Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Hvor ville du (ikke) bodd i Stavanger?

Recommended Posts

AnonymBruker

Sikkert ikke store forskjeller, men lurer på hvilke områder som er "mest belastet". Har skjønt at Storhaug var "ille" før, men er det fortsatt det?

Anonymkode: 972aa...0bc

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville ikke beskrevet Storhaug som ille. Godt etablerte mennesker bosetter seg der, og det er mange flotte hus. Jeg har jobbet på en skole der, og jeg så tydelige forskjeller på familiene, om jeg skal si det slik, og man kunne lett se hvem som hadde mye penger/gode jobber og motsatt. Jeg syns selv bydelen skiller seg noe ut fra resten, da jeg har jobbet på skoler i andre bydeler også. 

Anonymkode: 13dd1...f7e

Zienna
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke beskrevet Storhaug som ille. Godt etablerte mennesker bosetter seg der, og det er mange flotte hus. Jeg har jobbet på en skole der, og jeg så tydelige forskjeller på familiene, om jeg skal si det slik, og man kunne lett se hvem som hadde mye penger/gode jobber og motsatt. Jeg syns selv bydelen skiller seg noe ut fra resten, da jeg har jobbet på skoler i andre bydeler også. 

Jeg ble nysgjerrig. Hvordan kan du som lærer se forskjell på om foreldre har mye penger og gode jobber, eller det motsatte? 

AnonymBruker

Ikke Kvernevik, Sunde, Buøy, Forus eller Egenes. 

Fordi begge enten har dårlige eller for gode sosiale kår. Områdene mer midt på treet er å foretrekke. Stokka, Hafrsfjord, Hundvåg, Jåtten er  feks ok steder

Anonymkode: f98bc...a5b

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi begge enten har dårlige eller for gode sosiale kår. Områdene mer midt på treet er å foretrekke. Stokka, Hafrsfjord, Hundvåg, Jåtten er  feks ok steder

Hva mener du med "enten dårlige eller for gode kår"?  Jeg bor på Røyneberg.  Hvordan kan du vite hvilke kår  mine barn vokser opp under ut i fra bosted? 

Anonymkode: dd79f...fb7

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "enten dårlige eller for gode kår"?  Jeg bor på Røyneberg.  Hvordan kan du vite hvilke kår  mine barn vokser opp under ut i fra bosted? 

Anonymkode: dd79f...fb7

I Stavanger finnes det for eksempel en levekårsundersøkelse som sier dette tydelig med fargekoder. Men bostedapriser er jo en god pekepinn også. Med for dårlige kår mener jeg områder med lave levekår hos innboerene, mange fra lavinntektsfamilier (dvs familier på nav, uten utdanning), mange sosialboliger ol med for høye kår betyr rikmannstrøk og da er jo huspriser lett å gå etter. 

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, Zienna skrev:

Jeg ble nysgjerrig. Hvordan kan du som lærer se forskjell på om foreldre har mye penger og gode jobber, eller det motsatte? 

Ved første øyekast, klær, utstyr osv. Har også hendt at syke barn ikke har blitt hentet asap på grunn av «viktige» jobber og møter. 

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Storhaug, Verven ved sjøen osv? 

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke helt hva du mente. Hvordan synes du Storhaug skiller seg ut? 

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved første øyekast, klær, utstyr osv. Har også hendt at syke barn ikke har blitt hentet asap på grunn av «viktige» jobber og møter. 

Du mener at penger sier noe om hvor gode foreldre man er..?

Anonymkode: dce78...27e

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud... Skjønner ikke hvordan du klarer å bli fornærmet. Det er da ikke noe i nærheten av dette hun har sagt. Går det an å holde seg til tema? 

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var absolutt ikke det jeg sa 😂 ta det helt med ro. Det finnes en haug fantastiske foreldre som ikke svømmer i penger. Det er ikke en begrensning for å gi barna sine god omsorg.

Moonwalker

Ville ikke bodd der det er dårligere kollektivtilbud. Har alltid plassert meg nært noen av buss/t-banelinjene som går oftest og lengst, og gjorde det samme i Stavanger.

Har ikke akkurat merket så mye til belastede områder. Eneste som ble nevnt i slike samtaler med lokale var Løkkeveien og Pedersgata, men så lite til det.

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville bodd på Eiganes, stokka, madlasandnes, madla, vaulen eller hinna. Alle disse områdene kommer svært godt ut i levekårsundersøkelse.

Unngått hundvåg vest og byøyene, Hillevåg, kvernavik. Dårlig ut på levekårsundersøkelsen.

Anonymkode: 08198...c67

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bodd på Eiganes, stokka, madlasandnes, madla, vaulen eller hinna. Alle disse områdene kommer svært godt ut i levekårsundersøkelse.

Unngått hundvåg vest og byøyene, Hillevåg, kvernavik. Dårlig ut på levekårsundersøkelsen.

Og jeg er omtrent omvokst i fantavigå 😛 

Det var en fin plass å vokse opp på. Har sett store endringer der siden da jeg bodde der ute, da var det mange sosialboliger og visst nok mange narkomane. Vi såg aldri til dem. Hadde slutten av barneskolen, ungdomsskolen og vgs i bydelen.

Kverntorget er borte da.

Men fine steder er Hinna (bodd der også), Madla (been there), Tasta og Mariero. Mariero har jo også toget og mange busser som går til enhver tid siden alle fra hinna, sandes og forus kjører forbi der.

Anonymkode: acd69...c8a

AnonymBruker

Deler av  Storhaug er fremdeles dårlig, områder rundt verven og rosenli ville jeg aldri bodd med barn feks.

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Deler av  Storhaug er fremdeles dårlig, områder rundt verven og rosenli ville jeg aldri bodd med barn feks.

Er ikke verven området nå hovedsaklig leilighetsbygg? Badedammen og området rundt er nå luksus i forhold til før 30 år siden. Mye studenter tror jeg?

Store deler av Storhaug er veldig fint og barnevennlig, gåavstand til sentrum, men veldig dyre eneboliger. For 30-40 år siden når jeg vokste opp der var det slitent, men gå en tur der nå så ser man 90% flotte hus, og oppussing på hvert hjørne. Så ser ut som folk med penger stadig kommer flyttende dit. Veldig pop blandt de yngste også, selv om de sier de flytter til østre bydel, og ikke Storhaug 😂

Anonymkode: 02df1...43d

AnonymBruker

Kommer jo an på hva som er viktig for deg. Vi bor på Tjensvoll, og har både barnefamilier, tidligere asylsøkere, narkomane og barnefamilier i gata. Jeg liker at alle slags folk er her, ønsker ikke å skjerme barna mine for virkeligheten (spesielt mtp narkomane), så lenge det er rolig her (og det er det). 

Tjensvoll var jo et skikkelig problemområde for 30 år siden, men er ikke det nå lenger. Hvor problemene er varierer med tiden, det er få bydeler som er "belastet" over tid. 

For vår del er for eksempel Tasta uaktuelt, fordi det er på feil side av Tjensvollkrysset ifht jobb. Så man må jo vurdere utifra behov ifht jobb, kollektivtrafikk osv. 

Anonymkode: 744fa...f6c

AnonymBruker
På 4.9.2019 den 18.08, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Verven er jo bare blokker, hvor det ofte er dyrt å bo. Flere rikingblokker ved sjøen, med mange eldre også. Rolig område. 

AnonymBruker
På 6.9.2019 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hva som er viktig for deg. Vi bor på Tjensvoll, og har både barnefamilier, tidligere asylsøkere, narkomane og barnefamilier i gata. Jeg liker at alle slags folk er her, ønsker ikke å skjerme barna mine for virkeligheten (spesielt mtp narkomane), så lenge det er rolig her (og det er det). 

Tjensvoll var jo et skikkelig problemområde for 30 år siden, men er ikke det nå lenger. Hvor problemene er varierer med tiden, det er få bydeler som er "belastet" over tid. 

For vår del er for eksempel Tasta uaktuelt, fordi det er på feil side av Tjensvollkrysset ifht jobb. Så man må jo vurdere utifra behov ifht jobb, kollektivtrafikk osv. 

Anonymkode: 744fa...f6c

Ja, det er jo individuelt hva man trives med og tar hensyn til. Jeg vil helst ikke bo som du beskriver, og vil gjerne bo i et så "etablert" område som mulig, helst gåavstand til byen. Noen råd?