Gå til innhold

Å stifte familie - Førstegangsprøvere 💞


Godis

Anbefalte innlegg

Ååh, synd testen ikke har blitt positiv enda.. Syns det er veldig forståelig at du hadde begynt å få troa på mer normal lengde sykluser, er lett å venne seg til mønstre. Mye vanskeligere når det absolutt skal variere fra mnd til mnd.. Håper det ikke går altfor mange dagene før det er en positiv el-test 😊

Kjekt med tur til gynekologen da! Håper ikke ventetiden er altfor lang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedelig med lange sykluser 😕 det må være ganske tøft når man prøver lenge også må ha de lange syklusene også, er vel en av grunnene til at det kan ta tid også.. nå er det lenge siden jeg har vært skikkelig aktiv her, men vet jeg har lest mye i din dagbok tidligere, men husker ikke om jeg har lest at du har fått noe for å korte ned syklusene, hvis ikke isåfall så må du jo kunne få noe for å få tidligere eggløsning og en evt eggløsningssprøyte også?! Håper du får positiv eggløsningstest snart nå isåfall❤️ Og at det er gullegget!🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD25

Ble fri for babyplan-tester, så nå tester jeg med metode+. Kjøpte en pakke på apoteket, tester til den blir tom og etter det stopper jeg testing for denne syklusen. Ingen utslag enda. 

Har noe murringer, er ekstra varm noen dager og har litt slim-liknende utflod, men ingen sammenheng når det skjer og alle disse "symptomene" har skjedd mer enn én gang hver, så det er ingen tydelig tegn på eggløsning. Håper aller mest at eggløsning har vært, men ikke ble fanget opp når jeg glemte å teste på konsentrert urin. Desverre tror jeg det er for mye å håpe på. I så fall skal mensen være like rundt hjørnet. 

Atticmess skrev (På 25.2.2021 den 19.26):

Mye vanskeligere når det absolutt skal variere fra mnd til mnd..

Veldig frustrerende. Ingen forutsigbarhet i det hele tatt. 

Love90 skrev (På 28.2.2021 den 23.05):

Så kjedelig med lange sykluser 😕 det må være ganske tøft når man prøver lenge også må ha de lange syklusene også, er vel en av grunnene til at det kan ta tid også.. nå er det lenge siden jeg har vært skikkelig aktiv her, men vet jeg har lest mye i din dagbok tidligere, men husker ikke om jeg har lest at du har fått noe for å korte ned syklusene, hvis ikke isåfall så må du jo kunne få noe for å få tidligere eggløsning og en evt eggløsningssprøyte også?! Håper du får positiv eggløsningstest snart nå isåfall❤️ Og at det er gullegget!🤞🏻

Setter pris på at du er innom 🥰

Ja, veldig kjedelig. Og de lange syklusene gir jo færre sjanser og eggløsninger over et tidsspenn, sammenlignet med kortere sykluser. Er tross alt bare på prøveperiode 12, i løpet av 2,5 år. Med en kortere syklus på stabilt 30 dager ville jeg hatt 30 prøveperioder på samme tid, nesten tre ganger så mange sjanser. 

Nei, har ikke fått noe hjelp for noen ting. Har måttet jobbe veldig hardt for å bli hørt i helsevesenet. Det første året etter p-pilleslutt tullet syklusen seg HELT til, og jeg var hos mange vikarleger da det nærmet seg noen hundre dager siden sist mens, men ingen ville hjelpe. Selv om jeg forklarte så godt jeg kunne at problemet mitt ikke var manglende graviditet, men manglende syklus. De tok ikke en eneste blodprøve eller undersøkelse altså... Etter et år som prøver ble jeg endelig hørt av min nye fastlege. Hun tok prøver av meg, men ettersom disse avdekket underliggende sykdom ble alt fokuset rettet mot dette. Derfor sa legen at hun ikke ville utrede noe videre/henvise til gynekolog før sykdommen var behandlet, da hun mistenkte at dette var roten til tullete sykluser. Nå for en måned siden gikk legen ENDELIG med på å henvise til gynekolog for noen undersøkelser, håper på bedre hjelp der. Virker ikke som legen min har så god kunnskap om fertilitet. Så statusen nå er at jeg venter på time hos gynekolog, og hvor lang tid dette tar vet jeg ikke. Jeg ønsker helst ikke å bestille privat selv, da jeg har varierte helseutfordringer som gjør at jeg avhenger av godt samarbeid mellom fastlege, gynekolog og sykehus. Og fastlegen sier at dette oftere er utfordrende dersom jeg går privat. Dette ble langt, men jeg skulle så gjerne ønske jeg hadde blitt hørt bedre i helsevesenet, og aller helst at jeg hadde noe å ta for tidligere eggløsning.. 😊

Endret av Godis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig kjipt å lese hvordan du ikke blir hørt i helsevesenet. Greit nok at en ikke skal løpe ned kontoret etter noen få PP og bli hysterisk, men det får være måte på. 

En gynekolog vil også kunne hjelpe med regulering av stoffskifte. 

Veldig godt du er henvist 👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette syns jeg er skikkelig urettferdig på dine vegne. Føles ikke som du er hørt nei :( Men nå har jeg ikke så mye kunnskaper om stoffskifte heller da. Men likevel, forstår ikke at det skal være så vanskelig å kunne utrede for begge deler samtidig. Min fastlege henviste meg ti Medicus i det øyeblikket jeg hadde prøvd i ett år, og jeg fikk time der to uker etterpå.
Nå håper jeg virkelig du får en rask time hos en gynekolog, og som virkelig tar deg på alvor :klem: Kan jo hende at det slettes ikke er så mye mer enn litt medisinbruk som skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (22 timer siden):

CD25

Ble fri for babyplan-tester, så nå tester jeg med metode+. Kjøpte en pakke på apoteket, tester til den blir tom og etter det stopper jeg testing for denne syklusen. Ingen utslag enda. 

Har noe murringer, er ekstra varm noen dager og har litt slim-liknende utflod, men ingen sammenheng når det skjer og alle disse "symptomene" har skjedd mer enn én gang hver, så det er ingen tydelig tegn på eggløsning. Håper aller mest at eggløsning har vært, men ikke ble fanget opp når jeg glemte å teste på konsentrert urin. Desverre tror jeg det er for mye å håpe på. I så fall skal mensen være like rundt hjørnet. 

Veldig frustrerende. Ingen forutsigbarhet i det hele tatt. 

Setter pris på at du er innom 🥰

Ja, veldig kjedelig. Og de lange syklusene gir jo færre sjanser og eggløsninger over et tidsspenn, sammenlignet med kortere sykluser. Er tross alt bare på prøveperiode 12, i løpet av 2,5 år. Med en kortere syklus på stabilt 30 dager ville jeg hatt 30 prøveperioder på samme tid, nesten tre ganger så mange sjanser. 

Nei, har ikke fått noe hjelp for noen ting. Har måttet jobbe veldig hardt for å bli hørt i helsevesenet. Det første året etter p-pilleslutt tullet syklusen seg HELT til, og jeg var hos mange vikarleger da det nærmet seg noen hundre dager siden sist mens, men ingen ville hjelpe. Selv om jeg forklarte så godt jeg kunne at problemet mitt ikke var manglende graviditet, men manglende syklus. De tok ikke en eneste blodprøve eller undersøkelse altså... Etter et år som prøver ble jeg endelig hørt av min nye fastlege. Hun tok prøver av meg, men ettersom disse avdekket høyt stoffskifte ble alt fokuset rettet mot denne sykdommen. Derfor sa legen at hun ikke ville utrede noe videre/henvise til gynekolog før stoffskiftet var behandlet, da hun mistenkte at dette var roten til tullete sykluser. Nå for en måned siden gikk legen ENDELIG med på å henvise til gynekolog for noen undersøkelser, håper på bedre hjelp der. Virker ikke som legen min har så god kunnskap om fertilitet. Så statusen nå er at jeg venter på time hos gynekolog, og hvor lang tid dette tar vet jeg ikke. Jeg ønsker helst ikke å bestille privat selv, da jeg har varierte helseutfordringer som gjør at jeg avhenger av godt samarbeid mellom fastlege, gynekolog og sykehus. Og fastlegen sier at dette oftere er utfordrende dersom jeg går privat. Dette ble langt, men jeg skulle så gjerne ønske jeg hadde blitt hørt bedre i helsevesenet, og aller helst at jeg hadde noe å ta for tidligere eggløsning.. 😊

Skjønner så godt frustrasjonen din med helsevesenet ❤️ Husk at du har krav på spesialist med høyt stoffskifte, uavhengig av hvor langt unna spesialisten måtte oppholde seg. Nå har de jo blitt så gode på digitalisering med korona også! Håper du kommer inn til gynekolog snart og at du endelig får den hjelpen du skulle hatt for en stund siden. Jeg ringte min gynekolog da jeg fikk henvisning og sa at jeg kunne stille på kort varsel om det kom avbestillinger. Mulig du kan gjøre det, hvis ikke du har fått innkalling ennå? Håper for deg ❤️  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får nok den spesialisthjelpen jeg har krav på, men det er fastlegen som ikke har ønsket å henvise til gynekolog før nå nylig. Grunnen var at hun ønsket å først finne ut om stoffskiftet var skyld i sykluskrøll. Nå ser det ut til at det ikke er tilfellet, så da var det tydeligvis greit å henvise videre. Tanken var sikkert å spare ressurser i helsevesenet, men det er frustrerende for den det gjelder. Skal prøve å oppnå kontakt med fastlegen for å høre hvordan den siste henvisningen ligger an. 

Endret av Godis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er synd du ikke kunne blitt henvist til gyn tidligere. Såklart bra de tok stoffskifte på alvor, men i dette tilfellet kunne det jo vært kjekt med et samarbeid mellom gyn og lege under utredning. Du har måttet vente lenge nå 😔 Håper fastlegen svarer deg kjapt, og ikke minst hjelper deg for å få timen fortest mulig så du kan få hjelp raskt 🤞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (På 3.3.2021 den 19.29):

Syns det er synd du ikke kunne blitt henvist til gyn tidligere.

Ja, jeg hadde gjerne tatt i mot et samarbeid mellom de ulike tjenestene 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (På 2.3.2021 den 20.06):

Ja, veldig kjedelig. Og de lange syklusene gir jo færre sjanser og eggløsninger over et tidsspenn, sammenlignet med kortere sykluser. Er tross alt bare på prøveperiode 12, i løpet av 2,5 år. Med en kortere syklus på stabilt 30 dager ville jeg hatt 30 prøveperioder på samme tid, nesten tre ganger så mange sjanser. 

Nei, har ikke fått noe hjelp for noen ting. Har måttet jobbe veldig hardt for å bli hørt i helsevesenet. Det første året etter p-pilleslutt tullet syklusen seg HELT til, og jeg var hos mange vikarleger da det nærmet seg noen hundre dager siden sist mens, men ingen ville hjelpe. Selv om jeg forklarte så godt jeg kunne at problemet mitt ikke var manglende graviditet, men manglende syklus. De tok ikke en eneste blodprøve eller undersøkelse altså... Etter et år som prøver ble jeg endelig hørt av min nye fastlege. Hun tok prøver av meg, men ettersom disse avdekket høyt stoffskifte ble alt fokuset rettet mot denne sykdommen. Derfor sa legen at hun ikke ville utrede noe videre/henvise til gynekolog før stoffskiftet var behandlet, da hun mistenkte at dette var roten til tullete sykluser. Nå for en måned siden gikk legen ENDELIG med på å henvise til gynekolog for noen undersøkelser, håper på bedre hjelp der. Virker ikke som legen min har så god kunnskap om fertilitet. Så statusen nå er at jeg venter på time hos gynekolog, og hvor lang tid dette tar vet jeg ikke. Jeg ønsker helst ikke å bestille privat selv, da jeg har varierte helseutfordringer som gjør at jeg avhenger av godt samarbeid mellom fastlege, gynekolog og sykehus. Og fastlegen sier at dette oftere er utfordrende dersom jeg går privat. Dette ble langt, men jeg skulle så gjerne ønske jeg hadde blitt hørt bedre i helsevesenet, og aller helst at jeg hadde noe å ta for tidligere eggløsning.. 😊

Fy søren sier jeg til at du ikke har fått mer hjelp! Har lest om dette her inne tidligere husker jeg nå når du gjenforteller! Blir bare igjen helt sjokkert over hvordan du ikke har blitt hørt! Og at de ikke har tatt mer tak i at noen som prøver å bli gravid ikke får i gang syklusen i rett tid som den skal. Tenker kanskje at de ikke ser helt hvor frustrerende det faktisk er for en som prøver, og som får så sjelden eggløsning. Håper du får komme raskt inn til gyn nå og få noe for å få tidligere eggløsning evt også kanskje ovitrelle når eggløsningen er klar!

Må si jeg synes du har vært svært tålmodig! Er ikke mange prøvere som er så tålmodige! 
jeg har jo helse årsaker selv som gjør til at jeg burde gått til gyn offentlig. Nå vet jeg ikke hva du har. Men sist vi brukte lang tid på å bli gravide så var jeg hos privat gyn for å sjekke om alt var greit. Pga kortere ventetid da. For det du kunne gjort om du hadde gått privat og mest sannsynlig får noe for å få igang eggløsningen som du også mest sannsynlig får hos offentlig gyn også. Det er å sjekke med lege at det er ok å gå på de medisinene du får privat før du begynner 😊 men skjønner om du vil ha alt ordna imellom alt om du har noe spesielt. Men tenkte det må være forferdelig kjedelig med all den ventingen, når du kan få de samme medisnene hos privat gyn på null nada😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Love90 skrev (På 5.3.2021 den 12.26):

Tenker kanskje at de ikke ser helt hvor frustrerende det faktisk er for en som prøver, og som får så sjelden eggløsning.

Akkurat dette tror jeg du har helt rett i. Selv om det bør være lett å se, når jeg spør gjentatte ganger og tar så mye initiativ hos legen til å komme videre. Vanskelig balanse med å kontakte privat gynekolog og ikke. Det har ingen fysisk hast, jeg er enda ung, så det er tålmodighet i all hovedsak det går ut over. Jeg har noen dager der jeg blir frustrert og det går ut over humør, men alt i alt ivaretar jeg psyken godt oppi dette også. Så nå som jeg vet det er hjelp å få, seeenest innen sommeren, så tror jeg det skal gå fint å vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 30

Her skjer det endelig noe! Jeg kjente noen stikk ala eggløsningsmerter tidligere i dag. Rett etterpå gikk jeg på do, og da var det kommet masse eggløsningslim. Det var virkelig ingen tvil denne gangen, og det var mye. I ettermiddag tok jeg el-test, og nå nærmer den seg positiv. Jeg har ikke lagt inn testene de siste ti dagene, men de har vært helt svake, og den her er bare akkurat negativ. Testen var litt svakere i virkeligheten enn hva som vises på bildet, men uansett bare litt svakere enn kontrollstreken. Jeg som bare skulle teste ut eska fra apoteket, dette var siste så i morgen skal jeg nok kjøpe noen flere så jeg vet når den er negativ. 

Nå håper jeg på eggløsning i første halvdel av uka som kommer 🤩

Screenshot_20210307_153457.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå så bra!! Fantastisk at kroppen gir fra seg fysiske tegn! Og testen som nærmer seg positiv! Nesten så jeg tror den kunne ha blitt det om du tok en test i kveld altså. Men i morgen også ja :) Så gøy med EL rundt hjørnet! Sent, men godt. Kan være gullegget ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh! Fantastisk med eggløsning tidlig i uka som kommer. Håper dette er mnden dette sitter 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at EL nærmer seg! 😄 Håper den sitter denne gangen! ❤️ 🐣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Nesten så jeg tror den kunne ha blitt det om du tok en test i kveld altså.

Ja, eller til og med bare en time eller to senere enn når jeg testet. Skal saumfare esker og skap i tilfelle jeg har en til test liggende 😄 Dersom jeg finner, skal jeg ta den i morgen tidlig eller i kveld tror du? 

Takk for heiarop @Anonymapekatt og @Atticmess 👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh så herlig lesning 🤩 hurra for eggløsning rett rundt hjørnet hos deg nå🤩👏🏻 Jeg også tenker at den kanskje hadde blitt positiv nå ikveld, hadde hvertfall ville lagt inn en aksje ikveld om jeg var deg😃 itilfelle den skulle være negativ igjen imorgen tenker jeg 😃 

har skikkelig troa på at dette er gullegge hos deg jeg😄 bare noe jeg føler at nå skjer det her snart! Håper håper🤞🏻🤞🏻 Så er jo du også i dpo land snart, like bak meg 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Love90 skrev (24 minutter siden):

hadde hvertfall ville lagt inn en aksje ikveld om jeg var deg😃

Takk for kommentar Love90 🥰 Her legges aksjer inn minimum annenhver dag hele syklusen (utenom mens), så både fredag og i dag har aksjer blitt lagt inn. Så akkurat det trenger jeg ikke tenke noe ekstra over! Eggløsning dekkes uavhengig av når den dukker opp 👌  Nå er det bare å håpe at det klaffer 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (1 time siden):

Takk for kommentar Love90 🥰 Her legges aksjer inn minimum annenhver dag hele syklusen (utenom mens), så både fredag og i dag har aksjer blitt lagt inn. Så akkurat det trenger jeg ikke tenke noe ekstra over! Eggløsning dekkes uavhengig av når den dukker opp 👌  Nå er det bare å håpe at det klaffer 🙈

Det er bra👍🏻 Krysser fingrene for klaff 🥰🤞🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en til el-test, og nå ble den positiv 👏 Da fikk jeg bekreftet det! Syklusdag 30, så senere enn ønsket, men samtidig bedre enn om det skulle latt vente på seg enda en måned 😄 

Screenshot_20210307_210354.jpg

(Det er vel egentlig ikke meningen å åpne stav-tester, men den så helt lik ut inni staven. Jeg må bare ta den ut for å legge inn i Premom på lettest mulig måte)

Endret av Godis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...