Gå til innhold

Skal bidragsmottaker sende med barnets klær til bidragspliktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står da i lovverket hva bidraget skal dekke. Her står det hva som er med i beregnignsgrunnlaget: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/Beregnet+kostnad+til+forsørgelse

 

 

Underholdskostnaden inkluderer følgende utgifter:

  • forbruksutgifter
  • boutgifter
  • tilsynsutgifter

Ordinær barnetrygd trekkes fra underholdskostnaden.

1. Forbruksutgifter

Forbruksutgiftene er tredelt og består av:

Individspesifikke utgifter

Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe).

Anonymkode: 0d285...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Men hun skriver mer nedover 

Ja, så det i ettertid. Merkelig at ikke alt kan skrives i HI, men skal strø på med tilleggsopplysninger etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Etter hva jeg skjønner så står det ikke noe sted at bidragsmottaker må sende med klær på samvær. Jeg har lest inne på nav at bidraget dekker den andre parts utgifter til klær osv. Jeg har aldri kranglet på det, men syns det er vondt å se barnet bli sint og lei seg fordi jeg må pakke med klær barnet egentlig ikke trenger å ha med. Jeg har sagt til barnet at den andre part sier at jeg må sende med, og barnet har blitt fortalt av den andre part at reglene er sånn. Dersom jeg ikke sender med nok eller riktig klær i bagen får jeg masse klager på at klærne jeg sender med ikke er bra nok. 

Anonymkode: 683f5...282

Hvorfor blir barnet så lei seg? Må han ha med seg bagen på skolen og synes det er dumt? Opplever han konflikt rundt denne bagen før/under samværet? Er barnet til stede når bidragspliktig går gjennom bagen, og får med seg misnøyen om alt ikke er "riktig"?

Jeg ville vært åpen med birdragspliktig på at du selvsagt sender klær om ønskelig, men at dere må nøste opp i hva som gjør at barnet opplever dette så frustrerende og rette opp i det. Om det er transporten av bagen som er problemet, så løses det jo lett. Om det er kontrollen av bagen med påfølgende klage som er problemet, er det kanskje verre, men også bidragspliktig bør være interessert i å skåne barnet fra sin konflikt med bidragsmottaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted i et regelverk/lov om at bidragsmottaker må sende med klær til bidragspliktig? Bidragspliktig har samvær annenhver helg fre-søn. Send gjerne med link!

Anonymkode: 683f5...282

Du skal gjøre det som er best for barnet ! Jeg hadde barn som var på omtrent det samværet du skisserer, I begynnelsen når de var 4 og 6 ca, sendte jeg med klær for helgen, de var fre-søn og hver annen tors-fre, to uker på sommer, og hver annen vinterferie, høstferie etc.Sendte med klær for hele perioden, men beskjed til far at tøyet ville jeg vaske selv. Etterhvert gikk far til innkjøp  av klær de brukte der, kjøpte sykler, leker etc. Så dette slapp vi dra fem og tilbake . Men sko, jakker og typisk utetøy hadde de med fra meg. Hendte far kjøpte det men da ble det sendt med siden dette skulle brukes mye mere. Men tror faktisk det heter seg at den barna har fast adresse hos og så lenge det ikke er 50/50 så skal dette sendes med . Men uansett . ikke lag bråk om dette, det er barnets behov og beste dere skal ha i tankene

Anonymkode: 3f355...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis du krever at den andre skal spleise på klær, ski, osv som barnet har hos deg, så skjønner jeg jo prinsippet med at det da skal brukes begge steder. Trassheten er nesten litt forståelig. Hvorfor skal han/hun kjøpe ski ekstra hos seg når han/hun allerede har betalt på skiene hos deg via bidrag?

Om det er mer praktisk å ha ski og klær begge steder hvor hver betaler for det de kjøper, så er jo det greit hvis du trekker fra klær og ski han/hun dekker hos deg.

Hvorfor blir barnet sint av at du pakker sekken? Må han bære alle tingene med på skolen? Eller er problemet at dere voksne klager og sutrer til barnet om dette og krangler dere imellom om det mens barnet hører på?

Ellers skjønner jeg at det er upraktisk å kjøpe klær og regntøy og utstyr og sko og ski som knapt blir brukt før det er for smått fordi man bare har barnet annen hver helg. Men ser jo at de ikke ser på det som et problem i dette tilfellet.

Hvilke utgifter var det den andre forelderen ikke ville dele på før du ba om bidrag?

Ellers tror jeg mye av problemet er løst om dere dropper bagen, og setter ned bidraget, og slutter å blande barnet inn i konflikten.

Anonymkode: c37c7...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel en måte å gjøre dette på ihht regelverket og en måte å gjøre det på som det blir minst mulig konflikt av.

Selv valgte jeg å kjøpe alt selv som bidragspliktig. Klær, sykler, medisiner, you name it. Det var kanskje ikke riktig i og med at jeg betalte alt bidrag men det reduserte konfliktnivået og sparte ham for mye styr.

Foreslår at du bare kjøper inn noe klær som bidragspliktig kan ha hos seg slik at dere slipper å krangle om det.

Kanskje ikke rettferdig med tanke på utgifter, men nå er nå situasjonen slik at dersom man ikke kan samarbeide så må en ta smellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Etter hva jeg skjønner så står det ikke noe sted at bidragsmottaker må sende med klær på samvær. Jeg har lest inne på nav at bidraget dekker den andre parts utgifter til klær osv. Jeg har aldri kranglet på det, men syns det er vondt å se barnet bli sint og lei seg fordi jeg må pakke med klær barnet egentlig ikke trenger å ha med. Jeg har sagt til barnet at den andre part sier at jeg må sende med, og barnet har blitt fortalt av den andre part at reglene er sånn. Dersom jeg ikke sender med nok eller riktig klær i bagen får jeg masse klager på at klærne jeg sender med ikke er bra nok. 

Anonymkode: 683f5...282

Om du er i tvil kan du spørre på NAV, for slik er det.  Se f.eks. her, en side for advokathjelp:  https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/barnebidrag-til-klaer/

Sitat:  Barnebidrag og barnetrygd skal gå til å dekke blant annet klær. Av den grunn vil det nok være slik at den som mottar disse ytelsene også er ansvarlig for at barna har det de trenger under samvær. Dette vil i hvert fall være situasjonen der far har en vanlig samværsordning. 

Jeg reagerer forresten på din samtale med barnet ditt.  Selvfølgelig merket barnet at du ikke synes at det er greit å pakke ned tøy som skal sendes med henne når hun skal til far når du sier at "far har sagt det".  Underforstått at du ikke selv er enig. 
Forstår du ikke at den eneste du ødelegger er barnet ditt?  Du får henne til å ikke synes at faren sin er ok! 

Jussen er klar på dette.  Barnets far har betalt for barnets klær (mat osv.) gjennom bidraget han betaler.  Da skulle det bare mangle at far skal måtte kjøpe klær for barnet for at hun skal oppholde seg der annen hver helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på om det står nedskrevet i en lov et sted fordi bidragspliktig mener det gjør det. Barnet blir sint når jeg pakker bagen med klær torsdag kveld som skal tas med til den andre forelderen fordi barnet har masse klær der. Den andre forelderen sier også at barnet har mer enn nok klær, men så lenge det står i loven at jeg må sende med klær så må jeg det.

Anonymkode: 683f5...282

Jepp. Du kan bli dømt for samværssabotasje. Og det fortjener du, når du er så trangsynt. 

Du må være ekstremt dårlig til å Google? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du ikke stikke bort med baggen hver gang, så barnet slipper? 

Anonymkode: 6e09f...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sokkar skrev:

Jepp. Du kan bli dømt for samværssabotasje. Og det fortjener du, når du er så trangsynt. 

Du må være ekstremt dårlig til å Google? 

Tøv. Samværssabotasje vil si samværsnekt. Da kan hun miste omsorgen til far, men noen straffedom blir det ikke. Å la være å sende med klær barnet faktisk ikke trenger går ikke under dette, og det far driver med her taler snarere mot ham.

Anonymkode: a253d...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sokkar skrev:

Jepp. Du kan bli dømt for samværssabotasje. Og det fortjener du, når du er så trangsynt. 

Du må være ekstremt dårlig til å Google? 

Wtf. Det er da vitterlig far som opptrer helt absurd her, ikke ts. Du må være ekstremt dårlig til å lese?

Anonymkode: cc505...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wtf. Det er da vitterlig far som opptrer helt absurd her, ikke ts. Du må være ekstremt dårlig til å lese?

Anonymkode: cc505...337

Dersom du sikter til å ikke lese alle kommentarer og innlegg fra en drøss anonymbrukere for å sile ut en ts, så har du helt rett. Det er jeg ekstremt dårlig til. Og kommer til å forbli det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wtf. Det er da vitterlig far som opptrer helt absurd her, ikke ts. Du må være ekstremt dårlig til å lese?

Anonymkode: cc505...337

Ts oppfører seg også absurd her da hun/han blander barnet inn i konflikten. Noe som trolig er grunnen til at barnet er sint.

Anonymkode: c37c7...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tøv. Samværssabotasje vil si samværsnekt. Da kan hun miste omsorgen til far, men noen straffedom blir det ikke. Å la være å sende med klær barnet faktisk ikke trenger går ikke under dette, og det far driver med her taler snarere mot ham.

Anonymkode: a253d...8bd

Nei, å ikke sende med nødvendig utstyr, når det betales bidrag. Sålenge begge foreldre er skikket, kan det være den avgjørende faktoren for at bidragsyteren vinner. For bidragsyteren får ikke gjennomført sine samvær på en optimal måte uten alt av utstyr 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også barnet hos far annenhver helg, og før forventet jeg at han kjøpte egne klær og hadde liggende hjemme, fordi det var slitsomt å sende med. Men etterhvert har jeg sett at det er enklere at jeg sender med. Mest fordi at jeg uansett står for innkjøp, mens far bidrar økonomisk. Og jeg vil at barnet mitt skal ha riktig klær etter vær, og være velkledd og ren. Far er ikke så nøye på det, så når barnet skal ut å leke i helgene hos han, er barnet ute i klær med alskens farger og hull i buksa osv, mens jeg er litt mer nøye på det😅

Anonymkode: 9e041...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Sokkar skrev:

Nei, å ikke sende med nødvendig utstyr, når det betales bidrag. Sålenge begge foreldre er skikket, kan det være den avgjørende faktoren for at bidragsyteren vinner. For bidragsyteren får ikke gjennomført sine samvær på en optimal måte uten alt av utstyr 😊👍

Men han har jo utstyr selv! Det er ren kverulering, og får ham bare til å fremstå som vrang.

Anonymkode: a253d...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt vilt hva fraskilte foreldre tillater seg å gjøre mot barna sine. Jeg regner med dere begge står på hver deres kant og roper at dere "alltid tenker på barnas beste". 

Barnas beste må få for pokker være å ha nok klær! Uansett hvem de er hos eller hvem som sender med klær. At det går an å være så smålig og krangle på klær som skal sendes med. 

Hvis han betaler bidrag så skal du vel sende med klær. Spiller det noe rolle for deg om klærne blir brukt eller ei? Og la nå de stakkars barna slippe å være en klagemur fordi du og far ikke klarer å samarbeide! 

Anonymkode: 9daaf...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som har kommentert gitt! At jeg skader barnet mitt fordi JEG er negativ til å sende med baret klær? Det vet da vel ikke dere noen ting om. Hver gang jeg har pakket bagen har barnet blitt sint og lei seg, jeg har da ikke sagt at «du må ha med bag fordi XX sier det!», jeg har sagt rolig til barnet at både jeg og den andre part betaler for tingene dine og da må vi ta det med frem og tilbake. Det er den andre part som prakker på med at reglene er sånn så da må det bare være slik med en sur undertone. Barnet går i 2.kl og må ha med seg bag og sykkel til skolen. Jeg har kjørt det dit på ettermiddagen en gang, men fikk da kjeft fordi det kunne tross alt hende at dem skulle bort og måtte dra før jeg kunne komme bort med tingene. Og jeg har skrevet flere ganger at jeg ikke gidder å krangle med den andre part om dette. Det eneste jeg spør om er om det står i noen lov slik som den andre part påstår. Jeg sender så klart med alt barnet trenger, finnes jo ingen grunn i verden for at jeg ikke skal gjøre det..

Anonymkode: 683f5...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted i et regelverk/lov om at bidragsmottaker må sende med klær til bidragspliktig? Bidragspliktig har samvær annenhver helg fre-søn. Send gjerne med link!

Anonymkode: 683f5...282

https://familiejuss.no/barnebidrag/

Her finner du en lenke. Se spesielt under hva omfatter barnebidraget. 

Den som betaler har betalt klær og sykkel blant annet. Egentlig betalt alt som er pålagt, og klær skal bringes til og fra samvær. 

Tillegg er f.eks kino om de drar dit. 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...