Gå til innhold

Hva slags jakke bruker dere Bergensere i høstværet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å finne en jakke som passer klimaet i denne byen. Nå om høsten er det dyvått, samtidig som det er kaldt og sterk vind. 

Vanlig regnjakke blir alt for tynt på grunn av temperaturen og alt for mye vind til at den holder meg varm. Vanlige regnjakker er også for korte, slik at jeg blir gjennomvåt på lårene. Dunjakke eller ullkåpe er det imidlertid for vått til. Hva bruker dere? 

Anonymkode: efbc0...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker en lang, romslig regnjakke (til knærne) og så har jeg en tynn dunjakke under regnjakken de dagene det er kaldt. 

Anonymkode: 2830f...458

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... jeg kommer fra et like regnfult sted lengre nord og pleier alltid å gå i vanlig regnjakke, eventuelt +regnbukse, eller knelang regnkåpe, når det er vind og regn. Regnponcho er også fint - selv midtvinters.  - Forskjellen er bare hva jeg har under.

Jeg bruker da ullgenser eller ulljakke under, hansker på fingrene og lue på hodet om det er midt på vinteren. 

Edit: Sjekket værstatistikken og jeg kommer faktisk fra et sted som gjennomsnittlig både er kaldere og med mer vind og regn enn Bergen.  

Moralen er:  Kle noe på deg under regnklærne. 

 

Endret av absinthia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnjakke året rundt, jeg er sånn stil fremfor praktisk.

Anonymkode: c420d...09e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke regnjakker er regntette NOK når det regner som verst i Bergen? Er Rains et bra merke, eller bør jeg kjøpe Helly Hansen? 

Anonymkode: efbc0...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jakke med 20 000 vannsøyle, gjerne gore-tex. Finnes mange med mer by-look også, fra Bergans, Norrøna, Didrikson, Kari Traa som ser mer ut som parkas. 

Kle deg i lag. Øk på mellomlaget når kaldt med ull eller dun.

Jeg går med goretex jakke, bukse og sko når det er vått og kaldt. Tykk ullgenser, ull-lue, ullhansker. Digg 

Anonymkode: 1ef31...8ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har både regnjakker og regnkåper, med og uten for. Trikset er jo å ta på en tykk genser/ulljakke, eller fleecejakke under regnjakken hvis du syns det for kaldt. Er mest fornøyd med en regnkåpe fra Bergans, og en lang foret regnkåpe fra Didriksons. Er det mye vind de dagene det regner er en regnbukse å anbefale, den lette fra Bergans veier lite og tar ikke noe særlig plass i vesken om du ikke trenger den hele dagen. 

Anonymkode: dd762...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnjakke fra Kattnakken til de dagene det MÅ være helt vanntett. Den er også vindtett. Går gjerne også med oljebukse da. Ellers har jeg et utvalg av regnjakker/kåper i ulik vannsøyle. Pluss sjøstøvler i ulike farger. Og sydvest. Hater å bli våt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har erfaring med de regnkåpene som heter Brgn? De ser lekre ut i hvertfall.

Anonymkode: 19b09...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk over her sier så er løsningen å ha en lang regnjakke med plass til fleecejakke/kofte under. 

Hvis du ikke kjøper regnjakke som oljehyre, så er det viktig at du impregnerer jakken jevnlig. Du får kjøpt både impregneringsspray og impregneringsvaskemiddel.

Anonymkode: d9f51...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 9/13/2019 at 3:28 PM, AnonymBruker said:

Ingen som har erfaring med de regnkåpene som heter Brgn? De ser lekre ut i hvertfall.

Anonymkode: 19b09...f37

Lurer på det samme selv. 

Anonymkode: bcd43...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en lang regnkåpe fra Ilse Jacobsen som rekker såvidt nedenfor knærne, det er "fin-regnantrekket" mitt hvis det ikke holder med paraply.  Til litt mer sporty aktiviteter har jeg todelt regntøy.  Har kjøpt nytt fra Didrikson tidligere i år, som jeg er kjempefornøyd med, super passform :)   (Hvis det er kaldt har jeg helst ullgenser/ ulljakke under regnfrakk, synes det er mer behagelig enn å ha en vanlig ytterjakke under)

Didriksons Main Dame regnsett består av vann-og vindtett jakke og bukse som har veldig god passform og kan enkelt pakkes ned i pose som følger med. Dette regnsettet har en sporty look og er designet til å tåle det nordiske klimaet svært godt. Vannsøyle = 8.000mm

didriksons main dame regnsett - aquablue

Anonymkode: f9e71...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag på lag er løsningen. Jobber mye ute og har skalljakke. I 18 grader og regn t-skjorte under, i 10 grader en tynn ulljakke under, en grad og sludd en teddyforet hettejakke og en ullgenser. 

Anonymkode: 762d2...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd her i 30 år og vet fortsatt ikke, føler man kan velge mellom å enten være stygg eller kald/våt 

Anonymkode: 1b9c3...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har tynn, lang, vannavstøtende jakke med hette til litt varme dager der jeg er usikker på om det kan komme nedbør. Til varme dager med pisseregn; lang regnjakke (oljehyre). Til kalde dager med regn; foret lang regnjakke/parkas. Og så har jeg ekstra ull under dersom jeg trenger det. Har som regel alltid med paraply, men er jo ikke alltid det er så mye hjelp i den i Bergen... 

Og selvfølgelig goretex dersom man skal på fjellet/trene. Bruker sjeldent regnbukse i byen, men alle jakkene rekker ned til kneet. Så blir våt på leggene da. Selv med paraply. 

Anonymkode: ff149...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lang regnkåpe fra Rains, lang dunkåpe eller kort dunjakke fra Jean Paul og Goretex jakke og bukse fra Arc’teryx eller Norrøna. Bruker også tynnere jakker hvis det er varmt. 

Om høsten må man ha både bikini, paraply, sommerkjole, ull og regnklær alt ettersom (for å sette det litt på spissen men ikke mye. 20 grader og sol i oktober..)

Anonymkode: 2103d...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På milde nedbørsdager bruker jeg allværsjakke/parkas. Har flere fra Kari Traa som tåler store mengder nedbør, men den som er tilnærmet vanntett er en parkas fra Helly Hansen. På kjølige regnværsdager bruker jeg en foret parkas fra Kari Traa. Nå er det noen fine dager her med oppholdsvær og solskinn, og da bruker jeg en lett dunjakke eller tynn boblejakke. Hvis det er fint vær og jeg skal ut på noe sosialt bruker jeg av og til skinnjakke. Skal jeg gå en tur og temperaturen er god bruker jeg gjerne en fleecejakke. 

Når det nærmer seg vinter eller vinteren er her og det er relativt mildt med nedbør bruker jeg en vinterforet Didrikson-parkas som tåler myye regn. 

Ellers har jeg gummistøvler med fôr som går til rett under knærne til kjølige dager med mye regn, og til mildere dager med mindre nedbør bruker jeg lave gummistøvler i ankelhøyde. Rieker har også en del skoletter/støvletter med Rieker-tex, og disse tåler en god del regn før man blir våt på føttene. 

Anonymkode: 1f8bc...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...