Gå til innhold

"Første Date" - Mannen betaler


UkjentN

Anbefalte innlegg

Altså, jeg sitter og ser på Første Date på DPlay, og har lagt merke til at veldig mange damer lar mannen ta regningen, selv når de vet at de ikke er interessert i noe videre kontakt, og jeg syns det er litt snodig oppførsel.

Hva tenker dere om dette? 

Jeg syns selv at dersom man ikke syns daten gikk bra, og man er sikker på at det ikke vil bli noe mer, så betaler man sin del av maten. Mulig det er noe jeg ikke er klar over, og at jeg påpeker noe som ikke er verdt oppmerksomhet, men jeg er uansett interessert i deres meninger om dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det gjør meg ingenting å la ham ta regningen selv om det blir med kun et treff.

Så dyre førstedates har jeg aldri vært på at det skulle være noe tenke over engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar jeg mannen betale prøver jeg som regel å avslutte så fort som mulig, orker ikke diskusjonen. Insisterer altid på deling når det er enn seriøs fremtid, så president er lagt for fremtiden. 

Anonymkode: 0ce9f...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere menn somt tilbyr seg å betale, både der de ønsker å se den andre igjen og når de ikke ønsker det. Det jeg imidlertid ser på den norske versjonen er at de fleste kvinner tilbyr seg å dele den. Det er ikke like vanlig i USA eller Australia. 

Anonymkode: 9cac0...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler kun dyre middager for andre om jeg liker personen og ønsker treffe personen igjen. Synes også det er snodig og ganske frekt av damene

Anonymkode: 5fc55...e25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lar jeg mannen betale prøver jeg som regel å avslutte så fort som mulig, orker ikke diskusjonen. Insisterer altid på deling når det er enn seriøs fremtid, så president er lagt for fremtiden. 

Anonymkode: 0ce9f...bb0

presedens

Anonymkode: 9a4f6...907

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler alltid regningen, kjøper min egen drink, whatever på første date. Spesielt om jeg merker at det ikke er kjemi og ikke blir noe mer. Vil ikke føle at jeg "skylder" fyren noen ting. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler alltid på regningen/betaler for meg selv. Men jeg insisterer også på billige førstedater. En kaffekopp på kafé, en milkshake med påfølgende rusletur i byen, en tur på museum, etc. 

Bør ikke koste stort mer enn 100 kr/person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det ene programmet var det én mann som utmerket seg ved ikke å betale. Da fremsto han litt gnien. Jeg synes det er supersjarmerende om mannen betaler på første date, men vil helst bidra med halvparten hvis jeg vet at jeg ikke ønsker å se mannen igjen. 

Anonymkode: e9b1b...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de som ikke tilbyr seg å betale på første date er gniene. Er helt for å splitte regningen eller ta annenhver gang etter hvert i datingen, men første date er liksom tiden for å gi et godt inntrykk. Det er noe usjarmerende med menn som ikke kan avse et par hundrelapper på det. Spesielt når hele Norge skal se dem på tv!

Anonymkode: eb06e...a45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tryggeste løsningen er å dele regningen. Hvis man er en god match, kan man spandere på hverandre, men da bør det være like naturlig at dama spanderer. Å forvente at mannen skal betale er dealbreaker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (kvinne) har alltid ment at det er en selvfølge at alle betaler for seg selv. Jeg trodde dette "mannen skal betale"- tullet kun var på amerikansk tv, helt til jeg oppdaget kg.

Tragisk at folk tenker sånn i Norge i 2019..

Anonymkode: 51fa9...a79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er overrasket over at ikke flere damer tilbyr seg å dele regningen. Jeg blir og overrasket over hvor opphengt mange er i at mannen skal dra ut stolen for de.. 

Anonymkode: 23dca...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ønsker å treffe fyren mer, så deler man...ferdig snakka!!

Anonymkode: 4f13d...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler selvfølgelig hvis jeg føler at vi ikke har kjemi. Synes det er veldig frekt å la mannen betale hvis man avslår tilbudet om å møtes igjen!!

Erfaringen min generelt er at en mann som spanderer er en bedre kjæreste enn en mann som vil dele alt i to, eller som verre er lar dama betale alt. Det handler om hvor mye han gir av seg selv i forholdet generelt. En gjerrig mann er en mann som ikke deler sitt innerste og som sliter med å la andre komme innpå han. Men det er bare min erfaring da.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva i alle dager er det med disse uskrevne reglene om hvem som skal betale på date? Selvsagt deler man, uansett! Noe annet er bakstreversk og fullstendig latterlig i vår opplyste tid med likestilling mellom kjønnene.

Og ja, jeg er dame om noen lurte.

Anonymkode: fa21a...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er det med disse uskrevne reglene om hvem som skal betale på date? Selvsagt deler man, uansett! Noe annet er bakstreversk og fullstendig latterlig i vår opplyste tid med likestilling mellom kjønnene.

Og ja, jeg er dame om noen lurte.

Anonymkode: fa21a...315

Dette handler jo ikke først og fremst om likestilling. Det handler om at det er hyggelig å gjøre noe for andre. Jeg spanderer lunsj på både venner og forretningsforbindelser regelmessig. Og blir påspandert regelmessig også. Jeg tar gjerne regninga på en date. 

Dette med å dele regninga er noe man stort sett bare opplever i norge og sverige. Ellers i verden risikerer man at den eller de man spiser lunsj med blir fornærmet hvis man skal dele regninga. Også på en date. Det er den som inviterer på lunsj som skal betale. Det er hovedregelen. Det er også god folkeskikk. 

Jeg ble invitert ut av ei dame i spania. Hun ville ha blitt dypt fornærmet hvis jeg forlangte å dele på regninga. Heldigvis visste jeg det og tabbet meg ikke ut. Hadde jeg forlangt å dele så hadde det kunne ha blitt oppfattet som om at jeg forsøkte å være bedre enn henne ved å vise hvor mange penger jeg har. 

Så når du snakker om dette som bakstreversk og fullstendig latterlig så er det fordi du ikke forstår hva du snakker om. 

Og jeg er, som du sikkert skjønner en mann. 

Anonymkode: 1c849...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler jo ikke først og fremst om likestilling. Det handler om at det er hyggelig å gjøre noe for andre. Jeg spanderer lunsj på både venner og forretningsforbindelser regelmessig. Og blir påspandert regelmessig også. Jeg tar gjerne regninga på en date. 

Dette med å dele regninga er noe man stort sett bare opplever i norge og sverige. Ellers i verden risikerer man at den eller de man spiser lunsj med blir fornærmet hvis man skal dele regninga. Også på en date. Det er den som inviterer på lunsj som skal betale. Det er hovedregelen. Det er også god folkeskikk. 

Jeg ble invitert ut av ei dame i spania. Hun ville ha blitt dypt fornærmet hvis jeg forlangte å dele på regninga. Heldigvis visste jeg det og tabbet meg ikke ut. Hadde jeg forlangt å dele så hadde det kunne ha blitt oppfattet som om at jeg forsøkte å være bedre enn henne ved å vise hvor mange penger jeg har. 

Så når du snakker om dette som bakstreversk og fullstendig latterlig så er det fordi du ikke forstår hva du snakker om. 

Og jeg er, som du sikkert skjønner en mann. 

Anonymkode: 1c849...01b

Jeg oppfattet at tråden handler om dating, og forholder meg da selvsagt til dating her i Norge, hvor vi bor, og ikke til skikker i andre land. Det er jo en helt annen diskusjon. Lunsj med venner eller forretningsforbindelser er også en helt annen tematikk, og blir ren avsporing.

Du sier at det å betale på date handler om å gjøre noe hyggelig for andre..betyr det at det kun er mannen som skal gjøre noe hyggelig for damen? Hvorfor kan ikke damen «gjøre noe hyggelig»? Hvem har bestemt dette, og hva tenker du er grunnen til denne skjevfordelingen basert på kjønn? :klo:

 

Anonymkode: fa21a...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfattet at tråden handler om dating, og forholder meg da selvsagt til dating her i Norge, hvor vi bor, og ikke til skikker i andre land. Det er jo en helt annen diskusjon. Lunsj med venner eller forretningsforbindelser er også en helt annen tematikk, og blir ren avsporing.

Du sier at det å betale på date handler om å gjøre noe hyggelig for andre..betyr det at det kun er mannen som skal gjøre noe hyggelig for damen? Hvorfor kan ikke damen «gjøre noe hyggelig»? Hvem har bestemt dette, og hva tenker du er grunnen til denne skjevfordelingen basert på kjønn? :klo:

 

Anonymkode: fa21a...315

Jeg forklarer den sosiale regelen med å betale for en annen persons måltid. Date, forretningsforbindelser eller venner er samme sak. Og tematikken er den samme. Ergo er det ingen avsporing. 

Nei. Det er ikke bare mannen som skal gjøre noe hyggelig for den andre. Les hva jeg skriver. Det er den som inviterer som betaler. Hvis kvinnen inviterer så er det hun som betaler. Hvis mannen syntes dette var hyggelig så inviterer han neste gang og betaler. 

Dette er slettes ikke vanskelig. Det er veldig enkelt. 

Anonymkode: 1c849...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...