Gå til innhold

Kan jeg bruke te-sil til pepperkornene (fårikål)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier, vil te-silen overleve mange timer i kokende varme? Eller er det da bedre med malt pepper mellom lagene? Vil ikke ha alle de pepperkornene løst i fårikålen. Hvorfor skal man egentlig bruke korn og ikke malt pepper? :)

 

Anonymkode: 7d4af...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du det...

 

Anonymkode: a5226...87c

Hvorfor er det så selvfølgelig? Morgengretten? 

Anonymkode: 7d4af...e0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så selvfølgelig? Morgengretten? 

Anonymkode: 7d4af...e0e

Bruk hodet littegrann da.

Anonymkode: a5226...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vi lagde fårikål så tok vi bare pepperkornene litt i morteren for å knuse de grovt (trenger da ikke like mye pepper som når du bruker de hele), fungerte supert 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk hodet littegrann da.

Anonymkode: a5226...87c

Dette. Er grunnen til at jeg egentlig hater dette forumet. Folk får ut gørra si på ukjente som spør om diverse. Kvinneguiden er det verste forumet når det gjelder surmaga og spydige svar. Helt utrolig at det ikke engang går an å spørre om pepper uten å få sarkastiske og ekle svar. Hva feiler det norske kvinner egentlig? 

Takk til deg som svarte på en normal og hyggelig måte. 

Anonymkode: 7d4af...e0e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gjøre det. Jeg har en sånn som på bildet. Jeg pleier å ta litt hyssing (som er til mat) og binde den fast til hanken på kjelen. Slik at den er enkel å ta opp igjen.

IMG_6520.JPG

Anonymkode: 1b463...9a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. Er grunnen til at jeg egentlig hater dette forumet. Folk får ut gørra si på ukjente som spør om diverse. Kvinneguiden er det verste forumet når det gjelder surmaga og spydige svar. Helt utrolig at det ikke engang går an å spørre om pepper uten å få sarkastiske og ekle svar. Hva feiler det norske kvinner egentlig? 

Takk til deg som svarte på en normal og hyggelig måte. 

Anonymkode: 7d4af...e0e

Men hvorfor i all verden gadd du ikke å reflektere i to sekunder?

Hvorfor spørre når man kan trekke en enkel slutning selv?

Anonymkode: a5226...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som ser ut som metall som tåler koking, så jeg forstår spørsmålet godt. Det er mulig at de kan avgi stoffer ved koking over tid, så jeg hadde ikke tatt sjansen. En beholder for pepper får man i de fleste dagligvarebutikker. Eventuelt hadde jeg brukt malt pepper. 

Anonymkode: 6c854...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på en sånn te-sil og skjønte ikke hvordan du skulle ha pepperkorn i denne, nedi vannet😂

Ellers enig med AB ..e8b

1DE86286-AB40-47C4-9E7D-5DF61F425AE7.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp har brukt det, men uten stang og med en låsemekanisme på. Tok kvelden etter noen kokinger da. Nå har jeg standardtypen med skrulokk.  Løse pepperkorn er fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse pepperkorn er et must i mine øyne. 

Du kan bruke tesil av klypevarianten som linket til over,  men det beste er nok de små beholderne med lokk. De selges på Rema og overalt i sesongen og koster nesten ingenting. Selv skjønner jeg ikke poenget, men vi er jo forskjellige. 

Malt pepper stiller jeg meg tvilende til.

Men: fårikål er vel en av de få rettene alle synes de selv gjør best. :fnise: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jeg når jeg koker suppe på heim og lar det trekke og koke i mange timer, har kjøpt en egen tesil for det, siden det setter nå litt smak og lukt selv om den blir vasket godt :)

Anonymkode: ad504...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Løse pepperkorn er et must i mine øyne. 

 

Så enig.   Beholdere er for pyser....   😉

Noe av sjarmen og smaken er å tygge hel pepper som gjemmer seg i kålen.     :nigo:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Så enig.   Beholdere er for pyser....   😉

Noe av sjarmen og smaken er å tygge hel pepper som gjemmer seg i kålen.     :nigo:

Neeei! Det er haaat! :ler: Og i nøden spiser fanden fluer, så jeg har til og med brukt et lite stykke gasbind knyttet sammen med hyssing (Av den typen man bruker på kjøkken da...) for å unngå løse pepperkorn i fårikålen. Vanligvis bruker jeg dog de beholderne som er beregnet til formålet og etterpå legger jeg pepperkornene over i en skål slik at de som liker å tygge hel pepper kan legge noen over i sin(e) porsjon(er). 

Jeg gjør forresten noe annet også som absolutt ikke er kosher og det er å tilsette et par teskjeer sambal oelek i gryta. Det gir både smaken og fargen en piff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Leo skrev:

Neeei! Det er haaat! :ler: Og i nøden spiser fanden fluer, så jeg har til og med brukt et lite stykke gasbind knyttet sammen med hyssing (Av den typen man bruker på kjøkken da...) for å unngå løse pepperkorn i fårikålen. Vanligvis bruker jeg dog de beholderne som er beregnet til formålet og etterpå legger jeg pepperkornene over i en skål slik at de som liker å tygge hel pepper kan legge noen over i sin(e) porsjon(er). 

Jeg gjør forresten noe annet også som absolutt ikke er kosher og det er å tilsette et par teskjeer sambal oelek i gryta. Det gir både smaken og fargen en piff! 

Hver sin smak, selvsagt.   😊

Og din løsning med at de som vil kan strø over hel pepper var jo ganske fiffig.   😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jerry Lee skrev:

Så enig.   Beholdere er for pyser....   😉

Noe av sjarmen og smaken er å tygge hel pepper som gjemmer seg i kålen.     :nigo:

Langkokt pepper er snadder! 😍

Anonymkode: 498a6...2dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jerry Lee skrev:

Så enig.   Beholdere er for pyser....   😉

Noe av sjarmen og smaken er å tygge hel pepper som gjemmer seg i kålen.     :nigo:

Ja, pluss at det smaker godt. Men, jeg reagerer ikke høyt når jeg ser andre pille ut pepper og sette det sammen med potetskrell. Alle med sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leo skrev:

Neeei! Det er haaat! :ler: Og i nøden spiser fanden fluer, så jeg har til og med brukt et lite stykke gasbind knyttet sammen med hyssing (Av den typen man bruker på kjøkken da...) for å unngå løse pepperkorn i fårikålen. Vanligvis bruker jeg dog de beholderne som er beregnet til formålet og etterpå legger jeg pepperkornene over i en skål slik at de som liker å tygge hel pepper kan legge noen over i sin(e) porsjon(er). 

Jeg gjør forresten noe annet også som absolutt ikke er kosher og det er å tilsette et par teskjeer sambal oelek i gryta. Det gir både smaken og fargen en piff! 

Jeg klipte i stykker et kjøkkenhåndkle en gang og brukte en bit som jeg fylte med pepper også snørte med hyssing.  🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...