Gå til innhold

Å stifte familie - Førstegangsprøvere 💞


Godis

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Dovendyr1 skrev:

Hei! Jeg hadde heller ikke menstruasjon på over 200 dager. Det var utrolig frustrerende! Du har nok ikke hatt mensen nå, nei, ettersom det bare var brun utflod. Det er nok en mellomblødning, så desverre ingen eggløsning enda 😟 men dette er IKKE krøll etter ppiller, ikke etter så lang tid. Hva skjedde rundt den tiden du mistet mensen? Har det skjedd noe spesielt stressende? Dødsfall? Rask vektnedgang eller raskt vektøkning? Vektøkning eller vektnedgang som har ført til overvekt eller undervekt? Har du begynt å trene mye/hardt? Har du tatt blodprøver hos lege? På høy tid at du får ordnet deg time hos en gynekolog 👍 

Hos meg er det sannsynlig at mensen forsvant pga forhøyede verdier av prolaktin, noe jeg er under utredning for nå. Men min mens har kommet tilbake, så dette ser ut til å ha normalisert seg.. Jeg har også gått litt opp i vekt, og lurer på om raskt/mye vektnedgang kan føre til at prolaktinverdiene stiger? Har ikke svaret på dette selv, men regner meg at jeg får et godt svar når jeg har time om noen dager. 

Takk for svar Dovendyr1. Før jeg svarer ordentlig må jeg bare få si at det var først og fremst din dagbok som fikk meg til å lage egen dagbok, du skriver godt! 

Jeg har allerede oppsøkt lege to ganger i anledning manglede mens, men de har bare bortforklart det med at det kan ta opptil ett år før det stabiliseres etter p-pilleslutt 🙄 Det som er så rart, er at det ikke skjedde noe som helst spesielt når mensen forsvant. Så klart, jeg tok sa som var i tidlig desember tungt, men ikke så tungt. Det var mest der og da, så gikk det seg til og jeg så fremover på mulighetene vi hadde i vente. Så jeg kan ikke tro at det var en så stor påkjenning for kroppen at mensen forsvant. Har ikke hatt endringer i treningsmønster, alt var normalt på jobb, ingen dødsfall, ingenting. Skulle gjerne ha sett en tydelig forklaring... Takk for innspill da 😍 

Skal absolutt være tydeligere hos legen når jeg har time der i morgen, nå skal jeg henvises! Så bra din syklus har blitt mer stabil. Det unner jeg deg, og så lurt at du diskuterer det med legen👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vært hos en særdelels dårlig lege. 

Du skulle hatt hjelp til å sette i gang eggløsning for lenge siden. 

Det hjelper tross alt ikke med prøving i et år, når det ikke er noe egg å befrukte.. 

Jeg blir så sint på alle som ikke får hjelp sine vegne. At det er mulig. 

Lykke til videre! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sinsiew skrev:

Du har vært hos en særdelels dårlig lege. 

Du skulle hatt hjelp til å sette i gang eggløsning for lenge siden. 

Det hjelper tross alt ikke med prøving i et år, når det ikke er noe egg å befrukte.. 

Jeg blir så sint på alle som ikke får hjelp sine vegne. At det er mulig. 

Lykke til videre! 😊

Takk Sinsiew! Det er akkurat det jeg også har følt, jeg har jo virkelig ikke sjans for å bli gravid uten eggløsning! 

Og jeg føler det ikke har stått på min innsats, jeg har tross alt oppsøkt legen tre ganger bare på grunn av manglende mens og sannsynligvis eggløsning. Men møtt ulike vikarer uten forståelse for situasjonen, og jeg har gått i bilen og grått etterpå 😂 Det krever litt av meg å gå inn, være ærlig til et fremmed menneske om at jeg har det vanskelig og har flere spørsmål, men så bli sendt hjem igjen med beskjed om å roe ned og ikke være så utålmodig.. 

Takk for lykkeønskninger, jeg håper for min egen del på at fastlegen viser seg å være forståelsesfull 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Godis skrev:

Takk Sinsiew! Det er akkurat det jeg også har følt, jeg har jo virkelig ikke sjans for å bli gravid uten eggløsning! 

Og jeg føler det ikke har stått på min innsats, jeg har tross alt oppsøkt legen tre ganger bare på grunn av manglende mens og sannsynligvis eggløsning. Men møtt ulike vikarer uten forståelse for situasjonen, og jeg har gått i bilen og grått etterpå 😂 Det krever litt av meg å gå inn, være ærlig til et fremmed menneske om at jeg har det vanskelig og har flere spørsmål, men så bli sendt hjem igjen med beskjed om å roe ned og ikke være så utålmodig.. 

Takk for lykkeønskninger, jeg håper for min egen del på at fastlegen viser seg å være forståelsesfull 💕

Det skjønner jeg så utrolig godt! 

Faren med hormonprevansjon er at det dekker over underliggende årsaker. 

Du har ikke mulighet til å gå en gang privat, for en evaluering? Det måtte nemlug jeg gjøre, for å bli tatt på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (På 16.9.2019 den 17.19):

Det skjønner jeg så utrolig godt! 

Faren med hormonprevansjon er at det dekker over underliggende årsaker. 

Du har ikke mulighet til å gå en gang privat, for en evaluering? Det måtte nemlug jeg gjøre, for å bli tatt på alvor. 

Ja, det er litt skummelt! 😶

Jeg tenker at jeg i første omgang står på mitt om henvisning offentlig, tar det veldig lang tid før jeg får time, eller jeg opplever å ikke bli hørt der, blir det time privat. Men jeg kan ikke tro en utdannet gynekolog ikke tar problemstillingen min på alvor? 🤞🤞

Endret av Godis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Godis skrev:

Takk for svar Dovendyr1. Før jeg svarer ordentlig må jeg bare få si at det var først og fremst din dagbok som fikk meg til å lage egen dagbok, du skriver godt! 

Jeg har allerede oppsøkt lege to ganger i anledning manglede mens, men de har bare bortforklart det med at det kan ta opptil ett år før det stabiliseres etter p-pilleslutt 🙄 Det som er så rart, er at det ikke skjedde noe som helst spesielt når mensen forsvant. Så klart, jeg tok sa som var i tidlig desember tungt, men ikke så tungt. Det var mest der og da, så gikk det seg til og jeg så fremover på mulighetene vi hadde i vente. Så jeg kan ikke tro at det var en så stor påkjenning for kroppen at mensen forsvant. Har ikke hatt endringer i treningsmønster, alt var normalt på jobb, ingen dødsfall, ingenting. Skulle gjerne ha sett en tydelig forklaring... Takk for innspill da 😍 

Skal absolutt være tydeligere hos legen når jeg har time der i morgen, nå skal jeg henvises! Så bra din syklus har blitt mer stabil. Det unner jeg deg, og så lurt at du diskuterer det med legen👍

Takk! Så koselig at du leser i dagboken min 😊 Min lege sa akkurat det samme med ppiller, men ble henvist til gyn likevel. Fikk time til gyn 4 mnd etter henvisning, så ting kan ta litt tid..

Pco/pcos kan det godt være ja! Du blir nok hørt denne gangen av legen. Lykke til imorgen! Stå på krava 👍

Ja, det er veldig godt å se på grafen min at jeg har eggløsning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått ultralyd? 

Jeg har alltid trodd at det var så dyrt med privat gyn, men nå har jeg funnet en jeg liker, 480 kr timen og det ville vært veldig raskt for en gyn å se om det er pco for eksempel. Jeg er hellig glad i det offentlige helsevesenet vårt, men i din situasjon ville jeg vurdert en privat time :) tenk om det er noe så enkelt som en primolut og letrozol kur som skal til 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dovendyr1 skrev:

Takk! Så koselig at du leser i dagboken min 😊 Min lege sa akkurat det samme med ppiller, men ble henvist til gyn likevel. Fikk time til gyn 4 mnd etter henvisning, så ting kan ta litt tid..

Pco/pcos kan det godt være ja! Du blir nok hørt denne gangen av legen. Lykke til imorgen! Stå på krava 👍

Ja, det er veldig godt å se på grafen min at jeg har eggløsning!

Så flott at du ble henvist likevel! Særlig når det var fire måneder ventetid 😶 Om det er det her og, blir det nok privat! Føles som jeg har brukt opp mesteparten av tålmodigheten mot helsevesenet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Neutral90 skrev:

Har du fått ultralyd? 

Jeg har alltid trodd at det var så dyrt med privat gyn, men nå har jeg funnet en jeg liker, 480 kr timen og det ville vært veldig raskt for en gyn å se om det er pco for eksempel. Jeg er hellig glad i det offentlige helsevesenet vårt, men i din situasjon ville jeg vurdert en privat time :) tenk om det er noe så enkelt som en primolut og letrozol kur som skal til 💕

Nei, har bedt om det men ikke fått det. Har bare blitt tatt enkel gu på, legen kjente inni og tok en celleprøve som viste at ingenting var galt med tanke på celleforandringer.

480 kroner timen er jo virkelig ikke dyrt! Jeg har sett for meg nærmere tusen kroner egentlig. Etter legetimen i dag blir jeg absolutt å vurdere privat gyn 😊💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å dobbeltsjekke med graviditetstest før legetime, så det gjorde jeg i dag og. Den fikk ligge å godgjøre seg i fem minutter når jeg pusset tenner og glattet håret. 

Helt hvit.. Jaja, time hos legen nå snart 😌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ble jeg endelig møtt med forståelse! Jeg startet timen med å si at jeg har følt meg misforstått av de forrige vikarlegene, og at jeg har vært nedtrykt etter å ha gått fra de forrige timene. Følte meg flink 😅 Og han var veldig grei! 

Han nølte ikke med å henvise meg til gynekolog, sjekket også magen, hadde ulike spørsmål og tok fem glass blodprøver som skal sendes til undersøkelse i forkant av gu. Veldig fornøyd 👌 Spurte om det kom til å ta lang tid, ala flere måneder med venting på time, men det sa han nei til. Han henviser som normalt, men her samarbeider privat og offentlig så det går så fort som mulig. Han sa jeg skal til ei flink dame og at det ikke tar så lang tid 😊😊🤞

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helg, og tid for å ta en test. Jeg må så klart ikke, men det har blitt min måte å holde en slags kontroll i denne prøvingen, forstå det de som kan 😁 Fikk ikke tak i andre billige graviditetstester enn rfsu i butikk nå før helga, så da ble det rfsu. Helt hvit, glad det ikke kom noe ugyldig skyggestrek. Men hadde det vært noe tvil hadde jeg en cb digital liggende, tar ikke rfsu uten en test for å dobbeltsjekke med! Blir nok å kjøpe noen billigtester på Normal snart, skal nok innom på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt vondt i brystene, særlig brystvortene og området like rundt. Jeg har aldri vondt der, i noen anledning egentlig. Betyr sikkert ingenting, men det er jo litt rart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra de endelig tok blodprøver!  :)   Jeg følger spent om de finner årsaken til at mensen er borte.  I morgen skal jeg til legen og gruer meg litt. Vi er jo tidlig i prøvingen, men tenkte likevel å spørre om de kan ta blodprøve å måle progresteron :rolleyes:  Det er ikke noe motiverende å prøve når TR alltid dukker opp for tidlig :(   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nommy skrev:

Så bra de endelig tok blodprøver!  :)   Jeg følger spent om de finner årsaken til at mensen er borte.  I morgen skal jeg til legen og gruer meg litt. Vi er jo tidlig i prøvingen, men tenkte likevel å spørre om de kan ta blodprøve å måle progresteron :rolleyes:  Det er ikke noe motiverende å prøve når TR alltid dukker opp for tidlig :(   

Hei Nommy, takk for at du legger igjen spor her! Ser du har laget egen dagbok, skal kikke i den etterpå 😊 Jeg håper de finner en årsak, eller i alle fall gir meg noe som kan få mensen tilbake! Krysser fingrene for at det ikke tar lang tid før det kommer brev i posten med tidspunkt 🤞🤞 

Så bra du har fått en legetime i morgen! Er det noe spesielt med legetimen som gjør at du gruer deg? 😊Skjønner godt at det er demotiverende med prøving når mensen er rask med å komme... Får satse på at du møter en lege som tar en slik blodprøve på deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 12.28, Godis skrev:

Og der ble jeg endelig møtt med forståelse! Jeg startet timen med å si at jeg har følt meg misforstått av de forrige vikarlegene, og at jeg har vært nedtrykt etter å ha gått fra de forrige timene. Følte meg flink 😅 Og han var veldig grei! 

Han nølte ikke med å henvise meg til gynekolog, sjekket også magen, hadde ulike spørsmål og tok fem glass blodprøver som skal sendes til undersøkelse i forkant av gu. Veldig fornøyd 👌 Spurte om det kom til å ta lang tid, ala flere måneder med venting på time, men det sa han nei til. Han henviser som normalt, men her samarbeider privat og offentlig så det går så fort som mulig. Han sa jeg skal til ei flink dame og at det ikke tar så lang tid 😊😊🤞

Herlig!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Godis skrev:

Hei Nommy, takk for at du legger igjen spor her! Ser du har laget egen dagbok, skal kikke i den etterpå 😊 Jeg håper de finner en årsak, eller i alle fall gir meg noe som kan få mensen tilbake! Krysser fingrene for at det ikke tar lang tid før det kommer brev i posten med tidspunkt 🤞🤞 

Så bra du har fått en legetime i morgen! Er det noe spesielt med legetimen som gjør at du gruer deg? 😊Skjønner godt at det er demotiverende med prøving når mensen er rask med å komme... Får satse på at du møter en lege som tar en slik blodprøve på deg! 

Jeg gruet meg bare til om jeg måtte krangle meg til å få blodprøve 😄 men det var heldigvis ingen problem. Skal inn å måle progesteron på dag 20 i syklusen.  Satser på at henvisningen din ikke tar for lang tid, har dere helseforsikring på jobb? Jeg lurer på om en henvisning til spesialist fra fastlege kan brukes til å gå privat og få det dekket. Viss det tar veldig lang tid å få offentlig gyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...