Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2020


Vårstjerne

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å tenke litt på om jeg spiser for mye sukker nå under graviditeten 😬 Nå når det er førjulstid har det blitt en god del julekaker og julebrus og det blir vel ikke akkurat mindre den kommende uken. Gruer meg litt til jeg skal sjekkes for svangerskapsdiabetes rundt uke 24 🙈 Jeg har et variert kosthold og spiser mye grovt brød, havregrøt og sånn til frokost/lunsj, men middager inneholder nok ikke nok grønnsaker i løpet av uke. Det som frister mest for tiden er hamburger og pizza 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Tussi2018 skrev:

Jeg har begynt å tenke litt på om jeg spiser for mye sukker nå under graviditeten 😬 Nå når det er førjulstid har det blitt en god del julekaker og julebrus og det blir vel ikke akkurat mindre den kommende uken. Gruer meg litt til jeg skal sjekkes for svangerskapsdiabetes rundt uke 24 🙈 Jeg har et variert kosthold og spiser mye grovt brød, havregrøt og sånn til frokost/lunsj, men middager inneholder nok ikke nok grønnsaker i løpet av uke. Det som frister mest for tiden er hamburger og pizza 😂 

Jeg sitter med akkurat samme tanker. Jeg spiser mye fisk, grovbrød og egentlig gabske vanlig mat, men så blir det jo litt pizza og annen junk innimellom og det blir også en del godis... jeg tror ikke jeg spiser mer enn før, og jeg har ikke lagt på meg mer enn graviditeten til nå skal tilsi, men jeg er fortsatt skikkelig bekymra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18+5 og OUL i dag :) Termin er nå 27.mai og det ligger mest sannsynlig ei jente som er frisk og fin inni magen ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2019 den 22.28, lumos_nox skrev:

18+5 og OUL i dag :) Termin er nå 27.mai og det ligger mest sannsynlig ei jente som er frisk og fin inni magen ❤️ 

Gratulerer! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har termin 24. juni og har fått ultralyd 03. februar, syns det er skikkelig sent! Kunne virkelig trengt den ultralyden nå også, for jeg er veldig mye bekymret og tenker at det hadde vært fint og sett om alt står bra til i det minste (forhåpentligvis). Er det aldri mulig å få byttet sånne timer? Bor i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KDL skrev:

Jeg har termin 24. juni og har fått ultralyd 03. februar, syns det er skikkelig sent! Kunne virkelig trengt den ultralyden nå også, for jeg er veldig mye bekymret og tenker at det hadde vært fint og sett om alt står bra til i det minste (forhåpentligvis). Er det aldri mulig å få byttet sånne timer? Bor i Oslo. 

Står det kontaktinfo på innkallelsen din? Da kan du jo i så fall bruke den til å høre med dem om det er mulig å få tidligere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, KDL said:

Jeg har termin 24. juni og har fått ultralyd 03. februar, syns det er skikkelig sent! Kunne virkelig trengt den ultralyden nå også, for jeg er veldig mye bekymret og tenker at det hadde vært fint og sett om alt står bra til i det minste (forhåpentligvis). Er det aldri mulig å få byttet sånne timer? Bor i Oslo. 

Hei, jeg fikk UL til Ski sykehus selv om vi har fått plass på Ahus, da ringte jeg bare sykehuset og det va ringen problem å få bytte til Ahus. Mulig du er litt sent ute da det antagelig kommer færre avbestillinger nå i slutten av desember/januar enn det evt ville ha kommet i begynnelsen av desember når jeg kontaktet de. Jeg ville uansett ikke nølt med å ringe å høre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Hvordan er det med dere her inne? Kjenner dere liv fra den lille ( i så fall, når begynte det) og er det noen som kan kjenne liv utenpå nå? 

Jeg er 17 + 0 i dag og har selv begynt å kjenne bobler og små dult i magen. Synes det er veldig spennende, men synd at ikke mannen kan få ta del helt enda, så gleder meg til det blir sterkere :) 

Endret av Kaie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kaie skrev:


Hvordan er det med dere her inne? Kjenner dere liv fra den lille ( i så fall, når begynte det) og er det noen som kan kjenne liv utenpå nå? 

Jeg er 17 + 0 i dag og har selv begynt å kjenne bobler og små dult i magen. Synes det er veldig spennende, men synd at ikke mannen kan få ta del helt enda, så gleder meg til det blir sterkere :) 

Det er så spennende å kjenne liv 🥰 Jeg er 22+6 og kjente liv første gang rett før OUL. Ca en uke seinere kjente samboer det utenpå magen. Det var en utrolig fin opplevelse for oss begge, så det er bare å glede seg ❤😊 Etter at jeg passerte halvveis har bevegelsene bare økt på. Veldig gøy! Jeg sliter en del med fordøyelse/lett forstoppelse og bekkensmertene. Ellers går det fint her 😊 Hva med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tussi2018 skrev:

Det er så spennende å kjenne liv 🥰 Jeg er 22+6 og kjente liv første gang rett før OUL. Ca en uke seinere kjente samboer det utenpå magen. Det var en utrolig fin opplevelse for oss begge, så det er bare å glede seg ❤😊 Etter at jeg passerte halvveis har bevegelsene bare økt på. Veldig gøy! Jeg sliter en del med fordøyelse/lett forstoppelse og bekkensmertene. Ellers går det fint her 😊 Hva med deg?

Så koselig med masse liv! Da må jeg bare være tålmodig og vente i spenning på bevegelser som kan kjennes utenpå, er jo fortsatt tidlig 😅 Litt mindre koselig med fordøyelsen da, er jo ikke nå man ønsker mer trykk i magen kanskje. 


Her er det fortsatt morgenkvalme dessverre, men har nå fått 20 % sykemelding slik at jeg kan ha roligere morgener og dermed mye bedre dager. Kjenner også på bekkensmerter, de begynte ganske rolig, men tar seg sakte, men sikkert oppover, men trener litt og håper det skal hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mest liv om kvelden, spesielt når jeg legger meg for å sove. Er 23+5 i dag, har kjent liv en stund og mannen kjente det utenpå for ca. 2 uker siden 😀 Skal på 3d ultralyd på mandag, spennende å se om det forsatt er en gutt 💙 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Skjæra på tunet

Er 24 uker i dag, og i uforskammet god form i forhold til forrige svangerskap. Men potte tett i nesa er jeg hele tiden da.🙂Håper det varer, for den bekkenlåsningen jeg fikk sist kom som lyn fra klar himmel. 

Forrige uke kom jeg over grensa for når de vil forsøke å redde barnet. Det er en viktig milepæl for meg, for dersom det skulle skje noe så er det en god tanke at man prøver å gjøre noe. Puh! Så håper jeg han blir det inne helt til termin!🤰...men ikke lenger... 

Kjenner mye liv nå. Har gått fra å holde på mesteparten av natta til å holde på mesteparten av dagen istedet. I tillegg så startet han med en ny hobby rett før helgen: Blærehopping! Hjelpes...😅 Det er veldig koselig å kjenne at han styrer rundt inni der, og siden han kan høre nå fremover, så er det koselig å prate litt med han også.💙

Endret av Skjæra på tunet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 uker her nå. Jeg syntes denne tiden mellom når de forsøker å redde barnet og man er «sikker« på at det går fint ( uke 28) er veldig skummel.

Er jo ingenting som tilsidesatt jeg skal føde for tidlig, og jeg følges opp tett på grunn av  andre ting, så skal prøve å roe meg😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 uker her også. Enig med deg, Puny. Skulle gjerne sett at de neste ukene går veldig fort!

Ble endelig ferdig med glukosebelastningstest på fredag. Var bekymret på forhånd (vet ikke helt hvorfor (🤔), men heldigvis ingen svangerskapsdiabetes her. Har ikke gjort dette i de to andre svangerskapene mine og er veldig glad for det. Den drikken var ikke særlig god og etterpå må man sitte på en hard stol i et venteværelse i to timer 😳

Har dere begynt med innkjøp til baby da ? Vi har mye fra før (bilstol, seng, babygym, klær, dyner og puter, sengetøy, leker), men trenger også en del. Har kjøpt Leandervugge (😍), verdens søteste uro + vognleke, sengetøy, gulpekluter og litt klær. Ellers har vi planer om å bestille stellebord fra Ikea, eller lage en stelletopp til en kommode, og bestille Stokke Trails. Drømmevogna 😍 Har en venninne som skal selge bilstolpose i dun fra Voksi og lurer på å kjøpe den. Men trenger man egentlig det i slutten av mai ... ?

Endret av Mai-skatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere?

Nå er jeg i uke 28, og jeg syns det går så fort, samtidig som jeg begynner å bli veldig utålmodig! Tenk at om noen få dager jeg er i tredje og siste trimester! Hææ?😅

Det meste begynner å komme på plass, men det er en del småtteri som gjenstår. Jeg er så usikker på hva jeg bør ha og hva jeg kan se an etter behov. Som f.eks brystpumpe. Vil helst slippe å bruke masse penger på ting jeg ikke trenger, da alt dette utstyret koster nok som det er fra før.. Er det noen must-haves dere anbefaler? Tenker da på ting til stell, leker, praktiske ting osv 😊 Har også begynt å tenke litt på hva jeg bør ha til meg selv etter fødselen. Ammeinnlegg i ull, store bind/bleier osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svever i svangerskapsdiabetesens gråsone og er nå for å ta min andre gulkosebelastningstest. Det er de fastende verdiene som evt er for høye. Har målt mye selv og ligger vanligvis godt under «lovlige» verdier, men jeg har også kuttet ut nesten alt av sukker og karbohydrater. Har til gjengjeld aldri vært så sunn som det jeg er nå. Mener selv jeg bare vil ha diagnosen slik at jeg kan få litt ekstra oppfølging mtp vekst osv. Orker ikke å føde en 5kg unge som kommer overraskende på overtid 🤪

 

ellers er alt flott med baby. Sparker og holder show hver eneste dag, nesten så det gjør vondt. Har også tatt 3D ultralyd og det var veldig gøy å se ansiktet og også få det til å gå opp for meg at det er en vaskeekte baby i magen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, rosaa skrev:

Hvordan går det med dere?

Nå er jeg i uke 28, og jeg syns det går så fort, samtidig som jeg begynner å bli veldig utålmodig! Tenk at om noen få dager jeg er i tredje og siste trimester! Hææ?😅

Det meste begynner å komme på plass, men det er en del småtteri som gjenstår. Jeg er så usikker på hva jeg bør ha og hva jeg kan se an etter behov. Som f.eks brystpumpe. Vil helst slippe å bruke masse penger på ting jeg ikke trenger, da alt dette utstyret koster nok som det er fra før.. Er det noen must-haves dere anbefaler? Tenker da på ting til stell, leker, praktiske ting osv 😊 Har også begynt å tenke litt på hva jeg bør ha til meg selv etter fødselen. Ammeinnlegg i ull, store bind/bleier osv. 

Wææ, tenk at du har kommet helt til uke 28 😅 Tiden går så fort! Formen min er fin, sett bort en del hodepine og bekkensmerter. Uke 25 her 🙂

Jeg tenker det samme som deg når det gjeld alt småtteriet som gjenstår. Vanskelig å vite hva man trenger og kva man evt. kan vente med. Samtidig orker jeg bare ikke å bruke mye penger på ting som ikke blir brukt. Tror brystpumpe er en av tingene jeg venter med. Om man skulle trenge det, er det noe man kan få tak i relativt raskt. Til stell kjøper jeg inn tørre våtservietter, en god olje og en god bleiekrem. Kjøper også sånne myke vaskekluter fra Princess. Tenker man kommer veldig langt med det. Til meg selv tenker jeg å kjøpe ammesinglett, ammebh, vanlige ammeinnlegg og multimamkompresser. Ull-innlegg hadde jeg mange av sist, men de ble ikke brukt. Gode truser og store bind kjøper jeg inn til å ha hjemme. Bleier har jeg tatt med fra sykehuset alle gangene. Kommer også til å kjøpe noen nye kosedresser som både kan brukes på sykehuset og første tiden hjemme. Leker tenker jeg er noe man kan vente med. Jeg har kjøpt en uro og en vognleke og ellers har vi mye fra før. Vippestol er veldig greit å ha fra begynnelsen av synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 123aha skrev:

Jeg svever i svangerskapsdiabetesens gråsone og er nå for å ta min andre gulkosebelastningstest. Det er de fastende verdiene som evt er for høye. Har målt mye selv og ligger vanligvis godt under «lovlige» verdier, men jeg har også kuttet ut nesten alt av sukker og karbohydrater. Har til gjengjeld aldri vært så sunn som det jeg er nå. Mener selv jeg bare vil ha diagnosen slik at jeg kan få litt ekstra oppfølging mtp vekst osv. Orker ikke å føde en 5kg unge som kommer overraskende på overtid 🤪

 

ellers er alt flott med baby. Sparker og holder show hver eneste dag, nesten så det gjør vondt. Har også tatt 3D ultralyd og det var veldig gøy å se ansiktet og også få det til å gå opp for meg at det er en vaskeekte baby i magen! 

Så kjedelig å måtte ta den testen en gang til. Samtidig er det fint å føle at man blir passet på. Prøvde å minne meg selv på det når jeg måtte ta testen selv. Er glad for at verdiene mine var fine. Krysser fingrene for at det samme skjer for deg. Viss de ikke skulle være det, høres det ut som at du skulle takle det veldig fint. Det positive med hele greia er jo som du sier, man må jo bare bli skikkelig sunn og ingenting er jo bedre enn det. Jeg har mange sunne dager, men jeg har også altfor mange usunne dager. Er så sulten hele tiden, og har nesten alltid lyst på noe søtt. Karbohydrater er noe jeg vanligvis ikke spiser så mye av, men som gravid og sulten er det liksom ikke så mye annet enn brødskiver som metter skikkelig. Cottage cheese og joggurt metter liksom ikke på samme måten. Havregrøt har jeg aldri vørt glad i. Hva spiser du til frokost ? Kanskje du har noen gode tips jeg kan teste 🙂 

Så gøy med 3D-ultralyd! Jeg tok det med første, men tenker at det ikke blir denne gangen. Mest på grunn av prisen. 1000 kr er liksom ikke billig 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mai-skatt skrev:

Så kjedelig å måtte ta den testen en gang til. Samtidig er det fint å føle at man blir passet på. Prøvde å minne meg selv på det når jeg måtte ta testen selv. Er glad for at verdiene mine var fine. Krysser fingrene for at det samme skjer for deg. Viss de ikke skulle være det, høres det ut som at du skulle takle det veldig fint. Det positive med hele greia er jo som du sier, man må jo bare bli skikkelig sunn og ingenting er jo bedre enn det. Jeg har mange sunne dager, men jeg har også altfor mange usunne dager. Er så sulten hele tiden, og har nesten alltid lyst på noe søtt. Karbohydrater er noe jeg vanligvis ikke spiser så mye av, men som gravid og sulten er det liksom ikke så mye annet enn brødskiver som metter skikkelig. Cottage cheese og joggurt metter liksom ikke på samme måten. Havregrøt har jeg aldri vørt glad i. Hva spiser du til frokost ? Kanskje du har noen gode tips jeg kan teste 🙂 

Så gøy med 3D-ultralyd! Jeg tok det med første, men tenker at det ikke blir denne gangen. Mest på grunn av prisen. 1000 kr er liksom ikke billig 😯

Jeg er litt trist hver gang det er noe som virkelig frister som jeg ikke kan spise, men har også funnet ut at én kanelbolle i helgen er lov og også mye bedre enn godis og potetgull og brus. I tillegg finnes det is uten sukker, så er jeg skikkelig fysen går det i is uten sukker, ferske bringebær, litt pistasjnøtter og sukkerfri sjokoladesaus. Det smaker ulovlig 😅 

 

til frokost spiser jeg rug og speltkliknekkebrød fra sigdal bakeri, hjemmelagde grove knekkebrød eller proteinrundstykker (egg, cottage cheese, havregryn, chia, bakepulver) med godt pålegg og litt grønt på. Det holder meg mett en god stund og er ganske godt. Det finnes en salami som er lettspeket og kokt og for alle som savner salami anbefaler jeg den. Den heter «lev litt lettere» 😄 de proteinrundstykkene kan også smøres ut på en langpanne og brukes til pizzabunn. Skikkelig mettende pizza med god samvittighet 👌🏼 
 

Dette er min første og jeg har vært så nysgjerrig, samme med samboer så vi delte kostnaden. Vi har kjøpt absolutt alt annet brukt (hvis ikke vi har fått det i gave) så da hadde vi ikke så dårlig samvittighet for å bruke litt penger på det 🙊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23+6 her! En aktiv krabat, kjenner alle slags bevegelser. Alt fra spark til romstering, føler meg 30+ uker på vei. Hadde kun følelse av spark med nr 1 på denne tiden. 😅 Har nettopp vært på 24 kontroll, og igjen har vi ikke fått en fin vinkel av den lille. De tror det er en gutt, men foreløpig har vi ikke fått sett det tydelege tegnet sp er mektig frustrert 😅 Hadde håpet at vi fikk se han fra siden denne gangen, men fikk her var mest ben og hodet. Fikk så vidt sett ryggrad og hjerte i en annen vinkel, så hva tror dere? Kan det hende at kjønnet ikke stemmer? For på UL i uke 18 sa damen ‘jeg tror det er gutt’ og det sa hun etter at jeg spurte da jeg følte at jeg så noen streker. Men har lest i etterkant at streker gjelder vist for jenter og.. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...