Gå til innhold

Veterinærer advarer alle hundeeiere i Oslo-området


Chantielle

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når Mattilsynet og Veterinærinstituttet går ut med melding om det og gir klarsignal.

Anonymkode: 5cd02...562

Hvordan skal de gi klarsignal om de ikke finner ut hva dette skyldes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når åpner hundemiljøet igjen når de antakeligvis ikke finner ut av hva dette er for noe uansett?

Skal det bare gå ukesvis da? Og avlyse alt uke etter uke.

Anonymkode: 1f119...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Synes ikke det er mye betryggende.... 

Også er det så skremmende at hunder fortsatt blir syke og at det er spredt. Eneste de fleste har til felles som vi vet er at de bor i Norge.

Strengt tatt feil. Riktignok er nåværende utbrudd kun i Norge, og kun uvanlig på sentrale østlandet som mattilsynet sier. Dette er en sykdom som sees vår og høst, men nå var det unormalt mange i Oslo og omegn. Bortsett fra det er det stadig varsler om dette i utenlandske medier. Blant annet England: https://www.express.co.uk/news/uk/1068363/dog-virus-warning-uk-dog-news-pet-illness-bacterial-infection-gastroenteritis

 

1 time siden, NBA skrev:

Hvordan skal de gi klarsignal om de ikke finner ut hva dette skyldes? 

De leter jo etter hva som er årsaken. I flere land sliter de med det samme, men de lager ikke slike tilstander vi har nå. De vet jo mest trolig hvilken bakterie(r) det gjelder så de må finne kilden. Men siden begge bakteriene finnes naturlig flere steder er dette vanskelig.

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når åpner hundemiljøet igjen når de antakeligvis ikke finner ut av hva dette er for noe uansett?

Skal det bare gå ukesvis da? Og avlyse alt uke etter uke.

Anonymkode: 1f119...950

Det meste begynner å bli lempa på nå. Jeg la ut en liste i går, samt norges hundekjørerforbund har fått klarsignal til singelløp såfremt hunder ikke har nærkontakt. Flere klubber har også begynt treninger igjen, men hundene må holdes adskilt.

 

Samt andre land som har HGE fungerer som normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var voldsomt så pessimist du var da? Utstillinger stengt i flere år fremover og det er ikke måte på.

De finner nok ut av det, eller så brenner sykdommen ut av seg selv etterhvert. Vi får holde motet oppe og håpe det blir snart.

Hilsen optimistisk hundeeier

Anonymkode: 5cd02...562

Brenner nok ut når det blir enda kaldere i været, tenker jeg. 

Anonymkode: 170b7...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de ikke finner ut hva dette er så lurer jeg på når de skal slutte å avlyse arrangmentene?

Anonymkode: 1f119...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig synd at man ikke har kommet frem til noe konkret,en konklusjon ang. årsaken til dette utbruddet.

Jeg tror hundeeiere flest,og ikke minst de som har mistet sin hund,de som har hatt en syk hund,har sterkt behov for å få visshet. Pr.nå så er det utrolig mange 'meninger' og uttalelser,om det så er fra media eller andre.'Alle vet' , bortsett fra fagfolkene/ekspertisen får man et inntrykk av.Det er veldig uheldig. Jeg stoler på fagfolket.

Jeg har lest og fulgt med på Vet.instituttet sine oppdateringer,samt MT sine. Har også sett media sine artikler også,men de tar jeg igrunnen ikke seriøst.

Jeg opplever nærmest en 'krangling' om hundesykdommen blant hundeeiere. Alt ifra...dette er bare opphausing,noe som er vanlig...til det motsatte,at det er svært alvorlig og folk er engstelige. Ser det samme hos endel veterinærer,de er også uenige,selvom flesteparten av de jeg kjenner/har lest,mener at dette er alvorlig og ikke vanlig.

Hundesykdommen i Norge..har mer eller mindre blitt en 'verdensnyhet',noe som også gjenspeiler seg via de landene hvor norske hunder ikke er velkomne pr.nå. Nå ser det ut til at det kommer inn noe færre sykdomstilfeller og det er veldig bra.

Jeg har fortsatt et håp om at man skal komme frem til noe konkret og 'endelig' konklusjon,men kjenner på at det håpet har minsket betraktelig.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ligger en oversikt over hvilke fylker de 43 døde hundene tilhørte:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/anslar-at-43-hunder-er-dode-av-akutt-hundesykdom-1.14711947

Anonymkode: 3a971...399

Skulle ønske de ga ut oversikten over hvor i Oslo de holdt til. Men ja, vet at det bare er en drøm. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også kunne tenke meg å vite er hvor disse hundene har gått på tur i dagene før de ble syke. Har de drukket av sølevann? Har de vært mye i kontakt med andre hunder? Har de gått turer i byen eller i skogen? Hvilken temperatur var det der de ble syke, og regnet det der? Var det bløtt, søle, sølepytter? Rase er ikke så interessant...

Anonymkode: 853b8...cee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange hunder har blitt syke, og hvor mange har dødd i forhold til normalen?

Anonymkode: 853b8...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor mange hunder har blitt syke, og hvor mange har dødd i forhold til normalen?

Anonymkode: 853b8...cee

Det står hvor mange hunder som er meldt inn som syke:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/Pagaende_sykdomsutbrudd_hos_hund/

Fylkesvis fordeling

Her er antall tilfeller meldt inn via spørreskjema, fordelt på fylker. Merk at det kan være en forskjell på tallene over nye tilfeller som løpende har blitt meldt til Mattilsynet, og svar fra spørreundersøkelsen, blant annet når det gjelder geografisk område, alt ettersom tilfellet har blitt registret med behandlende veterinær eller hundeeiers fylke.

Sykdom

Oslo 56, Akershus 27, Østfold 6, Hedmark 14, Oppland 2, Buskerud 16, Vestfold 3, Telemark 5, Rogaland 2, Vest-Agder 5, Aust-Agder 9, Hordaland 2, Møre og Romsdal 6, Sogn og Fjordane 2, Trøndelag 8, Nordland 3, Troms 4, Finnmark 3.

Død (fra spørreskjema og løpende meldinger til Mattilsynet)

Rogaland 2, Akershus 7, Møre og Romsdal 2, Aust-Agder 3, Troms 1, Vestfold 7, Buskerud 3, Nordland 1, Sogn og Fjordane 3, Oslo 9, Hordaland 1, Hedmark 3. I tillegg er det en død hund som var hjemmehørende i Sverige.

Berørte raser

Alaskan huskey, Amerikansk Akita Inu, Amerikansk cocker spaniel, Australian shepherd, Australsk Terrier, Basset artesien normand, Beagle, Belgisk fårehund, Berner sennen, Bichon frise, Bichon havanais, Blandingsraser, Border Collie, Boston terrier, Boxer, Cairn terrier, Cavalier king charles spaniel, Chihuahua, Cocker spaniel, Collie langhåret, Dachs, Dansk-svensk gårdshund, Dverg dachshund, Dverg puddel, Dvergpinscher, Dvergschnauzer, Elghund, Engelsk cocker spaniel, Engelsk setter, Engelsk springer spaniel, Engelsk toy terrier, Eurasier, Finsk lapphund, Finsk Spets, Flatcoated retriever, Fransk bulldog, Glen of imaal terrier, Golden retriever, Gordon setter, Grosser schweitser sennenhund, Husky, Irsk setter, Islansk fårehund, Italiensk mynde, Jack russel terrier, Japansk spisshund, Jämthund, Kanin dachshund, Kinesisk nakenhund, Labrador, Lasa apso, Lundehund, Malenois, Malteser, Minature australian sheperd, Mops, Norsk grå elghund, Norsk lundehund, Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Papillon, Petit brabancon, Phalene, Pommeranian, Portugisisk vannhund, Puddel, Rottweiler, Saarloos wolfhond, Schäfer, Shapendoes, Shetland sheepdog, Siberian husky, Shitzu, Spansk vannhubd, Springer spaniel, Stafforshire bull terrier, Stor puddel, Sveitsisk sennenhund, Svensk lapphund, Tibetansk spaniel, Toller, Toy puddel, Volpino italiano, Vorsteh korthåret, Weimaraner, Whippet, Working cocker spaniel, Yorkshire terrier, Øst-Sibirsk laika.

Anonymkode: c2ffd...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det står ikke hvor mange det er i forhold til normalen nei.

Anonymkode: 853b8...cee

Sykdom med blodig diare er jo ikke vanligvis noe som blir rapportert inn, så de kan jo ikke vise til noe statistikk. Men de har jo sagt at bare Oslo og Akershus har unormal forekomst, så da er det jo bare å se på talla :)

Anonymkode: c2ffd...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Håper jo selvfølgelig at utbruddet er over nå, men lurer på om det uvanlig varme været vil ha noen effekt eller om det er på regnfulle dager det kommer flest nye meldinger.

Anonymkode: 31c43...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Håper jo selvfølgelig at utbruddet er over nå, men lurer på om det uvanlig varme været vil ha noen effekt eller om det er på regnfulle dager det kommer flest nye meldinger.

Anonymkode: 31c43...b81

Mtp bakteriene så trives ofte de i varmen. Jeg har allti nektet mine hunder å drikke av stillestående bekker og pytter nettopp pga bakterier, så litt samme regla som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal de slutte å avlyse alle utstillingene? De finner ikke ut av hva det er uansett.

Anonymkode: a58d0...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når skal de slutte å avlyse alle utstillingene? De finner ikke ut av hva det er uansett.

Anonymkode: a58d0...70b

Som de skriver, de prøver å finne ut hvorfor så mange ble syke og døde, men det hjelper jo lite om det er bakterieveksten som er årsaken, da er jo den veksten borte siden de ofte kommer pga været. Hadde det vært en ny sykdom vi aldri hadde hørt om før så kunne jeg skjønt at de var skeptiske, men fler og fler folk innser nå at dette har vi hatt i flere år, hver høst og vår, og det er dessverre ikke noe nytt og fremmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anki skrev:

Som de skriver, de prøver å finne ut hvorfor så mange ble syke og døde, men det hjelper jo lite om det er bakterieveksten som er årsaken, da er jo den veksten borte siden de ofte kommer pga været. Hadde det vært en ny sykdom vi aldri hadde hørt om før så kunne jeg skjønt at de var skeptiske, men fler og fler folk innser nå at dette har vi hatt i flere år, hver høst og vår, og det er dessverre ikke noe nytt og fremmed.

Så da antar jeg at utstillingene snart starter igjen. Har ikke hørt noe om at det er utstillingshundene eller lydighetshundene som har blitt syke. Rart siden det er jo de som er størst utsatt. 

Anonymkode: a58d0...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ubehagelig, og jeg forstår de som er kjemperedde. Men jeg synes det er vanskelig å følge alle retningslinjene MT har skrevet.

"Unngå at hunden snuser på eller spiser ting i grøfta hvor andre hunder har vært." 

Vil det si at hunden ikke skal få snuse i grøfta i det hele tatt, eller bare at den ikke skal snuse på lyktestolper, steiner og kumlokk? Dersom MT mener at hunden ikke skal snuse i grøfta generelt, så blir det fort litt vanskelig å få hunden til å gå på do utendørs dersom man ikke har egen hage eller ikke bor langt fra folk og fe. Men dersom de mener ting som i ting, gjelder det også gress og planter? For da får man fort det samme problemet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om Vet.instituttet og MT er helt enig med hverandre;men Vet.instituttet har gitt klarsignal ang. jakt med hund,dersom man følger MT sine forhåndsregler. Jeg for min del ser ikke så veldig for meg en jakthund som ikke snuser både høyt og lavt,også der andre hunder har vært. Har kommet endel tilfeller av syke jakthunder etter at jakten startet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...