Gå til innhold

Hvordan vet jeg hvilket kjønn nynorsk substantiv har? Ei, ein eller eit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje sunt spørsmål, men jeg har ikke helt fått grepet på dette enda. Har akkurat startet på skole igjen etter ti år og husker null og niks av nynorsk grammatikk. 

La oss ta feks øy. Jeg vet ikke instinktivt om det skal være ei eller ein foran det ordet og dermed vet jeg ikke hvordan det skal bøyes. 

Hvordan finner man ut om det er hann-, hunn- eller intetkjønn? 

Anonymkode: 976fa...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo nøyaktig som på bokmål: du må huske det. Det finnes ingen måte å vite hvilket kjønn substantiv har på norsk. Men de fleste substantiv som er hunkjønn på bokmål er det også på nynorsk. Skal du finne det ut må du slå opp i ordbok.

Anonymkode: 8ae12...037

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det finnes ingen logiske regler for hvilke kjønn substantiv er (ofte er det samme ordet forskjellig kjønn på ulike språk), man må bare lære seg det. Regner med du ikke er norsk?

Alle substantiv på norsk har samme kjønn, uansett om man skriver bokmål eller nynorsk. På bokmål heter det en/ei/et og på nynorsk ein/ei/eit, men reglene er akkurat de samme. Et hus/eit hus, en mann/ein mann. For hunkjønn blir det jo helt likt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er slikt man bare vet 😬

Anonymkode: 39a8d...1b1

Ikke alltid så lett. I Bergen sier vi en til både hunkjønn og hankjønn.  Et er vel greit,  vil tro de fleste hører det naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, ToveM said:

Ikke alltid så lett. I Bergen sier vi en til både hunkjønn og hankjønn.  Et er vel greit,  vil tro de fleste hører det naturlig.

Jeg sier også en til hunkjønn også. Er fra Østlandet. Sier ikke ei mor, men en mor.

Jeg får vel bare se an litt om det egentlig er noe stort problem eller om det er jeg som tar bekymring litt på forskudd. 😅

Anonymkode: 976fa...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det helt likt som på bokmål. Men mens de fleste hunkjønnsord på bokmål kan bøyes som hankjønnsord, de bøyes etter hunkjønnsmønsteret på nynorsk. Husk også på reglene for uregelrette substantiv (de som slutter på "-ing"  og "-nad") f. eks. Er du usikker, så er ordboka din beste venn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler:

Ei jente, jenta, jenter, jentene

Ein gut, guten, gutar, gutane

Dette er hovedregelen. Hunkjønnsord kan i noen tilfeller ha -ar og -ane i flertall. Ei meining, meininga, meiningar, meiningane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks:  Kvisleis gjeng det med guten? Ein sterk og stor kar.

Du hører det hvis du sier ordene til deg selv om det høres riktig ut eller ikke. Ei stor kar høres feil, men ein stor kar klinger bedre.

Anonymkode: 7aa85...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må slå opp i spynorsk mordliste

Anonymkode: 27e26...6b6

Du er en av disse, ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

F. eks:  Kvisleis gjeng det med guten? Ein sterk og stor kar.

Du hører det hvis du sier ordene til deg selv om det høres riktig ut eller ikke. Ei stor kar høres feil, men ein stor kar klinger bedre.

Anonymkode: 7aa85...7c2

Gjør du narr? Kvisleis er et tulleord. Korleis heter det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å si det i bestemt form entall, f. Eks - (den) øya. Slutter ordet på a er det som oftest ho kjønn også på nynorsk. Slutter det på - et =inkjekjønn, - en=hankjønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Arabella said:
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du må slå opp i spynorsk mordliste

Du er en av disse, ja.

Jeg er ikke motstander av nynorsk om det er det du mener 🙂 Bare husker at alle ordlistene på ungdomsskolen hadde fått endra tittelen litt. Og at det var litt morsomt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke motstander av nynorsk om det er det du mener 🙂 Bare husker at alle ordlistene på ungdomsskolen hadde fått endra tittelen litt. Og at det var litt morsomt. 

Jeg er ikke så sikker på om nynorskbrukere synes det er morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 19.38, Snabeltann skrev:

Du kan prøve å si det i bestemt form entall, f. Eks - (den) øya. Slutter ordet på a er det som oftest ho kjønn også på nynorsk. Slutter det på - et =inkjekjønn, - en=hankjønn. 

Dette er den beste strategien, selvfølgelig hvis man ser bort ifra å slå opp i en ordbok.

Da jeg jobba som norsklærer, lærte jeg elevene mine å teste om ordet kan bli sagt med a-endelse i bestemt form. Tar man f.eks. ordet "stol", så vil de fleste være enige om at den stola ikke er en gangbar bøyning - og derfor mest sannsynlig hankjønn på nynorsk. Tester man ordet "stang", får man den stanga som bøyning, og da er det mest sannsynlig hunkjønn på nynorsk.

Det er likevel verdt å nevne at ikke har en følelse av hvilke ord som kan bøyes med a-endelse og ikke. For en bergenser er det f.eks. like unaturlig å si/høre den stola som den stanga. For dem er det stolen og stangen uansett. Da må man kanskje bare be vedkommende tenke seg hvordan en person med a-endelser i sin dialekt, snakker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...