Gå til innhold

Hvorfor blir kjøttetere så sinte av å bli kalt kjøttetere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først, jeg blir ikke sur. 

Men det er jo løgn. Jeg levert på mer plantebasert enn kjøttbasert kost. Omnivore. Å kalle meg kjøtteter er som å kalle ei jente som har tatt silikoninnlegg for "Silikon med bein på". Det er overdrevent og løgn og det er tydelig overdrevent for å få frem poeng fra "andre siden". 

Så jeg tolker det som et forsøk på verbalt spark i skinnleggen. De treffer som regel ikke, ikke engang med dyrelik eller triste veganøyne mens de snakker. 

Anonymkode: fa760...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo dyrelik? Hva er det da, om det ikke er liket av et dyr?

Anonymkode: 601a5...39a

Et lik, er en hel, ubehandlet kropp, med alt av hud, innvoller, avfallsstoffer, ben, ligamenter og annet uspiselig/ufordøyelig. Vi spiser ikke lik, men slakt - der er den døde kroppen bearbeidt, og det er mer eller mindre renskårne stykker av rent kjøtt tilbake.

Åtseldyr - gribber, hyener og lignende, spiser lik. Vi andre spiser slakt.

På samme måte er vegansk mat ikke det samme som kompost.

Om man har glede av å kalle kjøtt for dyrelik, må man gjerne det - men det er upresist og ukorrekt. Det er sikkert ment for å provosere, men det er mer pinlig enn provoserende at noen velger å beskrive det slik.

Anonymkode: 94e0a...9cc

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn? Kanskje de blir så sinte fordi de innerst inne vet at lever på kosthold som er unaturlig for mennesker 😮

Er det å spise kjøtt unaturlig? Rart at mennesker har spist kjøtt i 2.6 millioner år da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et lik, er en hel, ubehandlet kropp, med alt av hud, innvoller, avfallsstoffer, ben, ligamenter og annet uspiselig/ufordøyelig. Vi spiser ikke lik, men slakt - der er den døde kroppen bearbeidt, og det er mer eller mindre renskårne stykker av rent kjøtt tilbake.

Åtseldyr - gribber, hyener og lignende, spiser lik. Vi andre spiser slakt.

På samme måte er vegansk mat ikke det samme som kompost.

Om man har glede av å kalle kjøtt for dyrelik, må man gjerne det - men det er upresist og ukorrekt. Det er sikkert ment for å provosere, men det er mer pinlig enn provoserende at noen velger å beskrive det slik.

Anonymkode: 94e0a...9cc

Haha, nå vel. Hva med oppkuttede dyrekroppsdeler da? 

Anonymkode: 601a5...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dyrelik? Hva er det da, om det ikke er liket av et dyr?

Anonymkode: 601a5...39a

Man bruker jo ordet slakt når man snakker om dyret i sin helhet. Når vi snakker om kjøtt til en rett så bruker man kjøtt/protein. Det står jo aldri i oppskrifter: "Beregn 200 gr dyrelik/slakt pr. person". Du vet utmerket godt at du bruker ordet "dyrelik" bare for å lage dramatikk ut av en sak som ikke finnes dramatisk i utgangspunktet.

Anonymkode: 12ed9...a73

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man bruker jo ordet slakt når man snakker om dyret i sin helhet. Når vi snakker om kjøtt til en rett så bruker man kjøtt/protein. Det står jo aldri i oppskrifter: "Beregn 200 gr dyrelik/slakt pr. person". Du vet utmerket godt at du bruker ordet "dyrelik" bare for å lage dramatikk ut av en sak som ikke finnes dramatisk i utgangspunktet.

Anonymkode: 12ed9...a73

Så du mener at kjøtt ikke er liket av et dyr kuttet i små biter?

Anonymkode: 601a5...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nå vel. Hva med oppkuttede dyrekroppsdeler da? 

Anonymkode: 601a5...39a

Bog, indrefilet, lår...Du har garantert ført disse ordene før..

Anonymkode: 12ed9...a73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjørnetennene mine av en grunn, jeg.... Nemlig at vi er skapt til å også spise kjøtt. 😉 Blir da vitterlig ikke sint hvis noen kaller meg "kjøtteter". Ikke at det har skjedd, altså, da jeg tydeligvis  ikke menger meg med så mange vegetarianere/veganere. 🤔🤔

Folk må vel få lov til å spise hva man vil, uten å bli kalt hverken det ene eller det andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du mener at kjøtt ikke er liket av et dyr kuttet i små biter?

Anonymkode: 601a5...39a

Var det det beste du kom på å svare? Vel, du bekreftet bare det jeg sa i siste setningen. Du ønsker dramatikk uten at det egentlig ikke finnes noe dramatikk her.

Anonymkode: 12ed9...a73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Folk kan si hva de vil. Andres meninger om kjøttspisingen min er irrelevant, men skal være enig i at man ikke bør spise for mye av det. Alt med måte. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De blir rasende og går i fullstendig forsvarsmodus når man kaller dem kjøttetere, eller påpeker at de spiser dyrelik. Veganere blir ikke sinte når man kaller dem planteetere.

Hvorfor er det sånn? Kanskje de blir så sinte fordi de innerst inne vet at lever på kosthold som er unaturlig for mennesker 😮

Anonymkode: c3442...cb2

?? Aldri hørt om før.. kall meg hva du vill du. Bare ikke mas om miljø og dyrevelferd mens jeg spiser min 400grams bacon burger😁  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Et kadaver eller åtsel er skrotten av et dødt dyr som har begynt å gå i forråtnelse."

Anonymkode: 86c5f...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk er så sykt like irriterer det meg egentlig at de ikke står og degger med gruppen sin litt mer. For å få positiv inspirasjon. Eller å i det minste bli ferdig med greiene sine før de går ut i samfunnet. Jeg er ikke interessert. Kan jeg få slippe. Nei, jeg er ikke interessert i følelsene dine. Da må jeg jo være interessert i følelsene til den stakkers gamle kvinnen/mannen på bussen også. Og det er jeg ikke. Er du? Nei? Hold kjeft da. 

Anonymkode: 21b6c...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, nå vel. Hva med oppkuttede dyrekroppsdeler da? 

Anonymkode: 601a5...39a

Det sier ikke noe om at disse delene er prosessert for å bestå av mest mulig rent kjøtt. Du må gjerne fortsette å forsøke å prosessere, men det eneste du oppnår, er at jeg ser på deg som litt barnslig.

Et okselår - med hud, hår, sener og ben - hakket opp med øks er en oppkuttet dyrekroppsdel. En biff er en del av et slakt. Ordene er der for å presisere. Hvorfor vil du ikke ha presisjon i språket? Hva er hensikten din med å bruke disse betegnelsene?

Anonymkode: 94e0a...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nå vel. Hva med oppkuttede dyrekroppsdeler da? 

Anonymkode: 601a5...39a

Hvorfor forsøker du å finne på beskrivelser av kjøtt for å provosere, for så å liksom ikke forstå at folk blir irritert på oppførselen din? 

Anonymkode: 80a3e...045

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når folk er så sykt like irriterer det meg egentlig at de ikke står og degger med gruppen sin litt mer. For å få positiv inspirasjon. Eller å i det minste bli ferdig med greiene sine før de går ut i samfunnet. Jeg er ikke interessert. Kan jeg få slippe. Nei, jeg er ikke interessert i følelsene dine. Da må jeg jo være interessert i følelsene til den stakkers gamle kvinnen/mannen på bussen også. Og det er jeg ikke. Er du? Nei? Hold kjeft da.

Hva? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke denne interessen for å disse andre mennesker.  Kan du ikke heller glede deg over at alle er forskjellige, har forskjellige prioriteringer og liker forskjellige ting?  Så kjedelig livet ville blitt hvis alle var like og likte de samme tingene.

Anonymkode: 468a1...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at kjøtt ikke er liket av et dyr kuttet i små biter?

Anonymkode: 601a5...39a

Vet du hva, jeg tror ikke du klarer å provosere noen i denne tråden. Alle vi "kjøttetere" er fullstendig klar over at burgeren eller svinefileten vi spiste til middag igår er produkt fra et slaktet dyr, eller dyrelik om du vil. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det det beste du kom på å svare? Vel, du bekreftet bare det jeg sa i siste setningen. Du ønsker dramatikk uten at det egentlig ikke finnes noe dramatikk her.

Anonymkode: 12ed9...a73

Om du synes at jeg skaper dramatikk ved å påpeke at maten du spiser er døde dyrekropper som er blitt hakket opp i småbiter burde du kanskje revurdere spisevanene dine. Det jeg sier er jo ikke akkurat løgn..

Anonymkode: 601a5...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...