Gå til innhold

Reklamasjonsrett på gammel bruktbil fra forhandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at man har 5års reklamasjonsrett på en bruktbil (der nybilsgarantien har gått ut) fra en forhandler? Eller har jeg misforstått nå?

Isåfall hva er det som forhandleren dekker da? Etter hva jeg har skjønt dekker de ikke når det er vanlige slitedeler eller rust... men hva med vindusviskermotor? Og hvis det lekker olje fra girkassen? går det på reklamasjonsretten?

Anonymkode: 450d0...b67

Skrevet

3 måneder garanti har du. Slike ting du nevner er helt ordinær slitasje og vedlikehold. 

Anonymkode: bd709...eca

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 måneder garanti har du. Slike ting du nevner er helt ordinær slitasje og vedlikehold. 

Men hvorfor står det flere steder på nettet at det er 5år da? 

f.eks her

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/0mPPG/kjoepe-bruktbil-del-4-slik-klager-du-paa-bruktbilen

"Har du kjøpt bruktbil av en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven, og du har reklamasjonsrett i fem år - fra du kjøpt bilen (ikke fra den var ny)."

Skrevet

Reklamasjonsrett er noe annet enn garanti. Det gjelder for grove feil, særlig de som selgeren burde ha kjent til. Girkassen kan være et tvilstilfelle - hvor langt har bilen gått? - men det er vanskelig å påvise at feilen har vært der lenge nok til å være reklamasjonsgrunnlag.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reklamasjonsrett er noe annet enn garanti. Det gjelder for grove feil, særlig de som selgeren burde ha kjent til. Girkassen kan være et tvilstilfelle - hvor langt har bilen gått? - men det er vanskelig å påvise at feilen har vært der lenge nok til å være reklamasjonsgrunnlag.

den er gått rett under 50.000, men nå er det 2 år siden jeg kjøpte bilen da

Skrevet

Da skal ikke det være noe feil med girkassen. Du må bare undersøke med forhandleren, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...