Gå til innhold

Nav er et hån mot det norske velferdssystemet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på nav i går fordi jeg ikke har noe sted og bo. Har en baby under året. Tror dere jeg fikk hjelp? Nei! I andre enden av telefonen møtte jeg en frekk dame. Hun sitter der, jævla byråkraten med all makt i hele jævla verden også ber hun meg om å klare meg selv med de usle 20 000 jeg har klart og spare opp? Ikke ville hun tilby nav-garanti eller noe (de fleste som leier skal jo ha 35 000+ i depositum). Håper hun en dag kan kjenne på følelsen hvordan det er og bo under taket til et annet menneske under nåde og ikke klare å tilby sin lille baby en dritt. Føler livet mitt egentlig er ødelagt. Nav skal jeg hvert fall ikke gå til noe mer. Synes det er rart hvordan noen mennesker kan få hjelp både i hue og ræven, mens jeg som er ærlig om min situasjon skal nærmest bli plassert på gaten MED EN LITEN BABY? Håper du leser dette og skammer deg, nav-konsulent!

Anonymkode: 88988...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yes, NAV sin jobb går ut på å gjøre ting så vanskelig så mulig, dra ut tid, psyke ut folk og spare penger for enhver pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksbehandling skjer ikke per telefon, verken hos NAV eller noen andre. Du må selv sende søknad om stønad, det gjør du via NAVs hjemmesider. De i telefonen kan hjelpe deg med å finne frem til de stønadene som er aktuelle for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Knirke said:

Hvorfor har du ikke en jobb?

Litt vanskelig å ha med baby på jobbintervju, ville jeg tro

Anonymkode: c1c17...c0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Litt vanskelig å ha med baby på jobbintervju, ville jeg tro

Anonymkode: c1c17...c0b

Ok, for å spørre på en annen måte: Hvorfor hadde hun ikke jobb før hun anskaffet en baby? Da hadde hun jo hatt mammapermisjon med lønn.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten så bor du på gata eller så gjør du ikke. I ditt tilfelle høres det ikke ut som du gjør det.

Anonymkode: 49dcc...8ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en tråd hvor folk prøver å herpe. Nei, du er ikke hjemløs. Du sitter på en PC og skriver et innlegg

Anonymkode: 3a02f...c5f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Var på nav i går fordi jeg ikke har noe sted og bo. Har en baby under året. Tror dere jeg fikk hjelp? Nei! I andre enden av telefonen møtte jeg en frekk dame. Hun sitter der, jævla byråkraten med all makt i hele jævla verden også ber hun meg om å klare meg selv med de usle 20 000 jeg har klart og spare opp? Ikke ville hun tilby nav-garanti eller noe (de fleste som leier skal jo ha 35 000+ i depositum). Håper hun en dag kan kjenne på følelsen hvordan det er og bo under taket til et annet menneske under nåde og ikke klare å tilby sin lille baby en dritt. Føler livet mitt egentlig er ødelagt. Nav skal jeg hvert fall ikke gå til noe mer. Synes det er rart hvordan noen mennesker kan få hjelp både i hue og ræven, mens jeg som er ærlig om min situasjon skal nærmest bli plassert på gaten MED EN LITEN BABY? Håper du leser dette og skammer deg, nav-konsulent!

Anonymkode: 88988...287

Hei. Jeg er tidligere Navkonsulent. Det er ikke  sånne som meg setter premissene for hvem som får hjelp eller ikke. Dessuten, hadde du hatt gyldig/godkjent sykdom eller annen fungeringssvikt, ville du stilt sterkere. Mest sannsynlig har de du mener har fått hjelp i  "hue og ræva" en dokumentert grunn til å få mer hjelp enn deg. Navkonsulenter generelt er for overarbeidet til å finne ut av dette på egenhånd. Klarer du ikke selv å ha oversikt må du gå til fastlege og bli henvist videre i systemet. Og da holder det ikke at du har tatt dårlige livsvalg. Det må tyngre årsaker til, så får du hjelp.

Anonymkode: ed65b...3b5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du starter en tråd med hva slags hjelp du kan tenkes å få? Hvis NAV ber deg leve på oppsparte midler er det vel fordi du har søkt om sosialpenger? Har ikke du krav på Overgangsstønad? Det virker kanskje tungt og oversiktlig å sette seg inn i, men du må gjøre jobben selv, med mindre du har en hjelpsom fastlege.

Anonymkode: ed65b...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bo under taket til en annen på nåde er kjipt, men det er ikke så rent uvanlig. Du har 20.00 oppspart, det er en god slump. NAV-garanti skal du bare være glad til for at hun ikke ville gi deg; den garantien har ikke et godt rykte, for å si det sånn. Dine 20.000 oppsparte kroner er langt mer verdt på leiemarkedet enn en navgaranti.

Anonymkode: 84236...07d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV burde vært nedlagt, ca 500 milliarder ville blitt spart og kunne blitt gitt til skattelette til kun de med lav lønn. Så kunne NAV vært nedlagt en gang for alle. Det er et nedverdigende system. NAV utgjør over 30% av hele statsbudsjettet, utgiftene er fullstendig ute av kontroll. Og stadig verre blir etter hver som vi blir flere og flere med norsk pass.

Anonymkode: e91ff...ef6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NAV burde vært nedlagt, .

Anonymkode: e91ff...ef6

Nedlagt og nedlagt, det var å ta hardt i, men det er ingen tvil om at velferdssystemet slik vi ser det i dag vil skrumpe inn til noe langt mindre attraktivt. Det har vært alt for enkelt å motta gratis støtte så langt, selv om man er syk og/eller gammel, men dette vil selvsagt endre seg.

Anonymkode: f5d5e...134

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: start med å søke nav om hjelp, det vil si søk på sosialhjelp skjemaet om krisebolig/ midlertidig bolig hvis du er uten husvære ( og nav kan ikke forlange at du bor hos venner/ familie) de har en plikt til å hjelpe, du skal ha et vedtak på et Evt avslag med en gang for dette er en krisesak. Det er krav til at den boligen de finner til deg skal ha muligheter for å lage mat selv, samt eget baderom så et hotellrom er ikke godt nok. Du kan be om bistand til å finne permanent boligløsninger og de har plikt til å veilede deg på dette. Søk om nav-garanti, det er ikke lov å avslå dette muntlig over telefonen, du skal ha et vedtak som du kan påklage om du ikke er enig.

sist men ikke minst, hvis nav ikke følger loven eller at du ønsker å klage ta kontakt med fylkesmannen. De er tilsynsmyndighet og kan derfor se om det er gjort riktig anvendelse av loven.

mvh tidligere nav ansatt 😊

Anonymkode: cdac5...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt det er ikke noe automatikk i at nav dekker husleie osv når du har oppsparte midler så du må forvente at de skal brukes opp før Evt økonomisk bistand ytes igjennom sosialtjenesteloven.

Anonymkode: cdac5...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, Knirke skrev:

Ok, for å spørre på en annen måte: Hvorfor hadde hun ikke jobb før hun anskaffet en baby? Da hadde hun jo hatt mammapermisjon med lønn.

JEG HAR JOBB, jeg er lærling, men jobben er ræva betalt fordi jeg liksom skal lære mens jeg er på jobb. Har jobbet ræven av meg i ett år så ble jeg gravid.

Anonymkode: 88988...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JEG HAR JOBB, jeg er lærling, men jobben er ræva betalt fordi jeg liksom skal lære mens jeg er på jobb. Har jobbet ræven av meg i ett år så ble jeg gravid.

Anonymkode: 88988...287

Og i denne situasjonen hadde du flere valg. Det er ikke synd i deg.

Anonymkode: dcc50...387

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de har en plikt til å hjelpe, du skal ha et vedtak på et Evt avslag med en gang for dette er en krisesak.

Man kan selvsagt søke, slik at man får avslag og dermed har rett til å klage, samtidig er det NAVs rolle å påpeke at man må prøve alle andre muligheter først. Egenkapital er en mulighet her, dermed vil jobben til den som jobber i NAV være å orientere trådstarter om at hun skal bruke alle andre muligheter først.

Jeg er helt enig i at mye er galt med NAV, samtidig er det mange som har gjort dumme valg i livet, som velger å ta ut frustrasjonen over egne livsvalg, ut mot NAV. Mange roter til livet sitt både økonomisk og på andre måter, og så blir de sure på NAV om de ikke ordner opp for de.

NAV skal være en trygghet for folk som er syke eller som står utenfor arbeidslivet av andre årsaker, og ikke en hoggestabbe for mennesker som selv kan ordne opp i livet sitt.

Anonymkode: 21441...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

JEG HAR JOBB, jeg er lærling, men jobben er ræva betalt fordi jeg liksom skal lære mens jeg er på jobb. Har jobbet ræven av meg i ett år så ble jeg gravid.

Anonymkode: 88988...287

Kom deg til fastlege og søk om overgangsstønad. Snakk på en pen og rolig måte til en NAV-ansatt som kan hjelpe deg om mulighetene du har. 

Anonymkode: ed65b...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...