Gå til innhold

Noen som kan gi et godt råd til mitt dilemma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utrent med ti kilo overvekt som (på grunn av lungesykdom) skal begynne å trene styrke. Jeg trente styrke for første gang i mitt liv i forrige uke 

Samtidig med styrketrening, skal jeg gå ned ti kilo i vekt.  Så for meg er det med vektnedgang viktig nå.

Problemet mitt er at det ikke skal så mye til på meg,før jeg får muskler.

Hun som lærte meg styrketrening påpekte hvor sterk jeg var i bena til å aldri ha trent. For det viser seg at jeg var langt sterkere enn henne (og hun trener mye) leggene mine er forøvrig sterkere enn lårene. Hun påpekte dette også. Og jeg ble også overrasket. 

Men dette er ikke noe gøy for meg. For hvis jeg har lange perioder hjemme med fysisk arbeid, så tar det ikke lang tid før mennene på jobb påpeker at fyyyy søren du har større muskler enn meg, jo.  Så  trolig har det noe med genetikk å gjøre.

Har alltid vært flau over store legger og store overarmer.  Og jeg føler meg ikke så veldig heldig.  Bortsett fra mange tror jeg veier mindre enn det jeg faktisk gjør (min bmi ligger desverre på over 30) Jeg bare håper på å bli ti kilo mindre nå.

En ting er å være sterk når man aldri trener. Men hva vil da skje når jeg nå skal begynne å trene? 

Nå som målet er å gå ned i vekt, er jeg livredd for en ting: hva hvis jeg blir demotivert av å gå ned i vekt hvis muskelmassen øker? 

Jeg vil fryktelig gjerne gå ned inntil en kilo i uken. Og vet såpass mye om kosthold at jeg vet jeg vil klare det. Gikk ned tyve kilo i vekt for mange år siden. Og den gang gikk jeg bare turer. Nå skal jeg altså trene styrke. Og det gjør meg litt småfortvilet med hensyn til vektnedgang.

nå som jeg skal begynne med å trene styrke,så er jeg livredd for at jeg mister motivasjonen vedrørende vektnedgang. For jeg mister da kontrollen på hvor mye som er muskler og hvor mye som er fett hvis jeg ender opp med å øke vekt på grunn av  muskler Og jeg VIL gjerne gå ned ti kilo.  Dette skal gjøres på tre måneder. 

Så hva er det beste rådet? Hvis jeg ikke ønsker å kaste badevekta (for det vil jeg helst ikke). 

Skal jeg vente med styrketrening i tre måneder, til jeg er fornøyd med vekten? 

Eller er det slik at en vektøkning via muskler ikke vil være så stor i løpet av tre måneder, hvis jeg lever på kaloriunderskudd? 

Hvor mange kilo i muskler kan man regne med å legge på seg i løpet av tre måneder? Hvis man trener styrke tre ganger i uken? Hva er vanlig? 

Bør jeg slutte med å spise proteiner? Vil det hjelpe? Jeg har alltid elsket mat med mye proteiner. Og når jeg fører matdagbok, ligger jeg daglig langt, langt over det som er anbefalt. Kan kutt i proteininntak hjelpe? 

Jeg har ingen ting i mot å kanskje senere gå bevisst inn for å få definerte muskler. Men det vil jeg aller helst gjøre når jeg veier mindre 😔

Beklager langt innlegg. Men jeg synes at det er så vanskelig å forklare dilemmaet mitt. Ta også forbehold om at jeg ikke har noe kunnskap om dette temaet 

Jeg er 167 høy og veier 83 kilo (hvis det har noe å si). Takker for tålmodigheten og eventuelle svar. 

🙂

Anonymkode: 04d7a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går i kaloriunderskudd er det vel umulig å bygge muskler - altså, du kan bli sterkere, men ikke større. Så lenge du fokuserer på slankingen tror jeg dette går veldig greit!

Anonymkode: ce4d1...ecb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går i kaloriunderskudd er det vel umulig å bygge muskler - altså, du kan bli sterkere, men ikke større. Så lenge du fokuserer på slankingen tror jeg dette går veldig greit!

Anonymkode: ce4d1...ecb

Tusen takk for svar. Nå ble jeg glad.  Det er interessant det du sier. Håper at det stemmer 🙂.

Hvorfor er det umulig å bygge muskler på kaloriunderskudd forresten? Noen som kan lære meg litt opp i hvordan det fungerer der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar. Nå ble jeg glad.  Det er interessant det du sier. Håper at det stemmer 🙂.

Hvorfor er det umulig å bygge muskler på kaloriunderskudd forresten? Noen som kan lære meg litt opp i hvordan det fungerer der? 

Kroppen trenger et overskudd av energi (kalorier) for å bygge muskler

Anonymkode: 1f236...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du starter  i feil ende hvis målet er å gå ned i vekt. 
Da må du først og fremst legge om kostholdet ditt. Så trene kondisjon , IKKE styrke. 
Når du har nådd idealvekta di kan du gå inn for å trene styrke, før den tid bør du bare gjøre veldig lette styrke øvelser en gang i blandt men holde fokuset på kondisjon ellers går du aldri ned

Anonymkode: 4a022...045

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da må du først og fremst legge om kostholdet ditt. Så trene kondisjon , IKKE styrke. 
Når du har nådd idealvekta di kan du gå inn for å trene styrke, før den tid bør du bare gjøre veldig lette styrke øvelser en gang i blandt men holde fokuset på kondisjon ellers går du aldri ned

Nei nei nei. Det der er old school informasjon som har vist seg å ikke nødvendigvis stemme. Det er én av måtene å gå ned på, ja. Men; du kan også gå ned i vekt ved å trene styrke, da sterke muskler øker forbrenningen din. Tren så tungt du orker du, ikke tenk på det denne brukeren sier TS :)

Ellers kan jeg absolutt anbefale HIIT trening for vektnedgang! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er så feil som man får det...

Styrketrening øker basalforbrenningen og er absolutt det beste når man skal ned i vekt.

Kombinert med lavere inntak av kalorier er det riktig vei til vektnedgang.

Anonymkode: cf049...127

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du vil trene styrke jeg da..  

Spis lavkalori. Gå tur. Tren pulsøkning som feks intervaller. Ikke oppoverbakke så du får mer muskler i leggene da. Bicycle crunches er effektive og gir magemuskler men ikke legg/arm. Og å ligge på rygg og hev/senk rake bein. 

Anonymkode: e693c...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur eller jogg istedet!

Vektnedgang er 90% kosthold og 10% trening 😊

Anonymkode: 114f2...941

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis lavkalori. Gå tur. Tren pulsøkning som feks intervaller. Ikke oppoverbakke så du får mer muskler i leggene da. Bicycle crunches er effektive og gir magemuskler men ikke legg/arm. Og å ligge på rygg og hev/senk rake bein. 

Jeg skjønner godt hvorfor så mange trener styrke!

1. Det styrker skjelettet, som gjør deg mer robust mot skader

2. Det øker forbrenningen din, så man kan spise mer uten å legge på seg

3. Man blir sterkere, og kan klare mer i hverdagen

4. Det kan motvirke stress

5. Man strammer opp kroppen 

++++ masse mer positive ting :) 

Jeg har gått ned ganske mye ved å ha et kaloriunderskudd samtidig som jeg har trent styrke. Har blant annet gått fra 30 kg til 42,5 kg i benkpress, fra 40 til 65 kg i markløft, fra 8 til 17,5 kg i enhåndsroing osvosv - kroppen blir sterkere samtidig som jeg har mistet fett! 

Det skal for øvrig sies at det er vanskelig å bli veldig mye sterkere på kaloriunderskudd, men fordi man ikke har trent styrke tidligere, vil man uansett bygge muskler i et kaloriunderskudd. Det kan jeg selv stå for siden jeg har gjort det :) 

Ikke vær redd for å bygge muskler, TS! Jeg er stolt av de musklene jeg har fått, fordi jeg kan se og føle endringer i kroppen. Jeg har strammere rumpe, lår, klarer å løfte tyngre og jeg er mye mer positiv til egen kropp enn jeg var tidligere. Dessuten er det mange som bruker flere år (som kvinne) å få synlige muskler, og da har de gjerne trent 5 - 6 dager i uka, veldig tunge økter osvosv :)

Anonymkode: 54ec2...b2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tilføye at om man trener styrketrening når man går ned i vekt, er det også lettere å holde vekta etter du har gått ned det du vil. Basalforbrenningen din går nemlig ned når du går ned i vekt, og derfor er det så mange som legger på seg igjen etter endt vektnedgang. Ved styrketrening kan du øke forbrenningen, som nevnt, og opprettholde den :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur eller jogg istedet!

Vektnedgang er 90% kosthold og 10% trening 😊

Anonymkode: 114f2...941

Mer enn det også.

Anonymkode: 1101e...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt. Jeg MÅ trene styrke pga lungesykdom.  Og det å endre kostholdet har jeg ingen problemer med.Kondisjon skal jeg selvfølgelig også trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at jeg på død og liv VIL trene styrke. Men nå er jeg på lungerehabilitering på grunn av kraftig astma. Og  det å trene styrke er veldig lurt for de fleste lungesyke.

Når jeg kommer ut herfra har jeg fått tilbud om tre måneder med trening. Og jeg har også egne planer  om å gå ned i vekt. Kommer til å gå tur osv ved siden av styrketrening. 

Men var veldig usikker på om jeg burde takke ja til styrketrening. Pga det jeg beskrev i hovedinnlegget 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt hvorfor så mange trener styrke!

1. Det styrker skjelettet, som gjør deg mer robust mot skader

2. Det øker forbrenningen din, så man kan spise mer uten å legge på seg

3. Man blir sterkere, og kan klare mer i hverdagen

4. Det kan motvirke stress

5. Man strammer opp kroppen 

++++ masse mer positive ting :) 

Jeg har gått ned ganske mye ved å ha et kaloriunderskudd samtidig som jeg har trent styrke. Har blant annet gått fra 30 kg til 42,5 kg i benkpress, fra 40 til 65 kg i markløft, fra 8 til 17,5 kg i enhåndsroing osvosv - kroppen blir sterkere samtidig som jeg har mistet fett! 

Det skal for øvrig sies at det er vanskelig å bli veldig mye sterkere på kaloriunderskudd, men fordi man ikke har trent styrke tidligere, vil man uansett bygge muskler i et kaloriunderskudd. Det kan jeg selv stå for siden jeg har gjort det :) 

Ikke vær redd for å bygge muskler, TS! Jeg er stolt av de musklene jeg har fått, fordi jeg kan se og føle endringer i kroppen. Jeg har strammere rumpe, lår, klarer å løfte tyngre og jeg er mye mer positiv til egen kropp enn jeg var tidligere. Dessuten er det mange som bruker flere år (som kvinne) å få synlige muskler, og da har de gjerne trent 5 - 6 dager i uka, veldig tunge økter osvosv :)

Fint skrevet og veldig oppløftende, 🙂 kan jeg spørre om hvor mye du gikk ned i snitt i uka,til tross for muskelbygging? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk om de kan måle kroppssammensetningen din underveis der du skal trene , det er fettprosenten du vil at skal synke...synker den er vel vekten uvesentlig? Muskler har større tetthet enn fett og veier derfor mer 💪

Anonymkode: 14a70...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undersøk om de kan måle kroppssammensetningen din underveis der du skal trene , det er fettprosenten du vil at skal synke...synker den er vel vekten uvesentlig? Muskler har større tetthet enn fett og veier derfor mer 💪

Anonymkode: 14a70...f2e

Har tenkt tanken 🙂 undersøkte kroppsammensetningen for mange år siden, på grunn av at jeg følte at jeg gikk for fort ned i vekt (da var jeg langt større enn det jeg er nå). Og sammensetningen var utrolig nok ganske bra. Bortsett fra at jeg hadde mer muskler på venstre side enn høyre.  Aner ikke hvorfor. 

Men du har ett poeng her som jeg har glemt. Nemlig fettprosent! Så da tenker jeg at jeg rett og slett gir meg selv en tre måneders frist. Der jeg gjør maksimalt ut av det. Også tar jeg en måling etter tre måneder. For så å justere tingenes tilstand etter resultatet 🙂 genialt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei nei. Det der er old school informasjon som har vist seg å ikke nødvendigvis stemme. Det er én av måtene å gå ned på, ja. Men; du kan også gå ned i vekt ved å trene styrke, da sterke muskler øker forbrenningen din. Tren så tungt du orker du, ikke tenk på det denne brukeren sier TS :)

Ellers kan jeg absolutt anbefale HIIT trening for vektnedgang! 

Jaaaaaa! HIIT -trening er også noe jeg nå har stiftet bekjentskap med. Og det er veldig gøy! 🙂 Har planlagt å trene intervaller hver dag i forbindelse med tur osv. For så å trene styrke etterpå (tre ganger i uken). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrent med ti kilo overvekt som (på grunn av lungesykdom) skal begynne å trene styrke. Jeg trente styrke for første gang i mitt liv i forrige uke 

Samtidig med styrketrening, skal jeg gå ned ti kilo i vekt.  Så for meg er det med vektnedgang viktig nå.

Problemet mitt er at det ikke skal så mye til på meg,før jeg får muskler.

Hun som lærte meg styrketrening påpekte hvor sterk jeg var i bena til å aldri ha trent. For det viser seg at jeg var langt sterkere enn henne (og hun trener mye) leggene mine er forøvrig sterkere enn lårene. Hun påpekte dette også. Og jeg ble også overrasket. 

Men dette er ikke noe gøy for meg. For hvis jeg har lange perioder hjemme med fysisk arbeid, så tar det ikke lang tid før mennene på jobb påpeker at fyyyy søren du har større muskler enn meg, jo.  Så  trolig har det noe med genetikk å gjøre.

Har alltid vært flau over store legger og store overarmer.  Og jeg føler meg ikke så veldig heldig.  Bortsett fra mange tror jeg veier mindre enn det jeg faktisk gjør (min bmi ligger desverre på over 30) Jeg bare håper på å bli ti kilo mindre nå.

En ting er å være sterk når man aldri trener. Men hva vil da skje når jeg nå skal begynne å trene? 

Nå som målet er å gå ned i vekt, er jeg livredd for en ting: hva hvis jeg blir demotivert av å gå ned i vekt hvis muskelmassen øker? 

Jeg vil fryktelig gjerne gå ned inntil en kilo i uken. Og vet såpass mye om kosthold at jeg vet jeg vil klare det. Gikk ned tyve kilo i vekt for mange år siden. Og den gang gikk jeg bare turer. Nå skal jeg altså trene styrke. Og det gjør meg litt småfortvilet med hensyn til vektnedgang.

nå som jeg skal begynne med å trene styrke,så er jeg livredd for at jeg mister motivasjonen vedrørende vektnedgang. For jeg mister da kontrollen på hvor mye som er muskler og hvor mye som er fett hvis jeg ender opp med å øke vekt på grunn av  muskler Og jeg VIL gjerne gå ned ti kilo.  Dette skal gjøres på tre måneder. 

Så hva er det beste rådet? Hvis jeg ikke ønsker å kaste badevekta (for det vil jeg helst ikke). 

Skal jeg vente med styrketrening i tre måneder, til jeg er fornøyd med vekten? 

Eller er det slik at en vektøkning via muskler ikke vil være så stor i løpet av tre måneder, hvis jeg lever på kaloriunderskudd? 

Hvor mange kilo i muskler kan man regne med å legge på seg i løpet av tre måneder? Hvis man trener styrke tre ganger i uken? Hva er vanlig? 

Bør jeg slutte med å spise proteiner? Vil det hjelpe? Jeg har alltid elsket mat med mye proteiner. Og når jeg fører matdagbok, ligger jeg daglig langt, langt over det som er anbefalt. Kan kutt i proteininntak hjelpe? 

Jeg har ingen ting i mot å kanskje senere gå bevisst inn for å få definerte muskler. Men det vil jeg aller helst gjøre når jeg veier mindre 😔

Beklager langt innlegg. Men jeg synes at det er så vanskelig å forklare dilemmaet mitt. Ta også forbehold om at jeg ikke har noe kunnskap om dette temaet 

Jeg er 167 høy og veier 83 kilo (hvis det har noe å si). Takker for tålmodigheten og eventuelle svar. 

🙂

Tja en kilo eller så med ren muskelmasse tenker jeg.
Det høres ut som du er på viddene i forhold til hva som skal til mtp. kosthold og trening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

nå som jeg skal begynne med å trene styrke,så er jeg livredd for at jeg mister motivasjonen vedrørende vektnedgang. For jeg mister da kontrollen på hvor mye som er muskler og hvor mye som er fett hvis jeg ender opp med å øke vekt på grunn av  muskler Og jeg VIL gjerne gå ned ti kilo. 

Bruk målebånd i stedet for badevekt :) Da ser du at fettprosenten har gått ned.

Anonymkode: 92625...db6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...