Gå til innhold

Er du feminist ja? Nei? Og hvorfor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Forumhei
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er feminist kjære deg. 

Anonymkode: 3d2c4...c4e

Nei,nei vennen! 😉 likestiling er vesentlig i feminisme ja, men å si det er det samme er vel... spesielt og feil. Du må lese deg litt opp. Selv om et utrykk går under en bevegelse ( feminisme ) er det ikke det samme. Men ja er du feminist så er du for likestiling men er du for likestilling er du nødvendigvis ikke feminist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:


Definasjonen på feminisme er den samme i dag som den alltid har vært.

"Målsetninger om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar. Både politisk, økonomisk og sosial likestilling av kjønnene. Å være feminist vil altså innebære at man ønsker å utjevne skillene og sørge for at både menn og kvinner blir behandlet på likt grunnlag, løfte kvinner der kvinner blir diskriminert, og kjempe for likeverd og like rettigheter. Både menn og kvinner kan være feminister og feminismen er en av de største og viktigste menneskerettighetsbevegelsene i verden"

"Feminisme er en politisk og kulturell bevegelse for å endre en skjev maktfordeling mellom kjønnene. Dagens feminister kjemper blant annet for retten til selvbestemt abort og retten til å bestemme over sin egen kropp, mot vold og overgrep (deriblant voldtekt) mot kvinner. Universelle kampsaker for feminismen er blant annet kampen mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Tradisjonelt har kampen for lik lønn for likt arbeid vært viktig. Feminisme handler om frihet, likestilling og rettferdighet for alle, hvor ingen skal diskrimineres eller behandles som mindreverdig på grunn av kjønn. Kampen mot patriarkalske holdninger startet på 60- og 70-tallet og som Me too bevegelsen som engasjerte kvinner over hele verden beviste at er like aktuell i 2019. "

De som velger å ikke ville støtte feminisme eller omtale seg som feminist setter altså kjepper i hjulene for likestillingskampen og bidrar ikke til likestilling. Hvordan noen kan si helt uten skam at de ikke støtter feminisme (og blandt annet sakene oppsummert i utdraget over) kan ikke jeg forstå, det blir da kun hyklerst å påstå at de er for likestilling når de motarbeider den største og viktigste bevegelsen som jobber med, og faktisk løser disse problemene. 

Begrepet feminazi er skapt av kvinnehatende menn. Selvom de selv ikke kan se de hatske holdningene dems, så er jo den eneste grunnen til at de er motstandere av feminisme fordi de da ikke uten konsekvenser kan få fortsette å behandle kvinner som de har gjort (undertrykket) 

image.jpeg.f344862fddc4751b328abe7687b86fdd.jpeg


Å se på feminister som noe negativt er samme sak som når det var heksejakt på kvinner som ikke underla seg menns autoritet, menn mente nemlig at kvinner som heller ville behandle andre kvinner med naturmedisin tjente onde ånder bare fordi de ville hjelpe i stedet for at de skulle dra til doktoren som seksuelt misbrukte de som "behandling" (ja, dette gjorde de, kvinner fikk for eksempel beskjed om at en orgasme hos legen ville kurrere psykisk sykdom, og at kvinner som motsatte seg arrangerte ekteskap var vrange og led av hysteria og måtte til legen å få tvangsorgasme). 

"The whole “feminists hate men” thing has been tossed around for quite a long time now.  It’s not new.  The first “feminist” women who began advocating for equal status of women in the US did so in the late 1700’s, but it didn’t really pick up steam until the late 1800’s.What crazy radical things were these man-haters asking for?  Primarily, the rights to own property, to attend college, and to vote.

In response to these requests, they were were labeled as anti-family, anti-God, and anti-men radical hedonists.  That labeling has continued to today, because — surprise! — a group with a lot of power (men) tends to do whatever it can to maintain that power (dismiss equal rights as radical)."

Hvorfor tror folk at feminister er "nazier" som hater menn når det ikke er sant? Fordi folk er irrasjonelle og lette å hjernevaske. Man ser hvordan disse holdningene først og fremst stammer fra internett, og ikke fra den virkelige verden. Det stammer fra forumer som hater kvinner, og derfra sprer memer og holdninger seg til andre populære plattformer, og folk biter på. Det er samme effekten som skjer når jenter jevnlig ser Kardashians på TV og følger botox-bloggere på instagram, og begynner å innbille seg at det er sånn utseende som er normalt og får behovet for å fikse på utseendet selv. Det er samme effekten som skjer når menn som får tilhørighet til en gruppe eller et nettverk gradvis blir formet av rasistiske holdninger og plutselig går å skyter i en moské. 

For øvrig er det jo også ganske gaslighting (undertrykkende manipulasjon) av kvinnebevegelsen å sammenligne det med nazismen i det hele tatt. Nazismen har drept millioner av mennesker, mens kvinnekampen har reddet livet til millioner av kvinner.  Det at feminazi også har blitt et ord på feminister er enda et desperat forsøk av kvinnehatende menn på å beholde makta ved å sverte de som ikke vil gjøre som de vil lenger. Vi ser samme greia med reaksjonen til menn når de sjekker opp en jente og blir avvist, og plutselig går rundt å sprer til folk at hun er en hore og en bitch. 

Anonymkode: de65e...3b2

Teori og praksis er to helt forskjellige ting. Feministene idag er feige. De tar kun opp kampen om det er hos sine "egne". Bare det gjør at mange ikke liker feminister.

Selve ordet er i tillegg lite inkluderende. Hvis du var mann og uskyldig anklaget for voldtekt, kunne du ha stolt på at de som høylytt kaller seg feminister var villige til å høre begge sider av saken? Det ligger jo i navnet hvilket kjønn de tar siden til.

Menn som var med på å undertrykke kvinner (i Norge) holder på å dø av høy alder. Lar du det gå ut over uskyldige skaper man ikke annet enn forrakt. 

Det er helt irrelevant hva man "vil" ordet skal bety. Fakta er at mange forbinder ordet med noe negativt. 

Menn og kvinner er mennesker som begge er kapable til like mye styggeskap, og til like mye godt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mann og anser meg ikke som feminist. Har ikke noe imot likestilling, men jeg har lite interesse for politikk og -ismer.  Er over 30 og har aldri stemt ved valg og er likegyldig til hvem som sitter med makta og hva de finner på. 

 

Anonymkode: c4eca...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminismen har gått altfor langt. Det finnes en mellomting. 

Anonymkode: 38d66...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feminismen har gått altfor langt. Det finnes en mellomting. 

Anonymkode: 38d66...34b

Hva er en mellomting? Hvordan kan likestilling gå for langt?

Anonymkode: d717a...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinne, 24 og for likestilling. Vil ikke kalle meg selv feminist om jeg blir spurt.

Anonymkode: 6a708...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forumhei
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en mellomting? Hvordan kan likestilling gå for langt?

Anonymkode: d717a...fc3

Feminisme har gått for langt sa han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som mener at feminisme er kun én ting (likestilling) framstår som kunnskapsløse. Feminismen har eksistert lenge. Den tredje bølgen kom på 70-tallet, og er selv den jeg identifiserer meg med - bortsett fra dets aversjon mot nøytral forskning på kjønnene for å unngå biologisk determinisme (helt forståelig at de måtte ta det grepet mtp hvordan situasjonen var da). 

Dagens feminisme er spredt over et stort spekter, og det virker mer som en hersketeknikk å si 'så lenge du er for likestilling er du feminist'. I beste fall er man bare kunnskapsløs.

Personlig er jeg for like muligheter uavhengig kjønn, klasse og etnisitet, men vil virkelig verken identifisere eller bli ansett som dagens definisjon på feminisme. Det er en paraplybetegnelse som inkluderer grupperinger jeg er motstander av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2019 den 7.42, AnonymBruker skrev:

😂

Deg: 

Bilderesultat for feminism no thanks i prefer equality

:kari:

Anonymkode: de65e...3b2

Nå er det forskjell på "vann" og H2O.

  • Det du får i springen, som du kaller vann, er ikke rent H2O, men består av vann med mineraler og urenheter.
  • H2O er også flytende, is og gass, vann er flytende form. 
  • H2O leder ikke elektrisitet, men det gjør vann (på grunn av vannet består av mineraler og urenheter).

 

Anonymkode: 2f6d0...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 1.06, Grandidosa83 skrev:

Spennende. Har du en kilde til dette? Jeg har aldri opplevd å bli kvotert noen steder for å være helt ærlig. Og jeg har i grunn ikke opplevd at noen av mine mannlige venner har blitt kvotert. Det må jo være enkelt for deg å vise til noen konkrete eksempler på dette også.

Spennende å høre at du ikke har opplevd dette selv. Imidlertid er ikke anekdotiske historier så interessant i denne sammenhengen. Det er strukturene vi er interessert i, og hvordan de kan endres.

https://www.nrk.no/norge/mannlige-toppledere-har-begynt-a-forsta-hvorfor-de-har-sa-fa-kvinnelige-kolleger-1.13942242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart jeg er! I en verden hvor kvinner fortsatt ikke har de samme grunnleggende menneskerettigheter som menn så er jeg selvsagt feminist. 

I Norge har vi det bra - men det betyr ikke at vi verken er i mål eller at feminisme/likestilling har gått for langt. Hva som menes med "gått for langt" har jeg alltid lurt på, uten at noen hittil har greid å gi et godt svar. 

Det er veldig vanlig (og ser det her og) å kritisere feminister i vesten for at de ikke "tar tak i" elendigheten i andre land. Men det gjør vi jo! Mange er faktisk opptatt av apartheid regimet i SaudiArabia og tilliggende herligheter, jobber mot at småjenter skal påtvinges hijab og for at man skal håndhilse uavhengig av kjønn. Mange av oss er opptatte av å styrke kvinners rettigheter generelt - i dagens verden er det et ganske sterkt "back lash" hva gjelder å faktisk svekke kvinners rettigheter i internasjonale konvensjoner. 

For meg er det helt utrolig at noen skal mene at i en verden hvor kvinners menneskerettigheter forsøkes svekket på "familieverdienes" alter, hvor vatikanet og andre religiøse stater gjør alt de kan for å hindre kvinner i feks ikke bli gravide, så er det ikke behov for feminisme. Det er det i aller høyeste grad! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Forumhei skrev:

Feminisme har gått for langt sa han...

Feminisme handler jo om likestilling, så spør igjen, hvordan kan likestilling gå for langt?

Anonymkode: d717a...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feminisme handler jo om likestilling, så spør igjen, hvordan kan likestilling gå for langt?

Anonymkode: d717a...fc3

Det går inn under feminismen ja, spør igjen hvorfor leser du ikke kommentaren hans😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes feminister fokuserer for mye på kvinners rett og at det ikke er forskjell på kvinner og menn. Jeg tror det er biologiske forskjeller på kvinner og menn og er mer opptatt av like muligheter for alle. Vi er ikke der enda, men jeg klarer ikke å identifisere meg med feministers kamp og argumenter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, Kalevala skrev:

Spennende å høre at du ikke har opplevd dette selv. Imidlertid er ikke anekdotiske historier så interessant i denne sammenhengen. Det er strukturene vi er interessert i, og hvordan de kan endres.

https://www.nrk.no/norge/mannlige-toppledere-har-begynt-a-forsta-hvorfor-de-har-sa-fa-kvinnelige-kolleger-1.13942242

Det er et poeng å påpeke dette, fordi det virker å være mangel på konkrete beviser for at en type uformell "kvotering" av menn finner sted i dagens Norge. Selv i denne lenken viser man til ingen konkrete beviser på at slik forbigåelse, og konkluderes til og med av intervjuobjektet at rekrutteringsmåtene brukt "kanskje" har noe å si. Dette er ganske spektakulært i et land hvor vi har en av verdens mest progressive likestillingslover m/fokus på kvinner som formål. Rent logisk er det åpenbart at en strukturell mannsdrevet uoffisiell manne-kvotering ville ha ført til en rekke saker i rettsvesenet og media. LO, SV, Rødt, Kvinnegruppa Ottar osv hadde fått saken fremst i alle aviser i landet - men akk.. så stille det er..

Dette er ganske bekymringsfullt ettersom som man da fører en lovfestet forskjellsbehandling av menn ved bruk av kvotering til jobber og kjønnspoeng til studier basert utelukkende på indisier.

Min påstand er at slike saker ikke foreligger i særlig grad fordi dagens generasjoner er oppvokst i et helt annet klima de født før krigen. Ja, kanskje man plukker menn fordi det er de som er aktuelle innenfor søkermassen. Din egen lenke viser at problemet med mangel på kvinnelige søkere ligger stabilt i løpet av disse årene. Kan det tenkes at færre kvinner enn menn faktisk ønsker en slik type jobb? Hvis man faktisk ikke evner å søke på jobbene, kan man vel ikke forvente å bli vurdert til dem?

Å endre samfunnsstrukturer er fornuftig hvis det er snakk om et beviselig problem. Men ta eksempelet med forsvaret: Er det virkelig slik at vi skal tro at det finnes like mange kvinner som menn som faktisk ønsker en karriere her? Sitter feminister og dirrer av irritasjon fordi de faktisk vil tilbringe halve livet ute i felten, eller er det mer pga en indignasjon pga statistikken ikke sier 50% fordeling av kjønnene? Det er bra alle som vil, og oppfyller satte krav, kan gjennomføre førstegangstjeneste i dag. Og de som vil gå videre med en karriere må bare gjøre det. 

Alle rasjonelle mennesker er for like muligheter for alle mennesker. Å være mann som har hatt kvinnelig (og flinke) ledere i hele karrierene, har ingenting imot kvinnelige ledere osv.. så er det vel naturlig å be om beviser på at kvinner faktisk blir negativt forskjellsbehandlet av denne usynlige manneorganisasjonen (som mange av oss menn aldri har hørt om) og at man faktisk ikke bare velger annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feminisme handler jo om likestilling, så spør igjen, hvordan kan likestilling gå for langt?

Anonymkode: d717a...fc3

Tenk deg du hadde en sønn på 19-20 år som mistet studieplassen sin pga kjønnspoeng. Kunne du sett ham i øynene og sagt : "Din rolle i det patrialske hierarkiet har gjort at en mindre kvalifisert kvinne fortjener plassen din. Dette støtter jeg. Jeg mener du, i løpet av dine barneår, har opparbeidet en andel av menns kollektive skyld for kvinners situasjon og derfor må tåle deg forbigått."?

Tullete eksempel, men rent faktisk det mange menn, og noen kvinnelige vetrinærspirer, opplever årlig.  Det er også essensen i det verdenssynet feminister forfekter. Man driver en form for gruppetenkning og skyldfordeling som rasjonelt sett ikke kan forsvares.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, regine skrev:

I Norge har vi det bra - men det betyr ikke at vi verken er i mål eller at feminisme/likestilling har gått for langt. Hva som menes med "gått for langt" har jeg alltid lurt på, uten at noen hittil har greid å gi et godt svar. 

Det enkle svaret ligger rett foran deg. Man har gått for langt fordi man tildeler alle menn et overordnet og kollektiv skyld for kvinners problemer. Et kollektivt ansvar som får konsekvenser på individnivå. Hvordan ellers kan man forsvarer lovbestemmelser som på generelt grunnlag sier at kvinner kan og skal forfordeles menn med tanke på studieplasser(kjønnspoeng) og senere jobbmuligheter(kvotering)?

De aller fleste som rammes av dette (unge voksne menn) har jo aldri hatt mulighet til å tråkke kvinner ned. Tvert imot er det færre av dem som fullfører videregående og de gjør det med dårligere karakterer. DE må bære konsekvensene av en feministisk politikk som virker å ha hengt seg opp i statistisk likhet i utfall (med mindre det går i favør kvinner) fremfor like muligheter og likeverd.

Vi som er født på 70-80-90-00 tallet hadde mødre og et skolevesen som var frigjorte og lærte oss at kjønnene har lik verdi og bør ha like muligheter. Vi opplever ikke likestilling som en kampsak fordi vi anser det for å være en selvfølgelighet. Da blir det virkelighetsfjernt å stadig vekk få høre at vi er en del av et "patrialsk hierarki" som fortjener å bli forskjellsbehandlet.

At ikke de erklærte feministene skjønner dette forstår ikke jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...