du ikke er bekymra uten grunn. Om alle går rundt å er redd for å si i fra er det en del barn som går under radaren som godt kunne ha bruk for litt hjelp.

Anonymkode: 3f4c1...e46

Om alle går rundt og bekymrer seg for ting de mener er bekymringsfullt så kaster de bort tiden til bv og hindrer de i å gjøre jobben sin. 

Anonymkode: af94d...eaa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i de fleste tilfeller som ts, fremlegger her, ønsker melder å fremstå som anonym, for å slippe å bli konfrontert med seg selv og egen utilstrekkelighet, utrolig trist bare, for de barnefamiliene som blir forsøkt rammet av så psykisk syke mennesker..

Anonymkode: eae1f...5e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte ser du at dette påvirker barna?

Anonymkode: 82a7c...534

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan påvirker dette liksom barna? Mange flytter mye uten at det har noe å si for omsorgen, og hvis du er så "bekymret", hvorfor gir du dem ikke en hjelpende hånd?

Anonymkode: 47cda...b3b

Det påvirker barna om begge foreldrene har psykisk sykdom, og de i tillegg lever i mye ustabilitet med stadig brudd i form av flytting. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svært ofte handler det om bygde sladder, baksnakking og egne mindreverdighetskomplekser, i de fleste tilfeller kommer dritten fra kvinner som sliter selv dessverre, og som heller enn å ta tak i sitt eget liv, prøver å ødelegge andre sitt liv, på verst tenkelige måte..

Anonymkode: eae1f...5e8

Greia er at "barnevernsbarn" gjerne har et helt annet syn på saken enn foreldrene, enten de har hatt tiltak i hjemmet, blitt flyttet fra hjemmet, eller ganske enkelt barnevernstjenesten har kommet på besøk. Undertegnede inkludert. Barnevernstjenesten mottok et titalls bekymringsmeldinger om meg da jeg var barn (som forøvrig ikke er så veldig lenge siden), og i ettertid skjønner jeg ikke hvorfor det ikke var flere. Samme regla med de aller fleste jeg kjenner i lignende situasjon. 

Det er veldig mye å kritisere barnevernet for, men akkurat at de eksisterer og at man skal ha lav terskel for å sende bekymringsmelding bør ikke være en av dem.

Anonymkode: 1bf0d...6d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan påvirker dette liksom barna? 

Anonymkode: 47cda...b3b

Jeg stiller spørsmålet tilbake. Hvordan påvirker dette ikke barna? 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor er det ingen av dere som er innom tanken om å foreslå at ts prøver å strekke ut en hjelpende hånd/prøver å snakke med de etc.?

Anonymkode: 628fa...5a0

Det er fordi sannheten er at disse folka som "bekymrer" seg over barna er de samme som egentlig driter i dem. De føler bare for å leke helter.

Anonymkode: 47cda...b3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det TS spør om

Anonymkode: 12e22...77d

Men det er det vi spør om.

Anonymkode: 47cda...b3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke vet noe om hvorvidt TS er i stand til å strekke ut en hjelpende hånd i den situasjonen vedkommende er i nå (økonomisk, livssituasjon etc), og jeg går ut ifra at TS har tenkt tanken selv. Dessuten blir de fleste foreldre temmelig krakilske om man tilbyr å hjelpe dem i en vanskelig livssituasjon og ikke er spesielt nær dem i utgangspunktet.

Barnevernet er ikke monstre som tar barn fra foreldre uten grunn. 

Anonymkode: 1bf0d...6d1

Nei, du trenger ikke å vite om ts er i stand til det for å foreslå det. 

Og skal vi gå ut fra at foreldre blir «krakilske» og dermed holde oss unna?

Merkelig tankegang. 

Jeg vet at bv ikke er monstre gjennom jobben min, men det er uansett en alvorlig inngripen for mennesker. 

Anonymkode: 628fa...5a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke vet noe om hvorvidt TS er i stand til å strekke ut en hjelpende hånd i den situasjonen vedkommende er i nå (økonomisk, livssituasjon etc), og jeg går ut ifra at TS har tenkt tanken selv. Dessuten blir de fleste foreldre temmelig krakilske om man tilbyr å hjelpe dem i en vanskelig livssituasjon og ikke er spesielt nær dem i utgangspunktet.

Barnevernet er ikke monstre som tar barn fra foreldre uten grunn. 

Anonymkode: 1bf0d...6d1

Jeg vet ikke hva slags mennesker du vanker rundt, men de fleste foreldrene i min omgangskrets eller naboer for den saks skyld som jeg har sett trenge behov for hjelp eller avlastning har vært evig takknemlige når jeg har tilbydd meg å hjelpe. Aldri i min villeste tanke har jeg vurdert å ringe bv. Slutt å vær så feige og lær dere heller å være medmennesker. De fleste foreldrene blir ikke krakilske når man snakker med de om at de bør ta imot hjelp nei.

Anonymkode: 47cda...b3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du trenger ikke å vite om ts er i stand til det for å foreslå det. 

Og skal vi gå ut fra at foreldre blir «krakilske» og dermed holde oss unna?

Merkelig tankegang. 

Jeg vet at bv ikke er monstre gjennom jobben min, men det er uansett en alvorlig inngripen for mennesker. 

Anonymkode: 628fa...5a0

Tar akkurat det  om krakilske tilbake og beklager. Etter å ha lest svaret ditt og en ovenfor, så tok jeg det opp med samboer. Det gjelder visst i utgangspunktet bare mine egne foreldre og den bygda jeg vokste opp i, såvidt jeg vet.

Anonymkode: 1bf0d...6d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, send den bekymringsmeldingen du føler så sterkt for, så bli ditt liv Så mye bedre, garantert..!

Anonymkode: eae1f...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om alle går rundt og bekymrer seg for ting de mener er bekymringsfullt så kaster de bort tiden til bv og hindrer de i å gjøre jobben sin. 

Anonymkode: af94d...eaa

Nå jobber jeg i en barneverntjeneste og vi har sjeldent opplevd at noen kaster bort tiden vår. En del av jobben vår er også å vurdere bekymringsmeldinger opp mot ett lovverk, det er ikke «mannen i gata» sin jobb. Falske og ubegrunnede bekymringsmeldinger er det forsvinnende lite av og de finner man fort ut av. 

Anonymkode: 3f4c1...e46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

 Falske og ubegrunnede bekymringsmeldinger er det forsvinnende lite av og de finner man fort ut av. 

Anonymkode: 3f4c1...e46

Man får garantert problemene selv fra falske og anonyme bekymringsmeldinger, hvis de er bare mange nok.

Barnevernet er byråkratisk nok for det.

Anonymkode: e849f...a43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får garantert problemene selv fra falske og anonyme bekymringsmeldinger, hvis de er bare mange nok.

Barnevernet er byråkratisk nok for det.

Anonymkode: e849f...a43

Som svar til det så må jeg si at vi har opplevd 1 falsk bekymringsmelding på 7 år i den tjenesten jeg jobber i, så syntes ikke det kvalifiserer til at man skal la vær å melde inn for å ta hensyn til den statistikken. 

Anonymkode: 3f4c1...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som svar til det så må jeg si at vi har opplevd 1 falsk bekymringsmelding på 7 år i den tjenesten jeg jobber i, så syntes ikke det kvalifiserer til at man skal la vær å melde inn for å ta hensyn til den statistikken. 

Anonymkode: 3f4c1...e46

Og du tror at tjenesten du jobber i er kompetent nok for å kunne si med sikkerhet at det kun var 1 falsk bekymringsmelding på 7 år? Enten lyver du eller så mangler du selvinnsikt helt totalt.

Anonymkode: 2e636...ba9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Hubbie skrev:

 

Det påvirker barna om begge foreldrene har psykisk sykdom, og de i tillegg lever i mye ustabilitet med stadig brudd i form av flytting. 

 

Bedre med omsorgsovertagelse, splitte opp søsknene og kanskje stadig flytting mellom ulike fosterhjem enn å flytte ofte sammen med familien sin? Det er ikke alltid tilværelsen som barnevernsbarn er så veldig stabil heller. 

Psykisk sykdom kan være så mangt. Det trenger ikke å påvirke omsorgsevnen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hubbie skrev:

Jeg stiller spørsmålet tilbake. Hvordan påvirker dette ikke barna? 

Det vil nok påvirke barna i en eller annen grad. Men hva om det var snakk om fysisk sykdom, ville ikke det også kunne påvirke barna? Om far sitter i rullestol og mor er døv, påvirker selvsagt også barna. Om lillebror er multihandicappet påvirker også søsknene. Om far eller mor er død påvirker også barna. Men sender man bekymringsmelding på dette grunnlaget? 

Psykisk sykdom kan være så mangt. Fra depresjoner, fobier, angst til alvorlige psykoser og paranoia. Ikke alt påvirker barna i samme grad. Noen psykisk syke foreldre er direkte farlige for barna. Vi har alt for lite info til å vite noe om hva som er tilfellet her. 

Veldig mange får psykiske problemer i løpet av livet. Noen er "flinke" til å skjule det, og søker ikke hjelp samme hvor ille det blir. Andre er åpne om det og har lav terskel for å søke hjelp. Det er gjerne sistnevnte gruppe som blir meldt til barnevernet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har lyst å lugge på deg hjernerystelse😡 Jeg er selv syk, og er det noe som kommer først er det barna og familien min. Du aner ikke hva som skjuler seg bak veggen, så før du dømmer, se deg i speilet og begyn der😤

Anonymkode: a2f8d...ed3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor og far med mye sykdom, for det meste psykisk. Mye flytting og ustabilitet. 

Anonymkode: 0f95a...c26

Har du lest journalen til foreldrene? Du vet at de er både fysisk og psykisk syke,vet hvordan det evt påvirker barna negativt? Du vet hvilken eventuelle psykisk sykdom det er snakk om? De har kanskje ikke kontakt med fagfolk dersom de har sykdom? Flyttet mye ja? Noen flytter 'mye' pga feks yrke.  Alle foreldre påvirker sine barn under oppveksten. Av og til kan det virke som om psykisk sykdom blir sammenlignet med pest. Å ha en psykisk sykdom vil ikke automatisk si at man er en dårlig forelder. Har du ikke mer grunnlag for en evt bekymringsmelding,enn det du nevner i HI,så dropp nå å sende melding. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...