Gå til innhold

Flere som ikke vet hvilket parti de skal stemme på i kommunevalget?


KevinLevrone

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest nesten hvert eneste kommune-og fylkesprogram hos alle partiene foruten noen få. I de store linjene er det veldig likt, «alle» går inn for økt klimainnsats- og fokus, de største partiene har veldig mye likt og jeg føler at jeg får mye av det samme uansett hvilket parti jeg velger. Bare Liberalistene skilte seg markant ut. Da var det større forskjell på stortingsprogrammene. Jeg tenkte at jeg først kun skulle vurdere partiene på bakgrunn av kommune-og fylkesprogrammet, men jeg vet ikke om jeg klarer å fatte noen klar avgjørelse basert på de programmene. Kan jeg da bruke stortingsprogrammene og de øvrige standpunktene som utsilingskriterium? Da blir det litt enklere. Eller er kommune- og fylkesvalg helt adskilt fra stortingsprogrammene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse

Finn kommunen din på VGs valgomat. Den gjør det enkelt å se hva de mener om de samme temaene og finne ut hvem du er mest enig med. Ellers kan du jo lese kommunestyrereferatene og partienes alternative budsjett for kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man kan ta med stortingsprogrammene i vurderingen. Det gir jo et veldig helhetlig bilde av partiene. 

Ellers støtter jeg kommentaren over her med at du også kan bruke valgomaten til VG. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barberblad

VG og NRK har greie valgomater. Jeg fikk samme svar på begge. Visste på forhånd hva jeg skulle stemme på fylkesvalget, kun kommunen som gjensto. 

Og ja, stortingsprogrammene bør også tas med. 

Du kan også ta litt elimineringsmetode. Sett opp partiene, og stryk de du er helt uenige med.

Er du høyresiden (blå)? Da stryker du ap, sv, sp og rødt og kanskje mpg. 

Er du på venstre (rød)? Da stryker du høyre, FrP, venstre og KrF. 

Fnb er det ikke sikker du har lokalt. 

Også kan du ta de deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
10 timer siden, Barberblad skrev:

VG og NRK har greie valgomater. Jeg fikk samme svar på begge. Visste på forhånd hva jeg skulle stemme på fylkesvalget, kun kommunen som gjensto. 

Og ja, stortingsprogrammene bør også tas med. 

Du kan også ta litt elimineringsmetode. Sett opp partiene, og stryk de du er helt uenige med.

Er du høyresiden (blå)? Da stryker du ap, sv, sp og rødt og kanskje mpg. 

Er du på venstre (rød)? Da stryker du høyre, FrP, venstre og KrF. 

Fnb er det ikke sikker du har lokalt. 

Også kan du ta de deretter. 

Stryker man KrF om man er rød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
11 timer siden, KevinLevrone skrev:

Jeg har nå lest nesten hvert eneste kommune-og fylkesprogram hos alle partiene foruten noen få. I de store linjene er det veldig likt, «alle» går inn for økt klimainnsats- og fokus, de største partiene har veldig mye likt og jeg føler at jeg får mye av det samme uansett hvilket parti jeg velger. Bare Liberalistene skilte seg markant ut. Da var det større forskjell på stortingsprogrammene. Jeg tenkte at jeg først kun skulle vurdere partiene på bakgrunn av kommune-og fylkesprogrammet, men jeg vet ikke om jeg klarer å fatte noen klar avgjørelse basert på de programmene. Kan jeg da bruke stortingsprogrammene og de øvrige standpunktene som utsilingskriterium? Da blir det litt enklere. Eller er kommune- og fylkesvalg helt adskilt fra stortingsprogrammene?

Partiprogrammene er ren skryting av hva de vil gi. Det er mye av det samme. Rent lureri fra ende til annen når alle skriver/ vinkler det til at alle vil bedre miljøet, gi noe til barn og unge, styrke kollektivtilbudet og forbedre helsetilbudet. 

De gir med den ene armen og tar det dobbelte med den andre. Det burde være obligatorisk å skrive opp hva de vil finansiere det med hver gang de skal gi noe. Alle vil GI (hvertfall i partiprogrammet, men helst ikke i praksis) , men hva vil de TA? 

Jeg er usikker. Det blir hvertfall ikke blått eller MDG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barberblad
53 minutter siden, theTitanic skrev:

Stryker man KrF om man er rød?

Min mening er det ja. Noen vil si at de er mer rød, og det var de under Hareide. De samarbeider med de blå i regjering, og de har en meget konservativ leder i Ropstad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det første kommunevalg rett før kommunesammenslåingen trår i kraft til nyåret, så om å gjøre å stemme på en bra lokalpolitiker  fra min «gamle» kommune for min del, mer en hvilket parti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2019 at 8:07 AM, theTitanic said:

Stryker man KrF om man er rød?

Ja, de er mer blå enn rød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
39 minutter siden, Arna2 skrev:

Ja, de er mer blå enn rød...

Da lærte jeg noe i dag og. I tillegg er de religiøse og henger på abortsaken. Mange ulemper altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er en av de som ikke vet. På den ene siden er partiprogrammene i det store og det hele ganske like. På den andre siden er jeg skuffet over det partiene har stemt for i et par veldig viktige saker for meg. Kun 1 parti stemte imot og det er partiet jeg er minst enig med i alt annet. Så jeg tror det blir blankt fra meg i år eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...