Gå til innhold

Dere som har gått ned 30-40 kg (eller mer), hvor lang tid brukte du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har gått ned 30-40 kg (eller mer), hvor lang tid brukte du? Om du ønsker kan du gjerne også si noe om hvordan du gjorde det.

Jeg har tidligere alltid veid rundt 50 kg (er lav, så er normalvekt for meg). For ca. 1 år siden gikk jeg opp 43 kg på seks måneder (da jeg spiste mye og var inaktiv). Veier nå 90 kg. Har sånn halvveis prøvd å gå ned i vekt det siste halvåret, men veier fortsatt det samme. Nå tenker jeg å gjøre større grep, dvs holde meg i kaloriunderskudd og være mer aktiv/trene mer. Men hvor lang tid kan jeg egentlig forvente at det vil ta å gå ned disse 40 kg som jeg har i overvekt?

Anonymkode: 57a9f...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er fint er jo at du i bunn har matvaner for å veie 50kg. Min erfaring er at kilo som har kommet raskt på, går raskt av. Prøv å huske hvordan du spiste før, og gå tilbake til det kostholdet. Og ikke minst, har du gjort noe med årsaken til at ting endret seg for 6mndr siden?

Anonymkode: 3792d...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått ned så mye, men gikk ned 20 kg for ikke så lenge siden. Tok et halvår med god kontroll på kaloriene og mer trening. Trente variert kondisjon og styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje ikke villig til å svare, men jeg prøver likevel: Hva skjedde som gjorde at du endret deg så fundamentalt så raskt? Jeg har i årevis veid det samme som du pleide å veie, og er rett og slett interessert i hvordan det kunne skje.

Det er også en liten frykt jeg har, det må jeg innrømme, for jeg slet med overspising for snart tjue år siden og tenker innimellom med skrekk på hvordan det ville vært å få tilbakefall. Forholdet mitt til mat er stort sett sunt, men det er likevel noe som alltid ligger der og ulmer, føler jeg.

Anonymkode: b1abe...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ca 7 måneder på å gå ned 30 kg. Jeg har aldri veid så lite som jeg gjør nå, så min kropp fungerer nok annerledes enn din som i utgangspunktet er vandt til å veie mindre. Det sies at kroppen alltid vil jobbe mot sin egen «normalvekt», som er det man har veid størsteparten av voksenlivet, så kanskje du klarer å gå ned fortere :) 

Anonymkode: 24ad2...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over; 

med «aldri» mener jeg selvfølgelig «som voksen» 😅

Anonymkode: 24ad2...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte 6 mnd på 61 kg. Jeg slanket meg ikke og spiste like mye (eller egentlig lite) kalorier som jeg gjorde når jeg gikk opp de samme 60 kiloene. Den eneste forskjellen jeg gjorde var at jeg oppdaget at jeg er intolerant mot et par vanlige matvarer og jeg har holdt meg unna dem siden. Da slapp kiloene i løpet av under en uke og fortsatte å rase av. 

Jeg er også interessert i å vite hva som skjedde i livet ditt rett før du begynte å gå opp i vekt. Var/ble du syk? Opplevde du et traume? Gikk du gjennom et brudd, mistet du jobben eller mistet du noen du var glad i? 

 

 

 

Anonymkode: 56374...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 6 mnd på 61 kg. Jeg slanket meg ikke og spiste like mye (eller egentlig lite) kalorier som jeg gjorde når jeg gikk opp de samme 60 kiloene. Den eneste forskjellen jeg gjorde var at jeg oppdaget at jeg er intolerant mot et par vanlige matvarer og jeg har holdt meg unna dem siden. Da slapp kiloene i løpet av under en uke og fortsatte å rase av. 

Jeg er også interessert i å vite hva som skjedde i livet ditt rett før du begynte å gå opp i vekt. Var/ble du syk? Opplevde du et traume? Gikk du gjennom et brudd, mistet du jobben eller mistet du noen du var glad i? 

 

 

 

Anonymkode: 56374...e59

 

Hvordan fant du ut intolerans? Gjennom tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Supernova17 skrev:

Hvordan fant du ut intolerans? Gjennom tilfeldigheter?

Den ene tingen fant jeg ut gjennom tilfeldigheter, den andre gjennom eliminasjon. Når jeg fjernet den første tingen ble reaksjonen på den andre mye tydeligere, så da var det litt lettere å få et system. Men intoleranser er vanskelig å finne ut av 😕

Anonymkode: 56374...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet mannen min av et brått og uventet hjerteinfarkt. Han var død i det han traff gulvet. Gikk ned 30 kg på 7 mnd. 

Anonymkode: 5a5b5...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned over 80 kg. Begynte i 2014, og holder fremdeles på. Skal gå ned ca 20 kg til.

For meg er det viktigere å ta det langsomt og lytte til kroppen, framfor en rask vektnedgang som fører til at verken hodet eller kropp henger med. Det virker som det er den riktige måten for meg å gå ned på, siden jeg ikke har hatt tilbakefall (dvs gått opp i vekt, kun gått ned) de siste 5 år. Når det er sagt er det fremdeles litt vanskelig ift klær osv, har en tendens til å tro at jeg er større enn jeg er. 

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 13.26, SPOCA skrev:

Har gått ned over 80 kg. Begynte i 2014, og holder fremdeles på. Skal gå ned ca 20 kg til.

For meg er det viktigere å ta det langsomt og lytte til kroppen, framfor en rask vektnedgang som fører til at verken hodet eller kropp henger med. Det virker som det er den riktige måten for meg å gå ned på, siden jeg ikke har hatt tilbakefall (dvs gått opp i vekt, kun gått ned) de siste 5 år. Når det er sagt er det fremdeles litt vanskelig ift klær osv, har en tendens til å tro at jeg er større enn jeg er. 

Hva var vekten når du begynte? Har bikket 110 og føler det er litt håpløst..

Anonymkode: d98f2...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var vekten når du begynte? Har bikket 110 og føler det er litt håpløst..

Anonymkode: d98f2...0c2

166 kg. Det tar sin tid, og til tider kan det føles ut som det står stille, men det er viktig å være tålmodig. Jeg merker det egentlig best på klærne. Går ned 1-2 størrelser per år. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SPOCA skrev:

166 kr. Det tar sin tid, og til tider kan det føles ut som det står stille, men det er viktig å være tålmodig. Jeg merker det egentlig best på klærne. Går ned 1-2 størrelser per år. :)

Tok du slankeoperasjon for å begynne vektnedgangen?

Anonymkode: d98f2...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann i 30-årende, ikke operasjon:

Gikk ned 25kg på 5 måneder. Og etter det valgte jeg å ta det med ro og kose meg mer, og brukte 1,5 år på å gå ned 20kg til.

Så ca 2 år på 45kg.

Har nå nådd perfekt vekt, og ser fantastisk ut. Mener jeg selv da 😎

Anonymkode: 9a09a...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tok du slankeoperasjon for å begynne vektnedgangen?

Anonymkode: d98f2...0c2

Nei, jeg har aldri tatt slankeoperasjon. Har holdt på siden 2014. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2019 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 6 mnd på 61 kg. Jeg slanket meg ikke og spiste like mye (eller egentlig lite) kalorier som jeg gjorde når jeg gikk opp de samme 60 kiloene. Den eneste forskjellen jeg gjorde var at jeg oppdaget at jeg er intolerant mot et par vanlige matvarer og jeg har holdt meg unna dem siden. Da slapp kiloene i løpet av under en uke og fortsatte å rase av. 

Jeg er også interessert i å vite hva som skjedde i livet ditt rett før du begynte å gå opp i vekt. Var/ble du syk? Opplevde du et traume? Gikk du gjennom et brudd, mistet du jobben eller mistet du noen du var glad i? 

 

 

 

Anonymkode: 56374...e59

Hei. Dette var interessant å lese. Jeg har en sønn på 19 som har lagt voldsomt på seg iløpet av puberteten. Han er nok ikke så aktiv som han burde, men med den matmengden han spiser kan jeg ikke fatte at han er så stor. Tidlig i puberteten fikk han påvist laktoseintoleranse. Mageproblemer han etterhvert hadde fått ble bedret da vi gikk over til laktosefri kosthold. Men enda er han oppblåst og plages tidvis med mage. Han er testet for glukoseintoleranse uten utslag. Tilslutt endte legen med 'irritabel tarm' som jo bare er en sekkepost. 

Kan du si hva du fant ut du ikke tålte, ser du er anonym her. Ikke for å mase på deg, men vil så gjerne hjelpe sønnen min til et lettere liv, og vet ikke lengre hvilken ende jeg skal begynne i. Kanskje sliter han med noe av det samme som du gjorde? 

(Uansett imponerende å gå så mye ned i vekt!) 

Endret av Eneri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...