Gå til innhold

Hvorfor er det tabu å snakke om dette emnet, innvandrere og kriminalstatistikk ?


Pillarguri

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Evelynita skrev:

Altså det blir generalisering, men det er jo det høyreekstreme driver med allerede. 

Å publisere sånt skaper fremmedfrykt, det skaper hat, og det gir folk unnskyldninger for å mislike alle innvandrere. Spesielt folk som er lavtlønna, jobber gjerne deltid og stemmer FrP, da har man rett og slett ikke mye mellom øra allerede. 

Jepp. https://www.dinside.no/okonomi/slik-er-inntekts--og-utdanningsniva-til-velgerne/68648153

 

Svart på hvitt. Og avslørt så til de grader i det siste. Listhaugs retorikk er skammelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, Evelynita skrev:

Altså det blir generalisering, men det er jo det høyreekstreme driver med allerede. 

Å publisere sånt skaper fremmedfrykt, det skaper hat, og det gir folk unnskyldninger for å mislike alle innvandrere. Spesielt folk som er lavtlønna, jobber gjerne deltid og stemmer FrP, da har man rett og slett ikke mye mellom øra allerede. 

 

 

Så logikken din er da:

Reelle problemer i et samfunn skal av myndighetene holdes skjult, fordi det kan tenkes at deler av befolkningen vil reagere negativt hvis de får vite om problemene. Myndighetene må skåne befolkningen/de som de anser som idioter i befolkningen og sensurere informasjonen som gis.

Så da vil den valgte regjeringen ha makt og myndighet til å bestemme hva borgerne i et land får tilgang på av informasjon,og statlige tv og nyhetskanaler sørger for å gi deg deres "offisielle virkelighet". Blir morsomt å gå å stemme da, hvis det overhodet er noen stemmerett/ partier å stemme på lenger:ler:

Høres veldig demokratisk og flott ut det du skisserer. Det er tydelig at det er høytlønnede fulltidsansatte som ikke stemmer FRP, som har noe mellom ørene 👍

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

 

Så logikken din er da:

Reelle problemer i et samfunn skal av myndighetene holdes skjult, fordi det kan tenkes at deler av befolkningen vil reagere negativt hvis de får vite om problemene. Myndighetene må skåne befolkningen/de som de anser som idioter i befolkningen og sensurere informasjonen som gis.

Så da vil den valgte regjeringen ha makt og myndighet til å bestemme hva borgerne i et land får tilgang på av informasjon,og statlige tv og nyhetskanaler sørger for å gi deg deres "offisielle virkelighet". Blir morsomt å gå å stemme da, hvis det overhodet er noen stemmerett/ partier å stemme på lenger:ler:

Høres veldig demokratisk og flott ut det du skisserer. Det er tydelig at det er høytlønnede fulltidsansatte som ikke stemmer FRP, som har noe mellom ørene 👍

 

 

Lev i bobla di du. Hvor alt som ikke stemmer med et ræva menneskesyn er fake news.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
7 timer siden, Evelynita skrev:

Altså det blir generalisering, men det er jo det høyreekstreme driver med allerede. 

Å publisere sånt skaper fremmedfrykt, det skaper hat, og det gir folk unnskyldninger for å mislike alle innvandrere. Spesielt folk som er lavtlønna, jobber gjerne deltid og stemmer FrP, da har man rett og slett ikke mye mellom øra allerede. 

Så det er viktig at vi ikke får vite fakta og konsekvenser av politikken som blir ført? Det er liksom greit å øse ut med penger i hue og ræva uten å vite hva pengene går til og hva som blir resultatene?

Å holde tilbake informasjon fordi den ikke er politisk korrekt er sånn Sverige har endt opp som Sverige. Hva har de hatt de siste to ukene? En norsk dame skutt i Stockholm, ung kvinne med barn på armen skutt i hodet på åpen gate i Malmø og i senest i går en velkjent advokat forsøkt drept med skudd i hode, mage og bryst, i trappeoppgangen til sitt eget hjem på en av de fineste adressene i Stockholm!

Her fant jeg enda en rykende fersk sak som etterforskes som drap, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nd1VK/man-hittad-dod-utomhus--misstankt-mord

Eller så er jo denne her interessant lesning da:
https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/berattelsen-om-hur-daniel-fran-afghanistan-blev-sverigedemokrat/

https://familjen.story.aftonbladet.se

Kunne vært spennende og ha plussabonnement på denne artikkelen for å finne årsaken til at 45 personer ble skutt til døde i Sverige i fjor:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAqda1/experterna-darfor-skjuts-det-sa-mycket-i-sverige
Til sammenligning hadde vi totalt 24 drapssaker i Norge i fjor. Og i disse er det en voldsom overrepresentasjon av innvandrere/ikke norske statsborgere. https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-2018.pdf

Jeg håper for all del vi kan snakke om slikt i Norge, jeg ønsker ikke å ende opp som Sverige. Og for dere som sier "det er da ikke sååå ille i Sverige, nå må du slappe av!" Har dere vært i Sverige i det siste? Altså ikke Strømstad og grensa, men virkelig Sverige, som forsteder i Stockholm og Malmø feks? Det har nemlig jeg, og hadde dere vært der så hadde dere hatt et helt annet syn på Søta bror og hvordan de styrer landet sitt. At medelsvensson ikke reagerer på dette skjønner jeg faktisk ikke. Jeg har vært to uker i Sverige i sommer og fikk min dose, og vel så det, av det nye Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som blir kriminelle fordi de er innvandrere. 

Hvis det er slik at innvandrere er overrepresentert på kriminalitetsstatistikken må vi finne ut hvorfor og iverksette tiltak for å rette på det. 

Men å kategorisk si "innvandrere er kriminelle, så vi vil ikke ha innvandrere" fører ikke til noe annet enn frustrasjon hos den som sier det. For vi kommer ikke til å stenge grensene. Dessuten er det veldig mange innvandrere som klarer seg helt fint. 

(det er helt rart å skrive "innvandrere" som en homogen masse. Som om alle er like. Hallo.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Guile said:

Det er ingen som blir kriminelle fordi de er innvandrere. 

Hvis det er slik at innvandrere er overrepresentert på kriminalitetsstatistikken må vi finne ut hvorfor og iverksette tiltak for å rette på det. 

Men å kategorisk si "innvandrere er kriminelle, så vi vil ikke ha innvandrere" fører ikke til noe annet enn frustrasjon hos den som sier det. For vi kommer ikke til å stenge grensene. Dessuten er det veldig mange innvandrere som klarer seg helt fint. 

(det er helt rart å skrive "innvandrere" som en homogen masse. Som om alle er like. Hallo.) 

En av grunnene er analfabetisme og mangel på utdannelse i voksen alder.
Din quick fix?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rosetelys skrev:

Så det er viktig at vi ikke får vite fakta og konsekvenser av politikken som blir ført? Det er liksom greit å øse ut med penger i hue og ræva uten å vite hva pengene går til og hva som blir resultatene?

Å holde tilbake informasjon fordi den ikke er politisk korrekt er sånn Sverige har endt opp som Sverige. Hva har de hatt de siste to ukene? En norsk dame skutt i Stockholm, ung kvinne med barn på armen skutt i hodet på åpen gate i Malmø og i senest i går en velkjent advokat forsøkt drept med skudd i hode, mage og bryst, i trappeoppgangen til sitt eget hjem på en av de fineste adressene i Stockholm!

Her fant jeg enda en rykende fersk sak som etterforskes som drap, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nd1VK/man-hittad-dod-utomhus--misstankt-mord

Eller så er jo denne her interessant lesning da:
https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/berattelsen-om-hur-daniel-fran-afghanistan-blev-sverigedemokrat/

https://familjen.story.aftonbladet.se

Kunne vært spennende og ha plussabonnement på denne artikkelen for å finne årsaken til at 45 personer ble skutt til døde i Sverige i fjor:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAqda1/experterna-darfor-skjuts-det-sa-mycket-i-sverige
Til sammenligning hadde vi totalt 24 drapssaker i Norge i fjor. Og i disse er det en voldsom overrepresentasjon av innvandrere/ikke norske statsborgere. https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-2018.pdf

Jeg håper for all del vi kan snakke om slikt i Norge, jeg ønsker ikke å ende opp som Sverige. Og for dere som sier "det er da ikke sååå ille i Sverige, nå må du slappe av!" Har dere vært i Sverige i det siste? Altså ikke Strømstad og grensa, men virkelig Sverige, som forsteder i Stockholm og Malmø feks? Det har nemlig jeg, og hadde dere vært der så hadde dere hatt et helt annet syn på Søta bror og hvordan de styrer landet sitt. At medelsvensson ikke reagerer på dette skjønner jeg faktisk ikke. Jeg har vært to uker i Sverige i sommer og fikk min dose, og vel så det, av det nye Sverige. 

Det siste jeg så om advokaten som er skutt i Sverige, er at en kvinnelig dommer har hyret inn en leiemorder. Sto i bt.no.

Man kan si at ting er virkelig gått til helvete i nabolandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
Akkurat nå, Gamle Smukka skrev:

Det siste jeg så om advokaten som er skutt i Sverige, er at en kvinnelig dommer har hyret inn en leiemorder. Sto i bt.no.

Man kan si at ting er virkelig gått til helvete i nabolandet.

Ja, jeg leste også det. Det virker nesten som at det er akseptert å skyte folk på "åpen gate" nå om dagen, i Sverige. Og den med advokaten må jo være nødt til å være godt planlagt og nøye gjennomtenkt. Dersom man fyrer av et våpen i et sånt strøk så er det flere enn noen få nærme naboer som får det med seg. Her må det ha blitt brukt lyddemper. Likevel så er dette også farlig for øvrig befolkning. Hva om noen hadde vært direkte øyenvitner, sett det på nært hold. Ville de vært i livet i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Pillarguri skrev:

Har lest denne artikkelen i Dagbladet i dag om ikke vestlige innvandrere og kriminalstatistikk.  Undres på hvorfor det ikke kan snakkes om.  Dette er jo et problem som man må løse, og det går ihvertfall ikke vekk bare ved å tie det ihjel.  Tiltak må settes inn, men ingenting skjer når det ikke er lov å snakke om det.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-mer-kriminalitet-begar-innvandrere--fader-jeg-er-sint/71563194

Jeg synes ikke det er tabu å snakke om i det hele tatt, og det skyldes at jeg skulle ønske at befolkningen var mer opplyst i hvordan man leser kriminalstatistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg har aldri noen gang lest eller sett et eneste eksempel på statistikk-faktisk beviste forhold gjeldende noe vestlig land som viser at innvandring har bidratt totalt sett mer positivt enn negativt.

Det er nok korrekt.

Problemet er bare at det er de vestlige landene som for det meste har herjet rundt og ødelagt land i ikke-vestlige land. Nå har det imperialistene gjorde for flere hundre år siden kommet tilbake for å bite oss i rævva.

Ansvar kalles dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sandberg skrev:

Lev i bobla di du. Hvor alt som ikke stemmer med et ræva menneskesyn er fake news.

😂

9 timer siden, NBA skrev:

Det er nok korrekt.

Problemet er bare at det er de vestlige landene som for det meste har herjet rundt og ødelagt land i ikke-vestlige land. Nå har det imperialistene gjorde for flere hundre år siden kommet tilbake for å bite oss i rævva.

Ansvar kalles dette.

Mulig mulig, men det er ikke et ansvar jeg syns de skal ta - i alle fall ikke den grad at eget land går til grunne.

Norge har vel heller ikke (selv om det er mulig jeg har kunnskapshull) en historie med imperalisme, kolonosiering osv? 🤔

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kaller meg rasist forstår ikke at jeg ikke er imot mennesket (alle har lik verdi), jeg er imot handlingene som blir begått. Og jeg ønsker å finne ut av hva som er gått galt og hvordan vi kan ordne dette slik at vi alle kan leve i et tryggere samfunn. Det hjelper svært lite å gjemme bort statistikkene og kalle folk som meg for rasist med engang vi skal snakke om dette temaet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/7/2019 at 3:47 AM, Evelynita said:

Altså det blir generalisering, men det er jo det høyreekstreme driver med allerede. 

Å publisere sånt skaper fremmedfrykt, det skaper hat, og det gir folk unnskyldninger for å mislike alle innvandrere. Spesielt folk som er lavtlønna, jobber gjerne deltid og stemmer FrP, da har man rett og slett ikke mye mellom øra allerede. 

Til og med grov og uvitenskapelig generalisering som «ikke vestlig». Bedre å ta av KKK hattene og snakke mer direkt om brun folk eller hvem egentlig man ønsker å stigmatisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2019 at 12:39 PM, NBA said:

Det er nok korrekt.

Problemet er bare at det er de vestlige landene som for det meste har herjet rundt og ødelagt land i ikke-vestlige land. Nå har det imperialistene gjorde for flere hundre år siden kommet tilbake for å bite oss i rævva.

Ansvar kalles dette.

Åja, så man skal altså relatere seg til ting mine forfedre gjorde flere generasjoner tilbake i tid? Altså kan vi i det minste holde oss til statistikk og realiteten som den er de siste 10 årene i det minste? Det er aldri greit å begå hevn, uansett hvilken grunn. Vi er heldigvis litt mer siviliserte i dag, og klarer å tenke at vi alle er mennesker med både gode og dårlige sider. Noen ganger fungerer ikke kulturer/religioner sammen, pga det er så altfor mange missforståelser som oppstår. Dette kan føre til mye lidelser. Så muslimer som kommer til Norge er det ikke vi som skal tilpasse oss, men de skal tilpasse seg vår kultur. Det vil ikke si at vi ikke skal ønske dem velkommen og gjøre prosessen enkel og god for dem. Men viljen og motet må komme fra muslimene selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sidabmao said:

Folk som kaller meg rasist forstår ikke at jeg ikke er imot mennesket (alle har lik verdi), jeg er imot handlingene som blir begått. Og jeg ønsker å finne ut av hva som er gått galt og hvordan vi kan ordne dette slik at vi alle kan leve i et tryggere samfunn. Det hjelper svært lite å gjemme bort statistikkene og kalle folk som meg for rasist med engang vi skal snakke om dette temaet.

Da må du undersøke hele bildet. Du lager data over barn men setter ikke søkelyset på selv sammfunnet der de bor. Om det er et problem med barn er feilet første his skolen, velferdetatetn, de som ansetter og diskriminere og til og med de som ikke engang gidde og gir en jobb fordi barnet har feil navnet eller hud. 
 

Snakk om deg selv ikke lege alt på barn. Det er tåpelige og feig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/7/2019 at 11:23 AM, Guile said:

Det er ingen som blir kriminelle fordi de er innvandrere. 

Hvis det er slik at innvandrere er overrepresentert på kriminalitetsstatistikken må vi finne ut hvorfor og iverksette tiltak for å rette på det. 

Men å kategorisk si "innvandrere er kriminelle, så vi vil ikke ha innvandrere" fører ikke til noe annet enn frustrasjon hos den som sier det. For vi kommer ikke til å stenge grensene. Dessuten er det veldig mange innvandrere som klarer seg helt fint. 

(det er helt rart å skrive "innvandrere" som en homogen masse. Som om alle er like. Hallo.) 

Nettop. Norge er hva - 0.01% av verdens befolkning? Noe som betyr at ordet «innvandrere» brukes til å beskrive 99.9% av verden. 
 

Stort sett nå jeg hører eller leser begrepet er det nesten sikkert at den som bruker den til generalisering har ikke peiling at de bare slenger ut deres fordommer som det tror er skjult med er ikke egentlig det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller de fleste finner at det er urett og ubehagelig å peke på en hel gruppe av mennesker, og slik mistenkeliggjøre folk uten grunn. 

Stigmatisering er alltid urettferdig!  Tenk bare på alle de syke og uføretrygdede som blir sett på som samfunnssnyltere, bare fordi noen få svindler velferdssystemet vårt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 time siden, Sam3 skrev:

Da må du undersøke hele bildet. Du lager data over barn men setter ikke søkelyset på selv sammfunnet der de bor. Om det er et problem med barn er feilet første his skolen, velferdetatetn, de som ansetter og diskriminere og til og med de som ikke engang gidde og gir en jobb fordi barnet har feil navnet eller hud. 
 

Snakk om deg selv ikke lege alt på barn. Det er tåpelige og feig. 

Samfunnet der disse "barna" nå bor var ikke så halvgærn't før de kom hit. Vi har et fint land, et velfungerende samfunn og man har alle muligheter til å lykkes.
Så feilene her ligger hos alle andre enn foreldrene til disse "barna" og individene selv? I følge deg er det alle andre som er problemet?
Kanskje det er nettopp her problemene starter? Ingen skal ta ansvar for seg og sine, men samfunnet må ta ansvar og ordne opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rosetelys said:

Samfunnet der disse "barna" nå bor var ikke så halvgærn't før de kom hit. Vi har et fint land, et velfungerende samfunn og man har alle muligheter til å lykkes.
Så feilene her ligger hos alle andre enn foreldrene til disse "barna" og individene selv? I følge deg er det alle andre som er problemet?
Kanskje det er nettopp her problemene starter? Ingen skal ta ansvar for seg og sine, men samfunnet må ta ansvar og ordne opp?

Om du taler ikke selvkritikk er det ikke et bra utgangspunkt til å peke på andre. 
 

Vi bor i en samfunn der barn er påvirket av alt de opplever.  Hjem er de mye mindre timer om dagen enn på skolen, når man teller ikke tiden de sover. Hva skjer i skolen? Klart må de som styrer samfunnet ta ansvar for dette. 
 

Hva de opplever i arbeidsliv er faktisk fra majoriteten. Om folk som styrer arbeidsliv klarer ikke å komme lengre enn diskriminering og fordommer det kan du vel ikke legge skylden på innvandrere. 
 

Som James Baldwin sa i sin tid diskriminering er et  problem skapt blant flertallet ikke mindretallet. Problemet - og påvirkninger - blir sånn fram til flertallet eier sin problem og slutte å legge den på minoriteter. 
 

Om andre generasjonen blir rastlås når de opplever ting som foreldre så bort blir det ikje noe overraskelse. Og hvordan får de disse problem ryddet nå deres likestillingsdepartement styres av rasister or brunskjørter?

Slutt med dette stigmatisering av barn. Tar ansvar og rydd opp. Norge har et utrolig ressurs i verden: unge mennesker som kan andre språk og kulturer. Forvalte det og bruk det riktig istedefor å det som skjer nå: unge mennesker stadig møter fordommer og hindringer fra gamle tåpene dom aldri kommer til å gjør noe men bare må ødlegge for andre. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...