Gå til innhold

En i barnehagen kjører med 1 åring på fanget.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Trøndere1 skrev:

 Hva jeg gjør er ikke relevant her. Det er dette med at folk skal absolutt blande seg inn i hvordan vurderinger andre gjør jeg er uenig i. Folk mener at dette er akutt livsfarlig og det er jeg uenig i. Litt forholdene tatt i betraktning selvsagt. Skal du kjøre noen hundre meter fra barnehage og hjem så må dette være en vurdering av foreldrene selv. Så om de velger å bryte loven så er det faktisk deres valg. Men jeg skjønner at de fleste her inne mener at dette er en ting de skal bry seg med og melde til både barnehage barnevern politi og forsvar. Jeg ønsker ikke en sånn utvikling av samfunnet. 

Samtidig vet vi at det finnes foreldre som tar uansvarlige og direkte skadelige valg for barna sine, enten pga manglende kunnskap eller manglende vilje, ellers ville jo et lovverk rundt for eksempel sikring i bil vært totalt overflødig. 

Da er det en potensielt farlig holdning at ikke bare skal alle som observerer uansvarlig/ulovlig handling klappe igjen og ikke prate med andre om valgene de tar, men de skal heller ikke henvende seg til rette instans som kan gi korrekt informasjon/veiledning eller, om nødvendig, sanksjon. 

Det er forskjell på ytringsfrihet og handlingsfrihet. Disse foreldrene kommer sannsynligvis unna med å bryte loven uoppdaget dersom ingen varsler. Ja, det er deres valg, men de tar det på vegne av barn som ikke kan velge å sikre seg selv. Voksne må gjerne kjøre uten bilbelte så mye de vil for meg, men foreldre eier ikke barna sine til å skalte og valte med som de vil. Barna har selvstendig rett til sikkerhet i bil, nedfelt i loven. I utgangspunktet er det foreldrene som forvalter denne retten, men når foreldrene ikke vil, må samfunnet ta ansvar. 

Kanskje vurderer foreldrene turen til å være trygg nok uten sikring, men da får de stå for det også og forklare sitt ressonement om de blir stoppet i kontroll. Det blir helt på siden å fokusere på hvor urettferdig det er at noen ikke har samvittighet til å observere oppførselen uten å gjøre noe, slik at kontrollen kanskje kommer før, heller enn senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Trøndere1 skrev:

Hva jeg gjør er ikke relevant her. Det er dette med at folk skal absolutt blande seg inn i hvordan vurderinger andre gjør jeg er uenig i. Folk mener at dette er akutt livsfarlig og det er jeg uenig i. Litt forholdene tatt i betraktning selvsagt. Skal du kjøre noen hundre meter fra barnehage og hjem så må dette være en vurdering av foreldrene selv. Så om de velger å bryte loven så er det faktisk deres valg. Men jeg skjønner at de fleste her inne mener at dette er en ting de skal bry seg med og melde til både barnehage barnevern politi og forsvar. Jeg ønsker ikke en sånn utvikling av samfunnet. 

Vel, noen av oss, de fleste vil jeg tro ønsker et samfunn hvor det er lov å bry seg om andres barn enn egne. Om voksne folk vil kjøre uten sikkerhetsbelte så får de bare gjøre det, men barn er faktisk prisgitt at voksne sikrer dem. De har ikke noe "eget valg". 

Anonymkode: df7ca...68b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trøndere1 skrev:

Hva jeg gjør er ikke relevant her. Det er dette med at folk skal absolutt blande seg inn i hvordan vurderinger andre gjør jeg er uenig i. Folk mener at dette er akutt livsfarlig og det er jeg uenig i. Litt forholdene tatt i betraktning selvsagt. Skal du kjøre noen hundre meter fra barnehage og hjem så må dette være en vurdering av foreldrene selv. Så om de velger å bryte loven så er det faktisk deres valg. Men jeg skjønner at de fleste her inne mener at dette er en ting de skal bry seg med og melde til både barnehage barnevern politi og forsvar. Jeg ønsker ikke en sånn utvikling av samfunnet. 

Denne holdningen er faktisk skremmende. Her handler det om sikkerheten til et lite barn. Ikke alle foreldre tar valg som er til det beste for sine barn. Derfor finnes det lover og regler, og instanser som etterser at sikkerhet ivaretas. 

Det har vært politikontroll ved vår barnehage ved flere anledninger, på grunn av observasjoner av foreldre som ikke sikrer barna sine. Heldigvis er det noen som bryr seg om barna og deres sikkerhet. Foreldre kan ikke gjøre som de vil med barna sine, de er pålagt å følge lovverket, som vi har av gode grunner. Det er ikke greit at folk velger å bryte loven, når det har potensielt skadelige konsekvenser for små barn. 

Anonymkode: c916f...b78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trøndere1 skrev:

Hva jeg gjør er ikke relevant her. Det er dette med at folk skal absolutt blande seg inn i hvordan vurderinger andre gjør jeg er uenig i. Folk mener at dette er akutt livsfarlig og det er jeg uenig i. Litt forholdene tatt i betraktning selvsagt. Skal du kjøre noen hundre meter fra barnehage og hjem så må dette være en vurdering av foreldrene selv. Så om de velger å bryte loven så er det faktisk deres valg. Men jeg skjønner at de fleste her inne mener at dette er en ting de skal bry seg med og melde til både barnehage barnevern politi og forsvar. Jeg ønsker ikke en sånn utvikling av samfunnet. 

Om man "skal bare kjøre noen hundre meter" er ikke relevant, du må skjønne at den voksne føreren av bilen utsetter ungen for fare.

Det kan kan komme en fyllekjører eller en annen tulling som ikke respekterer trafikkloven, skjer det da en ulykke så er helt sikkert at ungen på fanget dør. En airbag knekker nakken på en unge lett som bare det, at andre ikke skal blande seg er bare tull.

Vi har et felles ansvar for at samfunnet er trygt og sikkert for alle, hvis noen er så idiotiske at de kjører med en unge på fanget så er det et problem for oss alle.

Hvor mener du at grensen går for når man skal blande seg?, hvis jeg ser en unge som sitter inne i en glodvarm bil en sommerdag skal jeg ikke bry meg?. Hvis en av mine venner finner på at det er en god idè å kjøre i fylla, skal jeg da ikke prøve å ta bilnøklene eller ringe politiet?. 

Anonymkode: 7e119...bd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 13.24, AnonymBruker skrev:

Hver dag. 4 åringen sitter på en pute i passasjersetet. Dette er høyt utdannede og oppegående mennesker. Hva gjør man? Det er jo ikke som om de ikke vet at dette både er farlig og ulovlig, så det hjelper jo ikke å si det til de. Vet at 1 åringen har slitt masse med bilsyke, men det er jo ingen unnskyldning. 

Anonymkode: 377fa...947

At de er høyt utdannede har lite å si 😂

Anonymkode: b0de2...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At de er høyt utdannede har lite å si 😂

Anonymkode: b0de2...37b

Ehm, nei det har mye å si når man skal beskrive hvilke type folk de er. 

Ts

Anonymkode: 377fa...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle hente min sønn til bhg. Det var vinter og glatt . Rett før bhg var en bratt nedover bakke jeg kjørte veldig sakte men allikevel skled bilen neste  sidelengs nedover.

Mot meg kom en pappa med 1 åringen på fanget. Takk og pris gikk det bra, men hvor redd jeg ble. Husker det som det var i går 11 år senere...

 

Anonymkode: cea92...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 19.16, AnonymBruker skrev:

Var ikke planen at de skulle sette opp en politikontroll som kanskje fanger dem på en fremtidig dato? 

Nå skal de rykke ut også, skal det skje over tipstelefonen eller ved at du ringer 112? 

Hva har dette å gjøre med det at det er ordenspatruljer som har trafikkontroller, og ikke etterforskerne som sitter med alvorlige saker?

Sitat

Fordi når et sted blir stort nok så har man store organisasjoner og trafikkontroller må planlegges i forveien. 

Anonymkode: d94e2...302

Hva vet du om det?

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 22.24, Trøndere1 skrev:

Tror du må ringe hver dag i ganske mange uker for at politiet skal gidde å se på dette. Det er i det hele tatt en ikke-sak. 

Det er slett ikke en ikke-sak, men det er jo ingen garanti for at politiet vil prioritere det. Men det bør meldes fra om i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 22.31, Trøndere1 skrev:

Prøv det. Gi oss oppdatering på om vårt politi prioriterer dette. Slike telefoner du snakker om her blir ikke notert engang. Utrolig stort press skal du legge på de for at de skal agere på dette. 

Her for litt siden sto det i en lokalavis at politiet hadde startet med kontroller i et angitt område fordi innbyggere hadde meldt fra om grisekjøring der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 13.00, Trøndere1 skrev:

Hva jeg gjør er ikke relevant her. Det er dette med at folk skal absolutt blande seg inn i hvordan vurderinger andre gjør jeg er uenig i. Folk mener at dette er akutt livsfarlig og det er jeg uenig i. Litt forholdene tatt i betraktning selvsagt. Skal du kjøre noen hundre meter fra barnehage og hjem så må dette være en vurdering av foreldrene selv. Så om de velger å bryte loven så er det faktisk deres valg. Men jeg skjønner at de fleste her inne mener at dette er en ting de skal bry seg med og melde til både barnehage barnevern politi og forsvar. Jeg ønsker ikke en sånn utvikling av samfunnet. 

Skjerp deg. Det er ikke bare "vurderinger" å utsette et lite barn for direkte livsfare.

Barn har faktisk krav på beskyttelse som individer, uavhengig av foreldrenes evner og ønsker. Hvis foreldrene ikke er i stand til å ivareta egne barns rettigheter, så må staten komme på banen.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...