Gå til innhold

Barnehagen klager på at jeg henter på forskjellig tidspunkt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hehe om åpningstiden hadde blitt endret hadde du bare henet 5 min før det også du er av den typen. Meg meg og meg du kommer aldri til å bli fornøyd tenk heller på kidden din 

Anonymkode: a1c63...2dc

Herre Gud! Foreldre har full rett til å hente sent så lenge det er innenfor åpningstiden, det er ingenting galt i det. Jeg henter som sagt ofte kl 15, men det varierer med jobben min. Så lenge man henter innenfor åpningstiden, så bør virkelig barnehagen holde seg for god til å klage! 

Ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forteller styrer hvilke kommentarer du får ved henting, at du synes det er ubehagelig og at de ansatte som gjør dette må slutte. 

Har vært borti lignende, fikk ikke hentet før 5 min før stengetid pga jobb og barnet mitt sto i garderoben og ventet med en ansatt. Alle lys i bhg unntatt garderobe var slukket, stoler satt opp, leker ryddet bort. Sendte mail til styrer samme kveld om at dette ikke føltes greit. Skjedde aldri igjen.

Anonymkode: 9cb78...74f

Dette er helt vanlig. Aldri fått en kommentar på denne praksisen, og det er slik alle steder jeg har jobbet. Vi skal kunne låse døra klokka 17:00 og alt må være gjort og klart til det.

Noen snakker om overtid, vi får ikke betalt overtid i barnehagene, det er for dyrt. 

Noen barnehager gir bot til foreldrene dersom de henter for sent, det er for å kompensere for overtiden slik at de som har en slik ordning kan betale de ansatte overtid.

Vi får ikke gå før kl.17 selv om alle barn er hentet kl.16:30 heller, da må vi sortere leker, vaske ekstra, rydde kottet osv. Så de som snakker om at de ansatte vil hjem vet ikke hva de snakker om.

Jeg synes det er dumt at du føler som du gjør TS, og jeg synes formuleringen er veldig skarp av de ansatte. Men jeg tror som en sa her tidligere at det handler om at barnet merker at det er sist og at alle de andre har gått hjem. Når det ikke er vanlig for barnet blir det veldig tydelig at du er sist for å hente. Men å gi deg dårlig samvittighet er virkelig ikke ok! Ta det opp med dem, at du henter når du kan og at det ikke hjelper å gi deg dårlig samvittighet de dagene du henter senere. De gjør henting vanskelig for deg og for barnet.

Anonymkode: 9b4ef...aae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvordan rekker du det på under 5 min? tydlig hvor lite viktig du syns dagen til ungen di er/har vært. Han er 2 år

Anonymkode: a1c63...2dc

Hæ? Er ikke som om vi får noe info om det? Hva skulle det vært? 

Ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter meg å merke i at du har flexitid å da burde dette seriøst ikke vært et problem. beste er å velge sine kamper med omhu

Anonymkode: a1c63...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer vel selv å se om du forstyrrer måltidet for alle de andre barna? 

Anonymkode: a1c63...2dc

Dersom forstyrrelser ved måltidet er et problem, bør måltidet i alle fall skje til et bestemt tidspunkt så man har sjanse til å tilpasse seg.

Her ønsker de at de som kan, unngår å levere den halvtimen som er satt av til frokost.

Fruktmåltidet, derimot, serveres når det passer mellom to og kvart over tre eller noe slikt. Dette måltidet er mindre «formelt» og tåler større forstyrrelser enn frokosten, hvor de gjerne har en felles samtale om dagen på gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Er ikke som om vi får noe info om det? Hva skulle det vært? 

Ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

hva de har gjort, hvem han har lekt med, morsomme øyeblikk, sovetid, hva han har spist disse minuttene man får hver dag ved henting.

Anonymkode: a1c63...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er helt vanlig. Aldri fått en kommentar på denne praksisen, og det er slik alle steder jeg har jobbet. Vi skal kunne låse døra klokka 17:00 og alt må være gjort og klart til det.

Noen snakker om overtid, vi får ikke betalt overtid i barnehagene, det er for dyrt. 

Noen barnehager gir bot til foreldrene dersom de henter for sent, det er for å kompensere for overtiden slik at de som har en slik ordning kan betale de ansatte overtid.

Vi får ikke gå før kl.17 selv om alle barn er hentet kl.16:30 heller, da må vi sortere leker, vaske ekstra, rydde kottet osv. Så de som snakker om at de ansatte vil hjem vet ikke hva de snakker om.

Jeg synes det er dumt at du føler som du gjør TS, og jeg synes formuleringen er veldig skarp av de ansatte. Men jeg tror som en sa her tidligere at det handler om at barnet merker at det er sist og at alle de andre har gått hjem. Når det ikke er vanlig for barnet blir det veldig tydelig at du er sist for å hente. Men å gi deg dårlig samvittighet er virkelig ikke ok! Ta det opp med dem, at du henter når du kan og at det ikke hjelper å gi deg dårlig samvittighet de dagene du henter senere. De gjør henting vanskelig for deg og for barnet.

Anonymkode: 9b4ef...aae

Barnet er like blid og fornøyd ved henting som hen alltid er. 

Ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hva de har gjort, hvem han har lekt med, morsomme øyeblikk, sovetid, hva han har spist disse minuttene man får hver dag ved henting.

Anonymkode: a1c63...2dc

Aldri fått noen info om det. De legger ut bilder på fb. Siden og da ser man litt hva de har gjort, ellers er det ingen info, med mindre hen har skadet seg. 

Ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo her DU ikke skjønner at arbeidstiden til den ansatte er 17 da skal de låse døra men hvis du ikke er ute så får de jo ikke låst døra og blir på overtid pga at du ikke klarer komme tidsnok. Skjerpings

Anonymkode: a1c63...2dc

Skjerpings selv, hvis barnehagen er åpen til 17 er da ikke feil å komme 17:45 for å hente, eller 16:55 for den saks skyld, så lenge man er ute av barnehagen til 17. Det heter ikke barnehagen stenger kl 17, men alle foreldre må hente senest kl 16.30. 

Anonymkode: 32eb2...54c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er like blid og fornøyd ved henting som hen alltid er. 

Ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

Da tar du en prat med dem og sier at de skal slutte å gi deg dårlig samvittighet.

Anonymkode: 9b4ef...aae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjerpings selv, hvis barnehagen er åpen til 17 er da ikke feil å komme 17:45 for å hente, eller 16:55 for den saks skyld, så lenge man er ute av barnehagen til 17. Det heter ikke barnehagen stenger kl 17, men alle foreldre må hente senest kl 16.30. 

Anonymkode: 32eb2...54c

Mente selvfølgelig 16:45. 

Anonymkode: 32eb2...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjerpings selv, hvis barnehagen er åpen til 17 er da ikke feil å komme 17:45 for å hente, eller 16:55 for den saks skyld, så lenge man er ute av barnehagen til 17. Det heter ikke barnehagen stenger kl 17, men alle foreldre må hente senest kl 16.30. 

Anonymkode: 32eb2...54c

Jo, 16:55 Er for sent. Med mindre du ikke har noe valg innimellom.

16:45 Er innafor, da har du god tid.

Anonymkode: 9b4ef...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo her DU ikke skjønner at arbeidstiden til den ansatte er 17 da skal de låse døra men hvis du ikke er ute så får de jo ikke låst døra og blir på overtid pga at du ikke klarer komme tidsnok. Skjerpings

Anonymkode: a1c63...2dc

Nå slutter vel sjelden de ansatte samtidig som barnehagen slutter. 

Vi hadde alltid 5 min betalt etter åpningstid på å stenge. Jeg gikk aldri over så lenge alle barn og foreldre var ute tidsnok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Skogkløver skrev:

Nå slutter vel sjelden de ansatte samtidig som barnehagen slutter. 

Vi hadde alltid 5 min betalt etter åpningstid på å stenge. Jeg gikk aldri over så lenge alle barn og foreldre var ute tidsnok. 

 

4 minutter siden, Skogkløver skrev:

Jeg gikk aldri over så lenge alle barn og foreldre var ute tidsnok. 

DETTE.

 

5 minutter siden, Skogkløver skrev:

Nå slutter vel sjelden de ansatte samtidig som barnehagen slutter

Det stemmer og det vet foreldrene godt, 15 min hos oss. men alikevel flere som ikke er ute før 17 av den grunn. noen gjerne 17.03 og for den sakens skyld.

Anonymkode: a1c63...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de ansatte prøvd å si noe om at barnet blir sliten av lange dager/reagerer på å være sistemann eller gi råd om at mest mulig forutsigbare dager er best. Og så har det kommet fryktelig feil ut.

Da er det bare ett tilsvar å gi, TS. 'Jeg henter så snart jeg er ferdig på jobb, og noen dager vil det si ca 16.45. Jeg kan gjerne gi beskjed ved levering de dagene jeg vet det blir sen henting, men jeg kan ikke alltid hente til fast tid.'

Anonymkode: e3864...dca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

DETTE.

 

Det stemmer og det vet foreldrene godt, 15 min hos oss. men alikevel flere som ikke er ute før 17 av den grunn. noen gjerne 17.03 og for den sakens skyld.

Anonymkode: a1c63...2dc

Det stemmer at noen foreldre er treigere enn andre 😅 men noen kan fint hente 16.55 og være ute 16.57. Det er ikke noe problem. Så har du de foreldrene som duller og diller til det uendelige. Som aldri bruker mindre enn 10 minutter på henting. Disse bør jo komme før. 

Da jeg jobbet i barnehage var vi fast og bestemt med de foreldrene som brukte lang tid. De fikk også beskjed dersom det gjentok seg. Med god kommunikasjon er sjelden disse tingene et stort problem. 

Vi laget også gjerne avtale om at 16.50 tok vi på barnet jakke og sko for de som slet mest. Barnet tullet mindre med oss, da kom de seg ut i tide 😊 Men sjelden dette gjaldt mer enn 1-2 foreldrepar i hele barnehagen. De fleste er flink å komme seg ut tidsnok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer vel selv å se om du forstyrrer måltidet for alle de andre barna? 

Anonymkode: a1c63...2dc

Jeg må hente skolebarnet til et visst tidspubkt hver dag. Det er etter kjernetid i barnehagen, men du mener at jeg må vente en time i bilen med skolebarnet for å ikke forstyrre et måltid jeg ikke er sikker på når de har? Kjernetiden er kl 1430. De spiser mellom 1415 og 1515. Jeg forventer faktisk at hvis de mener henting utenfor kjernetid forstyrrer så må de nesten ha de aktivitetene innenfor kjernetiden.

Er det ikke nettopp derfor kjernetiden eksisterer?

 

Anonymkode: 0f5a7...5c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med styrer eller ped. leder, og forklar at du ikke kan styre arbeidstidene dine. Merkelig at ikke den ansatte som kom med kommentaren forstår dette selv...

Anonymkode: 6bf1d...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo her DU ikke skjønner at arbeidstiden til den ansatte er 17 da skal de låse døra men hvis du ikke er ute så får de jo ikke låst døra og blir på overtid pga at du ikke klarer komme tidsnok. Skjerpings

Anonymkode: a1c63...2dc

Emmm NEI.  Jeg jobber i barnehage selv. Har gjort det i 15 år.  Vi har stengetid som er når foreldre skal hente barna, så har vi tiden vi er betalt for- som er alt fra 15-30 minutter ETTER stengetiden.  Vi har åpning og stengetider for en grunn, og det er når foreldre kan levere og hente barna.  Om vi har 1 barn igjen som er siste man ut gjør vi ALT vi kan for at barna skal ha det godt frem til mor/far henter.  Er barna lei seg så er det svikt fra personellene sine sider da de ikke engasjere barna i noe annet en å sitte og stirre ut av vinduet.  

Vi som jobber i barnehager gjør dette fordi foreldrene må jobbe.  Det er ikke opp til oss å diktere livet til hver enkelt.  Noen barn er levert tidlig og hentet seint.  Har de behov for ekstra ville tid, får de det.  Vi bare ønsker at foreldrene ikke levere/hente i kjernetiden uten å ha en god grunn til det.  

Anonymkode: ab9dc...bf2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...