Gå til innhold

Småprat om akvarium og fisk


Durinur

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å lage denne tråden slik at vi kan ha en egen tråd for småprat rundt alt som handler om akvarium og akvariefisk her på Kvinneguiden. Å drive med akvarier fører ofte til mange rare spørsmål, og jeg tenkte at det kunne være fint å ha en egen tråd for småtterier som er for lite til at det føles naturlig å lage en egen tråd om det. 

Her håper jeg andre forumbrukere blir med å dele litt tanker om hva slags akvarier de har, hvilke fisk de holder, råd og spørsmål angående fisk man kunne tenke seg å kjøpe, dele bilder av innredning og lignende. 

Det er allerede mye lesestoff tilgjengelig angående drift av akvarium og hold av fisker, og om du vurderer å skaffe ditt første akvarium anbefaler jeg å lese over Akvarieboka på Akvaportalen.no (ganske lang og omfattende) og Akvarieskolen på Akvaforum (flere mindre artikler om ulike temaer). 

Jeg kan jo begynne praten med å si at jeg har 2 akvarier på 120 liter nå om dagen. I begge akvariene er det pansermaller og tetraer, og det trives jeg godt med. Jeg tenker å utvide med et nytt akvarium snart, men usikker på om det blir samme størrelse, eller om jeg skal gå for et større et. Det er jo mye flott fisk man kan ha i litt større kar, men så er det jo prislappen som har noe å si også da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med akvarium, men en gang kjente jeg en som hadde bygget en hel vegg som skikkelig akvarium i sin stue. Han og faren var fiskere og hadde forflyttet inn alt som lever i sjøen og det var kjempefascinerende å se alle typer norsk fisk på nært hold i fint lys. 

Anonymkode: d33eb...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig stilig ut! Akvarier som etterligner norske økosystemer er nokså sjeldent innenfor akvariehobbyen, men det er definitivt kult å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her på KG som holder på med fisk som har noen bilder, tanker eller meninger å dele? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å høre. Hva slags fisk og reker har du? :)  Har hatt noen kirsebærreker i akvariene mine selv, og det er noen artige krabater! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange fine fisk der. Rili reker har jeg alltid hatt lyst til å ha i akvariet, men aldri prøvd. Men jeg har amanoreker og kirsebærreker da. Ellers har jeg en del ulike pansermaller / Corydoras. Disse er veldig kule etter min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh. Dette får meg til å savne akvariet mitt. Jeg hadde et på 80 l med pandapansermaller, glødebåndstetra og én ancistrus.

Dessverre klarte ikke kattene å la det være i fred. De løp rundt det og skremte fiskene, og de brukte plastlokket som springbrett. Til slutt ble de fiskene som var igjen gitt bort. 

Håper på å en dag kunne ha akvarium igjen, da jeg trivdes skikkelig godt med det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det

15 timer siden, KristineS skrev:

Ååh. Dette får meg til å savne akvariet mitt. Jeg hadde et på 80 l med pandapansermaller, glødebåndstetra og én ancistrus.

Dessverre klarte ikke kattene å la det være i fred. De løp rundt det og skremte fiskene, og de brukte plastlokket som springbrett. Til slutt ble de fiskene som var igjen gitt bort. 

Håper på å en dag kunne ha akvarium igjen, da jeg trivdes skikkelig godt med det :)

Det burde du få deg igjen kristine. Det er utrolig gøy med fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 21.39, KristineS skrev:

Ååh. Dette får meg til å savne akvariet mitt. Jeg hadde et på 80 l med pandapansermaller, glødebåndstetra og én ancistrus.

Dessverre klarte ikke kattene å la det være i fred. De løp rundt det og skremte fiskene, og de brukte plastlokket som springbrett. Til slutt ble de fiskene som var igjen gitt bort. 

Håper på å en dag kunne ha akvarium igjen, da jeg trivdes skikkelig godt med det :)

Det høres ut som et flott akvarium. Corydoras panda er en skikkelig fin fisk som jeg ønsker meg selv. Men skjønner godt at det ikke passet så godt sammen med katter nei. 

På 13.9.2019 den 20.27, Mann37oslo skrev:

Morsomt med reker. Har lyst å prøve andre. Er så dyrt å kjøpe på dyrebutikker.

Ja, det er ikke billig med reker nei. Heldigvis er det ikke så vanskelig å få tak i privat, da de trygt kan sendes i posten på sommertid. Det begynner vel kanskje å bli litt sent på året nå da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Durinur skrev:

Fin gullfisk du har! Hva slags fisk er det vi ser nede i venstre hjørne? :) 

Inni akvariumet er det, sebra fisker, gullfisk, algespiser, tiger tetra og den du nevnte er familie med sebra fisk.. husker bare ikke hva de het 🐟😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner jeg savner å ha akvarium nå 🖤 har ikke hatt på mange år. Begynte med flere små med relativt vanlige fisk, endte opp med kjempestort med en asiatisk arowana. Mistet dessverre helt interessen da den døde etter noen år 💔 dæven så glad jeg var i den fisken!

Anonymkode: 2b343...0aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå savner jeg akvariet mitt! Hadde et stort 540l kar, der jeg hadde en gjeng coryer på bunnen, en stim på 100 stk kardinaltetra og to store lekspar med scalarer. Et kullsvart par og et grått med gullstriper. Helt fantastisk å se på når de la egg og forsvarte de. Dessverre gikk forholdet mitt i dass, og jeg hadde ikke plass til akvariet mitt i den nye leiligheten, så jeg solgte det. 😔

Anonymkode: 06a4d...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg savner å ha akvarium nå 🖤 har ikke hatt på mange år. Begynte med flere små med relativt vanlige fisk, endte opp med kjempestort med en asiatisk arowana. Mistet dessverre helt interessen da den døde etter noen år 💔 dæven så glad jeg var i den fisken!

Anonymkode: 2b343...0aa

Hehe, det høres ut som du fikk litersyka ja. Det begynner ofte med små og vanlige akvarier, og før man vet ordet av det har man hundrevis av liter i hus. Det høres spennende ut å holde asiatisk arowana! Det er litt av en fisk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...