Gå til innhold

Når det lyner...


Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Kan jeg dusje når det lyner og tordner, eller er det farlig?

Forutsetn: Jeg tar ikke i blandebatteriet. Huset har vanlig lynavleder.

Hilsen lettskremt Olaug som hører at det buldrer nå.

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed av en elektriker for mange år siden at å dusje i sånt vær ikke er så lurt. Han gjorde det ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er en av "reglene" ang. hva en ikke bør gjøre når det lyner og kanskje slår ned. Jeg dusjer ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan man ikke dusje når det lyner og tordner?

Anonymkode: 26dc4...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.aftenposten.no/bolig/i/jdgyXb/Er-det-farlig-a-lade-elbilen-eller-a-dusje-nar-det-lyner-Ekspertene-svarer

2. Bading og dusjing

– Dette var et mer aktuelt spørsmål før hvor det var færre sikkerhetsbarrierer og dårligere kompetanse på el-sikkerhet. I dag er det ikke farligere å bade eller dusje enn å gjøre andre ting i huset når det lyner. Men det er klart at det, som med andre ting, finnes unntak også her. Er det noe feil med elanlegget i huset, kan du få støt mens du dusjer eller bader. Men med dagens regelverk og elektriske anlegg skal det ikke være noe fare forbundet med å dusje eller bade inne under lyn- og tordenvær, sier Rygh Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med å dusje i tordenvær har ikke noe med det elektriske anlegget å gjøre. Problemet oppstår hvis lynet slår ned i huset og følger vannrørene ned til bakken. Det har skjedd at folk har blitt truffet av lyn på denne måten, men de aller fleste som blir truffet har vært ute.

Anonymkode: a7dbe...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren med å dusje i tordenvær har ikke noe med det elektriske anlegget å gjøre. Problemet oppstår hvis lynet slår ned i huset og følger vannrørene ned til bakken. Det har skjedd at folk har blitt truffet av lyn på denne måten, men de aller fleste som blir truffet har vært ute.

Anonymkode: a7dbe...788

med vannrør av plast, er kanskje risikoen mindre...

men fra Sintef:

https://www.tek.no/artikler/dette-bor-du-gjore-og-ikke-gjore-nar-det-lyner/191669

  1. Ikke bad når det lyner
    Ifølge forskerne kan et lyn som treffer vann fordele strøm på flere tusen ampere i vannet. De anbefaler heller ikke bad i badekar, ettersom lynnedslag kan følge vannledningene i huset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...