Gå til innhold

Å stifte familie - Førstegangsprøvere 💞


Godis

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Nommy skrev:

Jeg gruet meg bare til om jeg måtte krangle meg til å få blodprøve 😄 men det var heldigvis ingen problem. Skal inn å måle progesteron på dag 20 i syklusen.  Satser på at henvisningen din ikke tar for lang tid, har dere helseforsikring på jobb? Jeg lurer på om en henvisning til spesialist fra fastlege kan brukes til å gå privat og få det dekket. Viss det tar veldig lang tid å få offentlig gyn. 

Sånn ja, det forstår jeg, er ikke så artig å be om bestemte ting hos legen, men bra at du får komme inn dag 20 da! Blir spennende å høre hva blodprøven viser! 

Jeg hadde egentlig et håp om at det skulle ha kommet brev med timeavtale allerede nå, men jeg får vente litt til. Blodprøvene skulle sendes (og kanskje også analyseres) til sykehuset før henvisning ble sendt, det skulle ta 1-2 dager (altså senest torsdag), så jeg bør høre noe snart. Jeg henvises til en privat gynekolog, her jeg holder til samarbeider det offentlige med det private for å unngå mye ventetid 👍 Tror ikke vi har helseforsikring, vi har sånn som dekket uførhet, død og kritisk sykdom, men ikke ulike timer tror jeg. Men legen sa det ikke skal ta lang tid, så jeg venter i håpet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå fikk jeg brev hos legekontoret, som kan fortelle at jeg har uregelmessig stoffskifte, og at det i seg selv kan være årsaken til manglende syklus! 

Jeg antar at jeg beholder henvisning til gynekolog, men de ba meg også om å bestille ny time hos fastlegen for videre undersøkelser angående stoffskifte. Som årsak står det at overdreven inntak av jod kan være skyld i høyt stoffskifte. Kan det tenkes at jodtilskuddet jeg tar (fordi apoteket anbefalte det i anledning prøving på å bli gravid), er skyld i mine plager? 

Endret av Godis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2019 den 15.43, Godis skrev:

Nå fikk jeg brev hos legen, som kan fortelle at jeg har forhøyet stoffskifte, og at det i seg selv kan være årsaken til manglende syklus! 

Jeg antar at jeg beholder henvisning til gynekolog, men han ba meg også om å bestille ny time hos han (fastlegen) for videre undersøkelser angående stoffskifte. Når jeg (såklart) googlet stoffskifte kom det en hel liste over ulike symptomer (deriblant menstruasjontrøbbel), men også tretthet m.m som jeg har kjent på i lang tid, og lurt på om alle føler det slik. Kanskje det henger sammen 🤔  

Som årsak står det at overdreven inntak av jod kan være skyld i høyt stoffskifte. Kan det tenkes at jodtilskuddet jeg tar (fordi apoteket anbefalte det i anledning prøving på å bli gravid), er skyld i mine plager? 😶

Høyt stoffskifte er nesten alltid på grunn av autoimmun sykdom. Jeg tviler sterkt på at du har høyt stoffskifte pga inntak av jod. Svært mange sliter med å få i seg nok jod, så med mindre du tar mer enn det som er anbefalt på pakken, spiser salt tilsatt jod og drikker masse kumelk, så tror ikke jeg det er grunnen iallefall. Men dette er noe du kan ta opp med legen din på neste time :) Det er ofte relativt enkelt å behandle, så kanskje du blir gravid på null komma niks når du får behandling!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Dovendyr1 skrev:

Høyt stoffskifte er nesten alltid på grunn av autoimmun sykdom. Jeg tviler sterkt på at du har høyt stoffskifte pga inntak av jod. Svært mange sliter med å få i seg nok jod, så med mindre du tar mer enn det som er anbefalt på pakken, spiser salt tilsatt jod og drikker masse kumelk, så tror ikke jeg det er grunnen iallefall. Men dette er noe du kan ta opp med legen din på neste time :) Det er ofte relativt enkelt å behandle, så kanskje du blir gravid på null komma niks når du får behandling!

Hva et autoimmun sykdom egentlig?  😁 Om du har noen eksempler liksom! 

Tar en liten jod-tablett per dag, bruker littegrann salt (tror det er med jod) og drikker minimalt med melk. Spiser egg hver dag da, hvis det inneholder jod 🤔 

Har fått legetime i slutten av uka, så det blir spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Godis skrev:

Hva et autoimmun sykdom egentlig?  😁 Om du har noen eksempler liksom! 

Tar en liten jod-tablett per dag, bruker littegrann salt (tror det er med jod) og drikker minimalt med melk. Spiser egg hver dag da, hvis det inneholder jod 🤔 

Har fått legetime i slutten av uka, så det blir spennende! 

Nå er ikke jeg heeelt stødig på forklaringene da, men kan prøve! Autoimmun sykdom er når kroppen danner antistoffer mot kroppens egne celler. Vanligvis danner kroppen antistoffer mot forskjellige bakterier, virus osv som et ledd i bekjempelsen av disse. Det er altså normalt sett en del av vårt immunforsvar, men noen ganger (hos de med autoimmun sykdom) angriper kroppen seg selv. Eksempler på autoimmun sykdom er diabetes type 1 (den man får når man er barn eller ung voksen, ikke den som er livsstilsrelatert), MS, cøliaki og psoriasis. Jeg kan det ikke grundig nok til å forklare helt detaljert hva som skjer i kroppen ved de forskjellige sykdommene og håper ikke jeg har forklart noe feil nå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovendyr1 skrev (På 30.9.2019 den 19.31):

Nå er ikke jeg heeelt stødig på forklaringene da, men kan prøve! Autoimmun sykdom er når kroppen danner antistoffer mot kroppens egne celler. Vanligvis danner kroppen antistoffer mot forskjellige bakterier, virus osv som et ledd i bekjempelsen av disse. Det er altså normalt sett en del av vårt immunforsvar, men noen ganger (hos de med autoimmun sykdom) angriper kroppen seg selv. Eksempler på autoimmun sykdom er diabetes type 1 (den man får når man er barn eller ung voksen, ikke den som er livsstilsrelatert), MS, cøliaki og psoriasis. Jeg kan det ikke grundig nok til å forklare helt detaljert hva som skjer i kroppen ved de forskjellige sykdommene og håper ikke jeg har forklart noe feil nå :P 

Det går så bra om du har forklart noe feil, men jeg føler meg litt klokere i alle fall! Det kan jo være at noen av mine plager som jeg har kan henge sammen med en eventuell autoimmun sykdom, men det får være opp til en lege å avgjøre 😁

Endret av Godis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vært hos legen siden sist, og igjen var det fastlegen jeg møtte. Også denne gangen var han forståelsesfull, så det er bra! Jeg misforsto litt sist, så han har ikke sendt henvisning til gynekolog, han ville først se svarene på blodprøvene. Ettersom de viste høyt stoffskifte (resten ser bra ut), vil han behandle stoffskifte først i håp om at det er det som skal til 😊 Og det virker jo logisk! 

Han sa at det var flere mulige grunner til høyt stoffskifte, deriblant kunne det skyldes aborten i desember. Spennende! Men de tok ny blodprøve for å se om de fant årsaken til forhøyet stoffskifte. Da ville de også tenke ut rett behandling. Så nå får jeg vente noen dager til det kommer et nytt brev i posten, så tar vi det derifra. Godt at det går fremover, det kjenner både jeg og samboer på. En dag tidligere i uka var vi en tur innom en barnebutikk for å kjøpe en gave, og da sa han at det ville bli koselig når vi skulle gå der inne for vår egen del 💕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk at legen vil behandle stoffskifte først, ja :) Virker som du er i gode hender nå? Godt å kjenne at ting går fremover 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2019 den 13.31, lumos_nox skrev:

Logisk at legen vil behandle stoffskifte først, ja :) Virker som du er i gode hender nå? Godt å kjenne at ting går fremover 😊 

Ja, nå er jeg i gode hender, og setter STOR pris på det 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det omtrent ei uke siden sist jeg skrev her inne. Etter å ha blitt møtt av fastlegen min på en god måte, og kjenne at noe endelig går fremover, har jeg i stor grad falt til ro i rollen som prøver uten resultat!

Jeg forstår at det ikke er noe som helst jeg kan gjøre før jeg får behandling for stoffskiftet, utenom å hele tiden sjekke postkassa i vente passer brev fra legen hva stoffskiftet skyldes. Da skal jeg bestille ny legetime med en gang 🤗 

Jeg kikker litt på babyutstyr, sparer penger til ulønnet permisjon, og gleder meg i litt større grad over de som annonserer graviditet for tiden. Ellers fyller jeg dagene med spontanitet, små turer, fester i helgene, sove lenge, rett og slett nyte alt som kan bli litt eller veldig forandret når en graviditet blir et faktum! Det hjelper nok på at det er litt hektisk på jobb for tiden, det er mye å gjøre og ofte jeg jobber overtid 👌

Dere hører nok fra meg igjen når jeg får høre hvorfor jeg har høyt stoffskifte, og hvilken behandling jeg kan få! Klem 💕💕

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker siden forrige legetime, men enda har jeg ikke hørt noe om resultatet på blodprøven. Merkelig, så jeg ringte liksågodt legekontoret. Hun sa at resultatet viste noe uregelmessigheter, så neste fredag har jeg fått ny legetime 👌👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 😊 Så flott at det er framgang i prosessen da, må føles skikkelig godt at det er noe som skjer. Da krysser vi fingrene for at en løsning blir funnet ganske raskt! 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre fra deg Frøkenhåpefull 😊 Det føles veldig godt, og nå greier jeg virkelig å nyte tida som barnløs fordi jeg vet at jeg ikke kan gjøre noe mer enn det jeg allerede gjør ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der va det pause på jobb, så da oppdaterer jeg dere etter legetimen jeg hadde i mårres! 

Legen virket litt ufokusert, og pratet veldig løst og fast egentlig. Han sa at de seneste blodprøvene tyder på at det er en hormonforstyrrelse av noe slag, eeeeller høyt stoffskifte. Han var ikke helt sikker denne gangen. Han holder muligheten åpen for at det kan skyldes aborten, men tror det også kan være en såkalt "forbigående hormonforstyrrelse". Men han sa at det stort sett går over ganske raskt, og jeg har jo manglet mensen i 10 måneder. Så kanskje ikke...

Alt i alt sa han at dette var et for komplisert medisinsk spørsmål, så han henviser meg videre til endokrinolog. Flott å være ærlig når kunnskapen ikke lengre strekker til, men jeg måtte være ærlig å s i at nå er jeg ganske utålmodig. Han forsto det veldig godt! Han håpet at jeg skulle få time innen 1 måned, men kunne ikke love. Så klart, jeg skjønner at han ikke kan love noe, men jeg kjente det at tålmodigheten min fikk seg en test nå ja. Mistet litt motet, og føler at jeg rykker litt tilbake til start for denne runden. Jeg så for meg at nå måtte det være klart for å starte behandling, så det er kjipt når det ikke går. Men så må jeg bare prøve å tenke positivt, at endokrinologen kanskje finner raskt ut av det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du føler at du rykket litt tilbake, men håper du kan finne trøst i å snart være i en spesialist sin omsorg, da er det heldigvis mye større sjanse å få rett behandling enn hos fastlegen :) håper ventetiden blir kort ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Neutral90 skrev:

Skjønner at du føler at du rykket litt tilbake, men håper du kan finne trøst i å snart være i en spesialist sin omsorg, da er det heldigvis mye større sjanse å få rett behandling enn hos fastlegen :) håper ventetiden blir kort ❤️

Takk ❤ Godt med litt støtte og trøst! 

Endret av Godis
Feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått time på sykehuset om en måned, det blir spennende ❤ Bare å fylle tida før timen med mye kos og innehold, så går det fort 😂 Generelt føler jeg at ukene SUSER avgårde, og det er ganske godt 👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lenge siden sist her inne! På tirsdag fikk jeg mensen igjen, 308 dager etter forrige mens startet! En blandet følelse av mye menssmerter, kvalme, blod, men også et helt friskt nytt håp om at kanskje jeg nå får en syklus igjen!

Men i går hadde jeg time på sykehuset for å finne ut mer om stoffskiftesykdommen. Jeg fikk masse informasjon og beskjed om å starte på medisin mot sykdommen, og samtidig starte på ppiller igjen, fordi graviditet og stoffskiftesykdom-medisin ikke skal kombineres, i alle fall ikke tidlig behandling av sykdommen. Så nå må jeg gå på ppiller i et halvt år, jeg ble så lei meg at jeg ikke klarte å holde tårene tilbake.

 😭 Hvorfor meg?! Når legen så at jeg ble så lei meg sa hun at vi kunne prøve tre måneder i første omgang, men at det kanskje ikke var nok, men jeg vil ikke gå inn for tre måneder utsatt prøving hvis risikoen for å bli skuffa uansett er stor, så da tenker jeg heller halvt år fra starten av. For et nederlag å måtte starte på prevensjon midt i prøvingen 😧💔

Endret av Godis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjip beskjed å få 😢 men, håper at selv om prøvingen er utsatt så er det å rette opp i dette som gjør at du kan bli gravid 🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...