Gå til innhold

💚Miljø og klimatråden🌱 Hva er du flinkest på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke gode valg for kloden vår er du flinkest på å gjennomføre? :) 

Dette er ment som en inspirerende og anerkjennende tråd og det er ikke rom for å være nedsettende mot andre 💚 Flyskam og kjøttskam kan man diskutere andre steder enn her.

Jeg er kjøttfri, nøye på kildesortering og resirkulering og reiser kollektivt. Plukker alltid opp søppel som er slengt i skog og mark. Shopper aldri dilldall og har redusert innkjøp av klær. Og så donerer jeg månedlige bidrag til WWF 🐼

Anonymkode: d8498...318

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er veganer, flyr kun en gang i året, kjører ikke bil, plukker søppel som ligger i naturen, donerer penger til WWF også kjøper jeg brukt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder innetemperaturen på ca 20 grader, har ikke reist med fly på 5 år, kildesorterer og handler mye brukt. 

Jeg er ikke kjøttfri, men har minst én dag i uka uten kjøtt- eller fiskemiddager, og tenker at det i alle fall er et visst miljøbidrag i dette også (og også bra for helsa).  

Mye av det røde kjøttet vi spiser hjemme er egenjaktet vilt. Siden viltet lever i utmark og ikke lever av dyrket mat, er ikke produksjonen av viltkjøtt miljøbelastende på samme måte som storfe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kildesorterer og veldig nøye på dette. Og jeg er veldig opptatt av å pante alt som kan pantes. 

Vi har ikke bil og går/reiser kollektivt, det være seg til jobb eller andre aktiviteter.

Har kuttet eget forbruk med ca 80%. Jeg reiser fremdeles med fly, men svært lite sammenlignet med tidligere år. 

Vi storhandler ca annenhver uke, og vi kaster sjeldent mat fordi vi planlegger middager gjennom ukeplaner.

Handler gjerne brukt og gir vekk tøy/sko til Fretex.

Innetemperaturen er på rundt 20 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig flink til å tenke nøye gjennom hvorvidt det og det miljøofferet faktisk har noen positiv påvirkning på miljøet. Jeg kommer stort sett frem til at det ikke hjelper en dritt (bortsett fra forsøpling, som man skal være temmelig idiot for å holde på med).

Jeg mener oppriktig at dette er å være flink, ettersom kloden trenger systemendringer hos store utslippsverstinger og ikke følelsesbasert flinkhet på norsk individnivå. 

Det var nok ikke det svaret du ønsket, men det var i hvert fall et ærlig svar.

Anonymkode: 063f9...979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mye av det som er nevnt her, men så har jeg 3 barn, så det ødelegger vel for hele innsatsen ellers. 

Anonymkode: 44d3a...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev:

Jeg pleier å svømme fremfor å ta fly.

Ikke overraskende svar fra deg😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Kildesortering og panter flasker, kjører ikke bil (har ikke tatt lappen) og har i løpet av mitt 31 årige liv vært med i fly 6 ganger. Bruker lite strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondine skrev:

Humoren din da😅

Ok. Takk. Husk jeg fikk et flygel i hodet som tenåring. Det har nok preget meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spiser kjøtt når jeg ønsker, spiser fisk når jeg ønsker, kjører bil når jeg ønsker, kildesorterer alt av avfall. Kjøres noe til renovasjonsstedet er sortering like nøye. Kjøper ikke klær/sko før det er utslitt, derfor blir det faktisk svært lenge mellom de kjøpene. Varmer bolig 100% med bio. 

Anonymkode: 6636c...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kuttet kjøttforbruket MYE. Ikke at vi spiste voldsomme mengder før, men det føles helt unaturlig å ha kjøttpålegg hver dag eller storfekjøtt til tacoen nå. Utrolig hvor fort og greit den endringen gikk!

Kjøper lite klær, leverer alt som er brukbart til Fretex/gjenbruk (prøver å unngå Frelsesarmeen, men syns ikke det er så lett å finne gode alternativer. Tips?), og kildesorterer alt av avfall. Handler med gjenbruksposer, også til frukt, grønt og løsvektsgodis, og bruker bioposer til søppel. Reparerer det som lar seg reparere. Handler mye brukt, også julegaver. 

Det eneste vi ikke har klart å kutte ut er flyreiser, og det pga jobb. Vi har faktisk snakket om å flytte for å lettere kunne reise med tog.

Elsker å høre hvilke grep andre tar, det er nok mye vi ikke har tenkt på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt og skal kjøpe julegaver. Men jeg kjører ikke bil og jeg tar aldri fly. Sist jeg tok fly var i 94. Er ikke sikker på om søppelsortering har så mye å si, men gjør det likevel.

Anonymkode: 222f7...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Jeg lever som jeg alltid har gjort. Kjører bil med god samvittighet, flyr med god samvittighet, spiser kjøtt med god samvittighet, handler med god samvittighet, handler en mengde klær og vesker og kaster når jeg ikke har bruk for det mer.

Anonymkode: b822b...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kaster så og si aldri mat, kjøper ikke ting jeg ikke trenger. Handler brukt når jeg kan. Har lav innetemperatur, sorterer søppel. Leverer brukbare ting til Fretex i stedet for å kaste. Prøver å kutte på kjøttforbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...